בניית קישורים: מה זה ולמה זה חשוב? [המדריך המלא, פרק א׳]

התחום של בניית קישורים עבר טלטלות לא מעטות בשנים האחרונות, בעיקר לנוכח ההחלטה של גוגל להילחם בשיטות SEO פסולות. המדריך הבא שמגיע בשבעה חלקים, הוא התרגום המלא לאחד המדריכים המקיפים ביותר שנכתבו בתחום עד היום

what-is-link-building

לפניכם מדריך שנכתב במקור על ידי חברת Moz ותורגם על ידי און יבין, בעלים ומנכ”ל משותף במשרד הפרסום Exactive.

בין אם אתם חדשים בתחום בניית הקישורים או שאתם עוסקים בזה זמן מה, אנחנו בטוחים שהמדריך הזה יהיה שימושי עבורכם, שכן תחום ה-SEO ובניית קישורים משתנה כל הזמן, וכיום ישנה חשיבות רבה במיוחד לבניית קישורים באיכות גבוהה. הצורך להבין ולהטמיע קמפיינים איכותיים הינו חיוני אם ברצונכם להצליח בתחום וליהנות מנוכחות של ממש ברשת, וזו עובדה שאינה עתידה להשתנות בזמן הקרוב.
מדריך זה תוכנן כדי שתוכלו להתחיל במהרה ולפעול בדרכים הנכונות ביותר. חומר הלימוד רב ונרחב, ועל כן חילקנו את כל המידע לפרקים וכן הוספנו דוגמאות רבות לאורך הדרך – כך שגם הנושאים שנראים מסובכים במבט ראשון יובנו בקלות.

מקווים שתיהנו מהמדריך למתחילים בבניית קישורים.

הגדרת בניית קישורים

בניית קישורים – תהליך השגת קישורים מאתרים אחרים. מנועי חיפוש משתמשים בלינקים כדי ‘לזחול’ ברשת – הן בין עמודים שונים באתר שלכם והן בין אתרים שונים. ישנן טכניקות רבות לבניית קישורים ואמנם הן שונות מבחינת רמת הקושי של ביצוען, אולם בכל מקרה מומחי SEO נוטים להסכים שבניית קישורים היא אחת המטלות הקשות ביותר בעבודתם. למעשה, מומחי SEO רבים מכלים את מירב זמנם בניסיון לעשות זאת ביעילות. מסיבה זו, אם תתמחו באמנות בניית הקישורים ותבצעו אותה באופן אופטימלי, יהיה לכם יתרון ברור על פני אנשי SEO אחרים, וגם על פני המתחרים שלכם.

מדוע בניית קישורים משמעותית עבור SEO?

האנטומיה של קישור

כדי להבין את החשיבות של בניית קישורים, חשוב קודם כל להבין את הבסיס הרעיוני של יצירת קישור, איך מנועי החיפוש רואים את הקישורים ומה הם יכולים להסיק מהם.

1. התחלה של תגית קישור: נקראת תגית עוגן (באנגלית anchor ולכן האות “a”). פותחת את תגית הקישור ומבהירה למנוע החיפוש כי מיד יופיע קישור למקום אחר.

2. מיקום התייחסות הקישור: ה-href מתייחס למילים Hyperlink Referral (התייחסות הקישור) והטקסט בתוך המירכאות מורה על הכתובת (URL) שאליה מוביל הקישור. לא תמיד מדובר באתר אינטרנט: זו יכולה גם להיות כתובת של תמונה או קובץ להורדה, ובמקרים אחרים הדילוג הוא אל מיקום אחר באותו עמוד (אלו הם קישורים מקומיים ועל כן תמצאו שם כתובת המתחילה עם #).

3. טקסט עוגן של קישור: זה הטקסט המועט שהמשתמשים רואים בעמוד ושעליו עליהם ללחוץ אם הם מבקשים לפתוח את הקישור. הטקסט בדרך כלל מודגש בצורה כלשהי כדי להבליט אותו מהטקסט שסביבו, בדרך כלל בצבע כחול או עם קו תחתון המסמלים לגולשים שזהו קישור לחיץ.

4. סגירה של תגית קישור: מסמלת עבור מנוע החיפוש את סוף תגית הקישור.

small_spot_3

משמעות הקישורים למנועי החיפוש

ישנן שתי דרכים עיקריות שבהן מנועי חיפוש משתמשים בקישורים:

1. כדי לגלות עמודי אינטרנט חדשים.
2. כאחד הפרמטרים המובילים להחלטה מה יהיה דירוגו של האתר בתוצאות החיפוש.

הפעלת ‘זחל’ בין עמודים ברשת מאפשרת למנועי חיפוש לחלץ את תוכן העמודים האלו ולהוסיפם למפתחי העניינים (אינדקסים) שלהם. בדרך זו, הם יכולים להחליט אם לדעתם עמוד מסוים הוא בעל איכות טובה דיה כדי לדרג אותו גבוה עבור מילות חיפוש מסוימות. גוגל יצרו סרטון קצר המסביר את התהליך הזה:

כשמנועי החיפוש מחליטים זאת, הם לא רק בוחנים את תוכן הדף, אלא לוקחים בחשבון גם את מספר הקישורים המובילים אל דף זה מאתרים חיצוניים ואת איכותם של אתרים אלה. באופן כללי, ככל שיותר אתרים איכותיים מקשרים אליכם, כך גדל הסיכוי שתדורגו גבוה בתוצאות החיפוש.

העיקרון לפיו קישורים יהוו גורם משפיע על דירוג הוא זה שהזניק את גוגל לעמדת שליטה על שוק מנועי החיפוש אי שם בשלהי שנות התשעים של המאה העשרים. אחד ממקימי גוגל, לארי פייג’, המציא דירוג עמודים (PageRank) בו גוגל משתמשת כדי למדוד את איכות העמוד ומבוסס בחלקו על מספר הקישורים המפנים אליו.

שיטת הדירוג הייתה מוצלחת במיוחד בזכות האמונה כי קישור הוא תו אמינות לגבי עמוד, כלומר אם עמוד זכה כי יקשרו אליו סימן שהוא אכן איכותי (כפי שלא נמליץ לחבר על מסעדה גרועה, כך לא נשלח גולשים לאתר נחות).

הרעיון התיאורטי אמנם הגיוני ורב ערך, אבל בפועל אנשי SEO גילו עד מהרה איך לתמרן את ה- PageRank ואת תוצאות החיפוש עבור מילות מפתח נבחרות. גוגל, בתגובה, פעלה באופן נמרץ על מנת למצוא דרכים לאתר את האתרים שניסו לתחמן את תוצאות החיפוש, ויצרה עדכונים שונים לאלגוריתם הבסיסי – עדכונים שמטרתם הבלעדית הייתה לסנן אתרים שאינם ראויים לדירוג גבוה.

בנוסף, התחמונים שבהם נקטו חלק מאנשי ה-SEO הובילו גם לכך שגוגל החלה לשלול טכניקות בניית קישורים שקודם לכן היו מאושרות. לדוגמה, הוספת האתר למדריכי אתרים ובתמורה קבלת קישור לאתר. למעשה, זוהי טכניקה שגוגל אף המליצה עליה בשלב מסוים, אולם מאחר שהיא נוצלה לרעה במקרים מסוימים גוגל חדלה לייחס ערך כלשהו לקישורים מסוג זה.

בזמן האחרון גוגל אף מענישה באופן אקטיבי אתרים שהתפתו לנצל לרעה את הטכניקות האלו, שזכו לכינוי “מיטוב-יתר” (Over-optimization), לצורך בניית קישורים. העדכונים הקבועים של גוגל, עדכוני הפינגווין (Penguin Updates), הם דוגמה אחת להענשה. חובה לדעת אילו טכניקות בניית קישורים חורגות מההנחיות של גוגל ועל כן יש להימנע מהם. זהו אחד הנושאים החשובים ונדון בו בהמשך המדריך.

אנחנו לא יודעים בדיוק איך בנויים האלגוריתמים המלאים בהם גוגל משתמשת כדי לקבוע את תוצאות החיפוש שלה – זהו ה”מרכיב הסודי” של החברה. למרות זאת, מוסכם על רוב מוחלט של חברי קהילת ה- SEO (על פי סקר מוז 2013 לתוצאות חיפוש) כי קישורים עדיין מהווים נדבך חשוב של האלגוריתם. הם מייצגים את שני החלקים העיקריים בתרשים הנ”ל:

משקלם של הפרמטרים השונים שקובעים את הדירוג בגוגל

small_spot_5

 

Screen Shot 2015-03-23 at 14.07.53

על פי התפיסה המקובלת, אם כל הגורמים האחרים שווים, העוצמה והאיכות של הקישורים המפנים לעמוד זה או אחר ייצרו את ההבדל בין הדירוגים שלהם. למרות הנאמר, בעקבות השינויים האחרונים של גוגל, כולל עדכון הפינגווין והדחיפה של גוגל פלוס, ישנה גם השערה לפיה השפעת הקישורים מצטמצמת ומוחלפת בסימנים חברתיים כמו ציוצים או 1+.

יחד עם זאת נכון לעכשיו אין כמעט ספק כי הוספת קישורים באיכות גבוהה לאתרכם תעזור לכם להגיע לדירוג גבוה יותר ולכניסות רבות יותר לאתר (בפרק 2 נדון במשמעות של קישורים “מאיכות גבוהה”). הזכרנו כבר “איכות גבוהה” מספר פעמים ויש לכך סיבה טובה: ככל שגוגל הופכת מתוחכמת יותר, כך היא מפעילה מסננות מדויקות יותר, ועל כן חשוב להתמקד בקישורים איכותיים. בהתאם אנשי SEO צריכים לוודא כי טכניקות בניית הקישורים בהן הם הם בוחרים להשתמש אכן מתמקדות קודם כל באיכות.

מה צריך לדעת על Nofollow?

small_spot_6

אחד המאפיינים אותם ניתן להחיל על קישורים נקרא NoFollow. כגולשים, לא תבחינו בשום הבדל בעקבות הוספת מאפיין זה, אבל אם תסתכלו בקוד של הקישור, הוא ייראה מעט שונה:

<a href=”http://www.example.com” rel=”nofollow”>Example</a>

שימו לב לתוספת “rel=”NoFollow. תוספת זו מנחה את גוגל לא להחיל על הקישור וכתובת ה-URL את ה-PageRank, כלומר אתם בעצם אומרים לגוגל לא לסמוך על הקישור ולא להתייחס אליו. לכן, הקישור לא עוזר ולא משפר את הדירוג של הדף שנמצא ב-URL. השימוש העיקרי ב-NoFollow הוא במצבים בהם לאתר אין שום יכולת לשלוט על הקישורים שמתווספים לעמודים שלו. במילים אחרות, בעל האתר לא רוצה להמליץ לגוגל על אתרים אחרים שכן הוא אינו יודע באילו אתרים מדובר ועל כן לא יכול לדעת בוודאות שניתן לסמוך עליהם. מצב זה נפוץ יותר מהצפוי, ודוגמאות אחדות לכך הן:

  • תגובות בבלוגים
  • פוסטים בפורומים
  • תגובות בספרי אורחים
  • עמודי וויקי ניתנים לעריכה (כמו וויקיפדיה)
  • יאהו! תשובות
  • חתימות של כותבים אורחים

משתמשים יכולים להוסיף בחופשיות קישורים בכל אחד מהמקומות האלו, ובשל גודלם של האתרים אין זה מעשי למתן כל אחד מהקישורים האלו. לכן, כדי להרתיע ספאמרי קישורים מלנצל את ה-PageRank של האתר, הוא יבחר להחיל את אפשרות ה-NoFollow על כל הקישורים שמתווספים על ידי משתמשים חיצוניים.

שימוש נוסף למאפיין ה-NoFollow הוא על קישורים שנוצרו על ידי מפרסמים בתשלום: אם אתם קונים שטח פרסום באתר שמקשר אליכם, גוגל מבקשת להוסיף את התגית NoFollow כך שהיא תדע לא להחיל על הקישור את ה-PageRank. הסיבה לכך היא שרכישת פרסומות הכוללות קישורים לאתרים אחרים לא אמורה להניב רווחים בתוצאות החיפוש האורגניות.

לאחרונה, גוגל הרחיבה את הרעיון הזה וכללה בתוכו קישורים אופטימאליים בהצהרות לעיתונות, במפתח עניינים של מאמרים ופרסומות סמויות. כל אלו הן דוגמאות לשימוש ראוי לחלוטין בקישורי NoFollow.

במסגרת עבודתכם, עליכם לדעת שקישורים שעליהם חל מאפיין ה-NoFollow לא יסייעו, ככל הנראה, לדירוג האורגני במנוע החיפוש באופן ישיר כמו קישורי Follow. יחד עם זאת איננו טוענים שהשימוש בהם אינו משתלם. אחרי הכול, המשתמש הממוצע לא שם לב האם מדובר בקישור Nofollow או לא, ולכן עשוי כמובן ללחוץ עליו ולעבור לאתר שלכם, גם אם הקישור הוא אכן כזה, ובסופו של דבר זוהי המטרה בקניית שטחי פרסום ברשת. עם זאת, למטרת בניית קישורים כדאי להעדיף מצב בו רוב הקישורים שלכם הם Follow שכן משפיעים על הדירוג האורגני.

כיצד בניית קישורים יכולה לסייע לעסק שלי?

small_spot_7

כפי שציינו קודם לכן, קישורים הם סממן חשוב מאוד עבור מנועי החיפוש, המשתמשים בהם כדי לקבוע את דירוג האתרים, ואנחנו יודעים שהגדלת מספר הקישורים האיכותיים המכוונים לאתר שלכם יכולה להשפיע משמעותית על הסיכוי שלכם לדירוג גבוה.

בנוסף ישנם עוד יתרונות לבניית קישורים, וגם אותם כדאי לקחת בחשבון.

בניית מערכות יחסים

בניית קישורים יכולה, לעיתים קרובות, ליצור שיתוף פעולה עם אתרים ובלוגים אחרים הרלוונטיים בתחום פעילותכם. שיתוף פעולה שכזה מתייחס בדרך כלל לקידום תוכן שזה עתה יצרתם, אינפוגרפיקה וכו’, ומטרתו הראשונית היא אמנם קבלת קישור, אך יש לו חשיבות גבוהה יותר: שיתוף פעולה יכול לסייע לכם לבנות מערכות יחסים ארוכות-טווח עם אנשי מפתח בענף בו אתם פועלים. משמעותן של מערכות יחסים אלו הן שהעסק שלכם יהפוך לבעל מוניטין וירכוש אמון, דבר שלכשעצמו הוא בעל ערך, אפילו אם מתעלמים לרגע מבניית קישורים – בדרך זו אנחנו למעשה מקימים רשת של תומכים שימליצו על העסק שלנו.

שליחת תנועה מופנית

דיברנו על ההשפעה של קישורים על הדירוג שלכם, אבל מה לגבי ההשפעה של הקישורים על תנועה מופנית? גם קישור טוב מאתר בעל כניסות רבות יכול להוביל להעלאת התנועה לאתר. כשמדובר באתר רלוונטי, רוב הסיכויים הם שהתנועה תהיה רלוונטית גם כן ובעלת פוטנציאל להעלאת המכירות. גם במצב כזה הערך של הקישור אינו רק מבחינת ה- SEO אלא גם בהיבט של הלקוחות. דוגמה מצוינת לכך היא בפוסט האורח הזה, שנכתב על ידי מייקל אלסברג בבלוג של טים פריס (Tim Ferris). הוא כתב גם מחקר בפורבס המסביר בדיוק את הערך של פוסט האורח הזה באתר שלו. “ישנו הבדל גדול בין להיות חשוף לקהל רחב”, הוא אומר, “ולהיות חשוף לקהל יחסית קטן יותר (אך עדיין רחב) אך בעל תשוקה רבה”. במילים אחרות, העוקבים הנלהבים של בלוג יחיד נטו להקשיב יותר לעצות של הבלוגר ביחס למשל לצופים שהקשיבו לקריין ב-CNN, גם אם הקבוצה הראשונה קטנה יותר מהשנייה.

בניית מותג

בניית קישורים טובה יכולה לעזור לכם לבנות את המותג שלכם ולמצב אתכם כסמכות בנישה שלכם. ישנן כמה טכניקות בניית קישורים, כמו ייצור תוכן, המציגות בפני אנשים את תחום ההתמחות של החברה שלכם, מהלך שיש לו משמעות רבה בבניית המותג. לדוגמה, אם אתם יוצרים תוכן המבוסס על מידע רלוונטי לענף בו אתם פועלים, ומפרסמים אותו, ישנו סיכוי טוב כי בזכותו תהפכו למוכרים בתחום פעילותכם. כשאתם יוצרים שיתופי פעולה ומנסים להשיג קישורים לתוכן, אתם מציגים את ההתמקצעות שלכם ומבקשים מאנשים אחרים בתעשייה שלכם לעזור בתפוצה, ומראים לאחרים את אותה נכונות.

הערה חשובה על בניית קישורים לעומת השגת קישורים

או חשיבותו של אתר ששווה לקשר אליו לפני שאתם בונים קישורים, אתם צריכים דף בעל ערך שאליו תפנו את הקישורים. לעיתים קרובות זהו עמוד הבית של האתר שלכם, אך במקרים אחרים בניית הקישורים היא אל מקורות מתמחים כמו פוסטים בבלוגים, כלים, מחקרים או גרפיקה. ייתכן שנכסים אלה כבר קיימים, עוד הרבה לפני שהתחלתם בקמפיין בניית קישורים, ואם לא, יש ליצור את המקורות האלו במיוחד עבור בניית הקישורים והתועלת שהיא מניבה.

יצירת הנכסים היא נדבך מרכזי בכל הקשור להשגת קישורים ו”זכאות” בדירוג. כל קמפיין בניית קישורים חייב להתחיל במשהו שכדאי לקשר אליו. קשה מאוד לבנות קישורים לאתרים בעלי ערך נמוך, אך כאשר מתחילים עם משהו שיש לו ערך אמיתי, כזה שאנשים אחרים יתפשו כשימושי וראוי לשיתוף, בניית קישורים הופכת לפעולה שאינה דורשת מאמץ רב.

>>> לחלק הבא: סוגי קישורים – טובים ורעים [חלק ב׳]

המדריך נכתב במקור על ידי חברת Moz ותורגם על ידי און יבין, בעלים ומנכ”ל משותף במשרד הפרסום Exactive.

למדריך המקורי באנגלית

און יבין

און יבין הוא מייסד ומנכ"ל חברת Cointelligence המספקת שירותי מידע וניתוח שוק לכלכלת הקריפטו

הגב

1 תגובה על "בניית קישורים: מה זה ולמה זה חשוב? [המדריך המלא, פרק א׳]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלכס
Guest

כתבה מגניבה! עוד בבקשה!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: