מהפכת הסלולר הבאה בפתח ומפעילות הסלולר יפסידו בה לאפליקציות ה-VOIP

חברות הסלולר מתרחבות לאחרונה לשירותים נוספים כי על עולם השיחות בסלולר השתלטו וימשיכו להשתלט שחקניות ה-VOIP וה-Messenger. אם חשבתם שזה הסוף, ובכן, זו רק ההתחלה – הנה 6 סיבות לכך שזה רק צפוי להתעצם בקרוב

shutterstock mobile

מאז מאי 2012, שנה וחצי לאחר כניסתן של גולן טלקום ו-HOT Mobile אל שוק הטלפוניה, כבר מובן שעולם הסלולר לא יחזור לרמות המחירים והרווחיות שהוא הגיע אליהן בעבר. כיום רשתות הסלולר הגדולות מתקשות להצדיק מחירי פרמיה, כשהחבילות היקרות ביותר נמצאות בתחומי ה-100 ₪ והן כבר כוללות בתוכן הרבה יותר – רשת דור רביעי, חבילות גלישה מורחבות, שיחות מוזלות לחו”ל וכדומה. התחרות האגרסיבית מצד המתחרות הקטנות שלא מפסיקה גם לאחר קבלת הפקדון בעבור עמידה ביעדים מורידה את כל קטגוריית הסלולר אל עברי פי פחת.

אחת לכמה זמן מופיעה כתבה על השוק שבירידה שמבהירה שלמרות המצב הקיים, מחירי הסלולר יעלו בטווח הרחוק. ההגיון הכלכלי מאחורי הטענה הוא שהשוק רווי בתחרות והרווח מתאפס, מה שיוציא חלק מהמתחרות, יקטין את התחרות ויעלה את המחירים לצרכן בשיווי המשקל החדש. עם זאת, ההשפעה שמתרחשת כיום על עולם הסלולר היא פחות התוצר של הרפורמה ויותר תוצר של תחרות חדשה שמגיעה בדמות אפליקציות ה-VOIP והמסנג’ר. אפליקציות כמו WhatsApp ו-Wechat הן לא פחות מהמבשרות על גוויעתם של השירותים הסלולריים בטווח הרחוק.

רשתות הסלולר כבר מבינות זאת היטב והן מחפשות אפיקי הכנסה אלטרנטיביים כמו כניסה לעולם הטלוויזיה והאינטרנט, מתוך מטרה להגדיל את נתח הארנק של הצרכן על חשבונן של המתחרות שכבר פועלות בזירות הללו. בהשוואה ל-2010, ההכנסות המצרפיות של סלקום, פרטנר ופלאפון נחתכו ב-30% והרווח נחתך ב-72% לרמה של פחות ממיליארד ₪ (לפי דו”חות 2013). מספר המנויים לא ניזוק עד כדי כך, אבל ההכנסה הממוצעת ללקוח (ARPU) ירדה בכ-50% ועומדת בתחום 70-80 ₪.

גרף ARPU

מקור: דו”חות סלקום, פרטנר ובזק – 2010-2014

רווח לאורך שנים

מקור: דו”חות סלקום, פרטנר ובזק – 2010-2014

 

למרות שהטענה שמדובר במוצרים תחליפיים עלולה להישמע מופרכת או רחוקה מהמציאות, הנה 6 סיבות משכנעות שמסבירות מדוע אפליקציות ה-VOIP יעלו בהדרגתיות בעוד שחברות הסלולר יעברו טרנספורמציה לכיוונים שבהם עוד קיימים אפיקי הכנסה, ויזנחו את פעילות הבסיס שלהן בטווח הרחוק.

1. שירות חינם מול שירות בתשלום

כשאפליקציות VOIP מגייסות לקוחות, הן נבחנות על-ידי מספר הלקוחות שמשתמשים בהן גם אם הן לא מרוויחות דבר. את פעילות הגיוס מממנים המשקיעים בעשרות מיליוני דולרים, אפיקי ההכנסה הן מוניטיזציה בעתיד של השירותים, וההבטחה הגדולה היא הנפקה או אקזיט במאות ומיליארדי דולרים בעתיד. אצל חברות הסלולר קורה מסלול כמעט הפוך. הן לא יכולות להציע את השירותים לאורך זמן בחינם, כל גיוס לקוח עולה להם ולא שווה להם בהכרח כסף, ובכל מלחמה על הצרכנים הן מורידות את ערך השוק כולו וגם את ערכן. גם במונחי “אקזיט”, נקודת הסיום של חברות הסלולר היא יציאה מהתחרות.

2. מוגבלות בבחירה מול ריבוי בחירות

בניגוד למנוי לחברת סלולר, שמעודד אותך לנהל את כל קווי הטלפון תחת רשת אחת באמצעות מחיר זול החל מהמנוי השני, כל אפליקציות ה-VOIP ניתנות להורדה מיידית כך שאפשר פוטנציאלית להתקין ולמחוק אפליקציות במידת הצורך. למרות שחסמי המעבר הם כמעט אפסיים במעבר בין חברת סלולר לאחרת, ההורדה של אפליקציה קלה בהרבה ולא מצריכה שום תשלום מעבר ממבצע למבצע או רכישת סים במעבר לחברה החדשה.

3. כמות העובדים אפסית, כמות המשתמשים גדולה פי מאה

מבנה החברה פועל לטובת חברות ה-VOIP שפועלות עם כח אדם קטן ואיכותי, במיוחד ביחס לכמות הלקוחות שקיימים להם. גם לאחר הצמצומים חברות הסלולר הגדולות לא יכולות “לרזות” עד כדי-כך, גם לא עד הרמה של המפעילות הקטנות יותר. כש-WhatsApp נמכרה לפייסבוק היו לה 320 מיליון משתמשים חודשיים ו-55 עובדים בלבד. ל-Viber היו 130 עובדים ו-105 מיליון משתמשים חודשיים כשנמכרה ל-Rakuten. לסלקום, לדוגמא, יש מעל ל-4,000 אחרי הצמצומים וכיום מחזיקה מעט מעל ל-3 מיליון מנויים.

4. שיחה היא לא רק שיחה

המוצר שאותו מוכרות חברות הסלולר הוא קומודטיבי בבסיסו. אין בידול איכותי בין רשת לרשת, לבד מהתנתקויות מפעם לפעם. השירותים של האפליקציות מתבססים על הצעת ערך ייחודית שלרוב מניעה את הצרכן להוריד אותן. Skype הודיעה לאחרונה על Skype Translator, שירות מתורגמן אוטומטי שמתרגם בזמן אמת ומחבר בין אנשים ממדינות שונות. אפליקציות כמו Tango מקיימות מעין רשת חברתית שמפגישה בין המשתמשים למשחקים על-גבי הממשק. לאפליקציית Line יש דפדפן מובנה משלה שמאפשר לבעל הטלפון לגלוש בצורה הרבה יותר אינטואיטיבית.

הצורה שבה אנו משוחחים היום עם הסמארטפון הרבה יותר עשירה משיחת טלפון. ריבוי המימדים מאפשר לנו להביע את עצמנו באינספור צורות. מהטקסט שמשולב ב-emoji, לצילום התמונה, להקלטה ושיחת וידאו ועד לשליחת קישורים ונתוני מיקום. מול המימדים האלה שמתעצמים לאורך השנים, חברות הסלולר מציעות קליטה חסרת פשרות, אבל ככל שהאנטרנט ואפליקציות ה-VOIP ישתפרו, לא יהיה לשיחת סלולר אף יתרון על-פני ההיצע.

5. אנחנו כבר שם בהודעות, בעתיד גם בטלפונים

לפי דו”ח הסיכום של בזק לשנת 2014, ל-80% מהישראלים יש WhatsApp ובתל אביב ל-86%. נתונים מהחודשים האחרונים מצביעים על אחוזים דומים בארגנטינה, הונג קונג וספרד, ועל נתונים גבוהים יותר כשמדובר על כל שירות מסנג’ר. במרץ 2014 הודיעה WhatsApp שתיכנס בקרוב לתחום ה-VOIP ותציע שיחות והקלטתן לכל משתמשי האפליקציה. ההשלכה היא שבאפליקציות שיש לנו כבר רמת מעורבות גבוהה איתן, ניתן כעת הזדמנות גם לשירותי הטלפון במקרה הצורך.

6. לכל אפליקציה יש אבא

הגב שיש לאפליקציות ה-Messenger וה-VOIP הוא עצום. למעשה, מאחורי 6 האפליקציות המובילות במספר משתמשים עומדת חברה ענקית. Facebook מחזיקה ב-WhatsApp, Rakuten ב-Viber, Alibaba ב-Tango וכן הלאה. המשמעות היא שהחברות הגדולות מניחות שהעתיד והכסף שייך לעולם ה-VOIP והן ישקיעו משאבים לאורך שנים כדי לחזק את כמות המשתמשים והשירותים שמוצעים להם.

טבלה

הנתונים בטבלה מופיעים על בסיס דיווחים אחרונים שהגיעו מהחברות עצמן


אם אין שיחות אז מה נשאר?

למרות 6 הסיבות והנתונים העובדתיים על ירידתו של עולם הסלולר יש לסלקום, אורנג’ ופלאפון מינוף אחד משמעותי על-פני שירותי ה-VOIP: הן הספקיות הבלעדיות והבלתי-מעורערות של שירותי הדור 3/4 בארץ.

בחשיבה לטווח רחוק רשתות הסלולר צריכות להעלות את הגודל והאיכות של חבילות הגלישה, ועימם גם את הסכומים באופן הדרגתי. כאן התחרות של החברות הגדולות דווקא מגיעה מהרשתות הקטנות יותר שמציעות כבר כיום חבילות אינטרנט מורחבות ומנסות להביא כמה שיותר לקוחות, גם אם הן בסופו של יום מקטינות את השוק כולו. במקרה כזה, לא מן הנמנע שברגע שתחל התנודה לכיוון שירותי ה-VOIP, החברות הקטנות יסכימו לחבילות אינטרנט גדולות במחירים נמוכים יותר. בצורה הזאת יוכלו לנגוס מנתח השוק של חברות הסלולר הגדולות, וגם מחברות כמו בזק כאשר נשתמש בטלפון כנקודת גישה קבועה לאינטרנט במקום לרכוש ספק ותשתית.

קרדיט תמונה: people holding smartphones via shutterstock

הכתבה בחסות מקאן דיגיטל

מקאן דיגיטל משרד הפרסום הדיגיטלי הגדול בישראל.
מקאן דיגיטל מהווה one stop shop ומתן מענה של פתרון דיגיטלי 360. המשרד כולל אנשי קריאייטיב יצירתיים ומופרעים, גיקים טכנולוגיים ואנשי תוכן דיגיטלי מובילים.
כולם עובדים בסינרגיה מלאה עם McCann Universal Digital, חברת המדיה המובילה בארץ,
ועם השלוחה הדיגיטלית שלנו במצפה רמון, Mccann Valley שמספקת שירותי סושיאל וקידום במנועי חיפוש ורשתות חברתיות.

אופיר יהב, מקאן דיגיטל

פלנר אסטרטגי במקאן תל אביב, בוגר תואר בפילוסופיה וניהול מאוניברסיטת תל אביב, ומתעניין כדרך קבע בעולם הטכנולוגיה. בין שאר דברים אוהב לכתוב ולפשט מציאות מורכבת לכדי כמה עקרונות פשוטים.

הגב

4 תגובות על "מהפכת הסלולר הבאה בפתח ומפעילות הסלולר יפסידו בה לאפליקציות ה-VOIP"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ישראל
Guest

שוב אין הגהה מינימלית,

פייסבוק לא מחזיקה ברקוטן
ווטאסאפ לא מחזיקה בעלי באבא
(הייתה רוצה…

Asher Shmueli
Guest

לא הבנתי את ההשוואה,,מה הקשר בין ווצאפ לחברות הסוללר?,,הריי בשביל להשתמש בווצאפ אתה צריך רשת סוללרית,ומס טלפון פעיל,,אז כך שאתה חייב להיות מנוי של חברות הסוללר,,,למעשה הם מספקים שני שרותים שונים לגמרי,,ומי שתלוי בשני זה ווצאפ בחברות הסוללר ולא הפוך,,וחוץ מזה אין תחליף לשיחה אמיתי

James Crow
Guest

באמת אחת הכתבות הלא קשורות :)
נתחיל בכך ששכחתם 2 שחקניות לא קטנות בתחום:
Hangout של גוגל ומגיע עם כל מכשיר אנדרואיד חדש.
FMessenger גם פייסבוק שלפחות בארץ כבר עברה את וואטצאפ.

ואסיים בכך שהמפעילות לא הולכות להעלם אלא אם כן יהיה WiFi חינם בכל מקום עם קליטה גבוהה, אחרת עדיין צריך את המפעילות ובלי קשר אני עדיין מעדיף SMS למי שלא משתמש בהאנגאוט.

מ1
Guest

הטבלה שאתם מראים בפרק 6 “לכל אפליקציה יש אבא” ל לא מסתדרת עם מה שכתוב בפיסקה עצמה.
הבעלויות בובלה, סותרות את מה שנכתב מעליהן.
לדעתי, חברות הסלולר ימשיכו להתקיים, בגלל התשתית (וזה בעצם כתוב בעקיפין במאמר).
כך או כך, מעניין.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: