פייסבוק נתנה לכם הכל בחינם, אז למה אתם תוקפים את המודל העסקי שלה?

פרשת קיימברידג’ אנליטיקה היא חמורה מאוד, אבל רבים מנצלים אותה כדי לנגח את המודל העסקי של פייסבוק, והפעם זה לא הדבר הנכון לעשות

Mark zuckerberg

תמונה: Chip Somodevilla, Gettyimages Israel

בשבועות האחרונים פרשיית פייסבוק וקיימברידג’ אנליטיקה מסרבת לרדת מהכותרות, ויותר ויותר אנשי ציבור ודמויות מפתח בעולם הטכנולוגיה מביעות ביקורת כנגד פייסבוק, אפילו כאלה שהרוויחו ממנה לא מעט כסף. אין ספק שפייסבוק נמצאת כרגע על הכוונת של כל העולם, אבל ייתכן שהכעס של רבים מופנה לכיוון הלא נכון. אז אולי הגיע הזמן להודות: יכול להיות שאנחנו קצת נסחפים עם הביקורת על פייסבוק?

התרגלנו לראות את פייסבוק כמובן מאליו

רוב הסיכויים שלכתבה הזו הגעתם דרך ערוץ כלשהו ששייך לפייסבוק – עמוד הפייסבוק של גיקטיים, או שאולי מישהו שלח לכם את הכתבה במסנג’ר או בוואטסאפ. פייסבוק שולטת בחלק אדיר מהאופן שבו אנחנו מתקשרים זה עם זה, ואחראית לחלק לא קטן ממה שאנחנו מכנים “מהפכת האינטרנט”. זה יותר מעשור שכמעט כל מי שאנחנו מכירים עושה שימוש בלפחות כלי אחד שלה, ורוב הסיכויים שמעולם לא שילם ולו אגורה שחוקה אחת על מאות שעות שימוש שנתיות. אתם מכירים עוד שירותים שסיפקו לכם כל כך הרבה ולא דרשו מכם תשלום?

מקור: Pixabay

רובנו כבר רואים בפייסבוק מובן מאליו, שם שאנחנו אומרים בנשימה אחת עם “סמארטפון”, “אפליקציה” ו”אינטרנט”. פייסבוק היא כבר לא יישות עצמאית, היא חלק בלתי נפרד מהרשת, אבל אנחנו מסרבים להבין שעל אף שלא מדובר ברשת פילנטרופית היא בכל זאת חינמית ומספקת לנו לא מעט מידע, תוכן ואפשרויות יצירת קשר. בשביל לעשות זאת, ומן הסתם גם להרוויח כסף ולרצות את המשקיעים בחברה, היא מסתמכת על ומדל עסקי מבוסס פרסומות, ובניגוד למה שרבים חושבים מערכת הפרסום של פייסבוק היא יחסית אנונימית וחכמה.

איך מערכת הפרסום של פייסבוק באמת עובדת?

בואו נשבור לרגע את הסטיגמות סביב מערכת הפרסום של פייסבוק ונבין איך היא עובדת: על קצה המזלג, כאשר מפרסם רוצה להנגיש מודעה בפייסבוק, הוא יכול “לטרגט” (מלשון Target) את פלח המשתמשים שהוא חושב שיתאימו למודעה שלו על סמך לא מעט פרמטרים: גיל, מין, מיקום גיאוגרפי פיזי, שפה, תחביבים, מצב משפחתי ועוד.

בנוסף, המפרסם יכול לפנות לחברים של חברים ול”רשימות” של משתמשים, כלומר, באמצעות רשימת אימיילים או טלפונים שיש לו. פייסבוק מאפשרת להעלות את הרשימה הזו למערכת הפרסום שלה, עורכת הצלבה בין הפרטים הללו לבין משתמשים מסוימים ובונה רשימת קהלים שאליהם המפרסם יכול לשלוח את המודעה. כמו כן, מפרסם יכול לשתול “פיקסל” של פייסבוק ועימו ליצור רשימות של קהלים שביקרו בדפים ספציפיים באינטרנט או ביצעו פעולות מסוימות. הפרט המהותי פה הוא שבאף אחד מהשלבים הללו פייסבוק לא חושפת למפרסם את הזהות של הקהל שאליו הוא פונה. כלומר, הזהות שלכם נשארת אנונימית וחסויה.

Facebook Ads

תמונה: פייסבוק

במקרה של קיימברידג’ אנליטיקה, אפליקציה זדונית ביקשה מהמשתמשים גישה אל פרטיהם, לפרטי חבריהם ולפרטי חברי חבריהם. כך שלמרות שרק 270 אלף איש עשו שימוש באפליקציה, ככל הנראה יותר מ-80 מיליון משתמשים נחשפו. המידע הזה הועבר לחברת האנליטיקה שהשתמשה בו כדי לאפיין קהלים על בסיס פרופילים פסיכולוגיים ולהנגיש להם מודעות שאמורות לשכנע אותם להצביע לטראמפ בבחירות.

אין בכוונתי לזלזל בשום אופן בהיקף המקרה הזה, כיוון שפייסבוק ניהלה אותו (או ליתר דיוק, פשוט לא ניהלה אותו) בצורה כושלת ובעייתית. זה מקרה חמור של דליפת מידע שעובר על תקנון פייסבוק (כיוון שיוצר האפליקציה מכר את המידע לחברה אחרת, ללא הסכמת המשתמשים) ושמהווה הוכחה שגם מערכת סגורה כמו של פייסבוק חייבת להדק את הפיקוח על אפליקציות שמופתחות בסביבה שלה.

אך מקרים דומים של סחר במידע מתקיימים על בסיס יומי, למקרה שלא הבנתם למה אתם מקבלים אינסוף הודעות SMS על קרקע במודיעין, הלוואות בתנאים מדהימים ושיחות מקבר רחל. אלה פרסומות שמעיקות עלינו ונדחפות לנו בנקודות בהן אנחנו לא מעוניינים לפגוש אותן, ולא בהכרח נתנו אישור לחשיפת המידע שלנו אל המפרסמים. זה לא המקרה של שיטת הפרסום בפייסבוק.

אנחנו רוצים לאכול את העוגה, להשאיר אותה שלמה וגם לא לשלם עליה

Cake

תמונה: Pixabay

כיום לא מעט משתמשים מעדיפים שלא להתמקד בבעיות האמיתיות של הפרשה החמורה הזו, ותוקפים בעיקר את המודל העסקי של פייסבוק; זה שמסתמך על פרסומות כמקור הכנסה ראשי, ולא על גביית כסף ממשתמשים סטנדרטיים. ביקורת כזו משולה ללאכול את העוגה, להשאיר אותה שלמה, לא לשלם עליה וגם להתלונן בפני הקונדיטור שלא היה לנו טעים.

אנשים בימינו רוצים לחלוק את המידע על חייהם. הם רוצים להשוויץ באילו מסעדות הם אוכלים, עד כמה האחיינים שלהם יפים, לאן הם טסים, באיזה מלון הם ישנים ואיזו מוזיקה הם שומעים. והם רוצים לעשות את זה בכל דרך אפשרית: תמונות באינסטגרם, הודעות בוואטסאפ, סטטוסים בפייסבוק. את כל זה הם התרגלו לעשות בחינם, באמצעות הכלים של פייסבוק, ולאחר מכן להתפלא פעם אחר פעם שהם מקבלים פרסומות “מטורגטות” בדיוק לנושאים הללו (ולפחות לפי עדותו של צוקרברג בקונגרס, תיאוריית הקונספירציה שפייסבוק מאזינה לשיחות שלנו, היא לא נכונה).

מותר לנו, ואפילו כדאי לנו להביע תרעומת, על כך שהמידע שלנו נמצא בשימוש, אבל אני מאמין שאם מחר וואטסאפ תודיע על ביטול מודל התשלום החינמי ומעבר לדמי שימוש חודשיים, או אפילו אם הייתה גובה דולר אחד בודד תמורת חוויה נטולת “האזנות”, הזעם הציבורי היה נרחב אף יותר.

האם תסכימו לשלם יותר כדי לשמור על המידע שלכם?

תמונה: Pexels

ההתעוררות של המשתמשים סביב נושא המידע חושפת גם מקרים חמורים בהם פייסבוק למשל עקבה אחרי הודעות טקסט ושיחות שבוצעו במכשירי אנדרואיד, והכעס הגדול בפרשה הזו צריך להתמקד בכך שאין הגבלה על כמות המידע שפייסבוק שואבת מהמשתמשים.

ככל שפייסבוק הופכת לכלי אינטגרלי בחיינו, כזה שאנחנו שואבים ממנו מידע ומשתמשים בו ככלי תקשורת עיקרי, כך צריכה להיות לה אחריות גדולה על עצמה ועל בסיס הנתונים שלה. הנחמה היחידה במקרה של קיימברידג’ אנליטיקה היא שהוא דוחף את פייסבוק לשקף למשתמשים שלה את המידע שהם חולקים עם מפרסמים ולמנוע ממפרסמים להשתמש לרעה במידע שלנו. לכן, העליהום על הסקנדל הזה הוא מוצדק, אך העליהום על המודל העסקי הוא, לטעמי לפחות, מפספס את המטרה.

המבחן האמיתי של פייסבוק, ובעיקר של בסיס המשתמשים האדיר שלה, יגיע ככל הנראה בעתיד, כאשר החברה אולי תציג גרסה בתשלום שאולי אפילו תוותר לגמרי על פרסומות. בשימוע בקונגרס השבוע, צוקרברג כלל לא שלל את האפשרות הזו, כך שייתכן שלא רחוק היום שבו תוכלו להחליט אם אתם מוכנים לשלם עבור השירות בלי שימוש במידע שלכם לצורכי פרסום, או שכמו רוב המשתמשים תעדיפו לא לשלם, להמשיך לצרוך את אותו התוכן ולהתלונן עליו.

פייסבוק לא שונה במיוחד מגוגל, שמאפשרת לכם גישה חינמית, נוחה, מהירה וחכמה לכל שאילתא, ובתמורה מנגישה לכם פרסומות מותאמות אישית. חברות הענק הללו אולי יודעות להרגיז אותנו, אבל הן גם נותנות לנו ערך אדיר בשירותים שלהן, כזה שבלעדיו האינטרנט הוא כבר לא אותו הדבר.

חשוב שנמשיך לבקר את האופן שבו חברות עושות שימוש במידע שלנו כדי שהן יעשו כל שביכולתן להגן עליו, אבל בואו נמקד את הכעס שלנו במקומות הנכונים כדי לגרום לחברות להשתפר. או שמקסימום נכתוב פוסט זועם על פייסבוק, בפייסבוק.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

16 Comments on "פייסבוק נתנה לכם הכל בחינם, אז למה אתם תוקפים את המודל העסקי שלה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
גלעד
Guest

מסכים איתך. הם מייצרים לא מעט ערך לאנושות.

משה
Guest

הם מייצרים בעיקר דור של אידיוטים

משה
Guest

לא מדויק. אילו פייסבוק הייתה דורשת תשלום מלא על השירות שלה בתמורה לשמירת פרטיות בוא נגיד את זה ככה, אולי 1 מתוך אלף איש היה מוכן לשלם, ולכן פייסבוק לא מציעה את המודל הזה. הרי ברור שהשירות של פייסבוק לא שווה דבר אם הוא לא בחינם. אף אחד לא היה משלם תשלום חודשי על שירות דבילי כזה. ביום שפייסבוק תשנה את המודל העסקי שלה ותדרוש תשלום – זה יהיה היום בו פייסבוק תמות כי הרוב המכריע של האנשים יגידו – ואללה אני לא באמת צריך את פייסבוק. וזו האמת. אני מנותק מפייסבוק כבר שנים, ממש לא חסר לי כלום.

דוקטור שקשוקה
Guest
דוקטור שקשוקה

הם אמרו שתהיה אופציה בתשלום ללא פרסומות ואופציה חינמית.

חיים
Guest

אין יותר יקר מבחינם.

nirmitlamed
Guest
סך הכל נכון אין סיבה לתקוף את המודל העסקי של פייסבוק, עדיין יש סיבה להתעניין מדוע פייסבוק עדיין עוקבת אחרי הגולשים שלה באמצעות קוקיז גם אם המשתמש התנתק מהפייסבוק. אבל מה שמטריד בעיקר את הימין זאת שיטת ההשתקה שרואים זאת בכל העולם אבל בעיקר בארה”ב כיצד בעלי חשבון בעלי דעות ותכנים ימין שמרני מודרים מפייסבוק בתירוצים משונים כמו פגיעה ברגישותיהם של אנשים או סכנה לציבור. אלו אותם אנשים שמצד אחד מסבירים לנו שעסק פרטי לא יכול לא למכור עוגה לחתונה של לסביות אבל אין לו בעיה כשפייסבוק עושה זאת לדעות של הימין. לצערי גוגל, פייסבוק, טוויטר שהם מוכרות כרשתות החברתיות… Read more »
nirmitlamed
Guest

אחרי שכתבתם את המאמר המחבק הזה לפייסבוק בבקשה תוציאו מאמר פחות מחבק כיצד פייסבוק וחברות נוספות משתמשות בכוח שלהם כדי לסתום פיות. פייסבוק כבר מזמן מונופול בתחום שלה והיא משפיעה על דעת הקהל ומקדמת תכנים שמתאימים לאדיאולוגיה שלה.

אני
Guest

אם פייסבוק מפרסמת מוצר כלשהו אז מיילה, אבל אם פייסבוק מציגה לי פוסטים בתשלום במטרה להשפיע על תפיסת העולם שלי והדעה הפוליטית שלי זה כבר פחות מגניב.
בכלל, כל המנגנון לקביעת אילו פוסטים אני רואה ואילו לא צריך להיות שקוף ונייטרלי. לא יתכן שנהיה שפני מעבדה באלגוריתם הנסתר של צוקרברג.
בנוסף, הייתי רוצה שתהיה לי האפשרות לראות את כל הפוסטים בערוצים שאני עוקב בלי שום מניפולציה. זו זכותי המלאה.

תודה ושלום

Tomer
Guest

מה ההבדל בין קוקה קולה למחנה טראמפ לשניהם יש מוצר שהם מוכרים ומטרגטים אותו לפי קהל יעד מסויים

בייניוזגיק
Guest

אתה מטומטם? מה עם הפרסומות? מה עם הרווח העצום שלהם עלחברות צד ג’? תעשה לי טובה..

דב ל
Guest

לא רציתי להיות משתמש שלהם והיום שהם רכשו את ואצאפ היה יום עצוב מבחינתי. מבחינתי יש להם אפס ערך ושיפסיקו להשתלט על שירותים מוצלחים(ואצאפ, אינסטה וכו) ואחכ לטעון שאנחנו משתמשים שלהם. הם אלופים בלנצל את אפקט הרשת ואת המשתמשים שלהם. שיפסיקו לקצור מידע אישי ואם זה אומר לגבות כסף אז יאללה, שיגבו.

MisterF
Guest

סוף סוף כתבה שאומרת את האמת- רוצים חינם? תשלמו את המחיר.
שלא תבינו לא נכון, אני בעצמי משתמש בפייסבוק אבל אני חושב פעמיים לפני שאני מעלה פוסט/תמונה ושלא לדבר ,מתקין אפליקציה.
אנשים בכלל לא מבינים את משמעות ההרשאות במערכת אפליקציות (וזה יכולה להיות אפליקציית אנדרואיד, פייסבוק, כרום וכו’) ואולי עכשיו הם יתחילו להבין את המשמעות ויחשבו פעמיים לפני שהם ממהרים להתקין ולשתף.
ונקודה אחרונה, כל נושא הפרטיות של פייסבוק זה “פינטס” לעומת מה שגוגל יודעת, אוספת ועושה עם המידע שלנו..

משה
Guest

כמה פייסבוק שילמה על הכתבה? דרך אגב אני לא הגעתי לכתבה דרך פייסבוק מהסיבה הפשוטה שלא היה לי וגם לא יהיה לי פייסבוק. ככה שתשמור את התאוריות שלך לעצמך ופחות תיכך מהם כסף לפרסומות עבורם.

צהוב
Guest

אני לרוב לא מסכים באופן כללי על דעות שמגוננות על תאגידים. אבל הרעיון הכללי נכון. השימוש בפייסבוק הוא חינם. אף אחד לא חושב פעמיים לפני שהוא משתמש בו. שלא לדבר על עסקים שמרוויחים מזה.

יש מצב שצריך לשקול שינוי המודל העסקי ולגבות כסף משימוש שאינו פרטי.

אחד שלא יודע
Guest
אחד שלא יודע

נו באמת. קצת נסחפת…לכולם ברור שבמודל החינמי התשלום הוא בפרסומות ממוקדות, ומעט מאד מתרגשים מכך. אבל, חייב להיות קו אדום: נניח שבהסכם “השירות” של פייסבוק היה עמוד אחד בלבד, שבין השאר מחייב אותך לחתום על כך שלפייסבוק מותר להשפיע עליך, במודע או לא במודע, להצביע בבחירות כפי שהם רוצים, ולגרום לך לקלל כל יום אדם אחד לפי בחירתם. אתה חותם??

....
Guest

גם אנשים שוכחים שיש להם שליטה על איזה מידע הם בוחרים לשתף על עצמם, שייקחו אחריות.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: