בניית קישורים: מדדי איכות בבניית קישורים [המדריך המלא, פרק ה]

התחום של בניית קישורים עבר טלטלות לא מעטות בשנים האחרונות, בעיקר לנוכח ההחלטה של גוגל להילחם בשיטות SEO פסולות. המדריך הבא שמגיע בשבעה חלקים, הוא התרגום המלא לאחד המדריכים המקיפים ביותר שנכתבו בתחום עד היום

link-building-metrics

לפניכם מדריך שנכתב במקור על ידי חברת Moz ותורגם על ידי און יבין, בעלים ומנכ”ל משותף במשרד הפרסום Exactive.

<<< לפרק הקודם: בניית קישורים: השגת קישורים לאתר – טקטיקות [המדריך המלא, פרק ד׳]

ישנם שני סוגים של מטריקות (מדדים) שמזוהים עם קישורים, ושכדאי להיות מודעים אליהן. מטריקות אלה יכולות לעזור לכם למדוד את ערכו של קישור אפשרי ולהעריך האם כדאי לכם לנסות להשיג אותו וכמה משאבים תרצו להשקיע עבורו. זה שימושי להכיר את המטריקות האלה כשאתם עושים ניתוח של פרופילי קישורים (דו”ח כולל של מספר וסוגי הקישורים באתר), בין אם מדובר באתר של מתחרים ובין אם זה האתר שלכם.

small_spot_17

עוצמת דומיין

עוצמת הדומיין היא הערך הכולל של דומיין שלם. במקום להסתכל על הערך של עמודים בודדים, אנחנו בוחנים את הדומיין כולו כדי לדעת מהי העוצמה שלו.

בדרך כלל, זה מוצג כ-Domain Authority או כ-Page Authority של עמוד הבית.

PageRank מחושב על ידי גוגל ומבוסס על מספר ואיכות הקישורים המובילים לאתר אינטרנט. המדד הוא בין 0 ל- 10, כש- 10 הוא הציון הגבוה ביותר. אנחנו יכולים להשתמש ב-PageRank של עמוד הבית של אתר כדי לקבל מושג מהי העוצמה שלו. למרות שבעיקרון זהו רק PageRank של עמוד בודד, הוא בכל זאת מהווה אינדיקציה טובה לעוצמת הדומיין, שכן רוב הקישורים לאתרים מובילים לעמוד הבית ו- PageRank זורם מהעמוד הראשי לעמודים הפנימיים.

צריך לשים לב שישנו הבדל בין “Toolbar PageRank” וה-PageRank בו גוגל משתמשים. את Toolbar PageRank אתם יכולים לראות על ידי התקנת סרגל הכלים של גוגל בדפדפן שלכם או על ידי שימוש בתוספים והארכות לדפדפן שאוספים מידע מאותו מקור, וזהו נתון המתעדכן על ידי גוגל אחת ל-3-4 חודשים. את ה-PageRank, לעומת זאת, מעדכנת גוגל באופן תדיר, והוא מוזן לתוך אלגוריתם הדירוג שלה. מסיבה זו, ה-PageRank שאתם רואים בסרגל הכלים של גוגל יכול להיות בן כמה חודשים. אי לכך, ציון ה-PageRank של אתרים חדשים הוא 0, ועליהם לחכות עד שגוגל תעדכן את סרגל הכלים.

הערת מתרגם: נכון לרגע זה ידוע ש-Google לא מתכוונת לעדכן את ה-PR באופן מקוון.

ה-Domain Authority מחושב על ידי Moz והסקאלה שלו הוא בין 0 ל-100, כש-100 הוא כמובן הציון הגבוה ביותר. התוכנה משתמשת במספר נתונים שנלקחים מהרובוטים הזוחלים של Moz ועל סמך סממנים אלה מנסה לצפות כמה גבוה יהיה הדירוג של הדומיין בתוצאות החיפוש. זוהי אינדיקציה נוספת ל-PageRank ושימושית מאוד על מנת לגלות מהי עוצמת הדומיין.

במונחים של בניית קישורים, עוצמת אתר זו מטריקה טובה לשימוש מכיוון שאתם רוצים להשיג קישורים מאתרים חזקים. אם הקישורים שאתם מקבלים הם מדומיינים חזקים, הם יעבירו את העוצמה שלהם לאתר שלכם, וזה סימן מובהק מבחינת גוגל שיש ברשותכם אתר טוב שראוי לדירוג גבוה.

לדוגמה, ל-CNN יש דירוג PageRank של 8 ודירוג Domain Authority של 99. אתרים רבים אחרים מקשרים לאתר של CNN מכיוון שזהו אתר בעל סמכות עם תוכן באיכות גבוהה. בהתאם, הסיכוי ש-CNN יקשר לאתרים באיכות נמוכה אינו גבוה, כך שאם תצליחו לקבל קישור מ-CNN, זהו סימן לכך שגם האתר שלכם טוב.

כלים למדידת עוצמת דומיין:

small_spot_22

עוצמת עמוד

ישנם מקרים בהם תהיה לכם הזדמנות להשיג קישור מעמוד קיים באתר, בניגוד לעמוד חדש שמיוצר עבור פוסט בבלוג או אייטם חדשותי. דוגמה לכך יכולה להיות רשימה קיימת שאליה הקישור אליכם יתווסף (למשל, בית הקפה שלכם מצורף לעמוד שמציג רשימה של אספרסו משובח בסיאטל).

במקרה שכזה כדאי לכם להעריך מהי עוצמת העמוד על מנת שתדעו עד כמה הקישור משתלם לכם, עוד לפני שאתם משקיעים מאמץ מיותר כדי להשיג אותו. ישנן שתי רשתות עיקריות שהן כמעט זהות לאלו הבודקות את עוצמת הדומיין: PageRank ו-Page Authority.

כבר דיברנו על PageAuthority .PageRank היא עוד מטריקה של Moz והיא מאוד דומה ל-Domain Authority, בהבדל אחד: היא מתייחסת לעמודים בודדים ולא אל דומיינים שלמים.

ככל שה-PageRank או ה-PageAuthority של העמוד ממנו אתם רוצים קישור גבוהים יותר, כך גבוה יותר הסיכוי שהקישור אכן יעזור לכם במאמצי ה-SEO שלכם.

small_spot_32

טקסט עוגן

כבר דיברנו על המשמעות של טקסט עוגן, עכשיו ננסה להבין מה המשמעות שלו כרשת עבור אנשי SEO.

טקסט עוגן יכול לספק לגוגל אינדיקציה לגבי נושא התוכן של העמוד אליו מקשרים. אם למשל קישרנו לעמוד והשתמשנו במילים “תרגילי כושר”, סביר להניח שהאתר המקושר מכיל מידע הנוגע לתרגילי כושר. גוגל יכולה להשתמש במידע הזה כחלק מהאלגוריתמים לדירוג שלה. במקרה הזה, היא יכולה להחליט שהעמוד אליו מקשרים צריך להיות בדירוג גבוה יותר עבור מילות המפתח “תרגילי כושר” או וריאציות דומות.

במשך שנים רבות, קישורים שהפנו לאתר שלכם והכילו מילות מפתח כטקסט עוגן היו דרך טובה לקבל דירוג גבוה עבור אותן מילות מפתח. למרות שהדבר עדיין תקף במידת מה, עושה רושם שהעוצמה של טקסט העוגן כסממן מבחינת גוגל מעט פוחתת. ככל הנראה, הסיבה לכך היא אופטימיזציית יתר של טקסט עוגן על ידי אנשי SEO והנכונות של גוגל להעניש אתרים שכאלה דרך עדכון הפינגווין.

ראנד דיבר על הנושא בפרק של Whiteboard Friday והזכיר כמה אפשרויות בהן ייתכן שגוגל משתמשת במקום זאת.

עקב האופן המשתנה שבו נתפש השימוש בטקסט עוגן, עדיף לנקוט במשנה זהירות כשבונים קישורים. נסו לא לבנות יותר מדי קישורים המשתמשים באותו טקסט עוגן ובעיקר אם מדובר בקישורים שאינם מהאיכות הגבוהה ביותר – כלומר קישורים המגיעים מדומיינים בעלי איכות נמוכה, קישורים מאתרים שאינם ערוכים או קישורים שיש בהם יותר מדי טקסט עוגן (למידע נוסף בנוגע לאיכות קישורים, בדקו את הקישור לפוסט בבלוג State of Digital). חשוב שתנסו לגרום לפרופיל הקישורים שלכם להיראות טבעי ככל האפשר, ובדרך כלל המשמעות היא להשיג קישורים שמשתמשים בשם המותג או החברה שלכם כטקסט עוגן.

כלים למדידת טקסט עוגן:

small_spot_43

מספר קישורים

כאשר אתם בונים קישורים, עליכם לבצע מעקב אחרי מספר הקישורים שבניתם. אתם גם תרצו לבדוק מה מצב האתר שלכם בהשוואה לאתרי המתחרים, ולראות איך התקדמתם.

כפי שכבר ציינו בפרקים הקודמים וראינו בסקר גורמי הדירוג, המספר היבש של כמות הקישורים שמפנים אליכם הוא סממן מובהק לדירוג, אבל תצטרכו לזכור שאיכות חשובה באותה מידה, אם לא יותר.

מספר הקישורים יכול להועיל לנו בשני אופנים:

  • מדידת ההתקדמות / ההצלחה של קמפיין בניית קישורים
  • כדי להשוות בין האתר שלכם לבין האתרים של המתחרים

עבור שני השימושים הנ”ל יש להוסיף למשוואה את איכות הקישורים, על מנת שהדבר אכן יועיל לנו. כשאנחנו משווים את מספר הקישורים שלנו למספר הקישורים של המתחרים שלנו, ייתכן שנגלה פערים שיכולים להסביר את ההבדלים בדירוג. אם למשל אתם מנסים לדרג עבור מילות המפתח “שולחנות עץ” וכל האתרים בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש מראים שיש ברשותם יותר מאלף אתרים מקשרים, תקבלו תחושה טובה לגבי רמת התחרותיות בתחום וסוג תשומת הלב שעליכם להשיג כדי להגיע לדירוג הרצוי מבחינתכם.

כלים למדידת מספר קישורים:

  • Open Site Explorer
  • Majestic SEO
  • AHREFs

הערת מתרגם: אני באופן אישי ממליץ על Majestic ככלי שנחשב למדויק יותר.

small_spot_52

מספר דומיינים מקשרים

למרות החשיבות של כמות הקישורים, קישורים מדומיינים ייחודיים הם סממן עוצמתי אפילו יותר מבחינת גוגל. כשאנחנו אומרים “Linking Root Domains”, הכוונה היא למספר הדומיינים הייחודיים שמקשרים אלינו, ולא רק למספר היבש של קישורים.

לדוגמה, אם CNN מקשרים אליכם מחמש ידיעות חדשותיות שונות, זה נחשב כחמישה קישורים, אבל רק קישור אחד מדומיין שורש, מכיוון שכל הקישורים הגיעו מ- CNN.com, ואם ה- BBC קישר לאתר שלכם מסיפור חדשותי אחד, הרי שיש לכם קישור אחד וקישור מדומיין שורש אחד.

מספר הקישורים מדומייני שורש הוא סממן עוצמתי יותר ממספר הקישורים הכולל מכיוון שזוהי אינדיקציה טובה יותר לרמת הפופולאריות האמיתית של האתר. אם אנחנו חוזרים לאופן שבו גוגל רואה את הקישורים כ”הצבעות”, אז לכל אתר יש קול אחד שהוא יכול לתת לכם, כך שלא משנה מהי כמות הפעמים שהוא מקשר אליכם, עדיין מדובר בקול אחד (וכך נמנעת התופעה של הצבעות יתר).

קישורים מרובים מאותו דומיין הם תוצאה של כמה סיבות אפשריות. קישורים ממספר עמודי תוכן זו אופציה אחת, אבל האופציה הנפוצה יותר היא מה שאנחנו מכנים “קישורים חוצי אתר”: קישורים הממוקמים באיזשהו אלמנט תבניתי של האתר (למשל הכותרת הראשית, התחתית או סרגל צד). הדוגמה הרווחת ביותר היא קישורי “בלוגרול” (רשימת קישורים עליהם הבלוגר ממליץ והמופיעה בסרגל הצד), שכן בלוגרול מופיע לרוב בכל עמודי האתר.

באופן כללי, ערכם של סוגי קישורים אלו אינו גבוה כמו ערכם של קישורים המוזנים בתוך תוכן של עמודים בודדים בלבד. קישורים חוצי אתר יכולים לעיתים להיות קישורי זבל, ממומנים, ולא ניתנים באופן עריכתי כפי שגוגל אוהבת. למעשה, Moz פרסמה מחקר על אתר שהוענש קשות על ידי גוגל בגלל שהוסיף קישורים חוצי אתר לאתרי הלקוחות שלו. לכן, כדאי להתייחס אל קישורים אלה במשנה זהירות ולהשיג אותם אך ורק מאתרים בעלי איכות גבוהה, ובכל מקרה אל תהיו אגרסיביים מדי עם טקסט העוגן שלכם.

כלים למדידת קישורים מדומיינים ייחודיים

  • Open Site Explorer – לחצו על לשונית “קישורי דומיין”
  • Majestic SEO
  • AHREFs

הרלוונטיות של האתר המקשר

תמיד היה ויכוח סביב הטענה שגוגל משתמשת ברלוונטיות כסממן מובהק לחישוב ערך קישור. ההיגיון טוען שהיא אמורה לנהוג כך, מכיוון שטבעי שאתרים רלוונטיים יקשרו אחד אל השני, אבל מה אם אתם מקבלים קישור מעמוד הבית של ה- BBC לאתר שלכם שמתמחה בקפה? הרי לא תתנגדו לכך רק בגלל שהאתר של BBC לא מתמחה בקפה.

אם נסתכל לרגע מעבר לבניית קישורים, אתם עדיין רוצים להביא את התנועה אליה אתם מכוונים לאתר שלכם, כדי לנסות להפוך את המבקרים ללקוחות שלכם. מסיבה זו בלבד, עליכם לנסות למקם קישורים באתרים שבהם עשויים לבקר לקוחות פוטנציאליים. משמעות הדבר היא שערך הקישורים הוא מעבר ל- SEO אלא יכול להפוך גם למקור של הכנסה ישירה.

כפי שכבר דנו בחלק על טקסט עוגן, ישנן כמה אינדיקציות לכך שגוגל כבר לא מתייחסת לטקסט עוגן כסממן מובהק, ובמקום זאת משתמשת בניתוח של עמוד שלם כדי לוודא שהקישור רלוונטי. אם כך הדבר, ייתכן שקבלת קישורים מעמודים רלוונטיים תהפוך לסממן מובהק לדירוג.

נכון לעכשיו, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להתמקד באיכות, וכך לוודא שנותנים לכם קישורים מוצדקים ורלוונטיים מבחינת משיכת תנועה נכונה של אנשים.

small_spot_62

מיקום הקישורים בעמוד

דמיינו שאתם גרים בסיאטל ויש לכם בלוג על קפה. אתם מתכוונים לשתף את הקוראים שלכם בקישור לאתר של בית קפה מקומי שמגיש את הקפה הטרי הכי מדהים ששתיתם אי פעם. איפה תוסיפו את הקישור הזה בעמוד?

אם אתם באמת רוצים שהקוראים שלכם יראו אותו, הייתם ממקמים אותו במקום ברור, סביר להניח שבחלקו המרכזי של העמוד וסביר להניח שבתוך תוכן שמסביר עד כמה בית הקפה הזה מדהים.

סביר להניח שלא תמקמו את הקישור בכותרת התחתונה, נכון? שהרי ישנו סיכוי גבוה שגולשים רבים כלל לא יגללו עד תחתית העמוד, וגם אם כן, הם לא יצפו לראות קישורים מועילים באזור זה.

גוגל יכולה לאתר את מיקום הקישור בעמוד, ועל פי אותו מיקום לשנות את ערכו של הקישור. אם הוא נמצא בכותרת התחתונה, גוגל עשויה להמעיט בערכו, מכיוון שהיא מניחה שזהו לא קישור טוב למשתמשים (אחרת הוא לא היה מוחבא במקום שכזה).

גוגל גם יכולה להשתמש במיקום הקישורים בעמוד באופן מצטבר. לדוגמה, אם 50% מכל הקישורים שמצביעים לאתר שלכם מופיעים בכותרות תחתונות כלשהן, הדבר מצביע על בניית קישורים מאיכות נמוכה, וגוגל יכולה להחליט לבדוק את העניין יותר לעומק.

דוגמה נוספת היא אם גוגל מגלה ש- 50% מהקישורים המצביעים לאתר שלכם הם מסרגלי צד. שוב, לכשעצמו, הדבר עשוי להיות לגיטימי, אבל גם להוות סממן מבחינת גוגל שאתם קונים קישורים (סוחרי קישורים רבים ישימו קישורים בסרגלי הצד של אתרים ולא בתוך התוכן).

בגלל האפשרות הזו, עליכם לוודא שאתם מקבלים קישורים מאתרים ששמחים לקשר אליכם מתוך תוכן כשזה מתאפשר. אין שום בעיה עם קישורים מסרגלי צד, אבל יותר מדי מהם זו כבר אינדיקציה לפרופיל קישורים לא טוב.

המדריך נכתב במקור על ידי חברת Moz ותורגם על ידי און יבין, בעלים ומנכ”ל משותף במשרד הפרסום Exactive.

<<< לפרק הקודם: בניית קישורים: השגת קישורים לאתר – טקטיקות [המדריך המלא, פרק ד׳]

>>> לפרק הבא: בניית קישורים: הטוב הרע והמכוער של בניית קישורים [המדריך המלא, פרק ו׳]

למדריך המקורי באנגלית

און יבין

און יבין הוא מייסד ומנכ"ל חברת Cointelligence המספקת שירותי מידע וניתוח שוק לכלכלת הקריפטו

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: