7 טיפים לשידרוג הפיץ’ שלכם

אילו דברים כדאי להגיד וממה עדיף להמנע כשמציגים רעיון למשקיעים? יניב טרוס על הטעויות הנפוצות בפיצ’ים של סטארטאפים.

תמונה: flickr, cc-by, ImagineCup

לא בונים פיץ’ בבית, בונים אותו מלהציג אותו שוב ושוב. זה המקום לומר שאין שום דבר רע בלהביך את עצמך בפומבי, ההיפך, אני מכיר אנשים שעושים מזה קריירה; אבל ככל שהפיץ’ הראשוני שלכם יהיה טוב יותר, כך תבזבזו פחות זמן בלהכשל בחינניות מול אנשים. הכלל הבסיסי הוא שכל מה שאתם אומרים חייב להיות אחד משני דברים: רלוונטי או מעורר עניין. עדיף גם וגם. הנה כמה עצות שיכולות לעזור:

מיי ניים איז יעקב

קיבלתם תעודת הצטיינות חברתית בכיתה י”א? מדהים. זה הזמן להציע לכם לא לתת משקל יתר לרקע אישי. אמנם חשוב לציין רקע אקדמי ומקצועי רלוונטיים, אך המידע המעניין ביותר על הצוות שלכם אינו המידע שאתם בוחרים לנדב, כי אם המידע החופשי – איך שאתם נראים, ההחלטות שקיבלתם ובעיקר איך שאתם מציגים.

אם אתם רהוטים ויודעים לענות על שאלות בענייניות, ניתן להסיק שאתם אנשים יסודיים ואינטליגנטיים. רוצים להיות זכירים? נסו להגיד על עצמכם משהו מעניין שקשור למוצר. אם לדוגמא פיתחתם טכנולוגיית בינה מלאכותית לתחום האופנה, תוכלו להציג את עצמכם כך: “אני יוסי, בן 30 מגבעתיים, ואני לובש חולצות כדורגל לחתונות.” נסו לרמוז כבר כאן לבעיה או לצורך שאליהם הרעיון שלכם מכוון. אם אין אפשרות כזאת, קצרו את הצגה העצמית עד כמה שניתן.

הגדירו את הצורך בזהירות

תארו את הצורך או הההזדמנות באופן הכי ישיר ופשוט שאתם יכולים. היו זהירים, זוהי לבנת היסוד בהצגה שלכם – אם מי שיושב מולכם לא השתכנע שהצורך הוא אמיתי, כל מה שתציגו אחר-כך יהיה לא רלוונטי.

בדרך כלל, הצגת הצורך האפקטיבית ביותר היא הדגמה של התהליך בו הצורך קיים. לדוגמא: אם מצאתם פתרון למציאת המפתחות בבית, נסו לתאר שגרת בוקר לחוצה בדרך לפגישה חשובה. היו מידתיים, אם תתארו את הצורך שלכם בתור משהו שאי אפשר לחיות בלעדיו כשבפועל מדובר במציאת מפתחות, אתם עלולים להצטייר כמתלהבים מידיי. סופרלטיבים נועדו לתחרויות יופי, רעיונות טובים מתארים באמצעות לוגיקה.

אל תתלו באילנות גבוהים

“אנחנו כמו אינסטרגם לכלבים, אנחנו כמו Face.com לנעליים, אנחנו כמו פייסבוק לחובזות.” לא, אתם לא. אתם יותר כמו מתמודדים בכוכב נולד שמשווים את עצמם לביונסה. אל תבינו לא נכון, אין שום מניעה לדבר על חברות אחרות בכל הנוגע להשוואות, תחרות או שוק, אך כדאי להמנע מהגדרת המהות שלכם על בסיס רעיון של מישהו אחר. אם אתם כבר מציינים בשם של חברה אחרת, הסבירו במה אתם טובים ממנה, איך אתם יכולים לשתף פעולה, מה למדתם ממנה וכו’.

הגדילו בשקל תשעים

יש הרבה דרכים להציג את השוק אליו אתם מכוונים. הדרך הטובה ביותר היא זאת שבה השוק הריאלי הוא הגדול ביותר. הנה דוגמא להצגת שוק מקסימלית: נניח שפיתחתם משחק אסטרטגיה לאייפון המבוסס על הסדרה חבובות. ניתן להציג כשוק את מספר מעריצי הסדרה, את מספר האנשים שמשחקים משחקי אסטרטגיה או את מספר האייפונים בעולם. אבל אם תסתכלו שני צעדים קדימה, תבינו שהכסף לא הולך ליצירת משחק אלא ליצירת חברת משחקים. לכן השוק שלכם הוא שוק משחקי המחשב (80B$) או לכל הפחות שוק המשחקים במובייל (12.3B$).

אמרנו שני צעדים קדימה? נהדר, שוק משחקי המחשב צפוי לעמוד על 118B$ בשנת 2015. בקיצור, הציגו את השוק באופן הטוב ביותר שלא מעלה חשדות. נו, אתם יודעים, כמו שאתם עושים בקורות חיים.

יעדים עלולים להכשיל אתכם

יעדים הם כלי עזר להמחשת הפוטנציאל הטמון במיזם ואין חובה להציג אותם. זה עניין טריקי: אם תכוונו גבוה מידיי, המשקיע עלול לחשוב שזה לא ראלי ושבפחות מזה ההשקעה לא תשתלם לו. המשפט “אם יהיו לנו אפילו רק 30% מהשוק זה” יכול להאמר רק אם אתם מכוונים לשוק העצום של חדי הקרן. אם תכוונו נמוך מידיי לעומת זאת, תראו כמי שלא מאמינים במיזם. אם אתם סבורים שבמקרה שלכם יעדים יעזרו לשכנע את המשקיע אתם יכולים להעזר בטכניקה שאני קורא לה “מאמן הנבחרת” – הציבו יעדים על הגבול הדק שבין ריאליות למגלמוניה.

זה לא היה בחומר

אין דרך לדעת הכל, אבל יש דברים טריוויאליים שאסור לכם לא לדעת. יזמים שלא מכירים את המתחרים ונסיונות העבר בשוק שלהם לעומק זה אחד הטרן-אופים הכי גדולים. זה מראה חוסר רצינות. והנה טיפ ממש חשוב – אם בכל זאת מתקילים אתכם ואינכם יודעים את התשובה לדבר מה – הגידו את זה. אין מראה יותר עצוב מיזם שמתפתל ומשקר כי המשקיע הפוטנציאלי שאל שאלה שהוא לא היה מוכן אליה.

עזרים

העזר המתבקש ביותר לשימוש הוא הדגמה חיה של המוצר. השתמשו בו רק אם המציאות מחייבת ורק אם אתם בגרסה השלישית מאז שהכרזתם על בטא. אם אתם לא מסוגלים לתת למשקיע להשתמש במוצר שלכם בלי “להתנצל” על כל מיני באגים ודברים שאתם עוד צריכים לפתור, עדיף שלא תראו את המוצר בדייט הראשון. אם מתעלמים ממצב המוצר, כלי העבודה העיקרי הופך להיות המצגת. בגדול, המצגת אמורה לתמוך במה שאתם אומרים ולא להיפך. כותרות, גרפים ומשפטי מפתח בלבד. הנה בדיקה שאני נוהג לבצע כדי לוודא שהמינונים נכונים: מצגת טובה היא כזאת שמי שנכח בפיץ’ שלכם יכול לשחזר אותו באמצעותה ומי שלא נכח בו לא יבין ממנה הרבה.

ועוד עצה אחרונה: משקיעים שמים כסף על הצוות ולא על הרעיון, אז תתגלחו. אין שום דבר משכנע במראה ה”לא-השקעתי-כי-אני-סטלן-מגניב-כזה” שלכם… זה כמו גרסת אלפא – מיועד לעיני משפחה וחברים בלבד.

לפוסטים נוספים של יניב טרוס בנושא שיווק לחצו כאן.


הפוסט נכתב על ידי Tross Media


Tross Media logo 125X125חברת טרוס מדיה מתמחה בשיווק סטארטאפים.

גולת הכותרת של החברה היא מחלקת האנימציה הייחודית שלה המורכבת מטובי המוחות בישראל. החברה מפיקה סרטוני מוצר לסטארטאפים רבים בארץ ובחו”ל וכן לחברות היי-טק, חברות תקשורת ועוד. בנוסף, מומחי החברה מספקים שירותים מקיפים לסטארטאפ – אפיון ועיצוב UI לאפליקציות, מיתוג ושפת מוצר, בניית פיצ’ים ומצגות למשקיעים ופיתוח גרסאות דמו ואלפא. טרוס מדיה מציעה תכנית מימון ייחודית לסטארטאפים לפני סבב גיוס ראשון, בה החברה מממנת חלק מעלות העבודה והחזר המימון מותנה בהצלחת הגיוס.

בין לקוחות החברה: עשרות רבות של סטארטאפים, eBay, בזק בינלאומי, בנק מזרחי טפחות, בנק לאומי ועוד.

 

יניב טרוס

מנכ"ל Tross, חברה המתמחה במימון המונים, שותף ב-Crowdfunders' Fund המשקיעה בחברות Hardware B2C. מאמין באנשים ומספרים, וורקוהוליק.

הגב

7 תגובות על "7 טיפים לשידרוג הפיץ’ שלכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Yair Bar-On
Guest

פוסט מצויין.

Ilan Amiel
Guest

פוסט מעולה וגם הכתיבה יצירתית ומשעשעת. מאמץ !!

Guy Schlider
Guest

טרוס מכה שנית! פוסט מעולה

Big T-Shirts
Guest

מדהים … כתבה באמת אינטליגנטית ולא רק למטרות SEO. נחמד לראות שעוד יש כאלה

אלון
Guest

גם הכתבה עצמה היא סוג של מצגת ובהחלט מצגת קצרה וממצה קולעת ועניינית.

Mike Lindner
Guest

בסך הכל אוסף נקודות חשוב. אהבתי במיוחד את "מבחן המצגת".

לגבי המשפט "זה ה-X של Y" ("הפייסבוק של החתולים", "האינסטגרם של הסקריפטים") – משיחות עם משקיעים, נראה שהרבה פעמים הם דווקא אוהבים את ההצגה בדרך הזו, כיוון שזה מסביר להם בתמציתיות במה מדובר. כמובן – כאשר זה רלוונטי, ולא כאשר מנסים לעשות את זה בכוח.

אריאל
Guest

עוד כתבה מעולה. סחה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: