עשר המכות של חיפוש העבודה בפייסבוק

הפופולאריות של קבוצות חיפוש העבודה בפייסבוק מלווה ב-10 מכות שצריך להזהר מהן

sphinx egypt PD

יש שיגידו כי אין זה מקרי שהמושגים “עבדות” ו”עבודה” חולקים אותו שורש. הם יטענו שגם אם מדובר בבחירה חופשית של תחום, תפקיד וחברה; בתגמול של הרבה יותר מתרי זוזי ואפילו קרן השתלמות מיטיבה; ובהגבלה ל-9 שעות עבודה ביום + שעות נוספות למכביר + שעות מתות בפקקים – עדיין מדובר בגלגול בן זמננו לצרה הצרורה, שנפלה על אבותינו בימי קדם. ושהעבד של פעם הוא העובד של היום.

בתוך כך, לבש הקונספט המיושן משהו של חיפוש עבודה צורה חדשנית למדי. יותר מאתרי הדרושים ומחברות ההשמה, הפכה פייסבוק בשנים האחרונות למקום הכי שימושי, נגיש וחינמי למועמדים פנויים ומעוניינים. העובדה שהם כבר מחוברים לרשת למטרות רבות אחרות תורגמה לאלפי קבוצות חיפוש עבודה, שנפתחו כדי לסייע להם במציאת משרה טכנולוגית.

אלא שלצד הפשטות הכה מזמינה לשימוש, אורבות שם עשר מכות. בניגוד לאלה המקראיות, החדשות לא מחלצות את בני ישראל מעבדות, אלא מקשות עליהם לממש אותה. ואלה שמות, בסדר שכיחות יורד:

1. דרישות קבלה מופרכות

הקלות הבלתי נסבלת של פרסום הפוסט טומנת בחובה נטייה להגזמות פראיות, בלי שום קשר לצורך הממשי של המעסיק. זה יתבטא בניפוח מוגזם להחריד של דרישות הקבלה. מהתסמינים הבולטים של התופעה: שימוש בתיאור כמו מומחה/תותח/גאון/אלוף/כריש בתפקיד ראשוני; שילוב של 3 ב-1, ולא מדובר בבקבוק ניקיון חסכוני אחד אלא בתפקידים שונים במסווה של אחד; התניה בהצטיינות יתרה מאוניברסיטה ו/או שנות ניסיון מרובות אף שהתפקיד בינוני וסביר לכל היותר; התעקשות על תואר שני גם במשרות שמצריכות רק אינטליגנציה רגשית; אנגלית ברמת שפת אם, גם אם התפקיד מצריך רק יכולת שיחה בסיסית עם דוברי שפות אחרות.

2. סמנטיקה מדאיגה

יש סימנים מוקדמים, ששכיחים בקבוצות פייסבוק ונותנים את מלוא הסיבות לא לשלוח קורות חיים למודעה התורנית. כך, למשל: נכונות לעבודה מאומצת/שעות עבודה מרובות (תגידו יפה שלום לחיים שלכם); יש לציין ציפיות שכר/פניות ללא ציפיות שכר לא ייענו (תחשבו על המינימום שלכם ותורידו עוד 20%); נדרשת התחייבות לשנתיים (כי אחרי חודשיים כבר תרצו לברוח)/סביבת עבודה צעירה ודינמית (מנצלים חסרי ניסיון ולא מהססים לפטר בקלות); שעות לא שגרתיות (שבתות וחגים זה לחלשים); רכב ו/או טלפון חובה (זה תפקיד שטח אבל המעסיק מתקמצן); תנאים מדהימים למתאימים (כי לרוב המועמדים התנאים ממש לא יתאימו).

3. חבר מביא חבר

מה שמצטייר במבט ראשון כעזרה הדדית ודאגה לזולת מכל הלב ברוח הקהילתיות של הקבוצות, מהווה בפועל ניצול ציני של אנשים תמימים מצד עובדים של חברות גדולות. בין אם מובטח למנצח אלפי שקלים, חופשה חלומית או סתם ארוחה זוגית, פרסום שכזה אינו מוצדק. שהרי מהות ה”חבר מביא חבר” מתייחסת לקומץ חברים אישיים של העובדים, שמעבירים את קורות חייהם מתוקף ידע מקדים. כלומר, כאלה שהם מכירים היטב ומקרוב את תכונותיהם וכישוריהם ויכולים להמליץ עליהם בביטחון, ולא אינספור אנשים אקראיים וזרים לחלוטין, שבמקרה חברים בקבוצה משותפת איתם בפייסבוק ומחפשים עבודה כרגע. וכשכמה עובדים עושים זאת במקביל באותה קבוצה, זה בכלל מייגע.

frog PD

4. פירמידות

שיטת השיווק הרשתי, המכונה בקיצור פירמידה, רווחת במיוחד בקבוצות הפייסבוק עקב השילוב בין החשיפה הנוחה מדי לרגולציה הלא קיימת. מדובר במודל מכירה, שבו הסוכן מתוגמל בגין המכירות שלו, מכירות הסוכנים שגייס, מכירות הסוכנים שגייסו וכך הלאה. השקר השפל הזה מכוון לאנשים פתיים או נואשים, שיפלו בשבי ההבטחה להכנסה מקסימלית במאמץ מינימלי. הטכנולוגיים שבמשווקים יפרסמו מיניסייט תדמיתי של העסק לתכלית יצירת לידים. הטקטיקנים ילכו על אסטרטגיה הפוכה עם מבחן התאמה לכאורה באמצעות שאלון מקוון. המאותגרים או העצלנים פשוט יבקשו מכם לפנות אליהם בפרטי למידע נוסף – וכמובן לשתף ת’חבר’ה. ככל שתרבו לספר ב”יציאה” זו הרי זה משובח.

5. ספאם מכל המינים

סך החברים בכל קבוצת חיפוש עבודה מתחלק לשניים: אלה שנמצאים שם כי ברצונם להציע או לחפש משרה, ואלה שנמצאים שם כי אחרים נמצאים שם. ואז אפשר ליידות באותם מועמדים ומעסיקים מכל הבא ליד, בלי שום סלקציה או טירגוט. המרגיזים מכולם יהיו אלה שימכרו שם פריטים שאין להם שימוש בהם או יציעו שירותים שכל קשר בינם לבין הקבוצה מקרי בהחלט. לרמה נסבלת יותר של ספאמרים ישתייכו אלה שיתעלמו במופגן מכללי הקבוצה הקונקרטיים, שנמצאים בפוסט המוצמד ו/או בתיאור הנלווה של כל קבוצה שמכבדת את עצמה. כלומר, אנשים שיעלו משרות מתחומים זרים לאלה של הקבוצה, ינצלו את חבריה למילוי סקרים של עבודות סמינריון או יפרסמו בה גופים בעלי אופי מסחרי ולא קהילתי.

6. מועמדים שרואים ולא קוראים

ממש כמו ההבדל בין שמיעה להקשבה, קיים פער בין חשיפה למילים לקליטתן. כתוצאה, יותר מדי אנשים גורמים לאחרים לסבול מחוסר תשומת הלב שלהם. כך, למשל, שאלה על מיקום המשרד, שם הארגון או היקף המשרה, אף שהפרטים צוינו בבירור כבר במשפט השלישי של הטקסט. או להבדיל, מצב שבו המידע אמנם נעדר, אך יחד איתו גם כותב המודעה. במקרים כאלה נהוג לרפד משפט פתיחה מקדים סטייל: “העתק-הדבק”, “אין לי קשר למשרה” או “רק ראיתי ושיתפתי” בריבוי כוכביות ו/או סימני קריאה משני הצדדים. אבל זה לא ימנע מהקוראים הסלקטיביים להתעלק על המשתפים בתגובות. אם יתעלמו או יתעכבו, עוד יקבלו הודעה פרטית מיותרת לחלוטין.

7. מעסיקים מסתוריים ועצלנים

ההיגיון הבריא של כל מעסיק, מגייס ומועמד פעיל ברשת החברתית אומר שאין טעם לפרסם משרות, כשחלק מהמידע הבסיסי בהן חסר. הרי מתבקש שגוף הטקסט יכיל את תחומי האחריות, דרישות הקבלה, היקף המשרה, המיקום הגיאוגרפי והדוא”ל לשליחת קו”ח. ויחד עם זאת, פוסטים לא שלמים הפכו לטרנד של ממש, בין אם בגלל חשש של המפרסם מחשיפה מוגזמת למתחרים של העסק או לעובדים שלו, ובין אם בגלל חיפזון או זלזול. אלא שעונשו בוא יבוא בצורה של ריבוי שאלות בתגובה לפוסט וגשם של הודעות פרטיות שיגרמו לו לספק השלמות באופן שיגזול הרבה יותר מזמנו.

8. אדמינים ריכוזיים ואיטיים

מי שהקים את הקבוצה או בא כוחו הוא מי שבוחר לתפעל – או בתרחיש המועדף – לנהל אותה. אלא שעל אף המהות הדמוקרטית של פעילות בפלטפורמה חברתית, יש המתנגדים לפעול בהתאם לדפוס. בקבוצות רבות האדמינים מצד אחד מתעקשים לאשר בעצמם כל חבר שמצטרף וכל פוסט שמועלה ומצד שני מגיבים לאותן התרחשויות בקצב נמוך מדי. התוצאה היא שבחלק מהמקרים מובטלים, שהזמן בעוכריהם, נאלצים לחכות אפילו שבוע כדי לצפות בתכני הקבוצה הסגורה. במקרים אחרים מעסיקים ישירים או רכזי גיוס משחררים משרה לפרסום, אך היא נכנסת למצב המתנה עד שמנהל הקבוצה יועיל בטובו לתת לה אור ירוק ולשחררה ממצב המתנה לפרסום על הקיר.

9. חזרתיות מוגזמת

כשם שמועמדים מחפשים יציבות תעסוקתית, כך מעסיקים חפצים ברציפות תפעולית. אלא שהחיפזון לגייס את מועמד חלומותיהם גורר לפרקים כפילויות בקבוצה. אף שפתרון אלגנטי בהרבה הוא “להקפיץ” את הפוסט לראש הקיר עם מענה לאחד המגיבים או תגובה ייעודית כ”עדיין אקטואלי”, מעסיקים נוטים להעלות שוב פוסט זהה. המהלך מתקבל בהבנה אם מתבצע שבועות לאחר הפרסום הקודם. אך במידה והפוסט הועלה יממה לאחר קודמו, ולעתים יום אחר יום אחר יום, האפקט שלילי. זה גורם למועמדים לשלוח קו”ח מספר פעמים לשווא, להתרגז על שנחשפו שוב לאותה משרה ללא הצדקה ובמקרה הכי גרוע: להיפצע קשה באגו, כי אפילו מעסיק נואש דחה אותם.

10. הוויראליות של הבאסה

בעידן הסיפוקים המיידיים שבו אנו חיים, הסבלנות הופכת אצל רבים לתכונה נכחדת. הכל אינסטנט, הכל לייב, הכל טורבו. ובעבודה, שלא כמו בתרבות הצריכה או הצפייה, זה לא עובד ככה, תרתי משמע. כדי למצוא עבודה, בטח כשהתחרות קשה והמועמדים רבים, צריך להקדיש לא מעט זמן ומאמץ מדי יום ביומו. כאן נכנסים לתמונה, ועל הדרך מעוותים אותה, מאותגרי ההתמדה. וכשלא מצליח להם, הם לא שואלים את עצמם למה אלא משקפים לכל מי שבסביבתם הווירטואלית כמה הם מתוסכלים. ועייפים. ומדוכאים. וכל פוסט משתף כזה מלווה בעשרות תגובות, וביחד הייאוש יותר נוח. אלא שלביאוס הזה יש השפעה מדבקת. והתוצאה? במקום להתרומם מהקרשים ולהבין שזה קרב ארוך בזירה מאתגרת, הם גוררים אחרים איתם למטה.

יואב מלמד

מייסד ומנהל בהתנדבות בפייסבוק את "משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון", קבוצת חיפוש העבודה הגדולה, הפעילה והמוכרת ביותר בישראל. מתפרנס למחייתו כסמנכ"ל השיווק של see.V, חברת השמה מובילה להייטק, שמתמחה בגיוס לסטארטאפים. בעברו עבד במשך 7 שנים בתפקידי שיווק ופרסום ושימש 6 שנים נוספות כתב ועורך בקבוצת מעריב ובעיתון במחנה.

הגב

3 Comments on "עשר המכות של חיפוש העבודה בפייסבוק"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
סער
Guest

זה לא רק בפייסבוק אלה בכל מקום יש ניצול !!

asd
Guest

לאחרונה יש הרבה תגובות פייסבוק בכל מקום מטעם חבר’ה צעירים ופתיים שמנסים לשווק בפירמידה. צריך להיות גף ממשלתי שילחם בתופעה ויתחיל עם הצעירים האלה לפני שיהרסו להם את החיים. רואים שהם הקורבנות של השיטה.

המובטל בטיטו
Guest
המובטל בטיטו
היי, אבל הכיצד זה ייתכן שלא צויינה כאן מכת המכות, הראשונה במעלה, אותה מכה אדירה שלא כתובה בתורה, אך רבים טובים, רבות וטובות סבלו וסובלים ממנה מדי יום ביומו ? והלא היא, גבירותיי ורבותיי היקרים – מכת HR רחמנא ליצלן ! הווה אומר : המגייסים – ובעיקר המגייסות – למיניהם ולמיניהן. אותם אלו שמאמינים ומאמינות בקיומם של נינג’ות, סופרמנים, כרישים, תותחים ושאר גיבורי על – שמוזמנים לשלוח את קורות חייהם המפוארים וצלשיהם אחר כבוד למייל ולצפות לשטיח האדום שייפרס לפניהם – כמובן לאחר שיעלה בידם לעבור בהצלחה רבה : ריאיון מקצועי, ריאיון HR, ריאיון פסיכולוגי, סדנת הערכה, גיבוש סיירות בוינגייט…אופס,… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: