המדע האפל של בחירת כותרת מוצלחת לפוסט [מבוסס על 100 בלוגים]

איזה כותרות של פוסטים מקבלות הכי הרבה שיתופים? באיזה כותרת כדאי לך להשתמש כדי לגרום לבלוגרים לכתוב על הסטארטאפ שלך?

NamingYourPostDark

אין ספק שהכותרת של פוסט חשובה באותה מידה כמו התוכן שלו. כותרת טובה מובילה ליותר כניסות, שיתופים ברשתות חברתיות וויראליות. וגם להיפך, בחירת שם מוטעה לפוסט מעולה יכול להוביל למספר קוראים נמוך מהפוטנציאל. אחרי שהשקעתי הרבה מאד זמן ומחשבה בבחירת הכותרת הנכונה עבור כל פוסט ששיחרננו החלטתי ללכת על הדרך המדעית. כתבתי בעבר כיצד צוות הפיתוח שלנו לוקח חלק פעיל בשיווק וזו אחת הדוגמאות לאיך שילוב של מחקר טכני הקפיץ את תוצאות השיווק שלנו. עשינו שימוש ב-script (תודה רבה לערן ודור) שרץ על בלוגים טכניים שונים ומיין את כל הפוסטים על פי מספר השיתופים שלהם. אמנם לא ניתן לדעת במרבית הבלוגים כמה קוראים היו לכל פוסט אבל אפשר בקלות לעשות שימוש ב-API של טוויטר, פייסבוק, לינקידאין וגוגל+ ולראות כמה שיתופים היו לכל פוסט. הנה כמה דוגמאות לתוצאות ה-script על כמה בלוגים ידועים: ArsTechnica Technology, TechCrunch Enterprise, VentureBeat Cloud.

כמה כלים שיאפשרו לכם לראות במהירות כמה שיתופים היו לפוסטים מסויימים:

www.likeexplorer.com – מונה את כמות השיתופים שכל לינק שמקלידים קיבל ברשתות חברתיות שונות.

Buzzsumo.com – מאפשר לעשות חיפוש על מילות מפתח, התוצאות הן הפוסטים הכי משותפים בנושא בשבועות האחרונים.

איזה מילים בכותרת מובילות לפוסטים יותר ויראלים?

כאשר עברתי על תוצאות המיון של הפוסטים היה ניתן לראות מכנה משותף מובהק בין פוסטים שנמצאו בראשית הטבלה. היה מדהים לראות כיצד כותרות עם מילים מסויימות יתברגו כמעט תמיד ב-20% העליונים של הפוסטים המשותפים. איך בונים כותרת מנצחת?

פוסט תמים? תנו לדם להשפך. שימוש במילים שליליות כמו “מוות”, “פחד”, “אפל”, “מדמם”, “מלחמה” זה הדבר הראשון שעלה כאשר עברתי על תוצאות מיון הפוסטים. כאשר עוטפים כותרת, גם בתוכן טכני ו’משעמם’ במילים נגטיביות ו’מלחמתיות’ הויראליות עולה משמעותית.

“Google shuts down Google reader”
או
“Google kills Google reader”

הכותרת השניה בעלת סיכויים גבוהים יותר לקבל יותר שיתופים. כל המחקר שעשינו היה על בלוגים טכנולוגים כך שאתם יכולים לשער שלא היה הרבה הרג או מלחמות אמיתיות ולמרות זאת מילים אלה כיכבו. מעט מאד (אם בכלל) מהפוסטים שהיו בתחתית המיון – כלומר לא קיבלו הרבה שיתופים עשו שימוש במילים נגטיביות או ‘מלחמתיות’. כמה דוגמאות קטלניות:

״Oracle makes more moves to kill open source mySQL״ (לינק) – מקום ראשון בשיתופים ב-TechCrunch Enterprise באותה שנה.

״Oracle is bleeding at the hands of DataBase rivals״ (לינק) – גם אחד מהפוסטים המשותפים ביותר בטקקראנץ’ באותה קטגוריה.

והנה דוגמא נגדית מעניינת, גם כן מטקקראנץ’:

״For Oracle it’s about the machine, not the fantasy of a new world״ (לינק), נושא די דומה לנושא הקודם אך מקבל שליש מכמות השיתופים. כנראה שהשימוש במילים חיוביות (על אף שזה בשלילה) מעורר פחות עניין.

“The worlds most mysterious potentially destructive malware is not Stuxnet” (לינק) – אחד מהפוסטים הכי משותפים בארסטכניקה לאותה שנה.

״Big data is dead. What’s next?” (לינק) – הפוסט המשותף ביותר ה-VentureBit cloud.

טקקראנץ, ממשיכים עם ההרג ההמוני של ביג דאטה  “Why we need to kill bigData” (לינק) והפוסט הזה נמצא בין ה 5% העליונים של הפוסטים המשותפים באותה שנה.

אוקיי, החלק המפחיד מאחורינו, נמשיך לעוד מסקנות מעניינות.

איתך או בלעדייך? כנראה שעדיף להשתמש ב”בלעדייך”

נראה ששימוש בתצורה השלילית של פועל או שם עצם היא הרבה יותר עוצמתית מהתצורה הרגילה.

“Why Facebook is not a social company”
או
“Why Facebook is an Enterprise company?”

הניסוח הראשון יוביל ליותר שיתופים. “Without”, “No”, “Stop” – הן מילים שמובילות למספר שיתופים רב. “5 דברים שאתם צריכים להפסיק לעשות” ישותף יותר מ-“5 דברים שאתם צריכים להתחיל לעשות”.

כמה דוגמאות:

“Cloud adoption :it’s not about the price, stupid” (לינק)  – אחד הפוסטים המשותפים ביותר בגיגה אום
.

״Apple Is Not The Most Valuable Company In The History” (לינק) – הפוסט השני הכי משותף בטקקראנץ’ אנטרפרייז
.

“Linus Torvalds: I will not change Linux to “deep-throat Microsoft” (לינק) – אחד הפוסטים הכי משותפים בארסטכניקה (שבעצם אומר שהוא לא ישנה כלום, לא בדיוק חדשות מסעירות).

בואו נדבר במספרים (וכמה שיותר גדול – יותר טוב)

זה אחד הטיפים הידועים בניסוח כותרות מוצלחות – שימוש במספרים בכותרת עוזר לה להיות יותר ויראלית. עוד כמה טיפים בנושא:

  • שימוש ברשימות : “8 דרכים ל…”, “15 טיפים ל…” – מניית מספר בכותרת הפוסט גורמת לו להשמע יותר מגוון, פרקטי וקל לקריאה.
  • שימוש בספרות מול מילים : “10 סיבות ל…” יוביל לתוצאות טובות יותר מאשר “עשר סיבות ל…”
  • שימוש במספרים גורם לתוכן להשמע יותר אמין – “3200 אתרים נפגעו כתוצאה מוירוס”, “88% מהסטודנטים טוענים כי…” וכו’.
  • שימוש במספרים גבוהים מוביל לתוצאות טובות יותר : “35 דרכים ל…” יגרום לפוסט יותר ויראלי מאשר “5 דרכים ל…”.
  • שימוש ביחידות זמן – “איך ללמוד X בארבעה ימים”, “כרטיסים ל-WWDC אזלו תוך 2 דקות” וכו’.
  • מקם את המספר בתחילת השורה – “5 דרכים בהן רשתות חברתיות משנות את חיינו” יעבוד טוב יותר מאשר “איך הרשתות החברתיות משנות את עולמנו ב-5 דרכים”.

דוגמאות

“Extremely critical ruby bug threatens more than 200,000 sites” – כנראה שזה המספר הכולל של אתרים שעושים שימוש ברובי אבל השימוש במספר הגבוה הזה מוביל לפוסט מאד ויראלי בארסטכניקה. (“קריטי” + “איום” + מספר גבוה = פוסט ויראלי).

“25-GPU cluster cracks every standard Windows password in <6 hours”. (לינק) אחד הפוסטים הויראלים ביותר בארסטכניקה. לא בטוח כמה מקוראי הבלוג יודעים מהו 25 GPU cluster או כמה זמן בדר”כ לוקח לפצח סיסמא אבל הכותרת מזניקה את הפוסט.

“Billions of online user actions say gamification increases site engagement 29%” (לינק)  – הפוסט השני הכי משותף ב-VentureBeat Social

מאיפה להתחיל?

שימוש ב”הקדמה”, “המדריך למתחילים”, “למד X בחמש דקות”, “עשה זאת בעצמך”.

הנה חדשות טובות. נראה שקוראים לא רק רוצים לשמוע איומים או מה לא לעשות אלא גם ללמוד דברים חדשים. עדיף מאד בחמש דקות. כותרות שמבטיחות ללמד דבר חדש, בעיקר מאפס נוטות להיות מאד ויראליות. יהיה הבדל גדול מאד בכמות השיתופים של פוסט בשם

“How to use Android SDK”
לבין
“The beginners guide to Android SDK”

כאשר הגרסא השניה זוכה כמובן. שימוש ב”עשה זאת בעצמך” גם מקפיץ פוסטים לראש טבלת הויראליות. מדובר על פוסטים טכניים ולא על ‘עשה זאת בעצמך’ אמיתי כמובן.

אם אתה לא יכול להביס אותם הצטרף אליהם – אזכור טוויטר, גוגל וברנדים ונושאים חמים אחרים בכותרת

טוויטר, פייסבוק, גוגל ואמאזון ללא ספק מככבות ברשימת הפוסטים הויראלים ביותר. היה מדהים לראות שלפחות שליש מהפוסטים הויראלים שהתהדרו בשמות אלה לא עסקו בכלל בפייסבוק, טוויטר ושאר החברות המעניינות. הרבה פוסטים מאזכרים ברנדים אלה כדי ליצר תוכן יותר מעניין. למשל “כיצד פייסבוק מנהלת את…” לספר על מוצר מסויים או שימוש באנלוגיות “X הוא טוויטר ל…”. “WhatsApp bigger Than Twitter with over 200M monthly active users” היה אחד הפוסטים הויראלים ביותר בשנת 2012, לפני שווטסאפ היתה ידועה כפי שהיא עכשיו. מה שמעניין בכותרת הוא שווטסאפ וטוויטר בכלל לא מתחרות ולכן לא ברור מהיכן מגיע האזכור. VentureBeat העלתה פוסט בשם “What Twitter and Pinterest know about DevOps that you don’t” “כמובן שהפוסט היה על מוצר אחר שאלפי חברות עושות בו שימוש אבל טוויטר ופינטרסט ללא ספק תורמות פה לויראליות.

עוד כמה מילים שאפיינו פוסטים ויראלים:

Smart, surprising, science, history, hacks (hacking, hackers, etc), huge/ big, critical.

מה לא עובד?

בחינה של הפוסטים שניצבו בתחתית רשימת הויראליות – הפוסטים הכי פחות משותפים היתה מרתקת לא פחות. כיצד פוסטים על חדשות מעניינות שדומים בתוכן לפוסטים אחרים פופולריים מקבלים רק עשרות או מאות שיתופים?

הכרזה (Announcing)

‘הודעה’ על מוצר, פיצ’ר או חברה חדשה בדרך כלל גורמת לויראליות של הפוסט לצנוח. אני לא בטוחה אם זה בגלל הקישור המיידי ליחסי ציבור או שרוב הקוראים לא מעוניינים לקרוא על תוכן מסוג זה.


ניצחון, חגיגה, צמיחה

נראה שכשם שקוראים אוהבים כותרות שליליות הם לא מסמפטים כותרות חיוביות. בעוד פוסטים עם המילה “מפסיד” (/ הפסד) מדורגים כמעט ללא יוצא מהכלל ב-50% העליונים של פוסטים ויראלים, פוסטים עם המילה “מנצח”(/ נצחון) יהיו כמעט תמיד ב-50% התחתונים.

אני או אתה?

יש כמה כללי אצבע שנהגתי לעקוב אחריהם ונראה שבפועל אין להם השפעה. נהגתי לחשוב ששימוש ב”אתה” או בגוף שני בכותרת גורם לתוצאות טובות יותר אך נראה שאין לזה השפעה לפה או לשם. כלומר “המזונות שגורמים לך להיות עייף במשך היום” לא יתפקד פחות טוב מ “סוגי מזונות שגורמים לעייפות במשך היום”. אותה תוצאה גם לגבי פוסטים שמתחילים ב”כיצד” שנראה שלא מעלה או מוריד בויראליות.

הערה לסיכום: המחקר נעשה רק על בלוגים באנגלית. אין לי תוצאות חד משמעיות על כותרות של בלוגים בעברית אך מניסיון הכתיבה שלי ומהדעות של בלוגרים ישראליים שקראו את הפוסט נראה שהתוצאות ניתנות ליישום באותה מידה גם על פוסטים בעברית.

הפוסט פורסם לראשונה באנגלית בבלוג Startup Moon.

 

איריס שור

איריס שור היא יזמת. כיום היא נמצאת בתחילת הסטארטאפ השלישי שלה - אוריבי (oribi.io) שבא לעזור לחברות להגיע לקהל ממוקד יותר ולרכוש לקוחות חדשים. הסטארטאפ הראשון שלה עסק בהבאת שרטוטים למובייל ולווב ונרכש ע"י אוטודסק ב-2009. טקיפי, הסטארטאפ השני עוזר למתכנתים למצוא בעיות קריטיות בקוד. תוכלו לקרוא עוד תכנים של איריס בנושא תרבות סטארטאפים ב-startupiko.com ובנושא שיווק ב-blog.oribi.io

הגב

10 תגובות על "המדע האפל של בחירת כותרת מוצלחת לפוסט [מבוסס על 100 בלוגים]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אריק
Guest

כמו תמיד, סופר מעניין ומועיל!

יוסי
Guest

אין ספק שאיריס שוק היא אחת המובילות בתחום online marketing, מעבר להיותה יזמית מוצלחת. כל פוסט שלה אני קורא בהנאה ומשתמש בטיפים מעשיים מאד שהיא משתפת עם קהל הקוראים.

ושאלה לאיריס – הפוסט המדהים הזה מכיל טיפים מצויינים על כותרת. הייתי מצפה לכותרת של הפוסט הזה באותו הסגנון. למה לא להתחיל במספר? למה לא להשתמש בשמות של גדולים?
“30 דרכים מעשיות להביס את מכונת המזומנים של גוגל ופייסבוק ולהביא 10,000 משתמשים לאתר בחינם” יכולה להיות בהחלט כותרת מושכת.
מסכימה ?

בכל מקרה – תודה על הפוסט. אשמח לעוד רבים וטובים כאלו.
מבחינתי פוסט עם השם “איריס שור” מספיק עבורי כדי לפתוח ולקרוא :-)

מיכאל
Guest

אתה דיי טועה,
הכותרת היא ” ****המדע האפל**** של בחירת כותרת מוצלחת לפוסט “,
“המדע האפל” מוסיף כמה דברים שמוסיפים לוויראליות של הפוסט.

יוסי
Guest

כל הרעיון של הפוסט הזה זה להסביר איך לגרום לאנשים להכנס לפוסטים שלא בהכרח מעניינים, אבל הפוסט הזה לא נועד באמת לצבור כניסות (לכאורה..) הוא נועד נטו למי שהתחום הזה מעניין אותו, ולכן הכותרת כבר לא משנה הרבה..

אבל בכל זאת הכותרת היא – “המדע האפל של בחירת כותרת מוצלחת לפוסט [מבוסס על 100 בלוגים]” יש כאן משהו “אפל” ויש כאן מספר גדול.. או שהכותרת הזאת נערכה אחרי התגובה שלך..

יוסי (המקורי, מתגובה 2)
Guest
יוסי (המקורי, מתגובה 2)

ליוסי מתגובה 4 (כמה יוסי יש כאן….) לא, הכותרת לא נערכה אחרי התגובה שלי. זאת היתה הכותרת הראשונית שאיריס בחרה. אני בהחלט מסכים כי האנשים כאן יקראו כל כתבה בתחום העיסוק שלהם כי מדובר באנשי מקצוע.
אבל אנשים הם אנשים ועל כולנו עובדים אותם הטריקים . אני מאד אהבתי את הכתבה של איריס ומצד שני אני חושב שלאור הטיפים שהיא חלקה איתנו היא תיישם בכותרת של הפוסט.

אולי באנגלית the dark science נשמע יותר טוב. והיא גם כתבה באנגלית
http://www.startupmoon.com/the-dark-science-of-naming-your-post-based-on-studying-100-blogs/
אבל לטעמי היה מקום לשיפור.

אבל מה זה משנה – למדתי נהנתי, זה העיקר.

דפנה מ.
Guest

מעולה. תודה!

אולי יעניין אתכם גם, לינקים בנושאים קשורים –

What Makes Content Go Viral?
http://www.blogsconnections.com/index.php?module=Blog&share=31#.UuewE1B1T9w.facebook

Why Content Marketing Fails:

משה
Guest

כתבה מעולה!
תודה רבה :)

יזם מתחיל
Guest

איריס שור, את חריפה!

gilad
Guest

כרגיל, מאמר מרתק מאת איריס!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: