הכירו את האדם שלא ישתמש בפייסבוק עבור פחות ממיליון דולר

”הלקוח הפך להיות המוצר”, מזהיר פרופסור איבן מוגלן מאוניברסיטת קולומביה: ”האינטרס של הצרכן והאינטרס של היצרן אינם זהים, ממש כשם שבעולם הישן האינטרס של הבקר וזה של בית המטבחיים אינם זהים”.

תמונת אילוסטרציה, Shutterstock

תמונת אילוסטרציה, Shutterstock

הפוסט נכתב על ידי אדם טאנר.

מכל האנשים שפגשתי במהלך חיפושי אחר ספר העוסק בנושא איסוף המידע האישי על ידי התאגידים הגדולים, אני לא חושב שפגשתי אדם אשר נוקט יותר אמצעי זהירות באינטרנט מאשר איבן מוגלן – פרופסור בבית הספר למשפטים באוניברסיטת קולומביה, אשר בנוסף משמש כראש המרכז המשפטי לחופש בתחום התוכנה והרשת, אשר מקדם את רעיון ה”קוד הפתוח” בארה”ב.

אך כשזה נוגע למידע האישי שלו, מוגלן לא משחרר ולו פיסת מידע אחת. הוא עושה כל שביכולתו בכדי להצפין את דרכי התקשורת שלו, חוסם מודעות פרסום בדפדפן האינטרנט ואף מתחזק שרת אינטרנט פרטי. הוא משתמש בטלפון נייד ישן למדי, כזה שלא מאפשר איסוף מידע כלשהו אודותיו או אודות הרגליו השונים.

תפיסת עולם שונה

אלו צעדים הכרחיים, לראייתו, לפיה התאגידים המודרניים פועלים כמלקטים חסרי רחמים אשר אוספים כל פיסת מידע אפשרית אודות קהל הצרכנים בכדי להגדיל את רווחיהם. “במאה ה21, פירושו של דבר הוא שהאויב מספר אחת של כלל החברות האלו הוא האנונימיות – שכן היא פשוט לא רווחית בעולם בו ידיעת פרטים על הלקוחות שלך היא מה שגורם לעסק לעבוד”, הוא אומר. “האינטרס של הצרכן והאינטרס של היצרן אינו זהה. ממש כמו שבעולם הישן האינטרס של הבקר והאינטרס של בית המטבחיים אינם זהים. הלקוח המודרני הפך להיות המוצר”.

הפרופסור הרהוט והמזוקן חושש במיוחד מפייסבוק, ומסרב בתוקף לפתוח חשבון ברשת החברתית המצליחה. הוא לועג לכל אלו אשר חשים כי הם חייבים “להתקיים” בפייסבוק, בכדי להתקיים בעולם המודרני. “הגישה השיווקית של מר צוקרברג היא ‘כולם צריכים לשתף יותר. אנחנו בעד פתיחות, ואנחנו בעד פרטיות’. הבעיה עם מר צוקרברג היא לאו דווקא העובדה שהוא מפעיל שירות מודיעין פרטי שיספק לך הכל בחינם – כל עוד תאפשר לו לצפות. הבעיה היא כי הוא מציג את עצמו כאילו הוא מספק לך חדר פרטי במלון – בעוד בפועל, יש לו ‘חור הצצה’ פרטי” ממשיך מוגלן.

אל תטעו, לא מדובר בטכנו-פוב. הוא משתמש במחשבים מאז שנת 1972 אז היה בן 13, ובתחילת הקריירה שלו עבד כמתכנת וכאנליסט בחברת IBM. גם היום, בין שלל הקורסים שהוא מלמד ניתן למצוא את הקורס “מחשבים, פרטיות וחוקה”. “בשנייה בה אפתח חשבון פייסבוק, כל ‘לייק’ שאלחץ ברחבי הרשת כולה ישלח ישירות אליהם. אני לא מוכן לחשוף את עצמי שם. אני כן מוכן שהם יביטו ‘מעבר לכתפי’ בכל פעם שאני נכנס לדף אינטרנט מסוים, אבל איזו עסקה הם מוכנים להציע לי?” הוא שואל.

“תחשוב על זה כעל משא ומתן. מיליון דולר עבור הזכות לשבת לי על הכתף ולהשקיף בכל רגע בו אני גולש באינטרנט לשארית חיי. אבל זה לא מה שצוקרברג עושה. בעצם, הוא מציע לי בית נופש הממוקם על קצה אתר הפסולת בפוקושימה. למה שארצה לקנות שם את בית הנופש שלי?”.

הפוסט פורסם לראשונה באתר פורבס ישראל.

קרדיט תמונה: Dislike by Shutterstock.

פורבס ישראל

הגב

15 תגובות על "הכירו את האדם שלא ישתמש בפייסבוק עבור פחות ממיליון דולר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
גל
Guest

שיח הזכויות המרקסיסטי במירעו. הצורך האובססיבי לראות בכל אינטראקציה, סיטואציה של קורבן ומקרבן.
FB זה כלי. תגלה מה שתרצה לגלות, תשמור לעצמך את השאר. לשמור את הראש בחושך ולא להתחבר לאנשים ורעיונות מעניינים שככה לא היית זוכה להכיר ולהחליף דעות, כי FB ידעו על זה!? FB מוזמנים לדעת על זה..
לא כולנו אנטוני ווינר ;)

קרמביט
Guest

לא כולם יודעים שכל עמוד שאתה נכנס אליו מחוץ לפייסבוק, ויש עליו כפתור לייק או פידר של תגובות מהפיסבוק (שזה כמעט כל עמוד ברשת) בעצם אומר לפייסבוק שהיית שם, מתי ומאיפה הגעת.

גם כאן למשל יש חלקי קוד של פייסבוק, כך שפייסבוק יודעים שביקרתם, יודעים מי אתם מתי נכנסתם, לכמה זמן ולאן המשכתם.

אותו הדבר לגבי גוגל, לא בעזרת כפתור ה + המצחיק שלהם אלא בעזרת שירות האנליטיקס שלהם שנמצא כמעט על כל אתר.

גם הם יודעים את כל המידע הזה ולשייך אותו ל ip ולשאר אמצעי הזיהוי שהם שותלים כשנכנסים לחיפוש שלהם, (או ליו טיוב או לג’ימל וכו’)

יש תוספים שחוסמים את זה.

רן
Guest

לפי מה אתה אומר את זה? שGEEKTIME מעבירים את הIP שלך והפרטים לפייסבוק?
יש לך מאמר בנושא?

ראשל
Guest
כל קריאה לשרת כוללת בתוכה את ה ip שלך, עוגיות שנשמרו ומזהות אותך ועוד מידע. אם אתר מתקין סקריפט של גורם שלישי על העמוד (למשל גוגל אנליטיקס או כפתור לייק של פייסבוק) הסקריפט הזה יוצר קשר עם האתר שאליו הוא שייך (פייסבוק, גוגל וכו’) ושולח את כל המידע הזה. אם ביקרת לפני זה בעמודים של פייסבוק וגוגל או בעמודים אחרים שהסקריפטים שלהם מותקנים עליהם אז הם כבר “מכירים אותך” וככה בעצם פייסבוק וגוגל (ועוד כמה) יודעים מי אתה בעצם יודעים כמעט על כל אתר שאתה גולש אליו. יש תוספים שמראים וחוסים את הסקריפטים האלה. Ghostery למשל. https://www.ghostery.com/ https://www.ghostery.com/download באתר הזה… Read more »
ראשל
Guest

תתקין ותראה בעצמך :) יותר טוב מכל מאמר.

איפה שכתבתי חוסים, צריך להיות חוסמים.

קרמביט
Guest
הם לא מעבירים לפייסבוק וגוגל. פייסבוק וגוגל לוקחים בעצמם. geektime מתקינים קוד(סקריפט) של פייסבוק, גוגל וכו’ על העמוד הזה וגם על כל השאר. הקוד הזה “מתקשר הביתה להורים” ומספר מי טען את העמוד שעליו הוא מתוקן. ההורים הם פייסבוק, גוגל וכו’. לא רק geektime עושים את זה. כמעט כל אתר ברשת עושה את זה. למשל כפתור הלייק, זה כפתור שנוצר על העמוד הזה בעזרת קוד של פייסבוק. הקוד הזה מתקשר עם השרת של פייסבוק ובכל תקשרות כזאת הוא יכול להעביר את המידע מאיזה עמוד הוא מתקשר, מאיזה ip המשתמש נכנס לעמוד, האם ראינו אותו בעמודים אחרים ובאתרים אחרים וכו’. בכפתור… Read more »
יעקב
Guest

אבחנה מדויקת.
מרקס כשל להבין שעסקת חליפין מסתכמת ברווח נטו לשני הצדדים.
הפרופ’ המלומד מסרב להכיר בכך שאנשים מוכנים לוותר על פרטיות, בתמורה ליכולת לשתף את הלך יומם (ולהשתתף בזה של אחרים).

Rukr
Guest

מעניין אם יש לו Gmail
אם כן, פייסבוק זה כסף קטן

איציק
Guest

צודק! מישהו עם שכל.

שלא נדבר על התחושה המדומיינת כאילו הפייסבוק הם החיים ממש.

חבר’ה, פגשתם פעם מישהו ששיתף תמונה מפדחת או שחווה איתכם קשיים דרך הרשת?
אפילו כפתור UnLike שידמה קצת למשהו אמיתי הם לא מוכנים לתת.

תפסיקו לדמיין וצאו מהמסך!

גיא
Guest
מיליון דולר? כסף קטן. גם מיליארד לא יכניסו אותי לבוקפייס. וכותב את זה מישהו שכותב בלוג אישי (אפילו אישי מאוד). לספרצוף הזה צריך להיות ערך אמיתי עבורי – בשביל שאסכים להכנס לשם. בינתיים הערך הזה הוא אפס. נישט. נאדה. כלום. אפילו בתור מחפש עבודה, אני לא חושב שיש לזה ערך אמיתי. לחיפוש עבודה אני משתמש בלינקד-אין. אז כן – יש לי ג’ימייל ואפילו חשבון של גוגל-פלוס (שהוא פעיל חלקית בלבד), אבל FB מפחידים אותי הרבה יותר – בעיקר בגלל השינויים התכופים שהם עושים במדיניות הפרטיות שלהם. אתה לא רוצה לשתף משהו – או לשתף אנשים מסוימים? גוגל פלוס מאפשרת לך… Read more »
מתכנתת
Guest

כנראה אתם לא יודעים, אבל גם גוגל וגם פייסבוק הכל רעש וצלצולים. נכון יש יזמים ונכון הם אמיתיים אבל מי שבאמת עומד מאחרי המיזמים האלו הם גופים שפתחו במיוחד לקבל את כל הדאטא הזה. האם ידעתם שגם ההורים של סרגיי ברין וגם ההורים של לארי פיג’ עובדים של נאסא ועוד כמה סכנות ביון ? איך אתם בדיוק חושבים שהגיע אליהם כל הכסף הזה. תאזינו כאן קצת להיסטוריה של המשפחות שלהם http://www.youtube.com/watch?v=rqTcXu3swSE

גיא
Guest
@מתכנתת – הקשבתי ל-5 דקות מהסרטון שהפנית אליו, ולי זה נשמע כמו איזו מטורפת שמאמינה בקונספירציות. ולא חסרים משוגעים כאלה בארה”ב שעדיין חושבים שהממשל אחראי ל-9/11 וכאלה. האישה הזו נשמעת בדיוק כמו מישהו שתאמין בשטות הזו. כמות תכניות הרדיו שתומכות בתיאוריות קונספירציה בארה”ב שנייה רק לכמות התושבים במדינה הזו :-) אז כן – גוגל ופייסבוק ומייקרוסופט וכווווולם אוספים מידע עלינו. את זה באמת כולם יודעים. אבל אני חושב שזה יותר למטרות מסחריות מאשר למטרות צבאיות. אל תשכחי, שכדי שהם יאספו עלינו מידע – אנחנו צריכים לשתף פעולה. ואוהו! כמה שאנחנו משתפים פעולה… העובדה שאמא של ברין עובדת בנאס”א, ההורים של… Read more »
גיא
Guest

אה.. אוקיי – עכשיו אני בטוח שהיא מטורפת: גוגל עושה DNA surveys על בני האדם מהחלל בשביל NASA??? מה??!! והדרך שבה היא מקשרת את כל זה לפרוייקט הגנום האנושי, לחברות הנפט, למעבדות המחקר של לוס-אלמוס ועוד כל מיני שטויות – זה פשוט מדהים. בחיים לא שמעתי כזה גיבוב של שטויות במקום אחד.

יקירתי – את מוזמנת להמשיך להאמין לזה. לי היא נשמעת כמו מישהי שצריכה טיפול – ודחוף.

ראשל
Guest
בטוח שאת מדיניות הפרטיות של גוגל קראת שאתה מדבר על השינויים בזו של פייסבוק? תקרא את מדיניות הפרטיות של גוגל, בעיברית פשוטה ובלי סעיפים מסובכים הם כותבים שם שהם מאחדים את כל המידע מכל החשבונות שלך (מכל המוצרים שלהם שאתה משתמש) לכדי פרופיל אחד ושהם יכולים לעשות איתו בערך כל מה שבא להם. במילים אחרות, הם לא צריכים לשנות את התנאים כל כמה זמן כי הכל פשוט פתוח ומותר. לאיזה מידע הם חשופים ? תלוי במה אתה משתמש. ג’ימייל – אנשי הקשר שלך, עם מי אתה מתקשר וכמה, על מה אתה מתכתב ועם מי, מאיפה כמה ומתי אתה נכנסס מייל… Read more »
ראשל
Guest

גוגל לא צריכים לשנות כלום, הם פשוט כתבו שמותר להם הכל.
מותר להם לאחד את כל המידע שלך מכל המוצרים שלהם.
המייל, הסמארטפון, הדפדפן, החיפוש, היו טיוב ועוד ועוד

wpDiscuz

תגיות לכתבה: