שיווק עולמי: גוגל הדיחה את אפל [100 המותגים החזקים בעולם]

מה המשמעות של מדד 100 המותגים החזקים בעולם, איך זה שגוגל הדיחה את אפל ועל מה הוא בכלל מבוסס? ולמה זה חשוב לסטארטאפים הישראלים? הצצה למדור חדש שכולו טרנדים מובילים בשיווק בקנה מידה עולמי

shutterstock brands

בתקופה שבה יותר ויותר חברות סטארטאפ ישראליות מודעות לצורך בשיווק נכון וממוקד, כזה שנשען על שלושת מרכיבי היסוד של השיווק ולא רק על פעילות מקרית ואקראית של סושיאל מדיה, קישורים ממומנים או כנס שנתקלנו בו במקרה, חשבנו שנכון למסד פינה שתציג נושאים, חדשות וטרנדים שיווקיים מהעולם כולו.

הפעם אני רוצה להציג בפניכם את מדד 100 המותגים העולמי המעודכן לשנת 2014, בו הצליחה גוגל לראשונה מזה שלוש שנים לעקוף את אפל כמותג החזק בעולם.

מדד המותגים העולמי מסמל את עוצמת המותגים ומודד את שוויים הכספי, שהוא שילוב של התוצאות העסקיות של המותגים יחד עם השווי הכספי של ערכם הנתפס על ידי הצרכנים. יש מספר חברות שמפרסמות מדד מותגים עולמי. המדד המובא פה הוא של מדד 2014-100, BrandZ אשר בוצע על ידי Millward Brown עבור WPP.

1

מניתוח שווי המותגים עולה כי ההשפעה הגדולה ביותר על עוצמת גוגל נובעת מהחדשנות העצומה שמובילה החברה. החל מהשקת ה-Google Glass, הכניסה של מערכת ההפעלה אנדרואיד ליחידות נוספות פרט לטלפונים (בעיקר יחידות מולטימדיה ברכבים), ההשקעה המתמשכת של החברה בבינה מלאכותית, במוצרים לבישים ב-Internet of things, במכונית ללא נהג ועוד. כשמחברים לכל אלה את התוצאות העסקיות של גוגל – מתקבל המותג בעל הערך הרב ביותר בעולם.

הערכת המותגים נעשית בתהליך של סקירת 10,000 מותגים ומחקר של שני מיליון (!) צרכנים. סך הערך הכספי של 100 המותגים המרכיבים את המדד ב-2014 עלה השנה ב-12%. 2.9 טריליון דולר לעומת 2.6 טריליון דולר בשנה הקודמת. מותגי הטכנולוגיה הם שהובילו את הצמיחה הכללית וזוהי גם הקטגוריה הצומחת ביותר.

דירוג 10 המותגים המובילים:

1. Google +40% $158.8
2. Apple -20% $147.9
3. IBM -4% $107.5
4. Microsoft +29% $90.2
5. McDonald’s -5% $85.7
6. Coca-Cola +3% $80.7
7. Visa +41% $79.2
8. AT&T +3% $77.9
9. Marlboro -3% $67.3
10. Amazon +41% $64.3

(נתונים מתוך BrandZ Top 10 Most Valuable Global Brands)

תפיסת עולם פתוחה מול סגורה

דומה שהמהפך בין גוגל לאפל בהובלת מדד 100 המותגים מסמל את השינוי המתמשך במלחמה בין תפיסת העולם הפתוח של גוגל, לבין העולם הסגור בו מאמינה אפל. ניתן לראות את השינוי גם במדד החדשנות. בעוד גוגל רואה את עצמה כמובילת המהפכה הטכנולוגית ומתפרשת לחדשנות בכל תחומי החיים, אפל ממקדת את עצמה במובייל. באופן מובהק גוגל משדרת פתיחות גדולה ונכונות ללקיחת סיכונים. נדמה גם שזה הופך את קהל הצרכנים שלה לסלחנים וסבלניים יותר לכשלונותיה.

לעומתה אפל ממשיכה במיקוד מקסימלי תוך הידוק הפעולות המסונכרנות בין הטלפון, האייפד והמק. במצגת הפתיחה של כנס המפתחים השנתי של החברה ב-2 ביוני 2014, הוצגו שלל שימושים ואפליקציות אשר ישדרגו את חיינו מה שמבליט את העובדה שבשלב זה החברה לא ממשיכה להשקיע בחדשנות פורצת דרך בחומרה, אם כי יתכן והיא שומרת את זה לשלב מאוחר יותר השנה.

אין ספק שיש במהפך בהובלה מסר גם לחברות סטארטאפ רבות. השליטה של גוגל בסמארטפונים באמצעות מערכת ההפעלה הפתוחה אנדרואיד מאפשרת ליותר מיזמים לפתח אפליקציות ולהעלות אותן בקלות למשתמשים הפוטנציאלים. בעוד עמדותיה של אפל עדיין קשוחות למרות נכונותה להערים פחות קשיים על מפתחי האפליקציות. כשנתח שוק הסמארטפונים הפועלים עם אנדרואיד עומד על 80% שנתי, המשמעות היא שגם אפליקציות שנאלצות לוותר על נוכחות ב-IOS יכולות להשיג הצלחה עולמית גדולה. (בעבר היו לא מעט תקופות שאם לא יכולת להעלות את המיזם על IOS סיכויי ההצלחה היו נגדך).

ומה עוד ניתן ללמוד מעוצמת המותגים לגבי חברות הסטארטאפ? מטרת כל חברה כמו גם כל סטארטאפ היא למקסם את הערך לבעלי המניות שלה. הערך נמדד על פי שני פרמטרים מובילים: ההכנסות והרווח מחד, והעוצמה הנתפסת של החברה מנגד.

אנחנו רואים יותר ויותר חברות טכנולוגיה שנכללות בין המותגים המובילים. אין לי ספק שהסטארטאפים צריכים לשאוף תמיד להקים חברות שיגיעו לטופ. בין אם נבחר בדרך לבצע אקזיט או להנפיק את החברה, ככל שנבנה אותה נכון, ממוקד וחזק יותר כך נשיג הצלחה מהירה יותר ונהנה מערך גבוה יותר.

bloomua / Shutterstock.com

Avatar

חיות יוגב | מנכ"לית Gaia VSM

חיות יוגב היא מנכ"לית חברת Gaia-VSM המתמחה באסטרטגיות שוק ושיווק לחברות סטארטאפ טכנולוגיות. ל-חיות ניסיון של עשרים וחמש שנים בעולם השיווק והאסטרטגיה בשווקים מקומיים ובינלאומיים.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: