שיווק סטארטאפ: 4 הדברים החשובים ביותר בבניית מותג

כיצד לייצר מותג חזק עם הקפדה על 4 אלמנטים בסיסיים

shutterstock branding

מיתוג הוא אחד מהביטויים הבלתי מפוענחים בעולם הסטארטפ. כל יזם מודע למיתוג, מכיר ומעריך (שלא לומר מעריץ…) מותגים מסוימים ובהחלט ער ומעוניין להפוך את המיזם שלו למותג. רק שמפגישות רבות עם סטארטאפיסטים נדמה לי שלרוב היזמים לא ברורה המשמעות של מותג בהקשר לסטארטאפ שלהם…

דבר אחד ברור: יזמים אינם קושרים ישירות בין מכירות ובין בניית המותג שלהם. חשוב לי להזים את התפיסה הזו – מיתוג (בניית המותג) הוא כלי חזק ומשמעותי ביותר ליצירת מכירות.

חברת Dbmaestro היא אחת החברות שאני נהנת מאוד לראות איך היא מנצלת את הבנת השוק והיתרון שלה בתוכו לבניית מותג ושילובו בכל הפעילות השיווקית. הגישה הזו מאפשרת לחברה להתמקד ולשלב בין חיזוק ובניית החברה כמותג מוביל בתחומה וסביב המוצר החדשני שהביאה לבין הפעילות ליצירת מודעות, לידים ומכירות. התוצאות מראות צמיחה מרשימה.

בפוסט זה אנסה להציג כמה כלים שמסייעים ל-Dbmaestro לצמיחה והתבססות בשוק. כלים שיכולים לעזור לכל סטארטאפ להשיג יותר בכל פעילות מכירתית ושיווקית על ידי מיקוד ביתרון והבידול של המותג שלכם.

מהו בעצם, מותג?

מטרת כל סטארטאפ (וכל חברה), הינה למקסם את הערך לבעלי המניות. ערך החברה נמדד על פי שני מדדים:

1. הכנסות

2. עוצמת תפיסת המותג\החברה

תפקיד השיווק הוא להשיג את הערך הנ”ל עבור החברה. מכירות (למקרה שמישהו חשב אחרת), הינן חלק מהשיווק. ככל שאסטרטגית השוק של הסטארטאפ ברורה, מוגדרת וממותגת, כך יהיו פעולות השיווק שלה ממוקדות ויניבו תוצאות מקסימליות וככל שהשיווק יהיה נכון וממוקד בקהל היעד ובמסרים הנכונים כך יגיעו גם המכירות.

שיווק מורכב משלושה גורמי היסוד:

  • אסטרטגית השוק
  • פעולות השיווק
  • המכירות

ומהו מותג? מותג הינו חלק מהשיווק, ומשמעותו יצירת זהות למוצר\לחברה שלך במוחו של הלקוח והלקוח הפוטנציאלי (על הגדרת הלקוחות בהם נכון לחברה להתמקד – בפוסט אחר…). המטרה היא ליצור זהות, שם וסמל שיחרטו במוח של הלקוח ויבדלו את המוצר\מיזם שלך מכל המוצרים האחרים באותה קטגוריית שוק, ולבסס את תפיסת המובילות והכוח של המותג כבעל הערך הרב ביותר ללקוחות. ומאחר שכל מטרתנו למקסם את ערך החברה נשאף תמיד לבנות את המותג המוביל בקטגוריה.

מה הם אם כן ארבעת השלבים ליצירת זהות מותגית?

1. למפות, לזהות ולהגדיר את גבולות הגיזרה של השוק שלנו

מיפוי השוק מתחיל בביצוע מחקר, חיפוש ואיתור כל המידע הרלוונטי על התנהגות השווקים הרלוונטיים, ראיונות עומק. מטרת מיפוי השוק לקבל תמונה אמיתית ואובייקטיבית של מה קיים בשוק, מה מייחד את הלקוחות העיקריים בשוק, מה הצליח, מה נכשל.

אני אוהבת להשוות בין מיפוי השוק למפת קרב לפני בחינת הדרך הטובה ביותר לכבוש את היעד. כפי שלא נשלח אף פלוגה לכבוש שטח שלא ברור מה טיבו (גיאוגרפיה, דרכי גישה, איפה ממוקם האויב ועוד ועוד), כך לא נצא עם המוצר שלנו במטרה לכבוש את השוק בלי להבין איך השוק פועל ומה הגורמים המניעים אותו.

2. הגדרת הזהות המותגית של החברה

בבסיס גיבוש הזהות המותגית, עומדות ארבע הגדרות יסוד שנגזרות ממיפוי מדויק של השוק שעשינו בשלב הקודם: הגדרת המוצר, הקטגוריה, הלקוחות הראשונים והמשניים והערך (המניע, הכאב) שיניע את הלקוחות לאימוץ ורכישה.
אנחנו מחפשים תשובה המדויקת ביותר לארבע השאלות שלהלן:

  • איך להגדיר את המוצר שלנו כך שיתאים לתפיסה, לצורך וללקוחות?
  • איך נכון להגדיר את הקטגוריה החדשה לה אנחנו נותנים פתרון כדי לבדל את עצמנו ולקחת בעלות על השוק?
  • מי הלקוחות הראשונים והמשניים שנכון לנו להתמקד בהם תחילה שיאמצו את הפתרון שלנו הכי מהר ויניעו אחרים להשתמש בו?
  • מה המניע (הערך, הכאב) החזק ביותר לרכוש\ להשתמש בפתרון שלנו?

לאחר גיבוש ההגדרות נפנה לבנות את הזהות המותגית של החברה מבחינת הניראות והמסרים ואת תכנית הפעילות השיווקית להפצת המוצר ויצירת פריצת הדרך.

3. בניית הזיהוי והחזות הויזואלית למותג

זה הזמן להכניס את המעצב לתמונה. לא אתעמק כאן באופן העבודה עם ספקים בכלל ועל הקשר בין הגדרת הזהות המותגית ליצירת הזיהוי והזהות הויזואלית שלו. אציין רק שמניסיוני ב-28 השנים האחרונות בעבודה עם מעצבים בשיווק, אני מחלקת אותם למעצבים ייחודיים שיודעים ליצור את השפה והזהות המותגית לעומת אלו שמעצבים תמונות וסמלים. מאחר שמדובר כאן בשלב משמעותי שילווה את החברה לאורך זמן חשוב למצוא את הראשונים…

כאשר אנו נדרשים עם חברות הסטארטאפ ליצירת הזהות הויזואלית אנו מגדירים ארבעה אלמנטים לפי השלבים הבאים:

1. שם ולוגו.
2. השפה הגרפית הויזואלית (סביב המסרים של החברה והמותג). בדרך כלל ניישם אותה בברושור (וירטואלי או מודפס) או במצגת הלקוחות.
3. אתר החברה.
4. הכלת השפה העיצובית על כל החומרים הפיזיים או הדיגיטלים של החברה (עיצוב ביתן בתערוכה, פרסום, עמודי המותג ברשתות החברתיות ועוד).

gaia1

זהות מותגית…

gaia2

4.  בניית תכנית הפעילות השיווקית תוך יצירת הבסיס המותגי להובלת השוק

השלב הבא שייעשה במקביל לגיבוש הזהות הויזואלית יהיה לבנות את תכנית השיווק של החברה. החל מהגדרת המטרות והיעדים לחצי שנה – שנה הבאה. המשך בהבנת הכלים והמקומות בהם אנחנו צריכים לפעול בהתאם להגדרות היסוד וללקוחות היעד אותם הגדרנו בשלב השני של הגדרת הזהות של החברה והמותג.

בכל פעילות, בכל מקום בו נהיה נוכחים תמיד נשתמש ונבליט את הזהות המותגית:

  • השפה הויזואלית ובראש ובראשונה הלוגו.
  • השפה המילולית ובראשה הגדרת המוצר והקטגוריה.
  • נקפיד שהמסרים יהיו בהתאם לארבע הגדרות היסוד.

לסיום, נחזור ל-Dbmaestro. מעניין לראות מה הזהות (הלוגו וההגדרה) שבחרה החברה לאחר תהליך שהתבסס על ארבעת הצעדים לעיל:

dbmaestro

והסוד החשוב ביותר? מיקוד מיקוד ומיקוד. חלק מהותי בשמירה על המיקוד הוא שמירה על אחידות המסרים והזהות הויזואלית בהתאם להגדרות היסוד של המוצר.

לאחר שהקפדנו למפות נכון את השוק, הגדרנו במדויק את הנחות היסוד ויצרנו זהות מותגית ויזואלית, הקפדה על הזהות ובניית תכנית הפעילות השיווקית מדי חודש בהתאם להגדרות היסוד ייצרו הן מכירות גבוהות והן את הבולטות הנדרשת למותג בהובלת הקטגוריה.

קרדיט תמונה: branding via shutterstock.

הכתבה בחסות Gaia VSM

Gaia VSM מתמחה בבניית אסטרטגיות שוק ושיווק לחברות סטארטאפ ישראליות במטרה לסייע להן ליצור פריצת דרך נכונה ומהירה לשוק הבינלאומי. לכתבות נוספות בנושא של שיווק סטארטאפ לחצו כאן.

חיות יוגב | מנכ"לית Gaia VSM

חיות יוגב היא מנכ"לית חברת Gaia-VSM המתמחה באסטרטגיות שוק ושיווק לחברות סטארטאפ טכנולוגיות. ל-חיות ניסיון של עשרים וחמש שנים בעולם השיווק והאסטרטגיה בשווקים מקומיים ובינלאומיים.

הגב

4 תגובות על "שיווק סטארטאפ: 4 הדברים החשובים ביותר בבניית מותג"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עוזי
Guest

הכל טוב ויפה,
אבל הדוגמא שהסאת הרבה הכל.
מדובר במיתוג מחורבן, עיצוב בינוני, ותחושה כללית של חוסר מקצועיות.

טל
Guest

כתבה לא מחדשת, לא כתבת שום דבר מרענן בנושא. אפילו השפה היא שפה מקצועית ולא שפה פשוטה ולכן זה משעשע…
בנוסף יש הרגשה של מניע נסתר לקדם “מוצר” בכך שאומרים שהוא עושה זאת הכי טוב.
זאת ההרגשה שלי.

יורן
Guest

פרסום עצמי בתוך כתבה מיושנת ולא מעניינת.
ציפיתי ליותר מגיק טיים.

התגובה היחידה החיובית היא של מישהו שעובד תחת כותבת המאמר.

Yoni
Guest

אני דווקא חושב שהכתבה הייתה טובה ומעניינת.
תודה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: