יותר ויותר משתמשים כבר לא מפעילים אפליקציות ממסך הבית

עולם המובייל עובר בתקופה האחרונה מהפכה של ממש: משתמשים כבר לא נכנסים לאפליקציה ממסכי הבית במכשיר אלא בדרכים עקיפות. במה מפתחים צריכים להתמקד היום יותר מבעבר?

google now

אחד הטלפונים הראשונים שהגיעו לידי היה בטרום עידן הסמארטפונים – כשטלפונים סלולריים היו “טיפשים”. הממשק היה פשוט מאין כמוהו – תפריטים על גבי תפריטים, עם חצי “למעלה-למטה” פיזיים שהביאו אותנו למעוז חפצנו. קצת התקדמנו מאז, ומאז שגילינו שאנחנו יכולים להקיש על המסך פעמיים על מנת לפתוח אותו – לא רחוק היום בו טלפונים יהיו בלוק אחד חלק, ללא כפתורים כלל.

עבורנו – אנשי UX – שינויים תכופים אלו מהווים אתגרים חדשים מהותיים להתמודד איתם, במיוחד בכל הקשור לתוכן שמותקן על המכשיר: האפליקציות והדרך שבה הן מנהלות את הפעולות של המשתמש.

אחד השינויים שלאט לאט נכנס לשוק, הוא שינוי האופן בו אנו מנהלים אינטראקציה עם האפליקציות שלנו. הסתקרנתי, והחלטתי לרכז ולהציג לכם מספר נקודות למחשבה, נושאים שלטעמי ישפיעו על האופן בו אנשים ניגשים לתוצרים שלכם. המטרה היא, לכל הפחות, לספק לעצמי ולאחרים בתחום, מספר זוויות הסתכלות בזמן שאנחנו שוקדים על פיתוח האפליקציה המהפכנית הבאה.

ביצוע פעולות דרך ההתראה

מסקנה אמפירית שרבים בתחום נתקלים בה בימים אלו, היא העובדה שהנוטיפיקציות מתחילות להוות אלמנט ממשקי חשוב. אמנם משתמשי האנדרואיד זכו ליותר וותק עם כלי זה, אך משתמשי iOS שהצטרפו לאחרונה, גם הם לומדים ש”וילון ההתראות” הופך לכלי עבודה מרכזי.

איך זה בא לידי ביטוי?

מחקרי התנהגות-משתמשים (שדגשיהם מסוכמים במאמרים דוגמת זה וזה) מראים, כי משתמשים החלו במגמת צמצום השימוש באייקון האפליקציה לצורך גישה אליה. במקום זה, כשמגיעה התראה חדשה – הרבה יותר נוח לנו ללחוץ ישירות על אותה התראה ולהשתמש בה כמעין קיצור דרך. זו דרך נוחה יותר להגיע ישירות לתוכן החדש, במקום להשאיר דברים לאחר כך. עם זאת, מדובר בחרב פיפיות. לא בטוח שאנחנו, כמתכנני האפליקציה, נבחר להציף את המשתמש שלנו בהתראות רבות ולייצר עומס ב”וילון” ההתראה.

שביל הזהב פה נח בין הרצון לספק את מירב המידע, לבין הניסיון למנוע הפרעה ככל שניתן. וואטסאפ, למשל, מובילים את המשתמש לצ’אט ספציפי, אך במידה וקיימות כמה שיחות – הנוטיפיקציה היחידה מציגה סיכום של כמות ההודעות וכמות ה”סשנים” מתוכם ההודעות הגיעו. ברגע שמקליקים עליהן, זה סה”כ קיצור דרך לאפליקציה הכללית.

אפשר לעשות הרבה יותר

תוכנת המייל, למשל מציגה כפתורים של מחיקת ההודעה, סימונה כנקראה או אפילו כפתור reply למענה יעיל, כבר בנוטיפיקציה עצמה. בכך, חסכנו למשתמש עוד כמה קליקים. דוגמא נוספת – לייק/ריטוויט או אופציה לשתף את התוכן שהעדכון מציג לנו (נפוץ לקוראי RSS).

המסר, הוא לתכנן גם את פרט זה. כלומר, לחשוב כיצד האפליקציה יכולה לתת מענה, גם בלי שהמשתמש ניגש לממשק שלה. פתרון שנצטרך להציע בין כה וכה עם הכניסה של השעונים החכמים, ויכולות ההצגה המוגבלות שלהם (על זה באחת הכותרות למטה).

חווית משתמש ב”קטן”

דוגמא נוספת לכך היא נושא כרטיסיות המידע.

משתמשי אנדרואיד (גרסה 4 וצפונה) ודאי מכירים את Google Now – לאנצ’ר הכולל בתוכו מסך מידע מטעם גוגל, ש”חושב” עבור המשתמש. לאחר מספר ימי שימוש ומתן הרשאות נכונות, GN יתחיל להציף למשתמש מידע רלוונטי אליו. למשל, מהו המצב בכבישים בשעות בהן הוא צפוי לנסוע לעבודה ולחזור ממנה, מזג האוויר באזור, טיסות רלוונטיות, מעקב חבילות, תוצאות של משחקי ספורט שונים ועוד. בקיצור, הגשת מידע – בקטן.

לפני שבועות בודדים – גוגל פתחה את הדלתות שלה למפתחים חיצוניים ומאפשרת “שידור” מאפליקציות אחרות ל-Google Now. מה זה אומר עבורנו? שיש לנו דרך נוספת לייצר חוויית שימוש מעניינת, תוך שימוש בכלי קיים – שייתכן שהמשתמש שלנו כבר משתמש בו. כרטיסיות אלו, והיכולת להופיע כהתראה מטעמן, הינה יכולת חדשה שתוך תכנון מושכל, יכולה לשפר את חווית השימוש במערכת, ולקדם את מעמדה של האפליקציה עצמה.

לכן, אם משתמשים רגילים לעבוד בדרך הזו – הייתי מציעה לתת להם את היכולת לגשת לאפליקציה שלכם (או חשוב מכך, ללב הפעולה העיקרית) בצורה פשוטה ונוחה. משתמש שיבצע פעולות דרך מה שמוכר לו (גם אם לא בהכרח דרך ממשק האפליקציה שבניתם) יעדיף אתכם על פני המתחרים.

ביצוע פעולות בשפה חופשית

“אוקיי גוגל!”

בהמשך ישיר לנקודה הקודמת, גוגל הודיעה על כך שגם ממשק הדיבור למכשיר יעבור שינוי ושדרוג משמעותי, לטובת הוספת פקודות רלוונטיות לאפליקציות צד-שלישי.

כלומר, בקרוב אחרי שנמקם את הסלולרי בזרוע ברכב, נוכל להגיד:
“אוקיי גוגל, נוסעים הביתה”
“אוקיי גוגל, שים גלגלצ”

אפליקציית הניווט תתכנן מסלול, אפליקציית הרדיו תתחיל להשמיע שירים, וזאת מבלי שנגענו במכשיר כלל.

יחד עם זאת ,דיבור למען ביצוע פעולה, הוא לא משהו חדש (בהנחה והזיהוי הקולי עובד בצורה שמניחה את הדעת). זהו גם קיצור דרך עצום, ישירות לפעולה המרכזית ביותר. הימים בהם חיפשנו אייקון של אפליקציה מתוך רשימה ארוכה כבר אינה הדרך הקלה ביותר.

ok google


מחשוב לביש והשפעתו תפעול אפליקציות

עוד “קיצור דרך” שתופס תאוצה, הוא המיחשוב הלביש. נתקלתי לאחרונה בבעלי שעון חכם (כי לי עדיין אין כזה), שתוך ימים בודדים התרגלו לצרוך את כל התוכן שהסלולרי שלהם מציע, בגרסתו ה”רזה”, ללא הוצאת המכשיר מהכיס.

עבור מי שרגיל להתבונן בשעון – מדובר בחוויית שימוש אידאלית. הגיעה הודעה חדשה וניתן לראות את תוכנה ישירות על פרק היד, או לבחור אם להוציא את הטלפון מהכיס, במידה ומישהו שלא רוצים לשוחח איתו מתקשר.

פתרונות אפליקטיביים חכמים יכולים כבר היום לייצר מצב בו הסלולרי נשאר ה”מוח”, ואילו ממשק המשתמש שלנו הינו מסך זעיר שמציג את העיקר בלבד. למשל, חכם יהיה להתאים את ההתראה שהיוזר מקבל לשעה ביום, או בהתאם למיקום (אתה מתקרב לסופר? השעון שלך יצפצף ויציג רשימת קניות), או התאמה לפעולות האחרונות שבוצעו (סיימת שיחה ארוכה? מה דעתך על לכתוב תזכורת?).

אלו רעיונות בהם האפליקציות שלנו יכולות לעזור למשתמש להשיג את מבוקשו בדרך הנוחה ביותר. עלינו לחשוב, כיצד אנחנו מנצלים את המצב החדש לטובתם של המשתמשים, ומקבלים את היתרון היחסי על פני מי שלא עשה זאת.

apple watch

לעבוד פעם אחת – פעולות מאחורי הקלעים

כאן אני מדברת על אפליקציות Single-serving, שמבצעות פעולה מתמשכת כלשהי, בלי שהמשתמש נדרש לגשת לאפליקציה שוב אחרי הפעם הראשונה. למי שלא מכיר – הכוונה היא לאפליקציות דוגמת TrueCaller או SyncMe. הראשונה מהווה פתרון לזיהוי מתקשרים, והשניה מהווה פתרון ידוע למי שרוצה להצמיד תמונות מהפייסבוק לאנשי הקשר שלו בטלפון.

אם נשתמש בדוגמאות אלו, TrueCaller מבקשת הגדרה זריזה, ולאחר מכן היא מקפיצה חלון צף בכל פעם שמישהו שאינו נמצא ברשימת אנשי הקשר, מתקשר. במידה ופרטיו נמצאים במאגר, תיפתח חלונית קטנה שמאפשרת שמירה של איש קשר חדש. SyncMe מבקשת הגדרה חד פעמית, ולאחר מכן רוב המשתמשים פשוט מאפשרים לה לסנכרן את התמונות פעם ביום או יותר, ללא צורך בתפעול מעבר לכך. אתם כבר רואים את התמונה – בשני המקרים, המשתמש מסיים את הפעולה כבר בשלב הראשון, ולאחר מכן אין לו צורך לגשת לממשק יותר, כל עוד הדברים מתנהגים כמו שרצה.

בדוגמא הראשונה – האתגר הגדול הינו להמשיך ולייצר ערך מתמשך, באמצעות החלונית הקטנה שקופצת עם פרטי המתקשר. בדוגמא השניה, עם זאת, אין עוד צורך לגשת לאפליקציה – נושא שלטעמי קצת מקשה ביצירת חוויית השימוש המתמשכת (היות והיא מתרחשת ברקע).

כאן, אנו כאנשי UX, חייבים למצוא דרכים ליצור עניין ולהשאיר את המשתמש מחובר לנתונים. גם אם האפליקציה הינה פאסיבית לחלוטין, ייתכן ויימצא טעם ליצור אינטראקציה קלה כלשהי עם המשתמש – בדמות סטטיסטיקה, הישגים (“זיהית 100 מתקשרים!”) או לתזכר אותו פעם בפרק זמן, שיש אנשי קשר שעבורם טרם נמצאה התאמה מול פייסבוק.

במידה והשירות שהמוצר מציע, אינו דורש כניסה מחודשת לאפליקציה, חשוב לנו למצוא דרכים להציע תועלת או ערך נוסף. אני יודעת מה אתם חושבים עכשיו, אבל – לא, המטרה היא אינה לעייף את המשתמש. דוגמא מעשית לכך ראיתי באחת מאפליקציות מעקב משלוחים: מכניסים קוד מעקב ושוכחים מזה. הממשק שלה מול הלקוח הוא הקפצת התראה בכל פעם שסטטוס המשלוח משתנה או מתעדכן. פתרון פשוט ויעיל, שמסייע לאפליקציה להשיג את ייעודה תוך מתן ערך למשתמש.

sync

אינטגרציה בין אפליקציות ושיתוף API?

(בעברית: שיתוף פעולה בין אפליקציות ומילה שמתכנתים מבינים)

כפי שראינו, יש לא מעט דרכים לייצר שיתוף פעולה בין ממשקים. חשוב לזכור כאן שגוגל אינם ספק השירות היחיד בתחום – ואנו יכולים גם לגשת באופן ישיר לאפליקציות אחרות, או בהתאם למוצר שלנו – להציע שירות נלווה עבור האפליקציה שאנחנו מעלים.

בפועל – חקרו את השוק שלכם. חקרו אפליקציות אחרות. למדו לאיזו מהן ניתן “להיצמד”. ניתן למצוא קשר נסיבתי בין כמעט כל שתי אפליקציות: למה שמעקב המשלוחים מהסעיף הקודם לא יתחבר ליומן שלי כדי להזכיר לי לאסוף חבילה, ולווייז לצורך תכנון מסלול מהעבודה הביתה שכולל עצירה בדואר? למה שאפליקציית ההזמנות של דומינוס לא תדע לשדר למחשבון הקלוריות אחרי ההזמנה (שגם הוא מחובר למד הצעדים) את התפריט – ולחסוך למשתמש את התיעוד?

מהצד השני, נסו לשכנע את צוותי הפיתוח שלכם לשחרר API מסודר. שימוש ביכולות המכשיר אינו נעצר בשיתוף תוכן בין אפליקציה א’ לאפליקציה ב’, אלא יכול להיות הרבה מעבר לכך. כל אלו מקלים על היוזר את השימוש, ויוצרים חוויה כוללת שעד לפני חודשים ספורים לא הייתה. לטעמי, כשמדובר ביצירה של חוויה אימרסיבית שלמה, האמורה לגרום למשתמש להעדיף את המוצר שלכם על פני המוצר המתחרה – זה שווה את זה.

ifttt

Take aways – מה תוכלו ליישם כבר בפרויקטים הבאים שלכם

לאחר כל הדוגמאות, הייתי רוצה לתת משהו שניתן ליישם. קשה לתת טיפים בלי לדעת מה המוצר הספציפי או הפתרון שהאפליקציה שלכם מספקת. לכן, נסו לחשוב בצורה יצירתית, לכיוון של “אוקיי, איזה ערך נוכל לתת למשתמש, שאינו נכנס לאפליקציה שלנו?”.

צאו מנקודת הנחה שישנם תרחישים בהם המשתמש לא יגש לממשקים שלכם בכלל, וירגיש יותר בבית תוך שימוש בנוטיפיקציות, ממשקים חלופיים או תוכנות אחרות. אל תפספסו קהלים אלו, אלא תכננו פתרונות יצירתיים ומעניינים גם עבורם.

ולסיום – אל תפסיקו להתעדכן. כל פיתוח, הצהרה, רעיון או דרך מהווים מקור להשראה נוספת. חשבו מה המוצר שלכם יכול לעשות, אילו הייתם צריכים ליישם את הנאמר כאן עבורו. אילו פתרונות הייתם מציעים? איך הייתם יוצרים ערך המותאם למשתמש שמסתובב עם משקפי גוגל גלאס, צמיד ספירת קלוריות, שעון חכם, כזה שמחזיק בביתו טלויזיה חכמה או נוהג ברכב בעל דשבורד ממוחשב? (כן, נשמע כמו העתיד!)

אשמח לקרוא בתגובות על הפתרונות היצירתיים שנתקלתם בהם, והייתם ממליצים לאחרים לנסות גם.

הילה יונתן

חובבת גאדג'טים וטכנולוגיות מעניינות! נהנית במיוחד לבדוק אפליקציות חדשות, ולקבל השראה מהמקומות הפחות צפויים (מומלץ עם אייסקפה ליד). ביום-יום הילה יונתן היא חוקרת חווית משתמש (או: יואיקסרית!). הפלייליסט שלה בזמן עבודה - משנה אווירה :)

הגב

6 תגובות על "יותר ויותר משתמשים כבר לא מפעילים אפליקציות ממסך הבית"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
IF
Guest

למה לא עברו הלינקים? (חפשו “זה וזה” במאמר)?

Hila Yonatan
Guest

הלינקים עובדים עכשיו :)

חן
Guest

מאמר נהדר! תודה על הרעיונות המעניינים. זאת מגמה ששמתי לב אליה ולא ידעתי לתת לה שם :)

Hila Yonatan
Guest

תודה לך, וכיף לדעת! אני גם מוצאת את עצמי נחשפת לזה אפילו יותר בימים האחרונים.

Pasha Kagan
Guest

אהבתי :)
דוגמא שחשבתי עליה היא למשל היכולת של Pushbullet לרשום אותי לעדכונים של אתרים מסויימים, ואז כל פעם שיש תוכן חדש, אני מקבל התראה. זה גם חוסך את הצורך להירשם ל-RSS של האתר, גם מיידי, וגם מאוד נוח – אני מקבל את כל המידע ישירות למסך, בpush.

שי
Guest

מצחיק שזה כתוב אצלכם, גיקטיים, כי האפליקציה שלכם מספימה את חלון הנוטיפיקציות עם כל כתבה שנוספת.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: