סוד ההצלחה של אפליקציות ההודעות המיידיות

מאייסיקיו לסקייפ ועכשיו וואטסאפ, נראה כי הכתובת תמיד היתה על הקיר. אנחנו אוהבים לתקשר עם הצד השני באופן מיידי ורק מחפשים שיציגו לנו את הדרך. אז מה סוד ההצלחה של אפליקציות ההודעות המיידיות? אוווו… שמחים ששאלתם

אם אתם מחוברים לאחת מחנויות האפליקציות הגדולות (של אפל או של גוגל) קשה לפספס את האינפלציה והדומיננטיות של אפליקציות המסרים המידיים (IM) בקטגוריות השונות ובמדינות מסוימות הן אפילו שולטות בראש מצעדי ההורדות. במבט ראשוני, כל אפליקציות המסרים המיידיים מציעות פחות או יותר אותה פלטפורמה ואחד הדברים שרציתי לעשות לא מעט זמן הוא לשבת ולנתח לעומק מה בסוג הזה של אפליקציות הופך אותן לכל כך פופולאריות ולנסות ולהעריך מה יהיה הצעד הבא בעולם הזה.

אפליקציות מסרים מידיים למתחילים

באופן הכי בסיסי, אפליקציות ותוכנות למסרים מידיים נמצאות איתנו משחר ההיסטוריה, עוד לפני שהאינטרנט הייתה קיימת כפלטפורמה. אבל בואו נקפוץ כמה עשורים קדימה מעבר ל-ICQ, מעבר ל-Gtalk ונגיע לעידן הטלפונים החכמים ולעידן Whatsapp. המבנה של אפליקציות המסרים המידיים הוא פחות או יותר זהה: רשימת חברים ואפשרות לשלוח לכל אחד מהם טקסט, תמונה או וידאו כאשר האפליקציה משתמשת במשאבי החומרה של הטלפון הנייד, או במילה אחת – מצלמה.

שיחה ב-Whatsapp (צילום מסך)

שיחה ב-Whatsapp (צילום מסך)

אפליקציות מסרים מידיים מהדורות החדשים יותר מאפשרות, בין היתר, יצירה של קבוצות ומשלוח של הודעות בהקשר הזה. וזו, פחות או יותר, התורה כולה על רגל אחת. מכאן, כל אפליקציית מסרים מידיים בחרה להתמקד באספקט אחר, מה שנותן מקום לכל כך הרבה שחקנים בשוק הזה. בהמשך הפוסט אדגים כל אחד מהאספקטים הללו דרך כל אותן אפליקציות אחרות.

הפידבק הוא הבסיס

באופן כללי, אני מאמין שהגרעין של ההצלחה של תוכנות המסרים המידיים מתחיל ונגמר בפידבק. אם להיכנס קצת לפרטים, כשאני מדבר על פידבק אני מדבר על השלמה בזמן קצר של לולאה שמתחילה בתוכן מצד המוען, עוברת דרך המחשב או הטלפון הנייד וחוזרת אל השולח בצורה ויזואלית. היכולת לשלוח מסר לחבר או קבוצת חברים ולקבל מידע כאשר המסר הגיע, נקרא וכשחבר מקליד הודעה בחזרה, מספק כל את התמריצים לנהל תקשורת בצורה הזו גם בצורה “מיידית” (סינכרונית) וגם על ידי משלוח של הודעה וקבלת מענה בזמן מאוחר יותר (א-סינכרוני).

בהקשר של בני נוער, הצורך בהשלמה מהירה של “לולאת הפידבק” הוא חשוב בשני אופנים: היכולת לקבל חוות דעת בצורה מהירה מקבוצות עמיתים (חברים לכיתה, לדוגמא) ולפעמים עצם השיתוף וקבלה של פידבק במועד מאוחר יותר ממלא את הצורך של בני הנוער בהכרה (Recognition). יותר מזה, קבלה של פידבק חיובי ומהיר, במיוחד לאור העובדה שהטלפון הסלולרי צמוד לבני הנוער כמעט כל הזמן, מעודדת אותם להשתמש בשירות בצורה תדירה יותר.

תקשורת ויזואלית עשירה יותר והתאמה אישית

אם דיברנו על “לולאת הפידבק” שמתחילה במסר ממוען לנמען, היכולת לתקשר בצורה ויזואלית חשובה בתוכנות המסרים המידיים לא פחות. חלק גדול מתוכנות המסרים המידיים מאפשרות להעביר מסרים עשירים יותר מהסט הבסיסי של טקסט, תמונה או וידאו ומציעות “מדבקות” (אייקונים גדולים המעבירים רגשות), אפשרות לקחת תמונה ולשרבט עליה בצורה חופשית ואפילו מיני-משחקים בתוך האזור הקבוצתי.

שיחה באמצעות "מדבקות" באפליקציית Line (התמונה ברישיון Create commons על ידי WindKoh)

שיחה באמצעות “מדבקות” באפליקציית Line (התמונה ברישיון Create commons על ידי WindKoh)

התקשורת הויזואלית מהווה חלק חשוב בתקשורת היומיומית של בני הנוער, בעיקר בגלל העובדה שלרוב הם רוצים לתקשר עם חבר או קבוצה, אבל כמו באינטרנט – משעמם. כאן מציעות אפליקציות המסרים המידיים מגוון אפשרות לתקשורת עם הקבוצה שלא מצריכה הכנה יסודית או מחשבה. פשוט בוחרים משחק והשיחה מתגלגלת משם. השימוש באייקונים על פני טקסט גם הוא מהווה חלק מהחוויה של תוכנות המסרים המידיים, עד כדי כך שחברת אפל רכשה מעל 400 אייקונים מותאמים אישית עבור מערכת ההפעלה שלה, וגוגל הכניסה מעל 850 אייקונים מצוירים לאפליקציית ההודעות המידיות שלה, Hangouts.

חלק קטן יותר מתוכנות המסרים המידיים מציעות גם התאמה אישית ברמה גבוהה יותר: בחירת רקע מיוחד עבור כל עמוד שיחה ובאפלקציות מסוימות (דוגמת KakaoTalk שמצליחה מאד במזרח) התאמה אישית של כל ממשק האפליקציה. ההתאמה האישית נמצאת בבסיס הרצון של האפליקציה לגרום למשתמשים בה להיות “מושקעים רגשית” ולייצר סביבת שיחה ידידותית ומותאמת ככל האפשר לקבוצה. ברגע שיש לי ולחברים שלי את “המקום שלנו” שנראה כמו שאנחנו אוהבים ויש לנו את הפלטפורמה לדבר על מה שאנחנו רוצים, יהיה קשה לנתק אותנו משם ולהעביר אותנו למקום אחר.

כל החברים כבר שם

כמה פסקאות למעלה, נתתי קישור למחקר שמצביע על כך ש-25% מבני הנוער לא זוכרים מתי הטלפון היה רחוק מהם בפעם האחרונה. אחד היתרונות של אפליקציות המסרים המידיים לטלפונים, היא היכולת להתחבר לרשימת אנשי הקשר בטלפון הנייד, מה שחוסך את המשימה המייגעת של ניהול רשימת חברים שאנחנו מכירים מרשתות חברתיות אחרות ב-Web. כאן כל החברים כבר נמצאים ולשלוח אליהם הודעה, מדבקה, משחק או במקרה של אפליקציית MessageMe אפילו כסף היא משימה פשוטה מאד.

העתיד נמצא בענן

היום, כשכל המידע עובר לענן, החיבור בין רשימת אנשי הקשר בטלפון הנייד לרשימת אנשי קשר בפלטפורמות אחרות (מחשב אישי, לדוגמא) הוא טבעי ופשוט. אפליקציות כמו Viber עושות את המעבר הטבעי למחשב האישי, עד כדי העברה של שיחות קוליות בין פלטפורמות – להתחיל שיחה בטלפון הנייד ולהעביר אותה בצורה טבעית ופשוטה למחשב, ולהפך. בהקשר הזה, הודעות מיידיות הופכות לצורת תקשורת שיוצאת מתחום ההודעות: מדובר על פיסות מידע קטנות שעוברות בין משתמשים כשהרכיב של ה”מיידיות” עולה על רכיב ה”הודעות.

כל מה שיהיה חשוב הוא לסגור בצורה המהירה והידידותית ביותר את לולאת הפידבק ולאפשר לנו, כמשתמשים לקבל את הפידבק שלנו בצורה הכי מהירה והכי מותאמת אישית כדי להפוך את השיחות שלנו עם חברים קרובות, ככל האפשר לשיחות בעולם האמיתי – ואפילו קצת יותר.

הפוסט נכתב על ידי עומר קפלן ופורסם לראשונה באתר תנועת הנוער.

Avatar

עומר קפלן

עומר הוא בעל ניסיון של שנים בעבודה מול בני נוער באינטרנט בעולמות השיווק והפרסום תחת גופי המדיה הגדולים בישראל.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: