הסטטיסטיקות שפייסבוק מעדיפה לא לחשוף

פייסבוק משתלטת לנו על האינטרנט ומתיימרת לבצע מהפכה בתחום הפרסום המקוון. במי זה יפגע ולמה החברה לא מציגה למנהלי אתרים את הנתונים שזו שואבת מהקוד שאלו מטמעים בדפי האתר

אילוסטרציה (מקור: Stock.XCHNG)

בעקבות חשיפת השירות החדש שפייסבוק מתכננת להשיק בקרוב, Facebook Questions, התעורר שוב הדיון על המלחמה הקרה בין גוגל לפייסבוק ותהיות על ההפתעות שגוגל מתכננת בעתיד הקרוב. במקרה של השירות החדש, ייתכן והנפגעת העיקרית תהיה דווקא חברת Yahoo אשר לפי תיאור השירות החדש, נראה הוא מהווה בעיקר תחרות ל Yahoo Answers.

אין עוררין שפייסבוק משתלטת על האינטרנט שלנו, דוחקת לפינה כל שירות ואתר אחר ומהווה סוג של איום עבור חברות ענק כגון גוגל ויאהו.

הסיבה העיקרית לכך היא שבניגוד לשירותים אחרים, אתרים גדולים ברחבי העולם מבינים כי עליהם לשלב את האלמנטים החברתיים שפייסבוק מספקת על מנת להשאר רלוונטים.

לפני מספר חודשים, השיקה פייסבוק מספר כלים כגון כפתור הלייק ומנגנון התגובות, המאפשרים לאתרים שהטמיעו אותם, גישה לגרף החברתי ואינטרקציה עם חשבון הפייסבוק של גולשי האתר. נכון לעכשיו מעל למיליון אתרים ברחבי העולם הטמיעו את הכלים החדשים. חלק לא מבוטל מאתרים אלה הם פורטלים גדולים, אתרי חדשות פופולארים, רשתות חברתיות מתחרות ועוד. גם אצלנו ניתן להבחין שמרבית האתרים הישראלים הגדולים דאגו לשלב את כפתור הלייק של פייסבוק בתחתית כל דף.

כפתור הלייק, התמים למראה, טמון בחובו כח רב עבור פייסבוק. מבלי להתייחס למעטפת החיצונית שלו ולשימוש העיקרי שהוא מציע לכאורה, מדובר בסופו של דבר על שורת קוד אשר משולבת בדפי האתרים השונים. אותה שורת קוד לא שונה משורת הקוד אותה מציעים אתרי הסטטיסטיקות כדוגמת גוגל אנליטיקס.

שורת הקוד מאפשרת לפייסבוק גישה לכל הנתונים הסטטיסטיים שהאתרים מעדיפים לשמור לעצמם. כמות המבקרים היומית, מספר הדפים הנצפים, זמני שהייה ועוד. בניגוד לשירותי הסטטיסטיקה האחרים, פייסבוק יכולה לספק מידע משלים יקר מפז הקשורים לנתונים האישיים של משתמשי האתרים כגון ההתפלגות המגדרית של הגולשים, גילם, מוצאם, השקפותם הדתיות והפוליטיות ומה לא. בנוסף פייסבוק נחשפת לפעולות שביצעו הגולשים באתרים, אלה דפים הם אהבו במיוחד, תגובות שפורסמו וכו’

לא קיים אתר בעולם שלא היה מעוניין בגישה לנתונים אלה וביום שפייסבוק תספק גישה לנתונים הנ”ל אין ספק שהיא תהפוך לשירות הסטטיסטיקה המוביל בעולם.

כבר כיום פייסבוק מספקת גישה לנתונים סטטיסטיים שונים בעזרת כלי הנקרא Facebook Insights. נכון לעכשיו הנתונים שניתן לקבל באמצעותו קשורים בעיקר לשימוש באלמנטים החברתים של פייסבוק כגון מספר הפעמיים שלחצו על כפתור הלייק או שיתפו עמוד מסוים באתר.

למרות שפייסבוק יכולה להציע גישה לנתונים הרבה יותר מעמיקים, היא בוחרת לא לעשות זאת כרגע. ייתכן שהחברה לא מעוניינת שבעלי האתרים יבינו שפייסבוק יודעת על הגולשים שלהם יותר ממה שהם יודעים או שפשוט היא מפתחת ברקע כלים מתקדמים להצגת הנתונים שיגרמו לשירותים מתחרים כגון האנליטיקס להראות מיושנים ולא יעילים.

ייתכן מאד שפייסבוק מעדיפה לשמור את המידע הזה לעצמה מכל מיני סיבות כמו למשל לדלות מידע המשמש אותה בתחרות מול האתרים אשר שילבו את האלמנטים בתוכם. כפי שראינו כבר, פייסבוק מתחילה לחדור לשווקים מחוץ לארה”ב ע”י שיתוף פעולה עם חברות מקומיות או פתיחת סניפים מקומיים. גישה למידע הסטטיסטי של האתרים המובילים בשווקים המקומיים יכול לעזור לה בהבנת השוק והבנה מי הגופים החזקים ושוויים המדויק מבחינת נתוני הגלישה.

פייסבוק מתיימרת גם לבצע מהפכה בתחום עולם הפרסום המקוון. אחד השירותים הותיקים והמצליחים של גוגל הוא שירות ה AdSense המאפשר לכל בעל אתר, קטן או גדול לשלב את הפרסומות של גוגל ולהרוויח אחוזים מסויימים מההכנסות. היתרון שגוגל הציעה היה הרלוונטיות של הפרסומות לתוכן. כלומר, אם גולש מסויים קרא ביקורת על ספר מסויים, רוב הסיכויים שהפרסומות היו קשורות בצורה זו או אחרת לספרים.

ההבדל הגדול בין גוגל לפייסבוק הוא שבמידה שפייסבוק תחליט להכנס לתחום ולאפשר שירות מתחרה לבעלי האתרים, היא גם תוכל להציג פרסומות רלוונטיות לתוכן בדיוק כפי שגוגל עושה. הרי בסופו של דבר מדובר על אלגוריתם מתוחכם שצריך לממש. אך לפייסבוק בניגוד לגוגל קיים ייתרון נוסף שלא מבוסס על אלגוריתם או קוד תוכנה והוא הגישה לנתונים האישיים של הגולשים. פייסבוק תוכל לאפשר למפרסמים לבחור את קהל היעד הספציפי אליו מיועדות הפרסומות. כבר עכשיו פייסבוק מאפשרת סוג כזה של סינון עבור המפרסמים אך עדיין מדובר על פרסומות בתוך פייסבוק. ביום שפייסבוק תציע שירות המתחרה ל AdSense, גוגל תעמוד מול בעיה רצינית מכיוון שאין מניעה שמפרסמים ובעלי אתרים רבים יעדיפו להשתמש בשירות הממוקד והיעיל של פייסבוק.

מוקדם להספיד את גוגל, אם בכלל. אך כן יש לה ממה לחשוש ואסור לה לקפוא על השמרים. פייסבוק נהפכת לאט ובזהירות להיות השחקן הדומיננטי באינטרנט וגוגל יודעת את זה. ביום שנזכה לראות את כפתור הלייק לצד תוצאות החיפוש של גוגל, נדע בוודאות שפייסבוק ניצחה. האם קיים סיכוי שזה יקרה? קשה להאמין.

הפוסט פורסם במקור באתר המומחה

Avatar

אליקו יצחקי

אליקו יצחקי הוא המייסד והעורך הראשי של בלוג המומחה. הוא שימש עד לא מזמן כמנהל מחקר ופיתוח בחברת סטארט אפ בינלאומית וכיום הינו יזם ויועץ עצמאי.

הגב

5 תגובות על "הסטטיסטיקות שפייסבוק מעדיפה לא לחשוף"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
DaniellaTL
Guest

Oh well, google can’t be the only “bad guy” forever…
;-)

שי עגיב
Guest

יופי של מאמר! אני כבר שנים מדבר על העוצמה של פייסבוק והשינוי הענק שהיא תעשה לאינטרנט ולדעתי המגמה הזו תתחזק הרבה מעבר, קרוב היום שהחיפוש של פייסבוק יעשה את מה שגוגל לא תצליח לעשות לעולם להציג תוצאות חברתיות אמיתיות מדוייקות ורלוונטיות, לפייסבוק יש (יהיה) משהו שלגוגל לעולם לא יהיה – פרופיל משתמש של כל אדם בעולם (לעומת אינדוקס של כל אתר בעולם)

דוראן
Guest
ראשית כל בואו נחזור ונזכר מהם האלגוריתמים ה”מדויקים” של פייסבוק להתאמת פרסומות. כיום הפרסום הממומן של פייסבוק הוא במצב איום ונורא. אין הבדל בינו לבין באנרים מעצבנים שמבליחים ב- ynet כאשר אנחנו מנסים לקרוא כתבה בשקט מבלי שהאיש המרגיז בבאנר מימין ימשיך להזמין אותנו ללחוץ עליו. כיום המצב של פייסבוק מבחינת פרסום ממומן “so called” מותאם לחתכים דמוגרפיים לא עושה את העבודה. שנית כל, האלגוריתמים של גוגל לאיתור תוכן והעכביש המיועד לכך (media bot) מביא רמת התאמה גבוהה (בחו”ל), אך גם בישראל הוא משתפר בקצב מספק. גוגל והאלגוריתמים שיוצרים את היכולת להבחין בהקשר תוכני ברמה כזו הוא פרי עמל של… Read more »
עמית בניאן
Guest

מאמר מקצועי ומושקע!
העלית כמה נקודות מאוד מעניינות. נצטרך לעקוב ולראות מה יוליד יום ומי ישלוט בעולם האינטרנט שלנו.

יוראי
Guest

מעניין…… :)
נ.ב כפתור ה 1+ לא עובד באתר, לי לפחות לא עבד :)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: