הדיגיטל קם על יוצרו. האומנם?

למרות עומס המידע, כמות השיחות ותחושת המסחור אשר פושטת ברחבי המדיה החברתית, השיווק הדיגיטלי לא הולך לשום מקום. תשובה ליוני סער.

יש איזושהי הרגשה ששיווק דיגיטלי בכלל ושיווק במדיה החברתית בפרט, הפך למפלצת. הגולם הדיגיטלי קם על יוצרו ומתחיל להשתולל חסר שליטה. לכל אחד יש עמוד בפייסבוק, כל אחד (בארה”ב לפחות, בישראל לא ממש) נמצא בטוויטר, וכולם מדברים על הכל כל הזמן. הצרכנים כבר נמצאים שם ולפיכך היצרנים והמשווקים חייבים להיות שם גם.

שיווק חברתי או מסחרי?

מסת המידע וכמות השיחות אינה מצביעה בהכרח על שיווק טוב או אפקטיבי. כמו שזה נראה כרגע אנשי השיווק והפרסום שרכבו על הגל החברתי עד עכשיו, ממשיכים את התנופה קצת בכוח ויוצרים למעשה את הגל החדש. אבל האם זה באמת נכון? ניתוק המדיה החברתית מהעשייה השיווקית הוא בלתי אפשרי – הרי גם הפצת האתרים היא למעשה שיווק. כל אדם, אפילו פרטי, המשתף רשומת בלוג שהוא כתב, תמונה שהוא צילם, פועל למעשה באופן שיווקי. כלומר – ההפרדה שצריך לעשות היא ההפרדה בין מה שנחשב שיווקי ומה שנחשב מסחרי.

מה רע במדיה חברתית מסחרית?

אז איפה נמתח הגבול? מצד אחד, מותגים וארגונים משתמשים במדיה החברתית על מנת לקדם את עצמם. מצד שני, הם עושים זאת (לפעמים) דרך שיפור זמינות שירות הלקוחות שלהם ויצירת שיחה אישית וקשר ממשי עם משתמשים קיימים ופוטנציאליים. גם מסעות פרסום הנשענים על גימיקים ותחרויות עונים, ככל הנראה, על צרכי הצרכנים – אחרת הם לא היו לוקחים חלק. אז מדיה חברתית מסחרית זה רע או טוב?

קשיי הסתגלות או חשש מהתוצאות?

ואולי התחושה הזאת מגיעה מכיוונם של אלו המתקשים להסתגל למהירות ולדינמיות של השוק הדיגיטלי? אין ספק שיש משהו מפחיד בנגישות הזאת, גם של המידע וגם (ואולי בעיקר) של האנשים שמאחוריו. כולנו יודעים לחפש היום את האדם שיושב בצד השני של הדיאלוג הרשתי, גם כשמדובר במותג. הנגישות הזאת גורמת לכך שיש לצרכן יותר חופש וכוח ומאלצת את המשווק והמפרסם לחשוב היטב על כל צעד – הרי “קטילה” במדיה החברתית (ולא רק מסיבות חוקיות) תהיה מהירה וכואבת.

גם כאן הבסיס הוא פשוט רעיון טוב

יש דרכים לעשות זאת נכון. גם יוני סער, אשר ניסה להרגיע קצת את הבאזז הדיגיטלי, לא מתווכח על כך שקמפיין טוב יעבוד בכל פלטפורמה. כי קמפיין טוב הוא כזה שיש מאחוריו רעיון אמיתי, מטרה ואסטרטגיה ממשית. צריך לנטר את קהל היעד שלך – את נושאי השיחה שלו, את המקומות בהם הוא נמצא, את האנשים להם הוא מקשיב – ולהשתלב שם. אגב, גם דרכים הפוכות עובדות. יצירת חלופות אטרקטיביות לנושאי שיחה והפיכת אנשים “רגילים” למובילי דעה היא אסטרטגיה מקובלת.
הצהרות חד משמעיות הן דבר בעייתי. בדרך כלל יש להן נטייה לחזור למצהיר כמו בומרנג. עם זאת בהחלט ניתן לומר כי קשה כרגע לראות את מותו של המסחור הדיגיטלי.

עדי לשם

כותבת על ובתוך רשתות חברתיות, נהנית מגאדג'טים חדשים וממשחקי מחשב קלאסיים. עוסקת בתכנון אסטרטגיית דיגיטל במחלקת הפלנינג של JWT_DIGITAL, וזאת אחרי 4 שנים של ניהול תוכן באתרי אינטרנט מסחריים ושיווק דיגיטלי של מותג מתחום ההשכלה הגבוהה. בעלת תואר ראשון בניהול ומדעי המדינה של האוניברסיטה הפתוחה.

הגב

3 תגובות על "הדיגיטל קם על יוצרו. האומנם?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
miko
Guest
כתבה מעניינת, רשתות חברתיות הן בהחלט במה לפרסם דברים שאתה רוצה כדי לקבל חשיפה או לקוחות, להביא אנשים לבלוג שלך וכו’… אבל יש לזכור פרסום כזה או אחר בגבולות הטעם הטוב זה נחמד, אבל יש גבולות שהם חוצים וזה כבר ממש לא מקובל על משתמשים מסויימים. לכן המשתמש צריך להיות חכם, לא תמים ואחראי למעשיו. מי שנרשם לרשת חברתית כמו פייסבוק רק בשביל לשמור על קשר עם חברים ולחלוק מידע לא יעיז מעולם לעשות לייק לחברות או קמפיינים או גופים מסחריים, כריית המידע בימנו זה דבר דומיננטי שאי אפשר להתעלם ממנו. אז לשלוט בצעמכם, נכון שזה מגניב לעשות לייק ל”קוקה… Read more »
גלעד
Guest

הוא דוקא כן הולך לאנשהו:
הוא משתלט על הרשת, על כל עמוד בכל מקום, ומגדיר סטנדרטיים שיטחיים ופופוליסטיים לתקשורת בין אנשים שגם ככה הולכת ומצטמצמת לרשת.

גילה גדעון
Guest

פוסט מעולה. אני יכולה להמשיך ולומר שבעצם מעטה כיום ה”מדיה חברתית” שהיא טהורה ושלא לשם מסחריות. נראה כי מדיה זו שצמחה למטרת שמירת קשרים חברתיים חווה מזה שנים השתלטות “עוינת”. אנו כיום בשלב ביניים בין “דור” שצריך ללמוד זאת לבין “דור” שגדל לתוך זה ויונק זאת עם החלב. אין אלו חייבים להיות בהכרח דורות המוגדרים בגיל. עוד 5-10 שנים כבר לא ידעו איך נראה העולם לפני כן. גילה גדעון (זוית נוספת לנושא http://gilagideon.co.il/?p=1704 )

wpDiscuz

תגיות לכתבה: