הסיבה האמיתית לחיוכים של מארק צוקרברג

אתמול השיקה פייסבוק את המנגנון החדש שלה, מנגנון הקבוצות. מנכל פייסבוק והאחראי החדש על פיתוח הקבוצות הסבירו את החשיבה והתכנון שמאחורי הכלי. מייק לינדנר מסביר את הסיבה האמיתית שמאחוריו, זו שלא הוזכרה אתמול במסיבת העיתונאים

רעש לבן

העולם הדיגיטלי רעש וגעש אתמול, זו הפעם הלגמרי-לא-ראשונה בתקופה הלגמרי-די-אחרונה. הפעם, מסיבת העיתונאים אורגנה על ידי צוקרברג. לפני ימים לא רבים היו אלו טוויטר וגוגל שפמפמו לחלל הקיברנטי רסיסי שמועות לקראת מסיבות העיתונאים שלהן. למען האמת, אני מעט מתקשה להבין את ההיסטריה הזו, שממלאת את כל עמוד הבית שלי בפייסבוק בהודעות וניחושים בלתי פוסקים מטעם TechCrunch, Mashable ואחרים, בקצב של M-60 לאורך עשרים וארבע השעות שטרם כל מסיבת עיתונאים שכזו.

טק-קראנצ’ אפילו פרסם ידיעה מיוחדת על כך שזיהה סטטוס של אחד מעובדי פייסבוק, ובו מופיעה המילה Tribes – שבטים – וניסה לנבא את הפרטים שייחשפו בעוד שלוש דקות. בסופו של דבר לא מדובר ביישום בשם זה, אם כי זהו שם הולם בהחלט. הניחוש של טק-קראנצ’, והוא נשמע סביר למדי, הוא שזהו שם קוד פנימי בתוך פייסבוק ל”תורת החבורות” שצוקרברג (או בעצם הרכש החדש שלו – ג’אסטין שאפר) הציג אתמול. למען האמת, המונח “שבטים” הולם מאוד, ואני מניח שהסיבה היחידה שלא בחרו בו הוא הקונוטציות שהוא עלול לגרום למשתמשי פייסבוק לגבי דעת המפתחים עליהם ועל הרגליהם הסוציולוגיים.

מתחברים: הקשרים הסוציאליים מחליפים את האלגוריתמים וממשקי המשתמש

אז מה בעצם מתחדש, ומדוע? לגבי ה”מה”, אין הרבה מה להוסיף – שניות אחדות לאחר הפרסום כבר עבדו שרתי האינטרנט ברחבי העולם במלוא התפוקה כדי להפיץ את הבשורה לקהל מאזיניהם, חבריהם, עוקביהם ומלייקקיהם. בקצרה, מדובר ביצירת ישויות חדשות בפייסבוק, שהן קבוצות חברתיות. המשתמשים יוכלו להגדיר הרשאות פרטיות שונות לכל קבוצה, ובכך להביא לשליטה טובה יותר בתחום. הייחוד של הגישה הוא, שאינה דורשת מן המשתמש לחלק בעצמו את חבריו לקבוצות ייחוס שונות. במקום זה, תתהוונה הקבוצות עצמן בצורה חברתית – אנשים יכניסו חברים לקבוצות הרלוונטיות, בצורה הדומה לתיוג חברים בתמונות. המחקרים הפנימיים של פייסבוק (והמספרים הוצגו) מצביעים על כך שאנשים אוהבים יותר להגדיר דברים עבור חבריהם מאשר עבור עצמם. מן הסתם, כיוון שתיוג חברים הוא פעולה שנעשית פה ושם, בעוד שתיוג עצמי עלול לגזול זמן רב.

היופי בשיטה הוא, שהיא מראה כיצד רשת חברתית אינה רק פלטפורמה, אלא כלי שיכול להגדיר את עצמו באותם אמצעים חברתיים עצמם, במקום בגישות של אלגוריתם תוכנה. היופי הגדול עוד יותר, קשור במישרין לפוסט שפרסמתי כאן בראשית השבוע, ומייד ניגע בו. צוקרברג הסביר את הרציונאל מאחרי הפיתוח החדש. לדבריו, אנשים חוששים להעלות חומרים מסויימים לפייסבוק בשל בעיות פרטיות, וברגע שתינתן להם האפשרות לשלוט בהרשאות בעזרת הכלי החדש, החשש הזה ייעלם. זו סיבה נאה, ללא ספק, וככל הנראה יש בה אמת, אולם זו ככל הנראה אינה הסיבה העיקרית לשמה הוקמה המערכת הזו. אם פייסבוק היו מעוניינים רק לשפר את השירות למשתמשים, היה מוטב בהרבה לו היו מטפלים כבר מזמן בצ’אט הקורס שלהם או בנוטיפיקציות הנעלמות. אבל לפייסבוק אין בעיית נטישה. אין לה גם צורך במערך שיווק: לאחר שאספה 600 מיליון משתמשים, היחידים שאינם נמצאים בה כרגע הם אלו שהחליטו שלא להכנס. ואם הם ישנו את דעתם, זה יהיה כי החברים כבר שם, לא כי יש פיצ’ר חדש.

אגוז קשה

אז למה בכל זאת מארק וחברו היו כל כך שמחים אתמול? כאן אנחנו שבים אל הנושא עליו דיברתי – הקושי של רשתות חברתיות בתחום מכירת הפרסום. כדי להרוויח מפרסום רשת, עליו להיות אפקטיבי. כדי להיות אפקטיבי, עליו להתאים לקהל היעד. כדי להתאים לקהל היעד, עליו להכיר את קהל היעד. ברשתות חברתיות, הכרת הגולשים נעשית בשתי דרכים: על פי הפרופיל הגלוי – הפרטים אותם הזין המשתמש (גיל, מין, מקום מגורים וכדומה) ועל פי הפרופיל הסמוי – מה ניתן ללמוד על הגולש מפעילותו ברשת. זהו בדיוק האתגר הקשה לפיצוח.

מה כבר אפשר לומר על משתמש בפייסבוק? אפשר לנסות לנתח סטטוסים ולינקים, אבל קשה מאוד להרכיב מהם פרופיל פסיכוגרפי. יסתבר מן הסתם שרוב הגולשים חובבי ספאם-מייל, מאזינים לשירים ביו-טיוב, מבקשים שיעשו להם לייק וממהרים להצטרף לקבוצות המציעות תמונות של נשים מפורסמות במצבים מביכים. מהמידע הזה, עדיין קשה להתאים לגולש פרסומות ייחודיות. גם מניתוח רשימת החברים של כל גולש קשה להרכיב תמונה שלו. לרוב חבריי מופיעים בפייס חברים מהעבודה, מהפאב, מהמשפחה, מהטיול לברזיל, כמה סלבריטיס לקישוט ועשרות פרצופים שביקשו חברות בלי שום סיבה נראית לעין. הדבר היחיד שניתן לומר על גולש כזה הוא שהוא אינו בררן גדול. לא ממש סיוע בנסיון ליצור התאמת פרסומות.

פיצוח

עכשיו, אפשר לנסות להניח כיצד ייראה משתמש כזה בעוד חודש-חודשיים. הוא יהיה חבר בכמה קבוצות: משפחת זליבנסקי המורחבת, בוגרי אוניברסיטת לטביה, עובדי כאן-טוחנים-שעות בע”מ, מטיילי קניונים מקומת הפאסט-פוד ואולי עוד כמה. ייתכן וכל קבוצה תכיל הגדרות (“פרופיל גלוי”) – במקרה כזה יוגדר הפרופיל הגלוי של המשתמש בצורה הדוקה יותר. אולם גם אם לא, ניתן להפעיל כמה אלגוריתמים פשוטים כדי לאפיין את הפרופיל הסמוי של המשתמש, למשל:

  • קבוצה שבה שונות גילאים גדולה מאוד היא בעלת סיכוי גבוה להיות קבוצת משפחה. במיוחד אם היא מכילה אנשים רבים אך שמות משפחה מועטים
  • קבוצה שבה טווח הגילאים קרוב מאוד, ולמעלה משלושים אחוז מחבריה רשמו את “אוניברסיטת לטביה, החוג למדעי השממיות” כמקום לימודיהם, היא כנראה קבוצת הבוגרים של החוג
  • קבוצה שבה רבים מציינים דווקא את פתח תקווה, מכל המקומות שבעולם, כמקום מגוריהם, היא כנראה קבוצה על בסיס גיאוגרפי של אנשים שאין להם כסף לגור בתל אביב

כעת ניתן להניח פרטים על מידע שהמשתמש החסיר, כמו מקום מגורים, עבודה, השכלה וכדומה. כמו כן, אם מגלים שפרסומת מסויימת עובדת עבור אחוז גבוה יחסית של חברים בקבוצה (כלומר: הם לוחצים עליה, או במינוחים המקצועיים: ישנו יחס הקלקה גבוה לפרסומת זו בתוך הקבוצה הנתונה), ניתן להניח בסבירות גבוהה כי היא תעבוד היטב גם עבור חברים אחרים באותה הקבוצה.

ניתן להמשיך ולהדגים כיצד ה”שבטים” החדשים הללו של פייסבוק יסייעו לה בפיתוח התאמה טובה יותר לפרסומות, אולם העיקרון ברור. זו, כנראה, הסיבה האמיתית לחיוך של מארק.

גילוי נאות: הכותב הינו מנכ”ל חברת Qliqa, שהיא בעלת עניין בתחום. אה, וגם גר בפתח תקווה.

מייק לינדנר

מתעסק בקידוד עוד מהימים שבקומודור היה חור. מתמחה בתחומי ארכיטקטורה ודיזיין של תוכנה ובקשר בין מערכות טכנולוגיות למשמעות העסקית, ומאמין גדול בשיתוף ידע. חובב קישון, ג'וזף הלר והפייתונס, ובין לבין, מתופף, כותב ומטייל.

הגב

6 תגובות על "הסיבה האמיתית לחיוכים של מארק צוקרברג"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Hagai Pipko
Guest

מעולה!! פוסט שנון ואינפורמטיבי.

miko
Guest

לא כנראה… אלא בטוח… ה”חינם” של פייסבוק עולה לכם במידע הכי יקר שלכם.
מאמר מעולה מייק! אני שמח שיש כאן גם ניסיונות להעיר את הציבור וליידע אותם, כי רוב המאמרים ברשת וגם כאן על סף הסגידה לרשתות החברתיות לרוב…

אז כל הכבוד על הפוסט בהחלט רואי לאזן את הטירוף.

ויטלי
Guest

אהבתי את הכתיבה! :)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: