ללקוחות נמאס ממסכים והם רוצים להקשיב: טרנד ה-Voice שחובה לדבר עליו ועדיף בקול רם

מי אמר שאנשים לא מקשיבים? יותר ויותר עדויות מראות שאחד השינויים המשמעותיים שעובר עולם התוכן הוא המעבר מצריכה באמצעות מסכים ומילים, לצריכה ותקשורת באמצעות קול. עלייה מטאורית בכמות המאזינים לפודקאסטים, גוגל-הום ואמאזון אקו שנמצאים בכמעט כל בית אמריקאי והסיבה שסירי ואלקסה הן נשים הן סימפטומים לתופעה הגדולה יותר – המסכים לקחו מאיתנו את האנושיות ואנחנו רוצים אותה בחזרה

Google Home

פעם שאלתם את עצמכם מדוע סירי, קורטנה ואלקסה הן בעלות קול ברירת מחדל של אישה? לא משנה מה תשאלו אותן, קול מסונתז של אישה חביבה, מנומסת ואובייקטיבית יענה לכם. לעוזרות האישיות שנמצאות על המכשירים שמסביבנו אמנם אין דמות חיצונית או גוף, אבל כן יש להן דימוי פנימי: אישה יעילה, חביבה שאפשר לסמוך עליה תמיד.

יש לכך סיבה. הדובר של אמאזון אמר למגזין PCMAG:

“,We tested many voices with our internal beta program and customers before launching and this voice tested best”

לדוברות של מיקרוסופט היו תשובות יותר חותכות:

“For our objectives  —  building a helpful, supportive, trustworthy assistant  —  a female “voice was the stronger choice

הסיבה המשמעותית יותר, גם על פי אפל ושאר היצרניות, היא שהרבה יותר קל למצוא קול נשי שהרוב מחבבים מאשר קול גברי. התופעה שבאמת מעניינת כאן היא שאנחנו מצפים כיום מהמכשירים שלנו לאקטים של חיבה – אנחנו רוצים שהם יהיו נחמדים אלינו, מנומסים ויענו לנו ביעילות כשאנחנו שואלים אותם שאלות. אבל למה שנרצה לחבב מכשירים?

ל-50 מיליון אמריקאים יש גישה ל-Smart speaker

בעידן הרשתות החברתיות, היכן שהצביעות חוגגת וכמות ה-friends עולה בצורה קונסיסטנטית, מחקרים מראים שיש ירידה בכמות הקשרים המשמעותיים שלנו. כלומר, אנחנו נמצאים בקשר רופף עם הרבה אנשים ובעלי פחות קשרים משמעותיים ועמוקים עם החברים שלנו. כשהחברויות שלנו עם אנשים אמיתיים נחלשות – אפשר להבין מדוע ענקיות הטכנולוגיה רוצות שנתחיל להתיידד עם העוזרות האישיות שלהם.

גוגל ואמזון עשו את המעבר לעולם הקול בהצלחה רבה, ועודן עובדות בזה. למרות שאפל הייתה הראשונה שהשיקה את סירי, היא נשארה עם העוזרת האישית הפחות מפותחת, בעוד גוגל פיתחה את האסיסטנט שלה ואמזון את אלקסה שנפרסת דרך מכשירי האקו. אלו הפכו לפופולריים מאוד בחברה האמריקאית, ולפי אתר TechCrunch ל-47.3 מיליון אמריקאים יש גישה לSmart speaker נכון למרץ 2018.

תמונה: אמזון

באמצעות המכשירים האלו אפשר לערוך קניות, להדליק את האור, לכוון את המזגן ולנגן את המוזיקה שאתם אוהבים. אמריקאים ממש מנהלים שיחות עם הספיקרים החכמים שלהם, והיכולות של גוגל לבצע שיחות מתמשכות תוך זיהוי ההקשר משתפרות במהירות. החברה האמריקאית אימצה את המכשירים החדשים במהירות גדולה, ועל פי אתר סטטיסטה הנתון הזה נמצא במגמת עלייה מתמשכת ומהירה.

השוק של תוכן ואפליקציות עבור הספיקרס החכמים גדל גם הוא במהירות. אמאזון מאפשרת לכל מתכנת לכתוב Skills שיפעילו את אלקסה, שזה בדיוק כמו כשסטיב ג׳ובס הכריז במהלך 2007 שמפתחים יוכלו לכתוב אפליקציות ל-App store לבעלי אייפון.

המגמה ברורה: יותר ויותר חיפושים מתבצעים באמצעות קול, יותר קניות, יותר צריכה של תוכן מוזיקלי. אנחנו עוזבים את המסך – שיכול להיות שניתק אותנו יותר מדי מהיותנו בני אדם והרחיק אותנו – ועוברים לקול. אני רואה בזה התפתחות לא רק מעניינת, אלא חיובית – כזו שעשויה להקטין את זמן המסך שלנו ולצמצם את כמות הגירויים שהוא נותן. אם גם אתם מכירים את ההרגשה שנכנסתם כדי לבדוק משהו בסמארטפון, ומצאתם את עצמכם אחרי כמה דקות באמצע משהו אחר לגמרי – שימו לב ששימוש בקול יכול למתן את כמות הגירויים והמניפולציות שיופעלו עליכם כדי להקליק.

אנחנו רוצים להקשיב שוב, שיקריאו לנו, שיספרו לנו

עוד חיזוק לטרנד  של מעבר לקול, הוא שזה כמה שנים ברציפות השוק האמריקאי מתאפיין בעלייה משמעותית בכמות הפודקאסטים ובנתוני ההאזנה שלהם. בשנת 2018 יש 68 מיליון אמריקאים אשר מאזינים לפודקאסט לפחות פעם בשבוע; 44% מהם בין הגילאים 18-34, עם השכלה גבוהה מהממוצע: 57% ממאזיני הפודקאסטים הם בעלי לפחות תואר ראשון. העלייה הזו היא לא פחות ממטאורית: בשנת 2013 היה מדובר רק ב-12% מהאמריקאים שמאזינים והיום מדובר ברבע מהאוכלוסייה האמריקנית הבוגרת (24%) – כלומר הכפלה.

כשבוחנים מקרוב את הרגלי ההאזנה לפודקאסטים, אפשר להבחין שמדובר במילוי זמן ״לא מנוצל״ בתוכן איכותי. 52% ממאזיני הפודקאסט בארה״ב מאזינים ברכב, 46% בזמן שהם בתחבורה ציבורית ועוד 40% בזמן הליכה, ריצה או רכיבה על אופניים.

לא מדובר רק בפודקאסטים, אלא בעלייה כוללת בתוכן מבוסס הקול. שירותים כמו Audible של אמזון, שירות הסטרימינג של Audio books גדל בצורה משמעותית וכמעט כל ספר חדש שיוצא לאור מקבל גם גרסה קולית. בגרסאות הקוליות אפשר לשמוע את הטון של המחבר, הדגשות ודברים שפשוט נעלמים כשאנחנו צורכים את התוכן באמצעות מילים מודפסות או מילים שכתובות על מסך הקינדל. מתברר שאנשים זוכרים דברים שהם שמעו באותה מידה או טוב יותר מאשר דברים שהם קראו. גם כאן אפשר לראות שוב את הצורך להקשיב לקול אמיתי.

 Anchiy/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Anchiy/ Getty Images Israel

מדיית הפרסום שמגיע ל-Unreachables

גם הפרסום בפודקאסטים במגמת עלייה מתמדת. ישנה ספרות רבה שמראה כמה העלייה הזו משמעותית, אך חשוב להתייחס כאן דווקא למחקר של Wharton University of Pensylvania שאיפיינה אוכלוסיית מחקרית מעניינת: ה-Unreacbles – אנשים שקשה להגיע אליהם. בדרך כלל אלו מילניאלס ובני דור ה-Z שלא ממש צופים בטלוויזיה, משתמשים באד בלוק וצורכים תוכן בתשלום (נטפליקס למשל) בו אין פרסומות. לאוכלוסייה הזו יש purchase power של 1.3 טריליון דולר בארה״ב, ומפרסמים צריכים לבחון היטב את המדיות שהם משתמשים כדי להגיע אליהם.

מכון המחקר Edison research מצא שהעלייה באימוץ פודקאסטים והאזנה להם היא הגבוהה ביותר בקרב אוכלוסייה זו, ומחקרי שביעות רצון של בעלי פודקאסטים מראים שאנשים אפילו אוהבים את הפרסומות שהם שמים בהם. בנוסף, פודקאסטים הם מעולים בפילוח אוכלוסייה. למשל הפודקאסט Masters of scale, אותו ייסד מנכ״ל לינקדאין לשעבר, מראיין את הבכירי עולם הטכנולוגיה והעוקבים שלו הם אנשי הסיליקון ואלי. אם אתם רוצים להגיע אליהם – פרסומת משולבת תוכן בפודקאסט, זו הזדמנות מצוינת. בעמוד הטוויטר שלהם תוכלו לראות כמה משתמשים ממש אוהבים את הפרסומות הממוקדות והרלוונטיות שיש שם.

השלכות, רעיונות ומה כדאי לעשות עם הטרנד הזה?

אנחנו מאמינים שזיהוי טרנדים הוא חשוב לא רק בשביל המחקר, אלא כדי ליישם את זה על העסקים שלכם, האתרים שלכם והיכולת שלכם להתמודד עם השינויים בשוק. הנה כמה השלכות שחשבנו עליהן:

– התאמת אתרים לחיפוש קולי: שורה של מאמרים במגזיני המרקטינג המובילים בעולם מראים שיותר מרבע מהחיפושים בבינג ואחוז עולה של החיפושים בגוגל הם קוליים. הגיע הזמן לקחת ברצינות את ההתאמה של האתרים שלכם לחיפוש קולי. זה שונה מחיפוש מילים. תחשבו שאם תחפשו למשל ״דונלד טראמפ״ בחיפוש קולי בגוגל אסיסטנט בבית, תצטרכו לקבל תשובה מהימנה של מי זה. כך גוגל תתעדף את התוצאות. בשביל זה צריך לעשות אופטיזמיציה לאתר שלכם.
– זכירות של מוצרים: בעולם בו יותר אנשים יזמינו מוצרים מהגוגל הום והאלקסה שיש להם בבית, זכירות של המותג שלכם יכולה להיות משמעותית. לדוגמה: אם תגידו לאלקסה להזמין לכם קטשופ כשהוא נגמר, יכול להיות שאמזון תחליט בשבילכם איזה סוג של קטשופ. אבל אם תגידו ״קטשופ היינץ״ היא תביא לכם ספציפית אותו. מותגים זכירים הולכים להרוויח בעידן הזה – ומי שאין לו שם קל לזכירה עלול להיפגע מכך מאוד.
– יזמות: שוק האפליקציות שמפעילות את אלקסה skills הוא בדיוק במצב שבו הייתה חנות האפליקציות ב-2007, כשסטיב ג׳ובס השיקה אותה לאייפון. פוטנציאל הצמיחה היה מטורף, וחברות שהצליחו ליצור את האפליקציות האהובות בשנתיים הראשונות נשארו איתנו עד היום. למשל וואטסאפ, אינסטגרם, ווייז ונוספות. השווי שלהן הרקיע שחקים – ייתכן שגם skills חכמים לעוזרות קוליות הוא בעל פוטנציאל ענק לזה
– דברו עם הלקוחות: הנה הבנתם – הלקוחות מצביעים במספרים ורוצים יותר אנושיות, יותר קול, ופחות טקסטים על מסכים. זו מגמה שהיא כבר פוסט-מובייל ואולי מציירת את הייאוש שאנשים נקלעו אליו בעקבות ההתמכרות הכוללת של האוכלוסייה לזמני המסכים. ראו איפה אתם יכולים לשלב יותר קול אנושי בתהליכים מול הלקוחות שלכם.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר תוכניסט

נאור נרקיס

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל