גדולה יותר, רווחית יותר, בוגרת יותר; מבט על תעשיית האינטרנט הישראלית

במהלך 16 השנים האחרונות תעשיית האינטרנט התפתחה וצמחה בהיקף גדול, תוך כדי הצגת יכולות מרשימות ואקזיטים גבוהים. מה היה לנו בשנה האחרונה?

מקור: IVC, The Time

מקור: IVC, The Time

במהלך כנס Geektime Conference המתקיים ברגעים אלה בגני התערוכה בתל אביב, חשף אילן שילוח, יו״ר חברת ההשקעות The Time, את הדו״ח השנתי על מצב האינטרנט הישראלי שנערך בשיתוף פעולה עם דה מרקר. השנה בחרו החברות להתייחס ל-Grow Up Nation, לנקודות המפנה בתעשיית האינטרנט הישראלית ועל מצבה הנוכחי. הדו”ח מתבסס על מידע שנאסף מ-IVC, מהחברות עצמן, ממשקיעים שונים, משיחות עם VC וממקורות פומביים.

החברות הגדולות, התחומים הצומחים, היכולות החדשות

תעשיית האינטרנט המקומית החלה את צעדיה הראשונים ב-8 ביוני 1998, כשמיראבליס נמכרה ל-AOL תמורת סכום של 407 מיליון דולרים, סכום אסטרונומי באותם ימים. מאז ועד היום עברה התעשייה תהפוכות, מכירות, רכישות ושינויים רבים, אך רק לאחרונה נראה כי השם ״תעשייה״ מתחיל להלום את מידותיה. כעת, הגיע הזמן לקחת צעד קדימה ולהביט מעט יותר מבפנים על מה שהופך להיות אחד מהתחומים המרכזיים בארץ.

בשנים האחרונות הפך האינטרנט לאחד מארבע הרגלים החשובות ביותר של ההייטק בישראל, כשמאז 2007 צמח בהדרגה שיעור ההשקעות בתחום זה ובמחצית הראשונה של 2014 היווה 26 אחוזים מסך ההשקעות. התחום הוכיח את עצמו, שכן 28 אחוזים מהאקזיטים המקומיים ב-2013 היו של חברות בתחום זה, כשגם הסכום היה הגבוה ביותר בתחום ההייטק: 238 מיליון דולרים.

מבט על התחומים בהן מתמקדות חברות האינטרנט הישראליות מציג מגמה מעניינת, בעוד שלפני כשלוש שנים בלטו חברות ההימורים והפורקס, כיום הם עדיין בולטים אך אליהם התווסף תחום האופציות הבינאריות לצד תחומי ההורדות והטולבארים למיניהם, תחום הפרסום הדיגיטלי וכדומה.

מקור: The Time, IVC

מקור: The Time, IVC

לא על הטכנולוגיה לבדה

בעוד שאין ספק כי רובנו נסכים שישראל הינה מעצמה טכנולוגית, הצמיחה של תעשיית האינטרנט אינה מבוססת על הטכנולוגיה בלבד, שכן הפכה למובילה גם בתחום השיווק המקוון (Online Marketing), עם היבט של שיווק ישיר של מוצר לגולש. שיווק זה מתבסס על שלוש רגליים: אוטומציה, אופטימיזציה ומוטיזציה, שאלה עומדות בבסיס ההצלחה של חברות רבות כגון Wix, Outbrain, Taboola ונוספות, המתבססות על אלמנטים אלה.

בעוד שגם יכולת הניהול הישראליות השתפרו בתקופה האחרונה, מה שמעיד על התפתחות האקוסיסטם של תעשית האינטרנט, ליזם הישראל אין יתרון בהבנת הצרכן האמריקאי – המהווה בדרך כלל את שוק היעד אליו מכוון. כתוצאה מכך, היזמים מעדיפים להתבסס מעבר לים, או לפתוח משרדים גם בחו״ל על מנת להיות קרובים ללקוחות, לגייס את הצוות המתאים להם בתחום זה ולהמשיך לפתח את החברה.

בנקודה זאת נכנס לדיון גם נושא המימון, כשהוא אחד מהתחומים בו התעשייה הישראלית תקועה בתהליך ״טרום התבגרות״. 85 אחוזים מהמימון של תעשיית האינטרנט מגיע ממקורות זרים ולא מגופים ישראלים, בעקבות סיבות רבות כגון התחזקות של תחומים אחרים (סייבר, ביג דאטה, טכנולוגיות ענן) ושינוי המוקד של הקרנות, לצד חוסר ידע, שמרנות וכדומה. רק לאחרונה החלו הקרנות והחברות הישראליות להפתח לתחום, אך הדינמיקה מקשה על היזמים כבר מהשלב הראשון.

 מ-Start Up Nation ל-Grow Up Nation

תעשיית האינטרנט הישראלית הצליחה לשנות סטטוס בשנים האחרונות ולהתבגר בהיבטים הכוללים את מספר החברות הגדולות, הכנסותיהן והשווי שלהן. החברות הצליחו להצמיח תחומים חדשים, לשלב את הטכנולוגיה עם ההובלה העולמית בשיווק מקוון, להתבגר ביכולות הניהול, בשלות היזמים ומינוף האקוסיסטם על מנת להזין את התעשיה.

כעת, מקוות החברות, שהבעיה הגדולה ביותר העומדת בפני החברות: קבלת מימון מהתעשייה המקומית עצמה תפתר כבר במהלך השנה הקרובה, כמו גם שהרעיונות, הפיתוחים וההברקות של היזמים ימשיכו לזרום בצורה שתפתיע גם אותם.

הדוח המלא זמין להורדה מהקישור הבא

מקור: The Time, IVC

מקור: The Time, IVC

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

2 תגובות על "גדולה יותר, רווחית יותר, בוגרת יותר; מבט על תעשיית האינטרנט הישראלית"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
לארי סלו
Guest

איך חושב שווי החברות?
זה נראה ממש מגוחך אם מסתכלים על המכפילים של ההכנסות לעומת השווי של החברות הציבוריות ומשווים לחברות שעדיין לא ציבוריות.
תסתכלו למשל על המכפיל של מטומי או של פריון לעומת השווי של אאוטבריין וטאבולה.
הכל שטויות אין סיכוי שהם שווים כל כך הרבה.
מוכרים לכולם לוקשים.

ארם נהריים
Guest

איך מובלי התברגה לראש הרשימה?? איך יתכן שהם עושים יותר כסף מוויקס,888 וגט טקסי?

חבל שלא הכנסתם גם את YO.

בועה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: