הקפיצה בגודל מסכי הסמארטפונים הרעידה את שוק המובייל כולו

הגדלת הסמארטפונים פוגמת במכירות הטאבלטים וצפויה להעלים לחלוטין את השווקים שבאמצע

smartphone size shutterstock

זו לא תהיה מסקנה נחפזת לומר שה-3.5 אינץ’ של האייפון הראשון כבר אינם מספקים את הצרכן הממוצע. חברות כמו סמסונג, נקסוס, LG, יצרניות סיניות ואפילו אפל עצמה הסכימו לשלם את מחיר ה-Trade Off של נוחות בחוויה בתמורה לאי-נוחות בכיס. כצרכנים שעבורם הטלפון הוא סמל לסטטוס ולהגדרה עצמית קיבלנו על עצמנו את ההגדלה כדבר שיש בו צורך. רובנו מתחנכים היטב תחת הגדלים החדשים של ה-4.7 אינץ’ דרומה, שמאפשרים לנו לקרוא מיילים בצורה נוחה יותר ואף לצפות בסרטים דרך המסך שכבר לא קטן כמו בעבר.

למרות שעולם הסמארטפונים צומח לא רק בגודל המסך אלא גם בכמות המכר באופן משמעותי, השוק של הטאבלטים מצביע על ירידה בגדלים ועל איבוד ניכר מהצמיחה שלו בשנת 2014. אפל ירדה במכירות האייפדים ב-12% ולפי גרטנר שוק הטאבלטים צמח רק ב-7% בשנה החולפת, זאת בהשוואה לצמיחה של מעל ל-70% לפני כשנתיים. גרטנר אמנם מנבאים המשך של צמיחה אך המקור הוא במכירה במדינות מתפתחות בעיקר בגלל מכשירי האנדרואיד הזולים יותר מאפל ונגישים יותר בגלל מחיר נמוך. גם כשמשווים נתונים ממחקר IDC מנובמבר השנה, רואים שהצמיחה של שווקים מפותחים עומדת על 3% בהשוואה ל-11% של השווקים המתפתחים.

הטאבלט מאבד אטרקטיביות

טאבלטיזציה והגדלת הסמארטפונים

בעבר הטאבלטים שירתו צרכים מאוד ספציפיים וייחודיים כפי שהוגדרו על-ידי אפל: סרטים, משחקים, קריאה נוחה של תכנים. המיקוד בפעילויות שאפשר לעשות עם הטאבלט היווה סיבה מספקת לצרכנים לרכוש אותו ולראות בו כשונה מהלפטופ והסמארטפון שכבר החזיקו בו.

ירידת הונם של הטאבלטים לפחות מבחינת מכר נובעת ממספר גורמים. ראשית, בשלוש השנים האחרונות חלה מגמת טאבלטיזציה של המחשבים הניידים שהכניסו מסך מגע והפכו את המחשב הנייד לדומה יותר לטאבלט. המחשבים החדשים הם יותר קלים, לעתים בעלי מקלדת ניתקת וניתן לבצע בהם הרבה יותר פונקציות. שנית, הטאבלטים מאבדים את הלגיטימציה שלהם ככל שגדלי המסך של הסמארטפון עולים באופן משמעותי. ישנן מספר נקודות השקה בין הסמארטפון לטאבלט והגדלת המסך מציגה אותם לעתים כמכשירים תחליפיים. במקרה כזה, המכר של האחד יכול להשפיע על חשבון השני.

קטגוריית הטאבלטים עומדת בין הסמארטפונים למחשבים הניידים וחוטפת משניהם מכה. היא נלחצת מלמטה על-ידי הסמארטפונים הגדלים בכל פעם, ונלחצת מלמעלה על-ידי הלפטופים הקלים והמתוחכמים שמסוגלים לבצע מגוון רחב יותר של פעולות. הגדלת הסמארטפונים למעשה מייצרת קניבליזציה של המוצרים של החברה, קל וחומר בדגמי המיני-טאבלטים וגם בטאבלטים עצמם.

סמארטפון ענק

כוונת השוק אך לא כוונת המשורר

שני מוצרי הדגל של אפל שפתחו את מהפכת הסמארטפונים והטאבלטים יצרו סטנדרטיזציה בשוק של גדלים לכל שימוש. מיצוב הגדלים לא היה מקרי, ה-3.5 אינץ’ של האייפון עמדו מול 9.7 אינץ’ של האייפד, כלומר מסך אייפד היה גדול כמעט כמו שלושה מסכי אייפון מתוך מטרה להנהיג שני שווקים חדשים. בזמן שמתחרותיהן ניסו להוציא מכשירים טרם זמנם אפל חינכה את השוק וקצרה את הפירות.

במהלך השנים הבאות המתחרות יישרו קו עם התחרות. אפל נהנתה מזכות הראשונים אבל המתחרות הציעו לרוב מחיר זול יותר ומכשירים רבים ומגוונים בעלי מפרט משוכלל יותר משל אפל. אחד מהכלים לבידול היה הגדלת המסך. סמסונג הגדילה את מסך הסמארטפונים שלה בהדרגה עד ל-5.1 אינץ’ בדגם ה-S5 ול-5.5 אינץ’ בדגם ה-Note שמשמש כסמארטפון לכל דבר. מתחרות אחרות (נוקיה, גוגל, HTC וכמעט כל מתחרה בשוק) נהגו כמוה.

לאור התחרות אפל התמודדה עם דילמה שהוכתבה על-ידי צרכי השוק. המסך הגדול יותר של הסמארטפונים ייתר במובן מסוים את הצורך בטאבלט. כמהלך חסימה לאיבוד המכר בשוק הטאבלטים אפל ייצרה את האייפד מיני, מהלך שלא נראה כאופייני לה והוצע כשכבר נמכרו דגמי ביניים בשוק. בנוסף היא הגדילה את האייפון 5 במעט ל-4 אינץ’.

מבט מהיר במפרט חושף שהאייפד מיני הוא מוצר שלא מחזיק באף ערך מוסף ביחס לאייפון ולאייפד פרט למחיר. הוא לא ניתן לנשיאה בכיס, והוא לרוב גם פחות משוכלל ממכשיר האייפד הגדול. בספטמבר 2014 אפל נכנעה לאימוץ המאסיבי של הסמארטפונים והשוותה את גדליה לגדלי השוק עם שני הגדלים החדשים של האייפון 6, לא מתוך מטרה אלא מכורח. כעת שני מסכי אייפון 6+ כבר גדולים יותר ממסך האייפד הנוכחי.

מות הטאבלטים?

בהנחה שהצרכן שואף למינימליזציה של מוצרים ברשותו, הוא היה מסתפק במכשיר אחד כל אימת שהוא משרת אותו בכל פעילות יום יומית. במצב הקיים כמעט כל צרכן צורך שני פתרונות – האחד בכיס והשני בתיק. מגמת הטאבלטיזציה של המחשבים הניידים למעשה מעמידה את ההחלטה אם לקנות אייפד מול ההחלטה אם לקנות מחשב נייד/נוטבוק. בהגדלת המסך, אפל מגוננת על מכר השוק הענק של הסמארטפונים, ובדומה למתחרותיה בעצם מורידה את הלגיטימציה לרכוש טאבלטים.

באופן פרדוקסאלי חברות הטכנולוגיה מייצרות אינספור דגמים בגדלים שונים כדי להתאים לשוק, אבל למעשה הדגמים שהן מציעות יהרגו בהמשך בשל היעדר אטרקטיביות. בהגדלת מסך הסמארטפון החברות בעצם תורמות להרג דגמי הביניים ולשחיקת המכר בקטגוריות הללו.

מהן בעצם ההשלכות של הביקוש וההיצע למסך סמארטפון גדול יותר. האם אנו צפויים לראות גדילה לא פרופורציונאלית של המסך עד לכדי גודל של מיני טאבלט, ולהיעלמות הצורך בטאבלטים בעתיד?

הסמארטפונים נמצאים כבר בשלבי המיצוי שלהם מבחינת גודל. הנקסוס החדש של גוגל והלומיה של מיקרוסופט מתהדרים במסך 6 אינץ’ והפאבלטים של המתחרות טיפה יותר קטנים מהם. מעבר לגודל הזה, שהוא כבר לא סביר לסחיבה בכיס, ההיצע הקיים בשוק מציע מיני טאבלטים שלא יהיה בהם צורך בהמשך והם צפויים להוות אחוז קטן מאוד מהמכר בעתיד.

כדי להתרחק מהבידול ולהוות אלטרנטיבה למכשיר שבתיק, הטאבלטים יעלו כלפי מעלה בגודל המסך, על מנת להידמות יותר למחשבים החדשים בשוק. השמועות על הטאבלטים החדשים של אפל בגודל 12.9 אינץ’ מסמלות כנראה על הכיוון של אפל, מכשירי ה-yoga pad של Lenovo נמצאים תחת המסגרת הזאת וגם טאבלטים של סמסונג (עם ה-Note Pro) ואסוס (ה-Vivo Tab) מציעים מכשירים גדולים יותר עם פונקציות רבות יותר. השחקניות הטכנולוגיות בשוק יצטרכו בעל כורחן למזג את הלפטופ עם הטאבלט ולהציע מכשיר אחד, כך שסביר להניח שהפער בין המושג של טאבלט ללפטופ ייעלם אט אט, התשובה באיזה שם נקרא למכשיר עדיין לא ידועה.

קרדיט תמונה: smartphone’s sizes via shutterstock

[interaction id=”54a12bde08b0f98951296b32″]

הכתבה בחסות מקאן דיגיטל

מקאן דיגיטל משרד הפרסום הדיגיטלי הגדול בישראל.
מקאן דיגיטל מהווה one stop shop ומתן מענה של פתרון דיגיטלי 360. המשרד כולל אנשי קריאייטיב יצירתיים ומופרעים, גיקים טכנולוגיים ואנשי תוכן דיגיטלי מובילים.
כולם עובדים בסינרגיה מלאה עם McCann Universal Digital, חברת המדיה המובילה בארץ,
ועם השלוחה הדיגיטלית שלנו במצפה רמון, Mccann Valley שמספקת שירותי סושיאל וקידום במנועי חיפוש ורשתות חברתיות.

אופיר יהב, מקאן דיגיטל

פלנר אסטרטגי במקאן תל אביב, בוגר תואר בפילוסופיה וניהול מאוניברסיטת תל אביב, ומתעניין כדרך קבע בעולם הטכנולוגיה. בין שאר דברים אוהב לכתוב ולפשט מציאות מורכבת לכדי כמה עקרונות פשוטים.

הגב

4 תגובות על "הקפיצה בגודל מסכי הסמארטפונים הרעידה את שוק המובייל כולו"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Hagay
Guest

3 מסכי אייפון של 3.5 אינץ אינם שווים בגודלים למסך 10.5אינץ.

shahar zwecher
Guest

נבון בפועל האייפד גדול פי 10 בערך מהאיפון הראשון

איתן
Guest

למה שחברת פרסום תכתוב כתבה כזאת?

אמיר
Guest

מסך הנוט הוא 5.7 אינץ’ וכל חישוב הגדלים בכתבה שגוי

wpDiscuz

תגיות לכתבה: