כמה זמן נותר לפייסבוק לחיות?

המודל של פייסבוק נותר זהה בזמן שהעולם הטכנולוגי סביב השתנה ללא היכר. כמה זמן היא תוכל להחזיק מעמד מבלי לחדש?

תמונה: flickr, cc-by, owenwbrown

יש הרבה שאלות שעולות כשחושבים על העתיד של פייסבוק. האתר ששינה את הצורה שבה אנחנו משתפים ופועלים באינטרנט וגדל מכלום לכמעט מספר 1 תוך זמן קצר מאוד, הגיע לנקודת רוויה בחייו. זה נכון שמספר המשתמשים עדיין גדל אבל לאט מבעבר, ההנפקה הייתה ‘רועשת’ מידי והעלתה הרבה שאלות לגבי המודל הכלכלי העומד מאחורי החברה, והתחושה היא שהשינויים שפייסבוק מספקת לנו הם קטנים ולא משמעותיים מספיק. אם נשווה את פייסבוק לגוגל, אפל, סמסונג, ואפילו מיקרוסופט – כולם עובדים על הדבר הגדול הבא. לכולם יש מספר הבטחות גדולות בקנה וזה משהו שקשה לומר על האתר #2 בעולם – פייסבוק.

עומדת במקום

החוק שאומר שאם אתה לא מתקדם (רץ) כל הזמן, אתה הולך לאחור תופס גם עבור פייסבוק. הבעיה של פייסבוק היא שהדרך שלה להתקדם הוא ע”י רכישה של אחרים ולא ע”י פיתוחים חדשים מתוצרתה. לאחרונה רכשה פייסבוק את אינסטגרם ואת פייס.קום הישראלית. זה לגיטימי לקנות חברות אחרות, אבל לא רק לקנות חברות אחרות. בצד הכלכלי, אני לא כ”כ מבין את ההגיון שברכישת אינסטגרם, אבל אני בהחלט רואה את הסיבה שפייס.קום נרכשה. יש שם טכנולוגיה מדהימה, שאנחנו רק מתחילים להבין.

שינוי נוסף שמתרחש במקביל (לרעת פייסבוק) הוא המעבר למובייל. כבר היום, יותר מחצי מהפעילות של אנשים בפייסבוק נעשית דרך טלפונים וטאבלטים. הבעיה היא שבמצב הזה כל המודל הכלכלי של פייסבוק קורס כיוון שהוא מבוסס על פרסומות. כשאני גולש בסמארטפון, אין מקום לדחוף לי פרסומות. בטח לא בכמות שאני חוטף באתר האינטרנט.

ובכל זאת, פייסבוק מנסה לעשות דברים שיגדילו את זמן השימוש שלנו באתר שלה, שהוא גם ככה עצום ביחס לכל אתר מתחרה. כיוון שהמודל הכלכלי מבוסס על פרסומות במחשב ביתי/נייד – הרעיון הוא להגדיל עוד יותר את זמן השימוש באתר פייסבוק, לשפר את מודל הפרסומות, ולהביא לאתר עוד ועוד אנשים. כל זה מסתכם ביותר פרסומות ויותר כסף. את נושא השימוש המוגבר במובייל, פייסבוק חייבת לפתור, כי זו המגמה.

פותחת חנות

לפני כחודש, פייסבוק הודיעה על פתיחת החנות שלה שבהיעדר שמות פנויים קיבלה את השם App Center. לכאורה זהו צעד מוזר. האם לא מספיק שאנחנו קונים אפליקציות לסמארטפון שלנו? האם אנחנו מצופים לקנות אפליקציות גם עבור הפייסבוק?

שלב ראשון: הגדלת משך הזמן בו אנחנו נמצאים בפייסבוק – פייסבוק רוצה להכנס למובייל אבל כיוון שלכל מערכת הפעלה יש כבר את החנות שלה, היא לא יכולה (לכאורה) להתחרות בהן. הדרך שפייסבוק מצאה, הוא להיות חלק מכל מה שקורה על הטלפונים שלנו. ניקח דוגמה: אחד היישומים שנתקלתי בהם בחנות של פייסבוק הוא Android Pro Widget. כאשר אני בוחר להתקין את היישום (כל זה על המחשב הנייד) קורות שתי פעולות שאולי נראות תמימות, אבל הן ממש לא. בשלב הראשון, היישום מבקש ממני את ההרשאות לכל המידע שלי ועלי מתוך חשבון הפייסבוק. משם היישום נשלח לי לפייסבוק בנייד עם הוראות התקנה מהחנות של גוגל. דרך אגב, יישום מאוד חביב למי שמתעניין. אז כרגע, יש לי יישום שמעבר לזה שהוא יודע מי אני ומה אני דרך הפייסבוק, הוא גם יודע מי אני ומה אני דרך הנייד. למעשה, כל רגע שבו הטלפון שלי פתוח (כלומר 24 שעות) אני מחובר לפייסבוק.

שלב שני: הגדלת כמות המשתמשים – אנשים רבים לא מעוניינים לשחק את המשחק של הרשת החברתית. אותם אנשים לא פתחו חשבון מעולם בפייסבוק, ואם פתחו פעם, הם לא מעוניינים להיות שם. אנשים רבים שואלים אותי ‘מה עושים בפייסבוק?’ וזו בדיוק השאלה. כל עוד זה רק לשתף תמונות וסטטוסים, רבים נרתעים. אבל מה יקרה אם התשובה תהיה – רואים טלויזיה, קוראים חדשות, פותרים תשבצים ועוד. ובנוסף, את כל זה עושים בלי להכנס בכלל לפייסבוק אלא מהנייד? כיוון שפייסבוק מאפשרת לכל מי שכותב אפליקציות, להשתמש בחשבונות המשתמשים, ייתכן מאוד ואפליקציה שאנחנו מורידים מהחנות של אפל או גוגל, תוכל ליצור עבורנו חשבון פייסבוק שישמש אותה כדי לבנות את הפרופיל שלנו. משהו בסגנון של ללכת עם ולהרגיש בלי. יישום אחד שיכול להתאים לנישה הזו הוא Pipe. האפליקציה מאפשרת העברת קבצים בין משתמשים באופן ישיר P2P והוא מתחבר לחשבון הפייסבוק.

שלב שלישי: מודל פרסומות במובייל – הפרסומות שמופיעות היום באפליקציות שלנו בנייד, מגיעות ברובן הגדול דרך גוגל. ככל שיהיו יותר אפליקציות שעובדות דרך פייסבוק, כך המגמה הזו תתחיל להשתנות. פה נשאלת השאלה, כמה זמן גוגל יתנו לזה לקרות. נכון להיום, פייסבוק לא פתחה את מנוע הפרסום שלה כלפי חוץ באופן שבו גוגל עושה זאת, אבל אם הם יצליחו לחבר את המידע מהנייד עם המידע החברתי שיש אצלה, יהיה לפייסבוק יתרון גדול על יתר המתחרות בשוק.

לסיכום

אנחנו מכירים אפליקציות לטלפונים כבר הרבה זמן ונדמה שאי אפשר להפתיע אותנו בתחום. הכניסה של פייסבוק לתחום הפרסום במובייל, והחיבור ההדוק בין הטלפון לחשבון הפייסבוק יכניסו קצת עניין לתחום. גוגל, ומיקרוסופט ששולטות בשוק הפרסום יזכו לתחרות גוברת מצד פייסבוק. אם פייסבוק תחליט להכנס לתחום החומרה, זה יכול רק להוסיף שמן למדורה. האם זה מה שיציל את פייסבוק לאורך זמן?

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג Technologeek.

 

Avatar

דוד קודיש

דוד קודיש הוא מומחה מערכות מידע, IT, טכנולוגיה, ושימושי אינטרנט. נמצא בחזית הטכנולוגיה מעל ל- 15 שנה בתפקידי הנדסה וניהול בחברות הייטק.

הגב

10 תגובות על "כמה זמן נותר לפייסבוק לחיות?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
פבל
Guest
היתרון של פייסבוק הוא אחד – בסיס המשתמשים הגדול (והאמיתי ברובו) שלה. פייסבוק לא מבינה בטלויזיה או בתשבצים. דוד ידידי, כתבת כאן דברים מופשטים שהם אינם תוכנית לביצוע. מה שפייסבוק צריכה לעשות הוא, לרכוש איזשהו סטארטאפ שיודע לייצר אפליקציות javascript בצורה ויזואלית (מאוד ידידותי למפתח), עם התחשבות אינהרנטית בהרצה מעל גבי מובייל (כלומר בזמן הפיתוח המערכת דואגת שמפתח יראה איך התוצאה נראית על מסך קטן, מתריעה אם משהו מסויים לא מתאים לטאצ’סקרין וכו’) ואז, היא מחברת את המוצר הזה בצורה מאוד חכמה לממשקים של פייסבוק (פרטי משתמש, אנשי קשר, checkin וכו’) כך שהתוצאה היא שיכתבו אפליקציות שמחוברות בצורה מאוד הדוקה… Read more »
Zohar Urian
Guest

פוסט מדהים . תודה !

טל
Guest

פוסט מעניין מאוד ואני נוטה מאוד להסכים איתו.
אשמח אם תבקר באתר http://www.itimdi.com

דורון מועלם
Guest

מאמר נכון

דיון סלולרי
Guest
הכותרת מטרידה אם כי נכונה ברעיון מאחוריה אך עדין, למי מכם שיצא לו לקרא את "גלגל התנופה" יודע כי חברות כמו פייסבוק שנכנסו לתנופה לא יכולות לעצור עם כמות משתמשים עצומה שרק גדלה כל יום שעובר ספק אם משהו יוכל לה. ולראיה מנוע החיפוש של גוגל הרבה יותר קל לחיקוי מאשר פייסבוק בתיאוריה עם המון מתחרים ומנועי חיפוש מתקדמים אבל הבסיס נשאר אותו דבר – וגם כאן מה מודל הצמיחה רכישת חברות אחרות ופיתוחים עצמאיים סביב הפלטפורמה. חידושים בתוך פייסבוק בספק אם הם שיגרמו לשינוי משמעותי וכמו גוגל החיפוש אל מה שמיצר רווחי ענק עבורה אלא מערכת האדסנס שלה היא… Read more »
רפאל
Guest

מאוד מוזר לי שאתה לא מבין את הקשר בין תוכנה לצילום תמונות (INSTAGRAM) ותוכנה לזיהוי פנים (FACE.COM).
אתה באמת לא מבין למה פייסבוק רכשה את INSTAGRAM?
בוא ונחשוב שנייה, כמה מליונים של משתמשים, שמצלמים באופן יומי ואפשר לזהות אותם עם הטכנולוגיה של FACE…..

כבר נפל האסימון?

דוד קודיש
Guest

כמובן שיש קשר בין הרכישות הרי שום דבר לא נעשה סתם ככה. אני רק תוהה לגבי ההחלטה של buy vs. build.
פייסבוק כבר נמצאת בכל סמארטפון ככה שהמרחק בינה ובין המצלמה הוא לא גדול. הם שילמו הון עבור הגישור הזה. מעבר לזה, אני מבין רכישה של טכנולוגיה מתקדמת ופחות מבין רכישה של רשימת יוזרים. נשמע לי בועתי משהו.

ליאור
Guest
לא מסכים עם רוב מה שכתבת. איך פתיחת AppCenter היא צעד מוזר? המהלך הזה עבד ב2 מתוך 2 הפעמים שבהם הוא בוצע. בפתיחת AppCenter שכזה , פייסבוק מקלה על עסקים לקבל תשלום עבור האפליקציות שלהם, ובמקרה של פייסבוק האפליקציות אינן דומות לאפליקציות סלולריות. חשוב על אפליקציות להכרויות למשל, בתור דוגמא. “הבעיה של פייסבוק היא שהדרך שלה להתקדם הוא ע”י רכישה של אחרים ולא ע”י פיתוחים חדשים מתוצרתה” – שטות מוחלטת. עד לפני שנה פלוס מינוס, פייסבוק לא קנתה אף חברה אלא פיתחה הכל לבד. גוגל לעומת זאת, ביססה את כל פלטפורמת המובייל שלה על חברה קטנה שפיתחה מוצר זניח בשם… Read more »
טל
Guest

כתבה מעניינת אבל היא לא מתמודדת עם בעיה משמעותית שקיימת בפייסבוק: פייסבוק נתפסת כרשת עבור “FUN” ואיננה מציעה ערך אמיתי למשתמשים רציניים, ובנוסף ובמקביל ממשיכה לפגוע בפרטיות של המשתמשים באופן עקבי.
אי אפשר לעבוד על כל האנשים כל הזמן. הילדים של היום מתבגרים ועוד שנתיים-שלוש זה ייחשב פאסה ולא מגניב. לא רחוק היום שאנשים יימאס לשתף את כל העולם ואשתו בכל תנועה שלהם. אם פייסבוק לא תהיה מוכנה עם פרטיות משופרת ועם ערך אמיתי שיענה על השאלה המהותית “מה זה בעצם תורם לי?” הרי שאפשר יהיה להספיד אותה כמו שרותי ענק של web 1.0 בתחילת המילניום שנעלמו לגמרי.

דוד קודיש
Guest

הנקודה הזו מאוד נכונה וזו בדיוק הכוונה בלהמשיך ולחדש. כמה אפשר להמשיך עם אותו הדבר? הצרכנים והטכנולוגיה מתקדמים הלאה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: