האם מתכנתים יכולים לשווק? וכיצד הגענו ל-100,000 מבקרים באמצעות קידוד

עד כמה מתכנתים יכולים להשפיע על שיווק הסטארטאפ שלכם? מסתבר שלא מעט. הנה מספר טכניקות שעזרו לנו להגיע מכמה מאות כניסות ל-100,000 unique visitors בתוך שלושה חודשים.

תמונה: איריס שור

תמונה: איריס שור

אחד האתגרים המשמעותיים בתחום השיווק בהם נתקלתי שוב ושוב היה כיצד לשווק באופן אפקטיבי בתקציב מינימלי. תמיד השתמשתי בצוות סביבי לעזרה בכל ערוצי השיווק האפשריים. למרות שהיה לי כבר ניסיון מוצלח בשיווק גרילה ללא תקציב זה לא הכין אותי לאתגר הבא שנוסף למשוואה: 5 מתוך 6 עובדי החברה הם מתכנתים – כולם חוץ ממני.

החלטתי לבנות את אסטרטגיית השיווק שלנו סביב הדבר שהצוות שלנו עושה הכי טוב: כתיבת קוד.

הנה כמה מהטכניקות בהן השתמשנו שעזרו לנו להגיע מכמה מאות כניסות ל-100,000 unique visitors בתוך שלושה חודשים (באתר, בבלוג ובאתרי משנה של החברה). וכנראה שזו הוכחה לכך שאיש המרקטינג החדש הוא טכני יותר מאי פעם.

קידוד שיווק

אתם לא צריכים להיות בעלי כישרון כתיבה אדיר (או בכלל) אם יש לכם מידע מרתק ובלעדי. אחד הקמפיינים הידועים והמוצלחים ביותר שעשו שימוש ב-content marketing היה ע”י OKCupid ב-2009. OKCupid עשתה שימוש במאגר הנתונים שלה כדי לענות על שאלות חשובות כמו “האם לחייך בתמונת הפרופיל מוביל ליותר פניות” או “האם גברים גבוהים עושים יותר סקס?”. את התשובה תוכלו למצוא כאן. כמובן שמידע מסוג זה מוביל לכמות מבקרים גבוהה מאד לאתר.

הפעם הראשונה בה פרסמנו תוכן שנסמך על המפתחים שלנו הייתה אקראית למדי. כשנאלצנו לבחור באיזה אזור של שרתי אמזון לאחסן את המידע שלנו, הרצנו כמה בדיקות וגילינו שקיימים הבדלי ביצועים משמעותיים בין האזורים. זה נשמע לנו כמו סיפור מעניין. עבדנו יום נוסף על שיפור הבדיקה על מנת לוודא שהמידע שבידינו נכון ומדויק. התוצאה הייתה סופר-מעניינת – אולימפיאדת ה-AWS (שירות הענן של אמזון). התוצאות פורסמו ב-VentureBeat ובבלוג שלנו, והביאו תנועת מבקרים מרשימה מאוד בקרב קהל היעד שלנו – יותר מ-15,000 מבקרים.

VB

הפוסט אולי קרה בטעות, אבל כשראינו את האפקט שהוא עשה החלטנו שכ-10% מזמנם של המפתחים יוקדש לכתיבת אפליקציות קטנות ו-scripts שיביאו מידע שישמש לשיווק. פרויקט ה”קידוד שיווק” הבא כבר היה מתוכנן ו”מהונדס” לגמרי במטרה להביא תנועת מבקרים גבוהה. ההחלטה הראשונה שלי הייתה לבנות משהו סביב אתר GitHub. האם זה קרה רק בגלל שמדובר בנושא חם? ובכן, כן.

כתבנו אפליקציה קטנה שהסתמכה על ה-API של גיטהאב ואספה את 30,000 הפרויקטים הפופולריים ביותר. לאחר מכן כתבנו סקריפט אשר מנתח את כל הפרויקטים והנפיק רשימה של כל הספריות שנמצאות בשימוש בהם. התוצאה הייתה מרתקת: זיהינו את ספריות הקוד הפופולריות ביותר כיום ואת המגמות הבולטות. כתיבת הקוד וניתוחו לקחו בערך שלושה ימים. התוצאה: יותר מ-40,000 יוניקים בבלוג, רובם של מפתחים.

githubAnalytics

כמות המבקרים לשלושת הפוסטים שכתבנו שנגזרו ממחקר הספריות ב-GitHub

הנה עוד כמה דוגמאות לתוכן שיצרו המפתחים שלנו:

The Anatomy of a Great Stack Overflow Question (After Analyzing 10,000) – link

The Logging Olympics – A Race Between Today’s Top 5 Java Logging Frameworks – link

קהל היעד שלנו הוא מפתחים, אז כל הדוגמאות המובאות כאן הן טכניות למדי. עם זאת, אני מאמינה שהשיטה הזו יכולה לעבוד גם בשווקים אחרים. מרבים האתרים / חברות הגדולות מציעים ממשק API כלשהו, ושימוש מושכל בו יכול להנפיק מידע מדהים.

מחקר שוק – מה קורה כשמחליפים אנליסט במפתח?

כשהחלטתי ששיווק תוכן (Content marketing) יהיה הערוץ המרכזי שלנו, התחלתי לחקור אתרים ובלוגים אחרים. המטרה שלי הייתה ללמוד איזה תוכן לרוב יהיה פופולרי יותר לרוב, אילו פוסטים מובילים לאחוז המרה טוב יותר, ומה מכניס נושאים לרשימת “החמים ביותר”. מחקר מסוג זה לוקח זמן, מצרך שלרוב הסטארטאפים אין.

עשינו שימוש ב-script שממיין פוסטים בבלוגים על פי כמות השיתופים, תוך שימוש בממשקי ה-API של גוגל+, פייסבוק, טוויטר ולינקדאין. הרצנו את הבדיקה על כמה עשרות בלוגים (בלוגים טכניים, בלוגים של חברות אחרות בתחום).

התוצאה הייתה רשימה של כל הפוסטים הפופולריים ביותר בבלוגים אחרים. זו הייתה נקודת פתיחה מצוינת למיקוד הבלוג שלנו. באמצעות השוואה פשוטה של תוכן ויראלי יותר ופחות, הצלחתי לזהות מגמות שלא הייתי מודעת אליהן קודם לכן. הנה כמה דוגמאות מהמחקר הזה, לגבי תוכן שסביר מאד שיהיה פופולרי:

  • השוואת מוצרים שונים (כלי א’ מול כלי ב’)
  • כל מחקר שכולל חברה מעניינת (פסקה אחת על הבקאנד של טוויטר יכולה לגרום לפוסט להמריא),
  • מידע מחקרי המתבסס על מאגר נתונים גדול אמיתי
  • השוואת ביצועים (כלים שונים/ טכנולוגיות שונות)

כלי נוסף ומעניין שכתבנו שימש לאנליזה של כותרות של פוסטים ולמחקר של מהי הכותרת המושלמת לפוסט. אני מאמינה שכותרת מעולה היא 30% מההצלחה של פוסט (לפחות). בעזרת הכלי שפיתחתי יכולתי לבחון איזה מילים מופיעות יותר בפוסטים פופלריים, האם עדיף להתשתמש בכותרות קצרות או ארוכות, ומה האפקט של שימוש במספרים בכותרת. ניתן לקרוא עוד על התוצאות כאן:

The dark science of naming your post, based on studying 100 posts – link

מה קורה ש’גוזרים’ פיצ’ר אחד מהמוצר ומשיקים אותו כמוצר חדש?

אסטרטגיה מאד מעניינת שתקפה כמעט לכל המוצרים. שימוש זה מאפשר יצירת תוכן מדהים בהשקעה מינימלית. הרעיון מאחורי אסטרטגיה זו היא לקיחת פיצ’ר קטן מהמוצר, בשום אופן לא אחד מהפיצ’רים המרכזיים, והשקתו כמוצר נפרד. הנה כמה יתרונות ב’מחזור’ פיצ’ר כמוצר חדש:

  • ניתן לייצר אתר/ אפליקציה באיכות גבוהה תוך פרק זמן מאד קצר
  • מכיוון שהאתר הזה לא נדרש לייצר רווח הוא יכול להיות קליל ולא רציני במיוחד.
  • אתר/ מוצר חדש הוא חומר שיווקי נהדר וקל יחסית להביא תנועה אליו. בסוף הפוסט מצורפת רשימה של מעל 40 אתרים המכסים שירותים חדשים, מה שמאפשר לקבל חשיפה בקלות.

הנה דוגמא לפיצ’ר משני בטקיפי שזכה לככב באסטרטגיית השיווק שלנו – אחד מהאלמנטים בעיצוב של האתר שלנו מאפשר לעקוב אחרי תנועת הקוד. במקום להשתמש בטקסט פשוט יש לנו את האלמנט החמוד הזה:

metro

בשום דרך שהיא זה אינו פיצ’ר מרכזי בטקיפי. בפרק זמן של יומיים בנינו את ה-Stackifier שמאפשר למתכתנים להזין קבצי מעקב טקסטואליים ולצפות בהם באופן גראפי. זה לא מוצר מהפכני או מוצר שניתן לגבות עליו תשלום אבל זה בהחלט מוצר פרקטי. כבר בחודש הראשון היו לנו מעל 10,000 מבקרים. מתוך הכלי היה קישור לטקיפי ובערך 10% מהמבקרים המשיכו לאתר המוצר האמיתי.

מכל ערוצי השיווק השונים של טקיפי, ה-Stackifier היה בעל אחוז ההמרה הגבוהה ביותר. כאשר אנשים כבר משתמשים בכלי מסויים יותר קל לשכנע אותם לבדוק כלי אחר (בניגוד לקריאה פאסיבית של מידע למשל).

כמה דוגמאות אחרות מעניינות להוצאת פיצ’ר כמוצר:

Visual.ly עשו שימוש בסט הפיצ’רים הרחב שלהם ליצור אינפוגרפיקות ליצירת כלי סופר ממוקד לקהל יעד שמעניין אותם בתור רוכשים למוצרים שלהם. הם בנו את ה-“Google Analytics report” אשר באופן אוטומטי לוקח את הדו”ח השבועי של Google Analytics ומציג אותו כאינפוגרפיקה.

HubSpot עשו שימוש בחלק מפלטפורמת הבלוגים שלהם והשיקו את ה-“Hubspot Blog Topic Generator“, זה אמנם יותר משחק מאשר מוצר פרקטי אבל זה כלי שיווק נהדר וזול.

שימוש ב-API קיימים ליצירת תוכן מדהים בכמה שעות

הפוסט המצוין הזה גרם לי לחשוב על שימוש ב API קיימים ליצירת תוכן או אתר חדש לטקיפי שיוביל לתנועת מבקרים למוצר המרכזי.

Stop Writing Blog Posts: Ideas for Interactive Content (Link).

אני החלטתי לבנות לוח שנה של אירועים לקהל היעד שלנו (תכנתי ג’אווה וסקאלה) וכך נבנה ה-java2014.org. עשינו שימוש ב-oDesk ל-outsourcing של חיפוש כל האירועים ותמורת 100$ קיבלנו את רשימת כל הכנסים וה-Meetups מסביב לעולם ל-2014. עשינו שימוש ב-API של לוח שנה והזמנו לו את כל הנתונים. אתר מסוג זה מביא את קהל היעד הנכון ויכול לזכות לאינדקוס גבוה בגוגל.

javaCalendar

הנה כמה API-ים ששווה להכיר:

Mapbox

מאפשר לייצר מפות אינטראקטיביות במהירות, לדוגמא – באיזה מדינות בעולם ביטקוין חוקי.

Arbor.js

מאפשר ליצור גרפים אינטראקטיבים

Timeline.js

טיימליין אינטראקטיבי עם לינקים, תמונות ווידאו.

Thinklink.com

הפיכת אימג’ים לאינטראקטיבים וקישור מידע על גבם.

רשימת לינקים מועילים נוספים באותו עניין

ותודה מיוחדת לחן, דור, ניב, צופיה ומשה שקיבלו בברכה את הרעיונות שלי והסכימו להחליף את הכובע של מתכנתי backend למתכנתי שיווק.

וידאו: איך הפכנו מתכנתים כבדים לאנשי שיווק

Avatar

איריס שור

איריס שור היא יזמת. כיום היא נמצאת בתחילת הסטארטאפ השלישי שלה - אוריבי (oribi.io) שבא לעזור לחברות להגיע לקהל ממוקד יותר ולרכוש לקוחות חדשים. הסטארטאפ הראשון שלה עסק בהבאת שרטוטים למובייל ולווב ונרכש ע"י אוטודסק ב-2009. טקיפי, הסטארטאפ השני עוזר למתכנתים למצוא בעיות קריטיות בקוד. תוכלו לקרוא עוד תכנים של איריס בנושא תרבות סטארטאפים ב-startupiko.com ובנושא שיווק ב-blog.oribi.io

הגב

8 תגובות על "האם מתכנתים יכולים לשווק? וכיצד הגענו ל-100,000 מבקרים באמצעות קידוד"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ליאור
Guest

רעיון יפה

שי אלמוג
Guest

פוסט נהדר!

אתם תהיו בג’אווה וואן השנה?
בסופו של יום אין תחליף לכנסים בשביל להגיע ללקוחות הגדולים.

איל
Guest

אני אקח מהפוסט שלך את השימוש במידע מקהל היעד שלי על מנת לכתוב תוכן שיווקי. אבל האמת שמהכותרת ציפיתי למשהו אחר ויותר חדשני. בכל מקרה, תודה.

Gilad
Guest

אחת הכתבות היותר מעניינות שקראתי לאחרונה, תודה!

דניאל
Guest

תודה לך איריס על זה שאת הורסת ומוסיפה מתחרים לתחום…

אופיר
Guest

מאמר מעולה – אין ספק שמקוריות ויצירתיות זה לא רק להמציא כל פעם משהו מחדש אלה גם למנף דברים קיימים לשימושים חדשים

someone
Guest

מעניין מאוד
תודה!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: