טרנד חדש בעולם האפליקציות ילמד אתכם כיצד לחסוך בדלק

החסכון בדלק נעוץ יותר בנהג מאשר ברכב עצמו ואפליקציות חדשות ילמדו אתכם כיצד להתייעל.

אילוסטרציה: פול לאשין, מדע פופולארי

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין Popular Science ישראל בגיליון 231 שראה אור ביולי 2013 ונכתבה במקור על ידי בריאן גארדינר.

בשנה שעברה ציינו רוכשי הרכבים האמריקניים את החיסכון בדלק בתור השיקול המשמעותי ביותר לקניית מכונית, אפילו יותר מאיכות ובטיחות. השינוי בא במקביל להצפת השוק במנועי בעירה פנימית היברידיים ובעלי יעילות-גבוהה. אבל יעיל ככל שמנוע יכול להיות – הטוב מביניהם יכול להגיע לעד 21.25 ק”מ לליטר דלק – הוא לא יכול לפצות על חוסר-יעילות מובהק אחד: הנהג.

הרגלי נהיגה לא טובים (לחיצות בלתי מחושבות על הגז) יכולים להפחית את יעילות השימוש בדלק בכשליש. כדי למקסם אותה, המהנדסים צריכים לא רק לייצר מחדש את המכוניות; הם צריכים ליצור נהגים חדשים.

זו לא המכונית, אלא אתם

בעבודת הדוקטורט שלו “מחשבים כריזמטיים”, הציג ב. ג’יי. פוג, פסיכולוג באוניברסיטת סטנפורד, כיצד טכנולוגיה יכולה להשפיע על התנהגויות. במודל שלו, פעולה היא תוצאה של שלושה אלמנטים – כוח מניע, יכולת וטריגר. עבור הנהגים, הכוח המניע לחסכון בדלק הוא ברור: חסכון בכסף. (ולאלה שאכפת להם – הוא מסייע להפחית את זיהום האוויר). כל נהג יכול לחסוך בדלק, פשוט, על ידי נסיעה במהירות נמוכה מ-80 קמ”ש והימנעות מהאצות או בלימות פתאומיות. מה שהיה חסר עד עכשיו הוא הטריגר.

עד סוף שנות ה-90 לא הייתה לנהגים דרך לדעת כמה דלק הם צורכים בזמן אמת. אז הציגה הונדה את ה-Insight, המכונית ההיברידית הראשונה בייצור המוני בארצות הברית. היא הייתה אחת המכוניות הראשונות עם מד צריכת דלק בזמן אמת בלוח המחוונים. הטריגר נולד. לוחות המחוונים העכשוויים של מכוניות ידידותיות לסביבה, בין אם זו הפורד פיוז’ן או ה-Leaf של ניסאן, עמוסים בכלים המתוכננים לעודד הרגלי נהיגה טובים יותר. ה-LCD של הפיוז’ן, למשל, מציג עלים וצמחים מטפסים כדי לסמל נהיגה טובה.

ממשקי נתונים בזמן אמת מתחילים להופיע גם במכוניות עם מכלולי הנעת בעירה פנימית קונבנציונליים. בשנים האחרונות, השיקו מפתחים מספר אפליקציות לטלפונים חכמים שמנתחים את נתוני מד התאוצה של הטלפון כדי לספק נתונים על סגנון הנהיגה וההשפעה שלה על יעילות הדלק. אפליקציות אחרות, כולל ה-Torque וה-Automatic, משלבות דונגלים שמתחברים למעגן הדיאגנוסטיקה המובנה של המכונית. הדונגלים מחוברי ה-Bluetooth מעבירים מידע על ביצועי המנוע מהמחשב המובנה של המכונית לאפליקציה. אפליקציית ה-Automatic, למשל, מצלצלת כשהיא מזהה נסיעה מעל המהירות המותרת, בלימה חזקה או האצה מהירה.

בדיוק כפי שחזה פוג, הטריגרים האלה עובדים. מחקר שבוצע על ידי מרכז התחבורה של אוניברסיטת קליפורניה מצא שכאשר סיפקו לנהגים משוב מיידי על תצרוכת הדלק, השתפר החסכון בדלק בממוצע בשישה אחוזים על כבישים עירוניים. יישמו את החסכונות האלה על שליש מהמכוניות בארצות הברית והרי לכם חסכון של מיליארדי דולרים על דלק.

ניתור ובקרת הרגלי נהיגה יוכלו גם לסלול את הדרך להתפתחויות בכלי רכב. כימות רכבים הוא צעד חשוב לקראת הפיכתם לאוטונומיים. ככל שייצרניות המכוניות יאספו יותר נתונים על ביצועים, כך הן יוכלו לשפר את האלגוריתמים שבסופו של דבר יכוונו את הנהגים הפרטיים האוטונומיים שלנו.

אחד הפתרונות הזמינים בשוק: Automatic


אוהבים מדע ולא מקבלים מספיק ממנו בגיקטיים? Popular Science ישראל וגיקטיים יוצאים בשיתוף פעולה במיוחד במסגרתו יוכלו גולשי האתר להנות ממנוי הכרות מיוחד לגרסה הישראלית של מגזין הטכנולוגיה והמדע במחיר של 20 ש”ח בלבד למשך 3 חודשים. לפרטים נוספים והרשמה

Avatar

מדע פופולארי

הגב

2 תגובות על "טרנד חדש בעולם האפליקציות ילמד אתכם כיצד לחסוך בדלק"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עידן
Guest

לנסוע מתחת ל80 קמש זו שטות גמורה. החסכון בדלק תלוי סל”ד. כל רכב מגיע לשיא המומנט בסל”ד אחר. דווקא להפך, לנסוע על ההילוך האחרון יהיה יעיל יותר כי ברוב הרכבים ההילוך האחרון הוא הילוך שיוט, לחסכון בדלק.

ערס דמיקולו
Guest

מר כתב, צא ולמד לפני שאתה כותב.
לב.מ.וו יש מזה שנים מחוג צריכת דלק נקודתית בזמן אמת והוא בהחלט עושה את העבודה ומלמד את הנהג כיצד להאיץ את האוטו מבלי לצרוך דלק יתר על המידה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: