קללת נולאן הוסרה ו"באטמן" הוא סרט מצוין. אבל זה לא אומר שלא ישנאו אותו

בלי ספוילרים: אחרי שנים של המתנה, הטייק של מאט ריבס על האביר האפל הגיע לקולנוע, והוא ממש לא יאכזב את המעריצים ואת חובבי הקולנוע. אז למה בכל זאת הרבה אנשים הולכים להתעצבן ממנו?

איכשהו, באטמן ו-Windows של מיקרוסופט חולקים את אותה בעיה. הבסיס הוא מצוין והשפיע לא מעט על התכנים שאנחנו צורכים היום עם קלאסיקות שמחזיקות עד היום, אבל אחת לכמה זמן יוצאת גירסה שהיא פשוט אסון שכולם מנסים להתעלם מזה שהיא בכלל הייתה קיימת. לווינדוס היה את Windows ME, 8 ו-Vista, ולבאטמן היה את "באטמן ורובין", "באטמן נגד סופרמן" ו"ליגת הצדק" (ויש שיגידו שגם Rises היה לא מוצלח). אבל איכשהו, תמיד יש לנו תקווה שהגירסה הבאה תהיה טובה יותר.

ועכשיו, אחרי לא מעט המתנה סופסוף יוצאת Windows 11. סליחה – התכוונתי ל-"באטמן" (מה קרה באמת ל"The" מ"The Batman"?). ואחרי הרבה יותר מדי טעויות של זאק סניידר ואולי גם יותר מדי דברים טובים שעשה כריסטופר נולאן, אנחנו מקבלים טייק חדש לחלוטין על האביר האפל, הפעם מאחד הבמאים היותר מוצלחים של השנים האחרונות, מאט ריבס – והיה שווה לחכות.

כן. זה הבאטמן הטוב ביותר שראינו – אבל לבאטמן יש עוד צד

פטינסון עושה עבודה נהדרת בתור באטמן

"באטמן" מתרחש בפרק זמן מאוד מעניין בקאנון של באטמן – ובמקום להתיש לכם את החיים עם עוד גירסה למוות של ההורים של ברוס ויין וההפיכה שלו לאביר האפל, הסרט הזה ממקם אותנו שנתיים מאז שווין לבש את חליפת העטלף. זה לא רק חוסך לנו סצינות שראינו עשרות פעמים (אם אני אראה פנינים עוד פעם אחת…), אלא גם יוצר אינטרקציות מעניינות בעולם עצמו: השוטרים והאזרחים עוד לא בוטחים בבאטמן, ולא ברור האם הוא אויב, או חבר – אבל יש איזו הילה אפלה סביבו שמטילה אימה על חלק מפושעי העיר.

אבל בעוד שנראה שבאטמן בעיקר מתעסק עם פושעים קלים, העיר גות'אם נחשפת לראשונה לרידלר, שמאיים לחשוף את השחיתות שעומדת מאחורי צמרת העיר על ידי רציחות אכזריות והשארת פתקים עם חידות עבור באטמן (שהן בדרך כלל חידות עם פתרונות גיקיים נפלאים). בדרך לעצירה של רידלר, באטמן חובר לסלינה קייל (קאטוומן לימים) המסתורית ובדרך פוגש גם את אימפריות הפשע של גות'אם סיטי (שהיא בכלל לא ניו יורק) הכוללות גם את הפינגווין. בדרך.

רבות דובר על הליהוק של רוברט פטינסון האנגלי לתפקיד של ברוס ויין ובאטמן. אחרי הכל, מה הקשר בין שחקן ששיחק ערפד מדוכא ומתבודד לתפקיד של איש העטל… אוקי, אני רואה את זה עכשיו.

אבל עם כל הבדיחות בצד. פטינסון הוא באטמן מצוין. למרות שעם המסיכה אין לו גבות או אפילו מצח לעבוד איתו על הבעות, הוא מצליח להביע מנעד די גדול של רגשות בעיקר עם עבודת עיניים מצוינת – ואין דרך אחרת להגיד את זה, הוא פשוט נראה מצוין בחליפה הזאת. הוא זז מעולה, הוא מואר מעולה, וזו ללא ספק תצוגת הבאטמן הויזואלית הטובה ביותר עד כה.

הבאטמן של פטינסון הוא לא הגיבור שמגיע לנו וגם לא זה שאנחנו צריכים, אלא הגיבור שיהיה. הוא מבולבל, כועס, לא מנוסה, טועה לא אחת, לפעמים אפילו מפוחד, ניתן להסתה בקלות ובאופן כללי לא משופשף – וזאת בדיוק החולשה האנושית שמאפשרת הזדהות עם מי שאמור להיות אחד מגיבורי העל המנותקים ביותר מהקהל שצופה בו. בכל זאת – כוח העל היחיד שלו הוא להיות נורא עשיר. זה פשוט, זה אנושי וזה עובד.

אבל ברוס לא מקבל מספיק זמן

אבל באטמן הוא ממש לא רק באטמן, הוא גם ברוס ויין. בגיזרה הזאת פטינסון מצליח לאכזב, אבל על לא עוול בכפו. אפשר לדעתי לספור על יד אחת את משך הדקות שבהן ברוס ויין עצמו נמצא על המסך במהלך כל הסרט המאוד לא קצר הזה. באופן הזה, השם "The Batman" די מקבל משנה תוקף, כי זה פשוט סרט על באטמן עצמו – ולצערי הרבה פחות על ברוס ויין. במעט הסצינות שברוס כן מופיע בהן, הוא לא מופיע על תקן הפלייבוי שהוא אמור להיות, אלא צעיר מדוכא ומאוד מבולבל שבקושי מדבר. זה עשוי לאכזב לא מעט מעריצים, אבל לפחות הבאטמן שאתם מקבלים הוא מצוין ובלי קולות מוגזמים (כן, כריסטיאן בייל ובן אפלק – אני מסתכל עליכם).

גם שאר הקאסט עושה עבודה נהדרת עם מה שניתן להם: אנדי סרקיס בתפקיד אלפרד סובל מאותה בעיית חוסר זמן של ברוס; ג'פרי רייט בתפקיד לוטנט גורדון עובד היטב כמשת"פ והחבר היחיד של באטמן; פול דאנו עושה עבודה יוצאת מן הכלל בתפקיד המבעית של הרידלר הזה; ורק קולין פארל מסיים את הסרט הזה עם ציון "טוב", כשמלבד מרדף מכוניות נהדר, הסצינות שלו לא מרשימות במיוחד בהשוואה לשאר הקאסט.

הסרט האפל ביותר שראיתם. אבל לא בהכרח כמו שחשבתם

בניגוד לרוב סרטי באטמן האחרים שלא הבינו את מערכת היחסים הזוגית החשובה ביותר סביב הדמות של באטמן, "באטמן" החליט לשים דגש מאוד גדול על הזוגיות של באטמן עם קאטוומן לעתיד, וזואי קרביץ די גונבת את ההצגה בכל סצינה שבה היא נמצאת. היא לא מתרשמת יותר מדי מבאטמן, היא אימפולסיבית וחדה, אבל גם היא עוד לא הנוכלת המבריקה שהיא תהיה בהמשך.

הטייק של הבמאי מאט ריבס (שאחראי על סרטים מצוינים כמו Cloverfield, ושני הסרטים האחרונים בסדרת כוכב הקופים) על באטמן הוא טייק שממשיך את הקו האפל של נולאן, אבל לטעמי לוקח אותו קולנועית 10 צעדים קדימה. זה ממש, אבל ממש לא סרט לקחת אליו את הילדים או האחיינים שלכם, כי "באטמן" הוא סרט מאוד אלים, אפל ומאוד מקורקע. זה לא סרט מארוול שמלא בבדיחות ויריות של לייזרים צבעוניים. זה טייק ריאליסטי למדי, בלי כוחות על ובלי חייזרים. רק אנשים וחרא של אנשים. פחות סרט קומיקס קלאסי ויותר סרט שנע בין סרט אקשן-בלשים לבין סרט אימה-פסיכולוגי.

ריבס בחר כאן ליצור סרט לא רק אפל מבחינת עלילה ודמויות, אלא גם מאוד אפל נקודה. זה אחד הסרטים החשוכים ביותר שראיתי בחיים שלי. אני לא יודע איפה אתם עומדים לראות אותו, אבל אני ראיתי את הסרט ב-IMAX, וזה אחד המקרנים היותר בהירים שיצא לי להתקל בהם בישראל (לא שזה מחמאה גדולה מדי), והסרט הזה בכל זאת היה חשוך מאוד. כשאני אומר חשוך, אני מתכוון חשוך ברמות של "הלילה הארוך" ממשחקי הכס. זוכרים? הפרק ההוא שהצליח להטריף את העולם ואפילו להוביל חברות להציג אזהרה לפני השידור שלא מדובר בתקלה.

הצללים משחקים פה תפקיד מאוד גדול, וכבר על תחילת הסרט ריבס משחק עם הציפייה שלנו לשוט הקבוע של באטמן יוצא מהצללים, ולאורך כמעט כל הסרט הוא מקפיד להשאיר אותנו באפלה בכל המובנים האפשריים, רק עם כמה הבלחות קלות של סצינות מוארות בצורה קלאסית. אם LG או סוני לא עושות איזה באנדל או מינימום פרסומת למסכי ה-OLED שלהם כשהסרט הזה יצא בדיגיטל, אני לא יודע למה הן מפרסמות את עצמן בכלל. לפני שאתם מזמינים כרטיסים, ודאו שהאולם שאתם הולכים אליו יספק תמונה נורמלית, אחרת יש סיכוי לא קטן שתצאו מתוסכלים מאוד.

לא נראה כמו שום סרט קומיקס שראיתם

מה זה? אור?

ולמרות החשכה, ריבס וגרייג פרייזר (הצלם הראשי של הסרט) יצרו כאן את מה שמסתמן בתור סרט הקומיקס הקולנועי ביותר בהיסטוריה. יש פה זווית צילום יוצאות מן הכלל, משחקים עם צללים, השתקפויות, תאורה ואפילו אדים וטיפות. יש כאן סצינות יפהפיות שמבוימות ביד אומן והמון החלטות חכמות שיוצרות סרט מהפנט לצפיה. שלא נדבר על העובדה שבאטמן סופסוף נראה נורמלי ולא מגושם או מגוחך כמו בפחות או יותר כל גירסה שיצאה עד היום.

זה כמעט אירוני שלעומת הסרט הקודם שצפיתי בו בקולנוע, אנצ'רטד, שהרגיש צורך להסביר את הרקע של הדמויות במקום לתת למעשים שלהן להגדיר אותן, "באטמן" יודע ש-Less Is More, ולפעמים בקושי נותן לדמויות שלו לדבר, אלא להביע את התחושות שלהן – ובלי הרבה מילים מצליח להעביר הרבה יותר תחושות ומידע עליהן, בין היתר בעזרת הצילום, הפסקול וההבעות הנהדרות של כל הקאסט. אפרופו פסקול, המיקס סאונד של הסרט הזה הוא פשוט מצוין כמו בג'וקר כשכל יריה או פיצוץ ירעידו לכם את הבטן ואת הלב.

ריבס בוחר פה לספר סיפור די מקורי (אבל כזה שאולי יזכיר לכם מדי סרטים כמו Se7en ו"זודיאק"), אבל במקום לעשות את אותן טעויות של זאק סניידר שהלך בדרכו של פרנק מילר, ריבס בוחר לקחת כמה פריטים בודדים ממילר, ולהתמקד בסיפורים שהפכו את סדרת הקומיקס לאיקונית באמת כמו Long Halloween וקצת טיזינג לסיפורים כמו No Man's Land ואפילו Court Of Owls – עם לא מעט דגש על החלק הבלשי של "הבלש הטוב בעולם". בכל פעם שפחדתי שריבס יקח את הסרט למחוזות הלא נכונים (כלומר, אלו של מילר. שכנעו אותי אחרת), הוא מנווט את הדמויות לחוף מבטחים שמעריצי באטמן וותיקים יעריכו, ומוכיח שהוא כנראה מעריץ באטמן הרבה יותר גדול מכולנו.

למה בכל זאת אתם הולכים לשמוע הרבה לכלוך עליו?

הבעיה הכי גדולה של "באטמן" היא האורך שלו, שעומד על קרוב מאוד ל-3 שעות. אני לא יכול להגיד שהיה שלב שבו "השתעממתי" מהסרט, אבל בהחלט הרגשתי את האורך שלו למרות שנהנתי ממנו עד מאוד, ואני חושב שאני יודע בדיוק למה: לסרט יש נטייה קלה לחזרתיות, ואפילו כמה סצינות שממש חוזרות על עצמן, בין אם בתור בדיחה קלה או באמת כחלק מהעלילה. לצד החזרתיות הדי ברורה הזאת, יש את החזרתיות של אופן הפעולה של הרידלר, שהורג או מענה אנשים, ואז יש חידה נוספת שמתקדמת אל הקורבן הבא ואל החידה הבאה – כשכולן כמעט מרגישות די דומות. הסרט אפילו סובל מתופעה משונה שאולי זכורה לכם מהפעם ההיא שבה ראיתם את "שר הטבעות: שיבת המלך" וחשבתם שהסרט הסתיים 3 פעמים לפני שעלו הכותרות.

ועל כל זה יושב אמנם פסקול משובח של מייקל ג'יאקינו, אבל בחלק נכבד ממנו הוא עושה הלוך ושוב בין עיבודים שונים ל-Ave Maria ולנעימה החדשה (המצוינת!) של באטמן שהוא הלחין שאתם תזמזמו בוודאות לאורך הימים שאחרי הצפיה. בהאזנה לפסקול יום לאחר ההקרנה, הדפוסים האלו קצת החלו להעיק, ולמרות שכל אחת מהנעימות עובדת מצוין בפני עצמה – המכלול הזה יוצר תחושה של רפפטיביות שחייבת לתרום לתחושת המועקה של הסרט.

הייתי מאוד שמח אם הסרט היה מתקצר לשעתיים, שעתיים וחצי גג, ולמרות שאין לו "בטן" ברורה, אני מרגיש שאם היו חותכים עוד רצח אחד של הרידלר, מעט מהממבו-ג'מבו של שמות ואירועים של גנגסטרים, או אפילו עוקרים לגמרי מהסרט את הפינגווין, הוא לא היה משתנה יותר מדי. ואם כבר היינו קצת מחדדים את הסרט, לא הייתם מפנקים אותנו עם עוד קצת סצינות של ברוס ואלפרד?

מי שמצפה לסרט גיבורי על קלאסי וכיפי בסגנון מארוול או מה שזה לא יהיה ש-DC מנסים לעשות שהם מחקים אותם – הולך להתאכזב מאוד. זה לא סרט "שובר קופות" קלאסי למרות שהוא מספר את הסיפור של אחת הדמויות הפופולאריות והאהובות ביותר בתרבות-הפופ. סביר להניח שאותם אנשים הולכים לצאת מהאולם ולהגיד שזה סרט נמרח, משעמם ומתיש – אבל לדעתי זה בעיקר כי "באטמן" הוא ממש לא סרט קומיקס קלאסי, אלא פשוט סרט קולנוע שבמקרה הגיבור שלו הוא באטמן.

ובכל זאת – חובת צפייה

אז לא, "באטמן" הוא ממש לא סרט מושלם (והגיע הזמן לעקור את הספרות "1" ו"0" ממקלדות של כמה אתרים ומבקרים שנוטים להגזמה), והוא סובל מכמה טעויות שהופכות אותו לחוויה מעט מתישה – אבל הוא כן סרט מצוין. הוא מותח, הוא יפהפה, הוא משוחק נהדר, הוא כולל אקשן סוחף ויצירתי, טייקים מרעננים על סיפורים מוכרים ואווירה מדויקת להפליא. הוא פשוט לא נועד להיות Crowd Pleaser פלסטיקי שיספק את אחרון הצופים.

"באטמן" מצטרף לרצף שהתחיל ה-Joker (ובמידה מסוימת גם The Suicide Squad של ג'יימס גאן) שלא נראה, מרגיש או נשמע כמו סרט קומיקס סטנדרטי. אלא סרט שהוא הוכחה אמיתית לכך שכשנותנים לבמאים מוכשרים יד חופשית, בלי לכבול אותם לשום "יקום קולנועי" ושטיקים מעיקים, הם יכולים לספק יצירות באמת מיוחדות. כאלו שלא סתם מבדרות אתכם לשעתיים הקרובות, אלא כאלו שממשיכות ללוות אתכם גם אחרי שתצאו מהאולם.

תודה רבה לך כריסטופר נולאן, מאט ריבס יקח את זה מכאן.

עוד סיפורים כאלו מחכים לכם עכשיו עוד סיפורים כאלו מחכים לכם עכשיו בערוץ העדכונים הרשמי של גיקטיים

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

11 תגובות על "קללת נולאן הוסרה ו"באטמן" הוא סרט מצוין. אבל זה לא אומר שלא ישנאו אותו"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אופיר
Guest
ראיתי את הסרט אתמול, בעיקרון מבוסס על סאגה של באטמן שנקראת long halloween. בתור חובב באטמן מושבע חייב לומר שמדובר באדפטציה הכי מעולה ומדוייקת שנעשתה של עולמו של באטמן, התחושה המציאותית עולה אפילו על זה של נולן (עם נפילה פה ושם), הטון, האווירה, התחושה, מאוד מוצלח וסרט חובה ביותר לכל חובב באטמן באשר הוא. מה שממש אבל ממש הפריע לי זה שפטרסון פשוט שחיף, הוא נראה אנורקס על גבול החולני, אם הייתי נבל במקום אגרוף הייתי נותן לו סנדוויץ. באטמן אמור להיות סוס על גבול הסטרואידים ומה שפטרסון עושה בסרט לא עולה בקנה אחד עם מה שנראה שמסוגל וזה מאוד… Read more »
משה
Guest

גם על הסרט האחרון של ספיידרמן היו ביקורות טובות וראיתי בקולנוע והתאכזבתי. יש לי תחושה שאותו דבר גם עם הסרט הזה.

מבקר באתר
Guest

הסרטים של בטמן וספיידרמן כבר מיצו את עצמם.
שתי דמויות שכבר 30 שנה עושים עליהם סרט.. כל פעם שחקן אחר עלילה דומה אך שונה. מיצינו.

Jona
Guest

ביקורת מעולה ומדויקת להפליא

אורי
Guest

ביקורת פשוט מצוינת ומדויקת.
לא סרט מושלם, אבל בהחלט סרט מצוין ושונה בנוף שלנו.
מעדיף בכל יום לראות סרט שמנסה לחדש ולהיות מקורי מאשר סרט שהולך על הנוסחה הקבועה.

אלירן
Guest

הביקורת הכי טובה ומדוייקת שקראתי על הסרט הזה, מסכים עם כל מילה

נבו
Guest

לא מסכים.
אני לא חושב שהוא מתעלה על הסרטים של נולאן.
אחרי שעתיים כבר רציתי לצאת מהקולנוע.
הטויסט היחיד בסרט קרה שגילו מי הוא הרידלר, וזה לא היה כזה שוקר מטורף.

אלעד
Guest

איזו ביקורת מעולה. כיף לקרוא!

Oshi
Guest

פחות מתחבר לסרטי באטמן (מחנה ספיידרמן אנוכי) , אבל נהנה כשהסרט טוב . הסרט הזה לא מוצלח לטעמי , לא שסבלתי לראות אותו , אבל בראיה לאחור לא הייתי משקיע עליו כרטיס ואפילו לא הייתי מוריד אותו .
למה ? כי הסרט מרגיש מפוזר , לא מובן כל כך , השחקן והאופי הגותי לא מתאימים לדמות של באטמן. משהוא לא עובד ולא עובר .
אבל מי שמתחבר לסרטים אפלים ולבאטמן כנראה שיהנה מהסרט הזה.

תל אביבי
Guest

שני גיבורי העל היחידים שאני אוהב זה ספיידרמן ובאטמן

דקל
Guest
״עלייתו של האביר האפל״ הוא לא רק הבאטמן הכי טוב, אלא גם סרט הקומיקס הכי טוב. ביקורת מבריקה ומצמררת על הקפיטליזם האמריקאי עם אזכורים למרקסיזם, שעברו מתחת לרדאר של רוב האנשים. פסקול מושלם והנבל הכי טוב. אז לשים אותו בשורה אחת עם ״באטמן ורובין״ זה מביך. ״האביר האפל״ הוא יצירת מופת, שנייה רק לעלייתו של, וכמובן הית׳ לדג׳ר בהופעה חד פעמית. הבאטמן החדש בהחלט מצוין ומאד מתקרב אליהם. אפל מהם, אלים מהם, אופראי, גדול מהחיים – לי הוא נראה כמן גרסת הקומיקס לדון ג׳יבואני של מוצרט. אבל כמו הדמות שלו, הוא עדיין בוסרי ועדיין לא חף מטעויות – פטרסון חד… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: