האמת מאחורי רכישות בתוך אפליקציות סלולר

אחד הנושאים הכי חמים בפיתוח לסלולר הוא In-App-Purchases המאפשר לכאורה לגזור גמול כספי מתמשך על האפליקציה שיצרתם. האמת היא, שיש דרכים נוספות ואטרקטיביות יותר

תמונה: רכישה בתוך אפליקציה, צילומסך

הפוסט נכתב על ידי יניב ניצן, מומחה במודלים כלכליים והפקת הכנסות ממוצרי תוכנה ותוכן. יניב מכהן כמנכ”ל סומלא טכנולוגיות המפתחת פלטפורמה תשתיתית לכלכלות וירטואליות עם דגש על משחקי סלולר. לפני סומלא ייסד יניב רשת פרסום אינטרנטית שייצרה הכנסות לאלפי בלוגרים ולפני כן היה ממייסדי חברת EYEVIEW שפיתחה פלטפורמות להגברת הכנסות מאתרים באמצעות וידיאו.

אם היית על כדור הארץ בשנתיים האחרונות בטח שמעת כבר שהדרך לעשות כסף מאפליקציות סלולר היא באמצעות רכישות תוך יישומיות (In-App-Purchases בלעז). יש מספר לא מבוטל של מקורות שפרסמו מידע בנושא ודחפו בלהט רב את כל מפתחי האפליקציות ואת מפתחי המשחקים בפרט לכיוון הזה אבל האמת היא שהמידע בנושא הוא קצת מטעה.

לפחות בכל מה שנוגע למשחקים לסלולר תמונה יותר מדוייקת היא שיש מספר דרכים לממש רכישות תוך יישומיות אבל רק אחת מהן באמת אפקטיבית. ישנם כמובן משחקים שפשוט מאפשרים לשחקן לשדרג לגרסה מלאה מתוך האפליקציה בעוד משחקים אחרים מאפשרים למשתמש לרכוש שלבים נוספים ושידרוגים בתוך המשחק. זן נוסף של משחקים מממש בתוך המשחק מערכת כלכלית שלמה על בסיס מטבעות דמיונים. כל אלה למעשה נופלים לתוך הקטגוריה של רכישות פנים יישומיות אבל רק אחת מהן באמת מצליחה לייצר הכנסה משמעותית למפתחי המשחקים – מישהו רוצה לנחש איזה?

הנה השורה התחתונה: מתוך 50 המשחקים המובילים שמשתמשים ברכישות תוך יישומיות 46 מוכרים למעשה מטבעות ווירטואלים ואם מסתכלים על המאה הראשונים מגלים שהמגמה ממשיכה כאשר 91 מהמשחקים הם מבוססי כלכלה וירטואלית.

לפיכך, להגיד שכ-85 אחוז מההכנסות במשחקים מבוססות על כלכלות וירטואליות זה הרבה יותר מדוייק מאשר להגיד שהן מבוססות על רכישות פנים יישומיות. ההבדל אולי נראה סמנטי במבט ראשון אך למעשה מדובר בהבדל קריטי ומשמעותי למפתחי משחקים המבקשים להפוך את המשחק שלהם ממודל של רכישה בתשלום למשחק חינמי הנהנה מהפצה מהירה והכנסות ממחירות פנים יישומיות. מפתחים שנופלים קורבן לבלבול הקיים בין המודלים עלולים לסיים עם משחק המפיק הכנסות נמוכות בלבד וייתכן שאף לא יצליחו לכסות את עלויות הפיתוח.

כלכלה וירטואלית: מה זה ואיך זה עובד?

כלכלה וירטואלית משמעותה שהדמות יכולה לאסוף, להרוויח, לייצר או לזכות ב’מטבעות רכים’ (מטבעות שאפשר לאסוף בלי לשלם כסף אמיתי). במקביל, קיימים במשחק אתגרים שפתרונם מחייב שימוש באביזרים וירטואליים אותם ניתן לקנות במטבע רך. הקומבינציה הזו כשהיא מאוזנת היטב ופועלת כמתוכנן הופכת את המשחק להרבה יותר מאתגר ומהנה לשחקן הודות להוספת רובד חדש למשחק. הרובד הנוסף הוא רובד כלכלי אסטרטגי שבו על השחקן לקבל החלטות איך לנצל את הכסף שצבר על מנת לייצר הון נוסף ולהתקדם במשחק. כלומר, המשחקים שמשתמשים בכלכלות וירטואליות מצליחים בעיקר בגלל שהם יותר מעניינים לאורך זמן.

רובנו מכירים את המודל של כלכלות וירטואליות ממשחקים כגון פארמוייל של זינגה. אלו הם משחקים המשתייכים לז’אנר משחקי תפקידים ממוחשבים מרובי משתתפים (MMORPG – Massive Multiplayer Online Role Playing Games). למרות זאת, ניתן למצוא כלכלות וירטואליות בכל ז’אנר של משחקי מחשב ובעולם משחקי הסלולר כמעט ואין משחקים מצליחים שאינם במודל כלכלה וירטואלית ללא קשר לז’אנר.

מפתחות להוספת כלכלה וירטואלית אפקטיבית למשחק סלולר

על מנת להוסיף כלכלה וירטואלית למשחק סלולר חייבים לייצר מצב בתוך משחק הבסיס בו הדמות אוספת, זוכה או מרוויחה מטבעות וירטואליים. הפתרונות לרוב נגזרים מהז’אנר שאליו משתייך המשחק. הנה כמה דוגמאות:

משחקי ניהול משאבים: אלו הם משחקים בהם השחקן למעשה בונה סוג של אימפריה (עיר, צבא, רשת מסעדות…) – במשחקים אלו השחקן מרוויח כסף וירטואלי בהתאם למודל הכלכלי המקביל בעולם האמיתי. לדוגמא במשחק של בניית ערים השחקן מרוויח כסף וירטואלי על ידי מיסוי בעוד שבמשחק של בניית רשת מסעדות הכסף נצבר על ידי מתן שרות ללקוחות.

משחקי אקשן או ארקייד: אלה הם משחקים המבוססים בעיקר על זריזות ידיים. במשחקים מסוג זה השחקן אוסף מטבעות לרוב תוך כדי קפיצה ולפעמים תוך שבירת המיתוס שכסף לא גדל על העצים.

משחקי פאזל: במשחקים אלו האתגר הוא פיצוח של שלבים בדומה לחידות. כדי להוסיף כלכלה וירטואלית לסוג זה של משחק צריך לרוב להוסיף לתוך השלבים אתגרי בונוס שאותם המשתמש יכול לפתור על מנת לזכות בתגמול של מטבעות וירטואליים.

במקביל, יש לייצר במשחק אתגרים המחייבים שימוש באביזרים וירטואלים. המימוש הוא מאד ספציפי לעולם המשחק ולז’אנר ולכן קשה לעשות הכללות בנושא זה. ניתן למצוא מגוון מאוד רחב של אביזרים וירטואלים החל מדמויות בעלות יכולות מיוחדות, נשקים חזקים יותר, תחמושת רבת עוצמה וכלי רכב במשחקי אקשן דרך מפעלים, בתי ספר ומסילות רכבת במשחקי ניהול משאבים ועד לרמזים, מקפצות, סוללות וחבלים במשחקי פאזל.

השלב הבא זה לייצר מצב שבו נוח לשחקן לרכוש את האביזרים הוירטואלים על ידי שימוש במטבע הרך שצבר. הביצוע הוא בשני חלקים – הבאת המשתמש לחנות והחוייה בתוך החנות. כדי לייצר מצב שבו השחקן קונה בצורה סדירה, הכניסה לתוך החנות חייבת להיות חלק מהזרימה הרגילה של המשחק ויכולה להיות בתחילת שלב או בסיום שלב. החוייה בתוך החנות בדומה לחנויות מקוונות צריכה להיות ברורה ונוחה למשתמש והמידע לצורכי השוואת עלות ותועלת של רכישת אביזרים וירטואלים חליפיים צריך להיות נגיש וזמין.

לאחר שייצרנו את הלולאה הבסיסית הזו שבו השחקן משתמש בחפצים וירטואלים על מנת להתקדם ולזכות בהון נוסף יש לאזן את המשחק ולוודא שהלולאה הזאת חוזרת על עצמה מספר פעמים תוך כדי התגברות הקושי במשחק. כאן חשובה מערכת איסוף וניתוח נתונים (Analytics) וקיימות מספר חלופות בנושא זה.

השלב האחרון הוא השלב שבו השחקן רוכש בכסף אמיתי כלכלה וירטואלית. לשם כך על מפתח המשחק להכניס אתגרים המחייבים שימוש באביזרים מתקדמים יותר שאותם לא ניתן לקנות במטבע רך אלא רק ב’מטבע קשה’ (מטבע שאותו ניתן לקנות אבל לא למצוא או להרוויח).

המורכבות של יצירת כלכלה וירטואלית המשתקפת משורות אלו היא אחת הסיבות שמפתחי משחקים מהססים להטמיע כלכלות וירטואליות במשחקי סלולר. עם זאת המספרים מדברים בעד עצמם ובעולם המהיר והאכזרי של משחקי הסלולר ישנן רק שתי ברירות – זוז מהר או השאר מאחור. למרבה המזל ישנם מספר פתרונות המאפשרים יצירה וניהול מהיר של כלכלות וירטואליות. התחום הזה עדיין בחיתוליו אך אין ספק שבעתיד נראה יותר ויותר כלים ויותר מפתחי משחקים המשתמשים במודל רב העוצמה הזה.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: