מתכננים לגייס כסף באמצעות קמפיין גיוס המונים? כדאי שתקראו את זה

אתרי גיוס ההמונים נראים ליזמים רבים כדרך הבטוחה להצליח ובגדול. הסטטיסטיקות לעומת זאת, מספרות סיפור אחר לחלוטין שכדאי להכיר

oculus

עולם גיוס ההמונים שצבר תאוצה עצומה בשנתיים האחרונות, והגיע לידי ביטוי בהקמתם של אתרים חדשים ובגיוס של מיליארדי דולרים, יכול להיתפס ליזמים רבים כהזדמנות הגדולה להצליח. הפרויקטים המוכרים ביותר, ביניהם הסימולטור Oculus Rift שגייס 2 מיליון דולר ונמכר בסכום הגבוה פי 1,000 לפייסבוק כשנתיים אחרי, או השעון החכם Pebble שזוכה לקהל לקוחות נאמן ומעל ל-400,000 יחידות שנמכרו עד מרץ מוקדם יותר השנה, מסמנים לא רק על פוטנציאל הגיוס אלא על התנעת הפרויקט למימדים בינלאומיים.

למרות זאת, לעתים כשמסתכלים על דוגמאות קאנוניות עלולים ליפול אל תוך הפנטזיה ולא אל תוך המציאות. לא כל פרויקט מצליח בקיקסטרטר (למעשה יחס ההצלחה הקולקטיבי עומד על 41%), רק אחד מכל 1,000 פרויקטים מצליח לגייס מעל למיליון דולר, וכשמדובר בפרויקט מבוסס טכנולוגיה, על כל אחד שמצליח שניים נכשלים (32% הצלחה בלבד).

את הנתונים הללו כלל לא קשה להשיג. למעשה, קיקסטרטר הדוגלים בשקיפות, נוהגים לפרסם ולעדכן נתונים סטטיסטים נרחבים באתר הבית שלהם. לאחר בחינה מעמיקה של הסטטיסטיקות, מצורפים כאן כמה נתונים מעניינים על עולם גיוס ההמונים בראי קיקסטרטר, ויותר חשוב, 5 תובנות שמסבירות מה משותף לרוב הקמפיינים שמצליחים, ומה לאלו שנכשלים.

סטטיסטיקות

במונחים מספריים קיקסטרטר מרקיע לשחקים. מאז הקמתו (בשנת 2008) מומנו עד כה 70,000 קמפיינים מוצלחים ב-15 הקטגוריות שבהן האתר פועל, גויסו 1.35 מיליארד דולר, ו-7 מיליון אנשים שונים הכניסו את ידם לכיס כדי לתמוך בפרויקט.

אפקט ההילה על קיקסטרטר, פועל יוצא של פרויקטים טכנולוגיים מוצלחים, לאו דווקא מסמן על מירב הפעילות של האתר. באופן מפתיע, הקטגוריות המגייסות ביותר, או המוצלחות ביותר מגיעות מתחומים שאינם מזוהים ב-Top of Mind עם קיקסטרטר, או לפחות נעדרים מהכותרות העולמיות. הנה כמה סטטיסטיקות שיכולות להפתיע את האינטואיציה של מרביתנו.

1. הקטגוריה הממומנת ביותר – אמנם טכנולוגיה מגיעה לרוב לכותרות, אבל קטגוריית המשחקים היא זו שמובילה בראש עם מעל ל-260 מיליון דולר, וכ-3,500 פרויקטים מוצלחים.

2. הקטגוריה עם אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר- דווקא הקטגוריות שיותר נחבאות אל הכלים, לפחות מנקודת המבט של הישראלים, זוכות לאחוזי תמיכה הגבוהים ביותר. הקטגוריות “ריקודים” (Dance) ו”תיאטרון” (Theatre) מגיעות לאחוזי הצלחה של 62 ו-70 אחוזים בהתאמה. הסיבה לאחוזי ההצלחה הפנומנליים – ממוצע גיוס נמוך ומספר מועט יחסית של פרויקטים.

3. הקטגוריה עם ממוצע הגיוס הגבוה ביותר – כצפוי, פרויקטים תחת הקטגוריה “טכנולוגיה” מובילים עם 90,000 דולר בממוצע לפרויקט מוצלח. הסיבות לגיוסים הגדולים – פרויקטים שדורשים השקעה ראשונית רבה, והצלחתם של פרויקטים מיוחדים מעל למצופה, המעלים את הממוצע כלפי מעלה.

4. הקטגוריה עם הכי הרבה פרויקטים – סרטים ווידאו, עם מעל ל-38,000 קמפיינים המהווים 23% מהעוגה הכללית. הקטגוריה היא גם זו שמחזיקה בכמות הפרויקטים האבסולוטית הלא מוצלחים עם כ-25% מסך הפרויקטים.

יתאהבו ברעיון וישקיעו, אבל קודם כל תתמכו בו | Start the kick

המספרים משקפים תמונה אמביוולנטית על עולם גיוס ההמונים. מחד הצלחות יוצאות מן הכלל ומאידך הרבה כשלונות וחוסר וודאות. למעשה, כדי לשפר את אחוזי ההצלחה אתרי גיוס ההמונים בוחנים תחילה אם הפרויקטים המוצעים מתאימים לאופי האתר. לדוגמא, בקיקסטרטר לא ניתן יהיה לגייס כספים לתרומות, בעוד שבאתר Indiegogo תהיה את ההזדמנות. ישנם אתרים אפילו ייעודיים לגיוס כספים למטרות צדקה, כמו האתר Crowdrise תחת הובלתו של השחקן-יזם אדוארד נורטון. הצלחה היא תוצאה של חשיבה מוקדמת איזה אתר יוביל למקסום התועלת של הפרויקט, ו-Kickstarter הוא לא תמיד התשובה הברורה.

כמו כן, אתרי גיוס ההמונים לא ששים לקבל כל פרויקט, במיוחד לא כזה שהיזמים לא יודעים איך הם הולכים לגייס סכום נכבד ממנו, שיוביל להתנעה ויהפוך את הפרויקט לנחשק. לתומך יותר קל להשקיע בפרויקט בתהליך שכבר גויסו בו 80%, מאשר בפרויקט עם רמת גיוס של 1%. אתרי גיוס ההמונים מנסים לדרבן את היזמים להביא את ההון הראשוני מהם (תומכיהם הקרובים, בני משפחתם, חבריהם וכדומה) כדי להוביל להצלחה.

איך למזער סיכויי כשלון ולעודד הצלחה מעל המצופה

ההנחה הבסיסית היא שכל פרויקט שניגש ל-Kickstarter כבר עשה את שיעורי הבית שלו. הוא מצויד בסרטון אינפורמטיבי, מעוגן בתכנית העסקית שבה נקבעו מדרגות גיוס, ומפרט למה כל רמת גיוס (מעל ל-100%) תוביל את הפרויקט שלו. 5 התובנות כאן מגיעות מנקודת המבט הסטטיסטית, גם בעבור יזמים שמאמינים בכל מאודם שהפרויקט שלהם מדהים והוא חוצה כל סטטיסטיקה אפשרית.

1. היזם כתומך – יתרון בפרויקטים קטנים – הרעיון האידיאלי לפיו אנשים ישקיעו בפרויקט שלך ויממנו אותו לא תמיד קורם עור וגידים במסה הרחבה. בפרויקטים גדולים יותר קשה ליזם להביא כסף משל עצמו, בעוד שבפרויקטים קטנים, במיוחד בתעשיות של מוזיקה, סרטים ווידאו ותיאטרון סכומי הגיוס קטנים יותר. במידה והפרויקט צריך עוד “דחיפה” כדי לגייס את מלוא הסכום, היזם יכול לתמוך בו כדי להשלים את הגיוס בהצלחה.

2. חצי ממך, השאר מההמון – לא בכדי אתרי גיוס המונים מדרבנים שההון הראשוני יגיע מהיזם ומקבוצת החברים שלו. סטטיסטית כמעט 80% מהפרויקטים שלא צלחו נופלים בגיוס של עד 40%. הנתון מרמז על כך שהרבה יותר קל לגייס כספים מהרגע שהפרויקט נראה אמין (כלומר – כזה שתומכים בסכומים הקרובים ל-50% ומעלה). רק 2% מהפרויקטים נכשלים בשלבי גיוס של 60% ומעלה.

3. לא כל הנוצץ זהב – פרויקטים טכנולוגיים שזוכים לסיקור נרחב בעיתונות אינם ממחישים את התמונה הכללית. הסטטיסטיקות של Kickstarter מראות ש-7 מתוך 10 פרויקטים מבוססי טכנולוגיה נכשלים.הנתון מסמן על בעייתיות בגיוס טכנולוגי בשל צורך לסכום ראשוני שהוא גבוה יחסית, ואפשרות שהמוצר לא ייתפס כאטרקטיבי בעיני ההמון.

4. תבקש פחות, תקבל יותר – בהמשך ל-3, ניתן לעודד ויראליות על-ידי בקשת תג-גיוס נמוך יותר. כך הכנסת הכספים הראשונה שמתבצעת על-ידי המעגל הקרוב סוגרת 100% גיוס בזמן קצר יחסית, ומעודדת משקיעים אחרים להיכנס אל פרויקט שכבר מראה הצלחה, הרבה לפני שנגמר הזמן. הסיכון הוא שהפרויקט לא יצליח לגייס 200% (הסכום הראשוני שכביכול נדרש), מה שישאיר את המשקיעים עם פחות כסף ועם התחייבות להמונים.

5. תמיכה של אחד יכולה לממן מאות תומכים – יצירת ערך ונחשקות למוצר יכולה להביא משקיעים נדירים שיראו את הפוטנציאל הגלום בפרויקט ויסכימו להשקיע סכום הגבוה בהרבה מהסכומים, לדוגמא, שמשלמים תומכים כדי לקבל את המוצר. גם פרויקטים שמרניים לכאורה צריכים לשים לעצמם מדרגת גיוס גבוהה מהרגיל, בסכומים של כמה אלפי דולרים, כדי לספק ערך פרימיומי שייתכן ויממן חלק נכבד מהפרויקט. בתמורה לתמיכה כמובן יש להציע ערך מוסף כמו השתתפות בקבלת ההחלטות, ביקור במפעל, ארוחה זוגית, דגם אבטיפוס וכדומה. צריך גם להגביל את המדרגה למספר תומכים בודדים (בין 1 ל-5) לשם יצירת תחושה של יוקרתיות ובלעדיות.

לסיכום, הפרויקטים האידיאליים לקיקסטרטר הם כאלו שנמצאים ברמת מחיר סבירה, אשר ליזמים יש יכולת לממן חלק נכבד מסכום הגיוס, והם מציגים את הרעיון כדי לגייס עוד תומכים על מנת שישתתפו בעלויות הפרויקט. במידה של כשלון באתרי קיקסטרטר, האפשרות לגייס הופכת לקשה בהרבה יותר. הפוטנציאל לקרנות הון ומשקיעים למיניהם קטן משמעותית, מאחר שאחד האלמנטים להשקעה הוא לחזות מה מידת הביקושים למוצר. כשהפרויקט נכשל, המשקיע כביכול מקבל “וודאות” שהפרויקט לא התקבל על-ידי ההמון, על-אף שייתכן ומדובר בתכנית עסקית שאינה מוצלחת דייה או בהצגת מוצר בצורה שלא עושה עימו חסד.

הדוגמא הבולטת ביותר לגיוס שלא צלח בתחילה היא פרויקט הצידנית החכמה של Coolest. כשהיזם ניסה לגייס בתחילה 125 אלף דולר הוא נכשל. 10 חודשים אחר-כך, במיתוג מחודש עם מוצר כמעט זהה, הוא ניסה לגייס 50 אלף דולר לאותו הפרויקט, והגיע לבסוף לגיוס של 13.25 מיליון דולר – הפרויקט שגייס הכי הרבה בתולדות קיקסטרטר.

הכתבה בחסות מקאן דיגיטל

מקאן דיגיטל משרד הפרסום הדיגיטלי הגדול בישראל.
מובילים כבר 5 שנים בקריאייטיב בארץ ובין עשרת משרדי הפרסום הקריאייטיבים באירופה.
מקאן דיגיטל מהווה one stop shop ומתן מענה של פתרון דיגיטלי 360. המשרד כולל אנשי קריאייטיב יצירתיים ומופרעים, גיקים טכנולוגיים ואנשי תוכן דיגיטלי מובילים.
כולם עובדים בסינרגיה מלאה עם McCann Universal Digital, חברת המדיה המובילה בארץ,Performance McCann Universal, חברת הפרפורמנס המובילה בישראל, ו- McCann Universal Search, חברת שיווק במנועי חיפוש ואנליטיקס הגדולה והמובילה בישראל.
לאחרונה, הרחבנו את השלוחות הדיגיטליות שלנו למצפה רמון וכנרת Mccann Valley במטרה להעניק שירותי פרסום דיגיטליים ללקוחות בינוניים וקטנים בכל רחבי הארץ.

אופיר יהב, מקאן דיגיטל

פלנר אסטרטגי במקאן תל אביב, בוגר תואר בפילוסופיה וניהול מאוניברסיטת תל אביב, ומתעניין כדרך קבע בעולם הטכנולוגיה. בין שאר דברים אוהב לכתוב ולפשט מציאות מורכבת לכדי כמה עקרונות פשוטים.

הגב

4 תגובות על "מתכננים לגייס כסף באמצעות קמפיין גיוס המונים? כדאי שתקראו את זה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
פליקס
Guest

תודה! אחלה כתבה

ניב
Guest

תודה חברים

יוני
Guest

כתבה מאוד מעניינת, למדתי הרבה :)

עוז
Guest

תודה על הכתבה ועל הניתוח המעניין של הסטטיסטיקה.

מכיוון והאמת תמיד שונה מהמספרים, הייתי שמח לשמוע ממישהו שניסה לבצע גיוס שכזה התייחסות לנתונים מהזווית שלו.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: