מיליוני סינים לא טועים: האפליקציה הישראלית שפרצה את מחסום השפה

איך מפתחים אפליקציה לשוק הסיני מבלי לדעת את השפה? ולמה עיצוב כאוטי הוא דווקא דבר חיובי במזרח? כך הגיעה האפליקציה החדשה של עליבאבא למקום השני בסין

איך כובשים את השוק הסיני בלי לדעת מנדרינית? (צילום מסך)

מאת עידן פרגון, ראש צוות מוצר בעליבאבא ישראל, ושגיא רורליך, מוביל הפיתוח ב-Alibaba Cloud Drive

אם ניסיתם פעם ליצור אלבום מכל מאות (אם לא אלפי) התמונות ששמרתם לאורך השנים, בטח כבר גיליתם שמדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית. אפשרויות האחסון הבלתי מוגבלות בענן מאפשרות לנו לצלם אינספור תמונות מבלי לחשוב אם אנחנו באמת צריכים אותן עכשיו, יותר מאוחר או בכלל (ולמה צריך עשרה טייקים לכל אחת?).

מאותה הסיבה, גם משימת חיפוש המסמכים הפכה לבלתי אפשרית. אלא אם אתם אנשים ממש מסודרים, מה הסיכוי שתמצאו את דוחות הבנק החצי שנתיים מ-2017 ועד היום?

חיפוש בתמונות ואלבומים אוטומטיים

אפליקציה חדשה של עליבאבא, שנולדה בשיתוף מרכז הפיתוח בישראל, נוצרה כדי להתמודד בדיוק עם הבעיה הזאת – וזכתה להצלחה ענקית. Alibaba Cloud Drive, שמיועדת בשלב זה לשוק הסיני, כבר רשמה מיליוני הורדות מאז השקתה בסוף מרץ 2021.

האפליקציה מאפשרת שמירה בטוחה של קבצים ותמונות, והייחוד שלה הוא באפשרות לבצע חיפושים בתמונות, בסרטונים ובקבצים. לדוגמה, אפשר לחפש את התמונות שכוללות בני משפחה מסוימים או לחפש במסמכים לפי מילות מפתח המופיעות בהם.

בנוסף, האפליקציה מציעה לייצר תכנים אוטומטיים המבוססים על ניתוח אופן השימוש בה, שעשויים לעניין את המשתמש או המשתמשת – כמו אלבום תמונות מהטיולים בשנה החולפת או slideshow של תמונות נבחרות מאירועים משפחתיים שונים.

מיליון משתמשים ביום הראשון

אז איך זה עובד? המפתחים של Alibaba Cloud Drive פיתחו אלגוריתמים ללמידת מכונה ולמידה עמוקה, וכך יכולה האפליקציה לזהות ולהנגיש למשתמשים את התכנים ששמרו, אנשים חשובים עבורם, מקומות מיוחדים ואירועים משמעותיים. השאיפה הייתה ליצור חוויה שבה יוכלו המשתמשים למצוא כל תמונה או סרט ללא מאמץ, גם אם צולמו לפני שנים רבות.

בתהליך הפיתוח התמודד הצוות הישראלי עם לא מעט אתגרים מגוונים, שרבים מהם נבעו משוק היעד – סין. האתגר הראשון, עוד לפני עניין השפה הזרה, קשור לסדר הגודל: איך מפתחים מוצר לשוק של מאות מיליוני משתמשים? רק לשם המחשה, כבר ביום הראשון להשקת האפליקציה הורידו אותה כמיליון משתמשים. ההיקף העצום הזה, שייחודי לשוק הסיני, מחייב צורת עבודה שונה והתייחסות לגורמים רבים על מנת להבטיח שהמוצר יעבוד היטב בכמות גדולה של מכשירי קצה.

“חטיבת הענן של עליבאבא היא מהמובילות בעולם, מה שמקנה לנו יתרון ובעיקר ניסיון בעמידה בעומסים ובמהירות גיבוי והורדה גבוהות בצורה טובה משמעותית מהמתחרים”, מסביר מנהל ההנדסה של הפרויקט, אילן שמלה. הצוות הישראלי עבד בצמוד לקולגות בסין ועם כלי ענן חדישים כמו Batch Compute. השימוש בטכנולוגיות עכשוויות לאורקסטרציה, תזמון וניהול של חישוב מבוזר ובניית מנועי חישוב קונטיינריזד (containerized) עם וורקפלוס (workflows) גמישים עם תורים (queus) – כל אלה הבטיחו שהמוצר יעבוד בצורה חלקה ומיטבית גם בסקיילים גדולים מאוד.

Alibaba Cloud Drive. איך מפתחים מוצר לשוק של מאות מיליוני משתמשים?

אדום הוא ירוק, ירוק הוא אדום

כאמור, האפליקציה מאפשרת חיפוש במסמכים על פי מילות מפתח וגם חיפוש של אלמנטים בווידאו ותמונות. אנשי הפיתוח בישראל, שאינם דוברי מנדרינית, היו צריכים לפתח כלי ניתוח חכמים שיכולים לנתח את כמויות התוכן האדירות ולבנות אפשרויות חיפוש המתבססות על כלים אלו – מבלי לדעת מילה בשפה של השוק שעבורו מיועדת האפליקציה.

פיתוח בשפה זרה ומורכבת כמו מנדרינית מציף אתגרים מורכבים. לדוגמה, במנדרינית לרוב לא משתמשים ברווחים בין מילים, ובזמן חיפוש נדרש צוות האלגוריתמיקה להפריד את הקלט למילים באופן אוטומטי, ואף לזהות אם המשתמש חיפש מקומות מוכרים בסין או חגים מסוימים כגון פסטיבל הדרקון.

גם זיהוי ואיתור בעיות באלגוריתם הפך לדבר מורכב, והצוות נדרש להביא פתרונות יצירתיים שיאפשרו עבודה מהירה ואפקטיבית תוך התגברות על חסם השפה. בזכות השימוש בטכנולוגיות מתקדמות ואוניברסליות שפותחו במשך שנים במרכז הישראלי ושילובן עם מערכות לומדות של הבנת השפה, הצליח הצוות להתגבר גם על האתגר הזה.

אתגר תרבותי נוסף נגע לפן המוצרי – כיצד מעצבים מוצר וחוויית משתמש שתדבר לשוק שונה לחלוטין? בעוד רוב עקרונות הפיתוח זהים למדי במערב ובסין, השוני המשמעותי קיים בהגדרת חוויית המשתמש והעיצוב – השפה העיצובית המערבית שונה מהשפה העיצובית הסינית. לדוגמה, בתרבות המזרח הצבע אדום מסמל משהו חיובי כמו עליות והצבע הירוק מסמל ירידות – ובמערב זה הפוך. בנוסף, האפליקציות והאתרים הסיניים נראים לעיניים המערביות עמוסים וכאוטיים: בעוד שבמערב אפליקציות רבות הן “נקיות” יותר, בסין דווקא עומס של אינפורמציה מתקבל בצורה חיובית. האתגר בפיתוח האפליקציה, במובנים של UI ו-UX, היה חייב לכלול התייחסות להיבטים אלו ורבים נוספים.

הצוות הישראלי עשה מאמצים רבים ללמוד את השוק הסיני באמצעות סקרים, שימוש במוצרים המתחרים, שיחות עם משתמשים, עבודה עם קולגות בתחום, היכרות עם טרנדים ועם התרבות הסינית – וכמה מהם אף השקיעו בלימוד השפה הסינית. יחד עם זאת, מדי פעם הכניס הצוות עקרונות שונים ומרעננים מהמערב.

Alibaba Cloud Drive. עומס בעיניים זה דווקא טוב

מוצר אחד, שלוש מדינות

תהליך הפיתוח של האפליקציה והיותה מיועדת לשוק הסיני חייבו שיתוף פעולה עם גורמים רבים – מומחי ענן, וידאו, פיתוח מוצר, מובייל, אלגוריתמיקה ועוד. הייתה חשיבות רבה לאופן ניהול שיתוף הפעולה בין הגורמים האלו, תוך התאמה לדרכי העבודה השונות בשוק הסיני והיכרות מעמיקה עם כלי עבודה אחרים.

שיתוף הפעולה הזה כלל מחלקות פיתוח בשלוש שפות שונות בסין, בישראל ובארה”ב – אתגר מורכב לכל הדעות. העיקרון המנחה היה לרתום את כולם למטרות משותפות וברורות ולהסכים על שיטות העבודה. בזכות כל אלה, פרויקט הדגל של עליבאבא קלאוד הצליח לרשום בזמן קצר מאוד הישגים משמעותיים – ועל כך יעידו מיליוני משתמשים סיניים.

הכתבה בחסות Alibaba

עליבאבא היא אחת מחברות האינטרנט, הענן, המסחר האלקטרוני, הקמעונאות, הלוגיסטיקה והטכנולוגיה הגדולות והמתקדמות בעולם.

בעליבבה דאמו ישראל, אנחנו מפתחים מוצרים וטכנולוגיות חדשניים, המעצימים אנשים וארגונים בעולם הדיגיטלי.

המרכז מפתח לרוב מוצרים לשוק האסיתי, ובפרט מתמחה בחישוביות יעילה של בינה מלאכותית בענן ומכשירי קצה.

אנחנו ממשיכים בתכניות הגדילה ומחפשים אנשים מצוינים שיצטרפו אלינו למשרות חוקרי למידה וראיית מכונה, מהנדסי דאטא ומפתחי מובייל

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

רוצה להיות הראשון להגיב?

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: