מה ניתן ללמוד מהאפליקציות הפופולאריות ביותר ב-8 מדינות שונות

האם מה שיתפוס בסין יעבוד גם על הקהל האמריקאי ויכבוש את האוסטרלים? הצצה לאפליקציות שנמצאות בראש הדירוג של 8 מדינות מלמדת לא מעט

shutterstock flags

הפוסט נכתב בשיתוף הטכניון – היחידה ללימודי המשך.

כמעט כל מפתח יודע שאפליקציה שהופכת ללהיט מתפשטת כמו אש בשדה קוצים, ולפעמיים מספיק שאתר גדול או בלוגר בעל מספר גבוה של עוקבים ברשתות החברתיות יכתוב עליה, על מנת ליצור סביבה באזז בקנה מידה עולמי (ובהנחה שהיא זמינה בכל המדינות הרלוונטיות).

כתוצאה מכך, חלק גדול מהאפליקציות הפופולאריות שומרות על מיקומים גבוהים בין מאה האפליקציות הפופולאריות במדינות ברוב המכריע של המדינות. דוגמה לאפליקציות כאלו הן Viber, טינדר, האפליקציה של Youtube, Whatsapp ומשחקים שונים, שם התחלופה היא לרוב מהירה יותר (למעט אולי משחקים שהפכו כבר לתופעה תרבותית כמו למשל Minecraft).

עוד דוגמה לאפליקציה פופולארית היא any.do הישראלית שמאפשרת לנהל משימות ולרשום תזכורות, כך שהיא למעשה עונה על צורך בסיסי לניהול זמן ולכן פופולארית בכל מקום. מדובר באפליקציה שהצליחה להדיח מראש הטבלה אפילו את האפליקציות הרשמיות של גוגל כמו למשל Google Calendar.

האם ניתן למצוא רמזים להבדלים תרבותיים במדינות שונות?

לאור העובדה כי הרשימות במדינות השונות דומות מאוד אחת לשנייה, מעניין יהיה לבדוק אם ניתן למצוא אפליקציות יוצאות דופן שמעידות בכל זאת על הבדלי תרבות והבדלים נוספים בהרגלי השימוש של המשתמשים בכל מדינה ומדינה.

לצורך הניתוח, בחרנו בשמונה מדינות שונות: ארה”ב, אוסטרליה, סין, רוסיה, שוודיה אנגליה ודרום קוריאה. לזאת הוספנו גם את ישראל, שהיא אמנם לא מדינה גדולה במיוחד מבחינת מספר המשתמשים שלה, אך מפתחים ישראלים רבים בוחרים להתמקד בה בשל חסמי הכניסה הנמוכים יותר, והאפשרות לבחון את התגובות של הקהל המקומי לפני ששולחים את האפליקציה להתחרות בשוק הבינלאומי.

אוסטרליה

באוסטרליה ניתן לראות פופולאריות גבוהה מאוד של אפליקציות חברתיות כגון פייסבוק, אינסטגרם וסקייפ, במיוחד ב-Google Play שם הן אף פופולאריות יותר מרוב המשחקים, דבר נדיר יחסית. בנוסף לזאת, נראה שהמשתמשים האוסטרלים הם מאמצים ראשוניים נלהבים יותר. לדוגמה, iTube Plus שהיא אלטרנטיבה לאפליקציית Youtube נמצאת במקום גבוה באפסטור יחסית למדינות אחרות.

עם זאת, חשוב לסייג את הדברים מכיוון שאוסטרליה נחשבת גם למדינה שבה קל יותר לאשר אפליקציות, לפחות באפסטור, ולכן מפתחים רבים מכל העולם בוחרים בה כיעד הראשון לבדיקת האפליקציה שלהם.

סין

באופן לא מפתיע, בחנות הסינית רואים רוב מוחץ לאפליקציות בשפה הסינית, במיוחד באפסטור. המעניין הוא שגם חברות קיימות מתאימות את המשחקים והאפליקציות שלהן לתרבות המקומית. לדוגמה, ישנה גרסה מיוחדת של המשחק Plants Vs. Zombies 2 המיועדת לשוק הסיני ומכילה שלב מיוחד בסטייל קונג פו. גם סרטון הפתיחה הוא שונה מזה של הגרסה המוכרת לנו.

אצל משתמשי אנדרואיד יש אמנם פחות אפליקציות בסינית, אך גם האפליקציות באנגלית נראות ברובן כמו חיקויים מקומיים לאפליקציות פופולאריות (לדוגמה, חיקוי של Temple Run בשם Temple Castle Run) ובאופן כללי ידוע כי קשה מאוד לאכוף זכויות יוצרים במדינה.

ארה”ב

בארצות הברית, בה יש לאפל עדיין אחיזה חזקה, רואים גם שליטה של מותגים גדולים בעלי חזות אמריקאית מובהקת. לדוגמה, EPSN או match.com ודיסני שאין להן נציגות כה בולטת במדינות אחרות. בנוסף לזאת, באופן כללי רואים יותר אפליקציות דייטינג מאשר במדינות אחרות (לדוגמה, okcupid שנחשבת לזירת הכרויות אלטרנטיבית למי שלא מוצא את מקומו באתרים הגדולים).

ישראל

בישראל רואים שליטה חזקה מאוד של אתרי האינטרנט המקומיים כגון ynet או וואלה, כמו גם אפליקציות הקשורות לחדשות (ערוץ 10, ערוץ 2) הן ב-Google Play והן באפסטור. יש גם מספר אפליקציות מסחריות פופולאריות כמו אלו של סופר פארם או רשת שופרסל בעזרתן אפשר ליצור רשימת קניות וכמובן לקבל מידע על מבצעים שונים והנחות.

קטגוריה פופולארית נוספת בישראל היא אפליקציות של תחבורה ציבורית, כאשר Moovit היא ללא ספק הפופולארית והטובה ביותר מבין כולן, ולא סתם זכתה לכינוי “הוויז של האוטובוסים…”. עם זאת, כל האפליקציות שהזכרנו הן אפליקציות חינמיות וכאשר בודקים אפליקציות בתשלום, אנחנו מיישרים קו עם שאר העולם.

רוסיה

ברוסיה רואים כי לצד אפליקציות רבות המיועדות לשוק המקומי, עדיין שמור מקום של כבוד לאפליקציות הפופולאריות גם במערב, מה שאולי מעיד על השינויים העצומים שהשוק המתפתח הזה עובר בשנים האחרונות. נראה שאפליקציות המיועדות לשוק המקומי עונות על צרכים ספציפיים. לדוגמה, ישנה אפליקציה אשר מתריעה בפני מכמונות מהירות של המשטרה. אפליקציה אחרת משתפת חברים במידע על ערוצי מוזיקה משירותים כמו vk (רשת חברתית פופולארית במדינה) ו-last.fm.

שוודיה

גם בשוודיה יש שוק גדול של מאמצים מוקדמים וניתן לראות כי בין עשר האפליקציות הפופולאריות באפסטור יש שתי אפליקציות פיננסיות, כמו גם תוכנה לאחסון קבצים בענן.

בנוסף לזאת, גם לשוודים יש חיבה מיוחדת לאפליקציות מקומיות כמו אלו של שירותי טלוויזיה וערוצים שוודים, אך גם אפליקציות סטנדרטיות אשר מתמקדות בשוק הסקנדינבי (למשל, אפליקציה בשם Yr.no מאפשרת לראות תחזית מזג אוויר בשמונה אזורים כולל נורווגיה)

אנגליה

באנגליה אפשר לראות אולי באופן המובהק ביותר כיצד מאפייני תרבות הידועים בעולם משתלבים גם בעולם האפליקציות. לדוגמה, אחת האפליקציות הפופולאריות ביותר הן ב-Google Play והן באפסטור היא אפליקציה למידע על מזג האוויר. כמו כן, באפסטור ניתן למצוא אפליקציה לאיתור של שוקי פשפשים ושווקים פריטים מיד שנייה (האנגלים ידועים בחיבה שלהם לאוספים ואספנות).
גם כאן ניתן למצוא זיקה גדולה למותגים בריטים ובמיוחד אלו של ה-BBC (מעבר למזג האוויר יש גם אפליקציה לניגון תכני וידאו ואפליקציה של BBC Sport).

דרום קוריאה

דרום קוריאה נחשבת למעצמה טכנולוגית לא קטנה ועל כן אפשר למצוא שלל אפליקציות מגוונות ומתקדמות מלבד מבחר המשחקים והשירותים הרגילים של אתרי אינטרנט פופולאריים. לדוגמה, אפליקציה אחת מאפשרת לסרוק מילים באנגלית וללמוד את האיות שלהן. אפליקציה אחרת מאפשרת לדעת מהיכן הגיעו שיחות מפוקפקות כמו שיחות אוטומטיות, שירותי הלוואות וכו’.

מאפיין נוסף של התרבות הקוריאנית הוא החיבה למשחקי תפקידים ומשחקים מורכבים יחסית באופן כללי (במדינה מתקיים מספר רב של תחרויות מקצועיות בתחום), ועל כן ניתן לראות שיש הרבה יותר משחקים כאלו מאשר משחקי פעולה או חשיבה פשוטים לעומת מדינות אחרות. גם משחקים מסורתיים של המזרח הרחוק כמו מה – ג’ונג תופסים כאן מקום של כבוד.

לסיכום – התאם את האפליקציה שלך למדינה ולא ההפך

כפי שניתן להיווכח מסקירת חנויות האפליקציות השונות, לעיתים קרובות שווה להשקיע את המאמץ ולהתאים את האפליקציות לתרבות המקומית של כל מדינה, גם אם הדבר דורש לבצע שינויים בחלקים גדולים ממנה (כולל הגרפיקה ולא רק טקסט).

הדבר נכון במיוחד במקרים בהן זכויות יוצרים הן עניין בעייתי ויש אחוז גבוה של חיקויים או אפילו הורדות של גרסאות פיראטיות בטלפונים ומכשירים שעברו פריצת Jailbreak או root (למרות המדיניות הרשמית של גוגל ואפל, במקרים רבים אפליקציות לא מורשות חודרות לשוק בקלות יחסית). עוד חשוב לדעת שהיום שווקים מתפתחים כגון סין או רוסיה פתוחים יותר למערב מאשר בעבר ובאמצעות התאמה נכונה, הם יכולים לקבל גם אפליקציה שאיננה מקומית בזרועות פתוחות.

בנוסף לזאת, במדינות מסוימות כמו דרום קוריאה או אוסטרליה יש אחוז גבוה יותר של קהל בעל נטייה לאימוץ מוקדם של אפליקציות מתקדמות, כך שלפעמיים רצוי להתמקד דווקא בשווקים האלו על מנת לבדוק את האפליקציה במים הרדודים לפני שעוברים למים בינלאומיים.

לסיום, במדינות שנחשבות למעצמות תרבותיות בפני עצמן כמו לדוגמה ארה”ב ואנגליה, יש נטייה לאמץ מותגים מוכרים, אך לא תמיד כאלו שמוכרים בכל העולם במידה שווה. לפיכך, מדינות כאלו עלולות להיות מאתגרות יותר מאשר אחרות וכדאי לשקול שיתוף פעולה עם מותג ידוע או אפילו להשקיע בפרסום בתוך אפליקציות פופולאריות על מנת למשוך את תשומת לבו של הקהל.

קרדיט תמונה: worlds flags via shutterstock


הכתבה בחסות הטכניון

המהפכה הטכנולוגית, שינויי תפיסה בעולם הניהול ושוק הסלולר הסוער, מחייבים את אנשי המקצוע של היום לשמירה על רמת ידע גבוהה ומעודכנת.
היחידה ללימודי המשך, יחד עם פקולטות הטכניון ומרצים מובילים מהתעשייה פיתחו מסלולי לימוד שיהפכו אתכם לאנשי התוכנה, ההייטק ואבטחת המידע המובילים בישראל.
מסלולי הלימוד מותאמים לאקדמאים, בוגרי מדעים מדויקים או לחסרי רקע בתחילת דרכם, ויציידו את הבוגר בידע ובכלים מקצועיים שבעזרתם יוכל להתמודד בהצלחה עם המשימות המורכבות הנדרשות כיום בשטח.
הלימודים מתקיימים בפריסה ארצית – הטכניון בחיפה, קמפוס שרונה בת"א ועזריאלי לימודי המשך בירושלים– ומעניקים לבוגרים תעודת סיום של הטכניון.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "מה ניתן ללמוד מהאפליקציות הפופולאריות ביותר ב-8 מדינות שונות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יהונתן
Guest

פרסומת סמויה ונחמדה לmoovit

דרור עתריה
Guest

מאמר מעניין מאוד, יחד עם זאת בהיעדר הפניה למקורות המידע הוא חסר אם מישהו (כמוני) רוצה לראות עוד מידע ולאמת את הנתונים עליהם מתבסס הכותב.

djlior.co.il
Guest

הכתב האורח שכח לציין את השוק השלישי הכי גדול בעולם , ברזיל. שחברות כמו wix ומובלי יש משרדים שמה.

קצת טבלאות עם נתונים לא היה חסר, המוביט הכן אפליקציה טובה, כך הממשק שמה הכתום פשוט מזעזע

wpDiscuz

תגיות לכתבה: