המהפכה של אמזון וההזדמנות הגדולה שהיא יצרה

איך הפכה אמזון מחנות ספרים ל׳׳חנות שיש בה הכל׳׳, מה מיוחד במודל העסקי שלה שגורם למיליוני אנשים לקנות מוצרים מצד אחד ולהמוני אנשים למכור מהצד השני ולהרוויח מזה כסף. דברים שלא ידעתם על ענקית המסחר אמזון

prime-air

מאת תרצה שהם, מנהלת מרכז מידע Jing

יש הרבה אתרי קניות גדולים וגם זירות מסחר גדולות כמו Aliexpress ,eBay ועוד. אבל לא סתם אמזון צמחה ועקפה את שאר האתרים בשנים האחרונות, גם אם אנחנו הצרכנים בישראל עדיין לא נהנים מכל השירותים האלה, הצרכן האמריקאי כבר מזמן הבין את היתרונות שלהם.

אמזון התחילה כחנות ספרים, אך כיום ניתן למצוא בה כל דבר. היא הפכה להיות חברת טכנולוגיה מהמדרגה הראשונה, יחד עם פיתוח של מכשיר טלפון סלולרי משלה, פיתוח של קורא ספרים דיגיטלי שלה ובעיקר בגלל היכולת שלה לנהל כמות עצומה של מכירות אונליין. אבל מה שבאמת מדהים הוא שרשרת האספקה שלה אשר מנוהלת ברמה טכנולוגית שמרגישה כי לקוחה לעיתים מסרטי מדע בדיוני.

היות והיא מתאימה עצמה לשוק האמריקאי, האמריקאי הממוצע יהיה מוכן לשלם קצת יותר כסף אבל לדעת שהוא מקבל את המוצר בוודאות ובלי חשש. הוא יודע שאם הוא לא יהיה מרוצה יש לו אפשרות להחזיר את המוצר והוא מקבל שירות לקוחות ברמה הכי גבוהה שיש לאורך כל הדרך. היום אמזון מציעה גם זמני אספקה שלא חשבו שהם אפשריים באינטרנט, יש אפילו פרסום מיוחד שלהם שמציין “הזמן עד השעה 16:00 – קבל באותו היום!”

אין צורך בדחיית סיפוקים יותר

האמריקאי שיושב בבית ומגלה פתאום שנגמרו הטבליות למדיח והוא לא יכול להפעיל אותו היום, או אבא ששכח לקנות לילד איזה צעצוע שהוא הבטיח לו או מישהי שאין לה מה ללבוש לדייט בערב ורוצה שמלה חדשה, הם יכולים פשוט להזמין את זה באתר, בלי לצאת מהבית וזה יגיע אליהם עוד באותו היום. וגם אם הם הזמינו מאוחר קצת אז זה יגיע למחרת, אבל אין יותר את חוסר הוודאות, אם זה יגיע, מתי, לא צריך לחכות יותר שבועיים – שלושה – חודש שהמוצר יגיע אליך כמו שאנחנו הישראלים לפעמים מחכים כדי לחסוך כמה שקלים.

איך זה שהיא מצליחה לספק את המוצרים כל כך מהר? 
הצצה למחסנים שלהם מראה שהם מנוהלים כמעט לגמרי על ידי “רובוטים”, כלומר ברגע שנכנסת הזמנה מהאתר, יש סוג של רובוט קטן שנוסע בדיוק למקום שבו מאוחסן המוצר, הרובוט יודע לשלוף את המוצר ולהביא אותו מיד לעמדת האריזה, האריזה כמובן מתבצעת על ידי מכונה והקופסה מוכנה לשילוח תוך מספר דקות.

וידאו: הרובוטים של אמזון בפעולה

במקביל עובדת היום אמזון על פתרונות מיוחדים לשליחה באופן עצמאי וללא תיווך, ואף החלה בניסוי בארצות הברית שבו החבילות שלהם, עד משקל מסוים, יגיעו לבית הלקוח באמצעות “רחפן”. המהלך הזה עדיין נבחן ונמצא בשלב הבדיקה וגם ברור שיהיה מוגבל מבחינה גאוגרפית אבל זה מראה על דרך החשיבה והיכולת להוציא לפועל פתרונות מתקדמים כאלה.

וידאו: שירות הרחפנים העתידי של אמזון

ההזדמנות הגדולה של זמננו

מה שמיוחד עוד יותר באמזון הוא השירות שהיא מציעה למוכרים. הרי זה לא סוד שבמציאות של היום, הרבה אנשים מנסים לייצר לעצמם הכנסה נוספת. בין אם מדובר בצעירים שלא מרוויחים מספיק בעבודה ורוצים עוד הכנסה, אמהות צעירות שמעדיפות להישאר בבית עם הילד ורוצות לעבוד תוך כדי, אנשים שנפלטו ממעגל העבודה ומתקשים לחזור אליו, גם פנסיונרים שרוצים לחיות בכבוד ולהיות עסוקים גם כשהם בבית, ובעצם כל אחד שרוצה לייצר לעצמו הכנסה נוספת או להקים עסק עצמאי מהבית שלו.
אמזון ידעה לזהות את המגמה הזו כבר לפני שנים ופיתחה מודל מיוחד שמאפשר למי שרוצה למכור את המוצרים שלו דרך הפלטפורמה שלהם. למעשה, אם פעם אמזון הייתה זו שמחזיקה את המוצרים ודואגת למלאי, היום היא מאפשרת לכל מי שרוצה למכור דרכה. כל אדם, גם פה בישראל, יכול להגיע לשוק האמריקאי ולמכור את המוצר שלו דרך אמזון.

כמובן שכל החברות הגדולות בעולם כבר עושות את זה, ויש להם אזורים שלמים במחסנים של אמזון, אבל אפשר לעשות את זה בשלב הראשון גם עם מוצר אחד בלבד, או אפילו רק לנסות להעלות מוצר אחד ולראות אם הוא באמת מייצר מספיק מכירות.

אחד היתרונות הגדולים באמזון הוא הרי כמות תנועת הגולשים העצומה שיש שם, אך זה לא רק שמי שמוכר מוצר באמזון נהנה מתנועה גדולה של גולשים, אלא מי שנכנס לעומק העניין יודע גם לזהות מגמות ולאתר מוצרים ריווחים יותר ופחות, בגלל שכמות העסקות היא כל כך גדולה והכל מתועד אז אפשר לראות את נתוני המכירות של כל מוצר, לדעת באיזה מחיר הוא נמכר, באיזה כמויות ולדעת מה המוצרים המשלימים או מתחרים שלו, כלומר, מי שלומד את הנושא מבין שלא רק שאמזון תספק לך תנועה של קונים פוטנציאלים למוצר שלו אלא תספק גם את הנתונים בעזרתם יוכל לדעת מראש אם בכלל יש ביקוש למוצר שלו ואיזה מוצרים כדאי למכור.

ישנם כמה מסלולים אפשריים למי שרוצה למכור:

בדרך כלל מתחילים עם האופציה של משתמש קטן, ומוכרים מעט מוצרים. זה יכול להיות מוצר זול שמצאתם ואתם מוכרים אותו ביוקר. או אם יש לידכם יצרן מקומי של מוצרים מיוחדים שאין בשום מקום אחר – זה יתרון. למשל חפצי אמנות, עבודות יד, מתנות וכו’.

כשמתקדמים אפשר לפתוח משתמש “מקצועי” ולמכור בגדול יותר. אז גם מקבלים את מלוא התמיכה הלוגיסטית של אמזון והיא תטפל עבורכם בביצוע ההזמנות, המשלוחים, החיוב הכספי ועוד, בדרך הזאת אתם לא צריכים מלאי, לא צריכים להחזיק שום מוצר פיזי אצלכם, אלא דואגים לקנות אותו במחיר מסוים, לאחסן אותו במחסן של אמזון וכשיש מכירה הם מבצעים את כל העבודה, זה כמובן עולה עמלה מסוימת וזה אחד המודלים שגרם לצמיחה המטאורית של החברה.
 אפשר גם לערוך רכישות גדולות במחירים סיטונאים ולמכור ביחידות בודדות במחיר גבוה יותר. עוד דבר שאנשים עושים הוא לאגד כמה מוצרים משלימים ביחד ולהכין חבילות משתלמות – ואז מתקבל מוצר שונה ולפעמים יותר אטרקטיבי.

הראש הישראלי והחלום להרוויח כסף מהבית

מסתבר שיש כבר לא מעט ישראלים שלמדו את הנושא, בדקו בעצמם איזה מוצרים נמכרים יותר ואיזה פחות ובהתאם לכך החליטו להעלות מוצר משלהם לזירה ולמכור אותו. חלקם אפילו הגיע למצב שהוא מוכר מוצרים במחזור של עשרות אלפי דולרים בחודש, ויש כמה אנשים שביום אחד, שבו היה המבצע המפורסם של אמזון שנקרא “prime day” עשו מחזור מכירות של כמה חודשים ביום אחד.

אבל אף אחד מהם לא יגיד לכם שזו דרך להתעשרות מהירה, החלום הרטוב שבו אתה יושב לך בבית והמוצרים שלך נמכרים באמריקה, שאתה קם בבוקר ורואה כמה כסף הרווחת בזמן שישנת הוא אמנם אפשרי אבל מצריך קודם כל ללמוד היטב את הנושא, להשקיע בזה זמן וגם כסף אם צריך, לנסות ולהיכשל לפעמים, ללמוד מהטעויות ולשפר תוך כדי תנועה את העסק הזה.

לסיכום, אין ספק שאמזון הצליחו לפתח פלטפורמה מדהימה ששינתה את אופי הקניות באינטרנט, הם ממשיכים להתרחב לעוד ועוד תחומים ומבחינתם הם “רק בהתחלה”, מי שילמד לפעול נכון בתוך הפלטפורמה הזו יכול ליהנות מכניסה למסחר בשוק הגדול בעולם גם בלי שהוא צריך לצאת מהבית.

הכתבה בחסות מרכז מידע Jing

רוצה לדעת עוד על Amazon?
לצפייה חינם בקורס קצר של 4 שיעורים אונליין על מכירות באמזון לחצו כאן!
המאמר נכתב על ידי תרצה שהם, מנהלת מרכז מידע Jing - מרכז מידע להתפתחות אישית וכלכלית.
המרכז מציע מגוון הדרכות וידאו ממיטב המנטורים בארץ ובעולם.
באתר ניתן לצפות בסרטוני הדרכה על Amazon והדרכות נוספות.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 Comments on "המהפכה של אמזון וההזדמנות הגדולה שהיא יצרה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אמזונס
Guest

גיקטיים – ירדתם לזנות. תוכן ממומן של חברות מהסוג הזה, זה באמת נקודת שפל. בטוח אפשר לעשות כסף בצורה יותר מכובדת שלא תדרדר את רמת התכנים של האתר.

גלעד
Guest

מצויין במפורש שמדובר בכתבת חסות (משמע תוכן ממומן). לי אישית אין בעיה עם תוכן ממומן – כל עוד שהוא לא מגיע באופן תכוף מידי וכן בתנאי שהוא מסומן כראוי כדי להפריד בינו לתוכן רגיל. כאשר הקלפים על השולחן, אני מעריך יותר את הכנות ואפילו נכנס לראות אם אוכל ללמוד משהו חדש (ודווקא במקרה שלהם – למדתי דבר אחד או שניים :) )

dsmtool
Guest

יש גם ישראלים שמוכרים מאמזון באיביי, קהילת הדרופשיפינג הישראלית בפייסבוק

wpDiscuz

תגיות לכתבה: