מהבטחה גדולה לנטישה גדולה: מה הכשיל את ”הנטפליקס של המילניאלז”?

מייסדים שהם מיליארדרים מקושרים, שמות גדולים בתוכן, טכנולוגיה ייחודית וקהל אטרקטיבי – כל אלו לא עזרו ל-Quibi, שרצתה להיות ה”נטפליקס של המילניאלז ודור ה-Z”; מה גרם ל-92 אחוזים מהמשתמשים לנטוש את הפלטפורמה?

צילום מסך

מאת אמיר שניידר

אתחיל בוידוי. כשנתקלתי בראשונה בפלטפורמה, נשביתי בקסמיה. הסכמתי שמדובר בדוגמה מצוינת לעתיד התוכן החדש. מיהרתי להירשם למודל המינוי לשלושה חודשים, כשהתשלום מתבצע החל מהחודש השלישי, התנסיתי באפליקציה והתאהבתי בהתאמה למסך הנייד ואיכות התכנים בהפקות הענק עם הכוכבים הגדולים. אולם, לאחר תקופה קצרה מדי, הפלטפורמה הציעה היצע דל של תכנים ולא היוותה תחליף אמיתי לערוצי התוכן דוגמת נטפליקס. אחרי זמן קצר, קצר מדי, נטשתי אותה, לא לפני שניסיתי להבין מה אבד בדרך בהבטחה הגדולה.

אמ;לק: הכל.

כשפורמט לצפייה בתנועה פוגש עולם בעצירה 

נתוני הפתיחה של פלטפורמת הוידאו Quibi היו מבטיחים מאוד עם השקתה. יזמים מיליארדרים בעלי שם בתעשייה, מהמפיקים הבולטים בהוליווד ומנהלים בכירים בתעשיית הסיליקון, עם כיסים עמוקים ויומרות לשנות את תעשיית הוידאו עם פורמט צעיר ובועט, כזה שמתאים בעיקר לצריכה בתנועה בפורמט המותאם לצפיה ורטיקלית במובייל. 

המייסדים, ג’פרי קצנברג, מהמפיקים הבולטים בהוליווד (לשעבר יו”ר דיסני וממייסדי דרימוורקס) שחבר למג וויטמן, מנשות העסקים המובילות בעולם (לשעבר מנכ”לית ונשיאת HP, מנכ”לית eBay), הצליחו תוך זמן קצר לגייס סכום דמיוני של 1.75 מיליארד דולר, עוד לפני ההשקה. 

300,000 הורדות ביום ההשקה באפריל האחרון (נתוני SensorTower)

300,000 הורדות ביום ההשקה באפריל האחרון (נתוני SensorTower)

הרעיון היה פשוט ועמד בבסיסו יתרון שיווקי אמיתי ומבדל, ומותאם לקהל הצעיר (דור ה-Z, ילידי 1995 ומעלה) שהיה אמור לצרוך תוכן קצר בתנועה – תוך כדי נסיעה ברכבת התחתית למשל: הפרקים השונים לא אורכים יותר מ-10 דקות (“קוויק בייט”), אבל עם הפקה מושקעת של עד 100 אלף דולר לדקה עם השמות הגדולים בתעשייה, מכוכבת משחקי הכס, ומי ששיחקה את סנסה, כדורסלן העל לברון ג׳יימס ועוד. בהפרקים ניתן לצפות בפורמט חדשני שטרם נראה קודם – בצפייה ורטיקלית בנייד ללא שוליים וגם לרוחב – עם אלגוריתם מיוחד שמתאים את התכנים לצפייה.

מה שהתחיל כסיפור הצלחה יחסית עם 910 אלף משתמשים, פגש תזמון בעייתי ואומלל במיוחד, השקעות העתק נתקלו במגיפה עולמית, מצב של כשל מוצר וכשל שוק – קהל צעיר שהיה אמור להיות בתנועה, נכנס להקפאה עמוקה ולסגר ביתי שנכפה עליו, מציאות בה צריכת הווידאו והמדיה היא שונה מזו שתוכננה על-ידי המייסדים.

חריקת הבלמים של המגיפה הפכה את כל המודל החדשני של קוויבי לכזה שאיננו מתאים למציאות החדשה – הקהל איננו נמצא בתנועה, לא נוסע ברכבות או בתחבורה הציבורית והעדיף לצרוך את המדיה שלו בעיקר במסך הגדול באמצעות שחקניות הסטרימינג שהתחרו על תשומת ליבו כגון נטפליקס, דיסני+, הולו, אמזון פריים ולא מעט גיימינג.

לא הצליחו לשמר את עקומת הגידול 

המציאות החדשה ותזמון ההשקה הבעייתי, הביאו בתוך זמן די קצר לנטישה גדולה של משתמשים שלא הסכימו לשלם על השירות וגל ענק של ביטולים. על פי הדיווחים בסוף השבוע האחרון של חברת המחקר Sensor Tower ופורסמו בהרחבה ב-TechCrunch, מתוך 910,000 משתמשים שנרשמו לשירות בימים הראשונים, 92% עזבו את השירות, מה שהותיר בפלטפורמה אך ורק 72,000 משתמשים, שהסכימו לשלם לאחר תקופת הניסיון על המינוי, עלות של כ-28 ש”ח לחודש.

אמנם מהחברה מנסים לשדר עסקים כרגיל, וטענו בתגובה לנתונים ש”מספר המנויים המשלמים גבוה בהרבה”, אולם, לא נקבו בנתונים האמיתיים.

תוך מספר חודשים, מי שסומנה כהבטחה גדולה וזכתה לסופרלטיבים של ״הנטפליקס הבאה בעידן המובייל״, צריכה עתה לעשות חישוב מסלול מחדש, ועתידה לא נראה מזהיר, לפי שעה.

דור ה”בומרים” פגש מיליניאלז בהסגר

אם כך, מה השתבש לקוויבי בדרך?

האם התזמון, כלומר השקה בזמן התפשטות מגיפה עולמית, הוא זה שהביא בהכרח לפגיעה בנתוני הפלטפורמה? המייסדים השיבו במספר ראיונות לתקשורת כי בהכרח זו אחת הסיבות, אך ניתן לראות כי המתחרים בנטפליקס או דיסני פלוס למשל דווקא חיזקו עצמם בתקופת ההסגר, כולל זינוק בנתוני הצפיות.

נהפוך הוא. התזמון, על פניו, אמור היה להיות מושלם – למשתמשים יש יותר זמן לצפייה בתכנים, אך מה שלמדו בקוויבי, הוא שצריך לאפשר למשתמשים לצפות בדרך שבה הם רגילים לצפות – באמצעות שידור למסך הגדול – מה שלא התאפשר קודם.

היצע יחסית מוגבל של תוכן – קוויבי השיקו בקול תרועה רמה עם הפקות ענק שלא היו מביישות את האולפנים בהוליווד – כולל סדרת דרמה של 12 פרקים בכיכובה של כוכבת משחקי הכס, סופי טרנר; סדרת מתח בשם “המשחק מסוכן ביותר” בכיכובו של ליאם המסוורת, אחיו של כריס (“ת’ור) והשחקן זוכה פרס האוסקר כריסטוף ואלץ (“ממזרים חסרי כבוד”); ובנוסף לכל אלה הציעו בקוויבי מספר סדרות דוקו ובהן סדרת דוקו העוקבת אחרי מסעו של לברון ג’יימס בהעצמת תושבי אקרון עיר הולדתו באוהיו. בזמן שבמתחרות הסטרימינג הגדולות מציעים מאות רבות ואלפי תכנים המתאימים לכל ז’אנר וסגנון, נכון לרגע זה, ארבעה חודשים אחרי ההשקה, קוויבי מציעה עשרות בודדות של סדרות – רובן של 10-12 פרקים ועם קצב תחלופה איטי יחסית של תכנים.

בהתייחס לטענות של קוויבי על נתוני ההמרה – אפשר בקלות להפריכן, ולהשוות למתחרים – באמצעות ניתוח נתוני SimillarWeb – אפשר לראות את האחוז הנמוך של המשתמשים החודשיים הפעילים וגם היומיים – בעוד שבדיסני+ קיימים 4 מיליון משתמשים חודשיים פעילים מתוך 32 מיליון הורדות בארה”ב – 14%; ואילו בנטפליקס – 24.94 מיליון משתמשים פעילים לעומת 71 מיליון הורדות – יחס של 35%; לעומת 10% של קוויבי. עוד חשוב לראות את אחוז החדירה של נטפליקס שנמצא ב-1 מתוך 4 מכשירי אנדרואיד בארה”ב לעומת 0.21% בלבד של קוויבי ו-7% של דיסני+ הצעיר יותר.

הכותב הוא מנהל קהילת “מנהלי שיווק מצייצים”

 

אמיר שניידר

מאז שזוכר את עצמו מחובר למסכים, אובססיבי לחידושים טכנולוגיים, עוסק בשיווק, פרסום, דיגיטל וטכנולוגיה, בזמן הפנוי, שאין לו, מנהל קהילת שיווק בת עשרות אלפי חברים, משחק ועוסק בעולם הגיימינג

הגב

4 תגובות על "מהבטחה גדולה לנטישה גדולה: מה הכשיל את ”הנטפליקס של המילניאלז”?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שיטחו את העקומה
Guest
שיטחו את העקומה

בקצב הצמיחה הזה יקח להם 3000 שנה להחזיר את ההשקעה
אולי כדאי להם לייצר תכנים שמתאימים לחולים אסימפטומטים בבידוד-
יש לזה שוק חזק עכשיו

אורן
Guest

כבר בפעם הראשונה שקראתי על המיזם הזה פה היה לי ברור שזה כשלון הסטרי ולא משנה כמה כסף יושקע. פשוט רעיון גרוע ולא מושך.

רועי
Guest

זה גם מה שאני חשבתי בפעם הראשונה שקראתי על זה.. זה באמת נראה כמו רעיון גרוע.
מצד שני, יכול להיות שהם יודעים משהו שאנחנו לא..

גאוני שיווק
Guest

הם יודעים איך לגייס 2 מיליארד דולר גם לרעיון גרוע

wpDiscuz

תגיות לכתבה: