כך המדיה החברתית המציאה את הנורה מחדש

גיוס המונים היא דרך נהדרת להשיג משקיעים שגם ירתמו לשיווק הסטארטאפ שלכם לאורך הדרך. פרוייקט הנורה האלחוטית כמשל

תמונה: צילומסך

תמונה: צילומסך

תגידו, אתם זוכרים מי המציא את הנורה? נכון, תומאס אדיסון. אבל לאחרונה עוד מישהו המציא את הנורה – מחדש.

פיל בוסואה מאוסטרליה, נשר מהקולג’ לפני 20 שנה והלך לרדוף את חלומות להיות כוכב רוק. נגן גיטרה גדול הוא לא היה, אבל בגלל שהוא הבין באלקטרוניקה, נתנו לו להתעסק בצד הטכני של ההופעות. שנים לאחר מכן, הוא למד לכתוב קוד לתוכנה, וקודד ספרים ללא זכויות יוצרים לקריאה במכשירים סלולריים. באפריל 2012, הוא ישב עם חבר על כמה בירות, ואז החבר שאל “תגיד פיל, יש דרך לייצר נורות אלחוטיות?” הכוונה היתה לייצר נורה שאת שעות ההדלקה והכיבוי שלה, עוצמת האור וכו’ אפשר לנהל באמצעות ה… אייפון, למשל. בוסואה חשב קצת וענה “כן, יש דרך”.

למחרת הוא כבר התחיל לעבוד על אב טיפוס – והוסיף עוד טוויסט – אפשר יהיה לשלוט גם בצבע של הנורה, והיא תחזיק 25 שנים.

עכשיו נניח שהייתם יזמים, מה היה קורה בשלב הזה? דרך חתחתים שגרתית של מצגות, תחינות למשקיעים, מחקרי שוק ומה לא. פרט לכך, בוסואה הוא לא בדיוק הטיפוס עם “הרזומה הנכון” ואפילו הגיל שלו – 38, כבר נתפס כמבוגר מדי בעיני מרבית המשקיעים המקצועיים.

אבל את בוסואה כל זה לא עניין. הוא הקים פרויקט קיקסטרטר והתחיל לקדם את הרעיון. המטרה שלו היתה לבצע גיוס כספים באמצעות המדיה החברתית (בדרך כלל בכרטיס אשראי או PAYPAL), אבל בניגוד לגיוס כספים רגיל, בפרויקטים מסוג זה לא נותנים מניות במיזם. מה נותנים בתמורה? צ’ופרים. תן 69 דולר, קבל שתי נורות. יקר? המחיר הרשמי של הנורות שמתחילות להימכר החודש יעמוד על 79 דולר ליחידה.

כך זה נראה

זו הנקודה שרוב האנשים אומרים לעצמם בלב “אין מצב שיש שוק לנורות במחירים כאלו”. אבל יש מצב, מסתבר. הכוונה היתה לגייס 100 אלף דולר, אבל בתוך זמן קצר הוא הצליח לגייס 1.3 מיליון דולר וקיבל הזמנות ל-22 אלף נורות מ-17 אלף איש והמון תשומת לב ציבורית. הפרויקט כל כך הצליח, שקונצרן פיליפס ההולנדי החליט להשיק מוצר דומה (אם כי הגרסה ההולנדית מחייבת התקנת מכשיר נוסף בנתב הביתי). בוסואה קיבל פניות מאינספור גופי השקעה שביקשו להשקיע מיליוני דולרים במיזם הצעיר.

מה בעצם היה כאן?

קוראים חדי עין מבינים ישר שלא מדובר ב”גיוס כסף” קלאסי, אלא בעצם בדרך לגייס “אוהדים מוטרפים” למוצר חדש, לבדוק אם יש שוק למוצר ובעצם למכור להם את המוצרים הראשוניים.

וכמה זה עולה?

כלום. אתרי גיוס חברתי בישראל ובעולם גובים אחוזים בודדים בלבד – במקרה של הצלחה. לא הצלחת, לא שילמת. בוסואה ביקש לגייס 100 אלף דולר, אבל מהר מאוד הוא גילה מה שמחקרי שוק וסקרים לא יכלו לגלות בצורה כל כך משכנעת – שהוא המציא את הנורה מחדש.

אוקי, מעניין.

כבר הבנתם שבעצם העניין הוא לא גיוס הכסף, אלא בעצם, “מכירה מראש” לצרכנים שהם אוהדים שידאגו אח”כ שכוווולם ידעו על המוצר שלכם. אבל מה יכול לעשות עסק שפונה לצרכנים שלא המציא את הנורה מחדש? נניח שאתם בעלים של מלון שרוצה למכור את עודפי המלאי שלו (חדרים ריקים, בעיקר במהלך השבוע) בלי לפגוע באיכות המותג. אתם יכולים להשיק פרויקט שמתאים למותג שלכם, למשל תמיכה בלוחמי צה”ל / משפחות מעוטות יכולת / תושבי הדרום / פרויקט לשיפור איכות הסביבה או כל יוזמה אחרת שעולה בדעתכם.

בתמורה לכל 400 שקל (או סכום אחר) בתמיכה, מקבל התומך לינה על בסיס מקום פנוי באחד ממלונות הרשת – וכמובן, מכתב תודה מרשת המלונות בגין תמיכתו בפרויקט.

מה קרה פה?

בסיס הנתונים והדיוור שלכם גדל בעוד כמה מאות שמות של לקוחות פוטנציאלים. המלאי “המת” שלכם נמכר בצורה מוסווית וגמישה – אתם מחליטים מתי להזמין את האורחים, כשאת הכסף קיבלתם מראש. המותג שלכם נתפס כחברתי וחדשני וכמה זה עלה לכם? כמה שעות עבודה ואחוזים מההצלחה. סיפורי הצלחה יש גם בישראל.

קחו לדוגמא את “חורים ברשת”. מה שהתחיל כבלוג טכנולוגי וכבר הפך לאחד מאתרי התוכן המובילים בישראל לקהל צעיר ומתוחכם, גייס לא פחות מ-200 אלף שקל באתר הד סטארט הישראלי, עבור אתר “תוכן גולשים” חדש שהוא מקים. כמה שבועות אחרי כן, עמותת “חיבוק ראשון”, שדואגת לתינוקות שננטשו על ידי הוריהם, גייסה 73 אלף שקלים. למעשה, למעלה ממיליון שקלים גויסו מהציבור בצורת גיוס חברתי בישראל בחודשיים האחרונים.

בטקס האוסקר האחרון, בקטגוריית הסרטים הדוקומנטריים הקצרים, זכה השנה סרט בשם Inocente. כל המימון לסרט – 52 אלף דולר – הגיע באמצעות מימון חברתי.

ואם אתם שואלים איזה עוד פרויקטים אנחנו צפויים לראות בזמן הקרוב? מופעי מוזיקה שימכרו כרטיסים בצורה של פרויקט חברתי – למה לשלם עמלות למשרדי כרטיסים, משרדי פרסום ולממן פרסום בעיתונים, אם אפשר להוזיל את מחיר הכרטיס ולמכור את הכל מראש

מלונות בוטיק וצימרים שיגייסו כסף לשיפוץ / חידוש מהציבור בתמורה ללילה חינם על בסיס מקום פנוי, בנקים שיעניקו במתנה מאות שקלים לסטודנטים (ולמעשה יפתחו חשבון בנק אצלם) שיתמכו בפרויקט חברתי, ועוד. בקיצור, ב-2013, יהיו כמה מנהלים ויזמים חדשניים שיבינו שמדיה חברתית זה קצת יותר מלייקים, אלא מקום למצוא לקוחות חדשים, להפיח אנרגיה בלקוחות ותיקים, ו… למכור.

הכותב הוא מנטור מדיה חברתית ויועץ שיווקי.

Avatar

אליאב אללוף

הכותב הוא מנטור מדיה חברתית ויועץ שיווקי.

הגב

1 תגובה על "כך המדיה החברתית המציאה את הנורה מחדש"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דרן
Guest

ומה חורים ברשת עשו עם הכסף? כלום. רק עשו קופה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: