בועה או לא בועה? זאת השאלה

בעוד שעות ספורות יתחיל המסחר במנייה של חברת פנדורה לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר. האם זהו עוד סימן בדרך לבועה הבאה?

cc-by h.koppdelaney. flickr

בעוד שעות ספורות יתחיל המסחר במנייה של חברת פנדורה (Pandora), המפעילה את שירות המוזיקה הפופולארי.

המסחר במניות החברה יחל לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר, שווי שהספיק להשתנות פעמיים ואף להכפיל את עצמו מאז הודיעה החברה לראשונה על ההנפקה הצפויה. אם נוסיף לכך את ההנפקות האחרונות של חברות אינטרנט גדולות כמו הרשת החברתית לינקדאין (Linkedin) ומנוע החיפוש הרוסי יאנדקס (Yandex) יחד עם ההנפקה שצפויה לרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק, בתחילת השנה הבאה, אנו יכולים להבחין בסימנים המצביעים על תחילתה של בועת האינטרנט השנייה.

למה כן? על מכפילי רווח ורווח עתידי

אם נניח לרגע בצד את כמות הכסף הבלתי-נתפסת שחוזרת בשנתיים האחרונות לעולם ההון סיכון מתוך נקודת הנחה שבמקרים הללו מדובר באנשים שהשקעה זה המקצוע שלהם, חברות האינטרנט שמנפיקות מחזירות אל שוק המשקיעים את אנשי המעמד הבינוני, אותם אנשים שלא באמת מבינים בתחום, אבל רצים אחרי העדר ואחרי כל ההייפ שנוצר בשנים האחרונות מסביב לעולם האינטרנט. בדיעבד, בפעם האחרונה שזה קרה, אי שם בסוף שנות ה-90, היה זה אחד התסמינים העיקריים לשיאה של בועת הדוט.קום.

אחד מהתסמינים הנוספים של הבועה הייתה עלייה לא פרופורציונאלית בשווי החברות, שנסחרו לפי מכפילי רווח לא הגיוניים ביחס למציאות שבה הם נקבעו. כדי להבין את המשמעות, חשוב להסביר קודם כל כיצד נקבע שווייה של חברה ומהו בעצם מכפיל רווח.

מכפיל רווח, הוא אחת מהשיטות הנהוגות לצורך הערכת שווי חברה והוא נקבע לרוב לפי מידת הסיכון בסביבה שבה מתקיימת החברה. על-מנת לחשב שווי חברה בשיטת מכפיל הרווח, יש לאסוף את רווחי החברה בארבעת הרבעונים הפיננסיים האחרונים ולהכפיל אותם באותו מספר שנקרא מכפיל הרווח.

כך לדוגמה, חברה שהרוויחה בארבעת הרבעונים האחרונים מיליון דולר ומכפיל הרווח שנקבע לה הוא 5, תהיה שווה 5 מיליון דולר ולפי השווי הזה, תבוצע כל השקעה או רכישה של מניות החברה. מכפיל הרווח בעצם מייצג את כמות השנים שידרש למשקיע בחברה להחזיר את סכום ההשקעה באמצעות רווחים נקייה של החברה עצמה.  בחלק מהמקרים, בעיקר באלו של חברה שנמצאת בגדילה, נהוג להכניס בתחשיב גם צפי של רווחי החברה בשנים הקרובות על-מנת להגדיל את שווי החברה ולאפשר לה לגייס השקעה גדולה יותר ולבעלי המניות הנוכחיים לשמור על חלק גדול יותר ממניותיהם.

בתקופת הבועה הקודמת, חלק גדול מהחברות קבעו את שוויין לפי צפי רווחים עתידיים בלבד, מכיוון שלרובם בכלל לא היה רווחים ואלו שכבר ייצרו הכנסות בצורה כזאת או אחרת, ניסו לגייס כספים במכפילים גבוהים שהגיעו גם עד פי 50 ופי 100 מהרווחים של החברה, במידה ואכן היו כאלו, וזה לא היה מבוסס על צפי רווחים עתידיים.

כדי להבין את המצב כיום, בואו ניקח לדוגמה את ההנפקה של פנדורה שצפויה להתרחש מאוחר יותר היום. אם בוחנים את הנתונים הפיננסיים של החברה כפי שנשלחו לרשות לניירות ערך לפני ההנפקה אנו יכולים לראות שהכנסות החברה גדולה במעל ל-700% בעוד הוצאות החברה גדלו רק ב-300%, מה שמצביע על כך שהחברה צפויה להיות רווחית בשנים הקרובות. אף על פי כן, אם בוחנים את הנתונים לעומק מגלים כי החברה עדיין נמצאת בהפסד בשורה התחתונה. במילים אחרות, שוב חזרנו לימים שבהם שווי החברה נמדד לפי תחזית רווחים עתידית בלבד וגם כאן, מדובר במכפילים גבוהים יחסית, שאמורים לשקף סיכון נמוך בהשקעה בחברה.

באופן אירוני למדי, בפסקה שמתחת לנתוני הרווחים מצוינים במסמך כל אותם הסיכונים המאיימים על החברה והופכים את ההשקעה למסוכנת. את כל מה שנכתב שם, אפשר לסכם בכך שפנדורה פועלת בשוק הרדיו באינטרנט, שוק שנמצאת בצמיחה ולכן אי אפשר באמת לתת תחזית ריאלית למה שצפוי לקרות לחברה ולרווחיה בשנים הקרובות.

למה לא? על אנשים ולא רעיונות

בניגוד לדברים בזמן הבועה הקודמת, ברוב ההנפקות שאנחנו רואים בחודשים האחרונים, כולל לינקדאין ויאנדקס, מדובר בחברות שלא רק מתהדרות בעשרות מיליוני משתמשים, אלא גם בחברות שמכניסות כסף ולא מעט ממנו.

אם אז משקיעים היו מוכנים להמר בסכומי כסף גדולים על רעיונות, הרי שהיום רוב המשקיעים מהמרים על אנשים. בעוד הטרנד השולט בבועה הקודמת היה להביא כמה שיותר משתמשים, כמה שיותר גולשים, כמה שיותר Eyeballs ומשם כבר תבוא הישועה, הרי שהיום כמעט כל משקיע ירצה לבחון את המודל העסקי ולדעת כיצד אתם מתכוונים להפוך את המשתמשים הנוכחיים והעתידייים שלכם למשהו שיוכל גם להחזיר רווח נאה על ההשקעה.

גם כמות ההשקעות שגדלה בעיקר בשלבי ה-Seed המוקדמים ניתנת להסבר. אם בעבר משקיעים היו מעוניינים “לזרוק את הכסף” על היזמים ולתת להם לעשות את כל העבודה, המשקיעים של היום מעוניינים להכיר את האנשים ואת הרעיון כבר מההתחלה ולדעת בדיוק במי ובמה הם משקיעים. גם המשקיעים שלא באמת יכולים לספק יותר ערך מוסף מאשר ההשקעה הכספית, בוחנים היום בשבע עיניים כל יזם, כל צוות וכל רעיון ואין דרך טובה יותר לעשות זאת, מאשר ללוות אותו במהלך צעדיו הראשונים.

בועה או לא בועה? פנדורה עולה על הגל

פנדורה היא אולי חברת האינטרנט הגדולה הראשונה שמנסה להנפיק כשהיא עדיין נמצאת בהפסד תזרימי מאז התפוצצות הבועה לפני יותר מעשור, אבל היא עדיין עומדת לבד במערכה. את תוצאות ההנפקה נוכל לדעת רק מחר, אבל אחרי ההנפקות המוצלחות של לינקדאין ויאנדקס והבאזז שסובב את ההנפקה הצפויה של פייסבוק, אין ספק כי פנדורה לא הייתה יכולה לבקש זמן יותר טוב כדי לנסות ולעלות על הגל.

אני מאמין שאנחנו בהחלט נמצאים בתחילתה של תקופת עלייה מחודשת בתחום האינטרנט וכפי הידוע, בסופה של כל עלייה נמצאת גם ירידה. אף על פי כן, אני בהחלט חושב שרוב האנשים שנמצאים בשוק הפיקו חלק מהלקחים מהבועה הקודמת והם חכמים יותר, זהירים יותר ואולי, רק אולי, הם גם יצליחו לזכור את מה שהם למדו לפני קצת יותר מעשור.

יניב פלדמן

לשעבר העורך הראשי של גיקטיים ומייסד שותף של האתר. יזם, טכנולוג, כלכלן בהשכלה והיסטוריון חובב. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

1 תגובה על "בועה או לא בועה? זאת השאלה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אבא
Guest

בטבע,בדרך כלל “פריירים לא מתים,רק מתחלפים…”כל פעם “זורם “דם חדש” למעגל החיים הזה….
הניסיון מלמד: שהמוסדיים והמקצוענים יודעים (לרוב..)מתי לצאת,והעדר מצפה להרויח הרבה,ומהר…,נהנה מהעליות ה”תיאורטיות”,ונופל יחד עם השוק.
זה לא אומר שלא כדאי להשקיע.זה אומר:
א.שהשקעה היא תחום למקצוענים…
ב.שצריך לקבוע,ואו לדעת מתי לצאת..
ג.אם אתה לא אחד משני הנ”ל…אל תיכנס/תשקיע בתחום המסוכן,הזה.

.ימים יגידו…..

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל