אחרי שגרמו לנו להתמכר, ענקיות הטכנולוגיה מנסות לעזור לנו עכשיו להגמל – למה?

במקום למצוא דרכים לגרום לנו להשתמש יותר בטכנולוגיה, חברות הטכנולוגיה מוצאות דרכים חדשות לגרום לנו להגמל קצת. האם זהו פתחו של עידן חדש?

Caucasian woman using cell phone in bed

תמונה: Adam Hester, Gettyimages Israel

אפשר להגיד שתקופת “ירח הדבש” שלנו עם הטכנולוגיה הסתיימה רשמית. המשתמשים כבר לא מתעלפים מכל עיצוב חדש. לא כל שדרוג למעבד מצליח להלהיב את העולם ופיצ’רים חדשים למערכות הפעלה הם בסך הכל עוד פונקציה שנשתמש בה מדי פעם, אבל לא באמת משנה את אופן השימוש שלנו במכשיר. במקביל לחוסר ההתרגשות הכללית, המשתמשים מתחילים להבין את ההשלכות של הטכנולוגיה על החיים שלנו ונחשפים ללא מעט חסרונות והשפעות שליליות שלה. החברות מזהות את המגמה הזו ומגיבות בהתאם, כאשר דווקא מצידה של גוגל הגיע צעד מונע חיובי שעשוי לשנות את התעשייה כולה.

החברות גרמו לנו להתמכר, עכשיו הן יחזירו לנו את השליטה

עד כמה שהטכנולוגיה היא דבר נהדר, היא השתלטה וממשיכה להשתלט על החיים שלנו. ילדים ומבוגרים כאחד מתמכרים לסמארטפונים, משחקים ורשתות חברתיות, ומשתמשים בהם הרבה יותר מדי זמן לאורך היום. גוגל שמה לב לתופעה הזו (יש שיגידו באיחור משמעותי), ובחשיפת Android P בשבוע שעבר, היא הציגה דגש לא קטן על מה שהם מכנים “Digital Wellbeing”, סוג של מנגנון לשמירה על אורך חיים דיגיטלי חיובי, מודע ואיכותי יותר.

בין הכלים שגוגל הציגה ניתן למצוא את ה-Dashboard בו ניתן לראות את זמני השימוש במכשיר, כמות הפעמים שפתחתם אותו היום, באילו אפליקציות בזבזתם הכי הרבה זמן, כמה התראות קיבלתם, ועוד מידע שיעזור לכם להבין את הרגלי השימוש במכשיר. גוגל מאפשרת לכם גם להגדיר זמן קצוב לכל אפליקציה שלאחריו תקבלו התראה והאייקון שלה יהפוך לשחור-לבן, כדי לסמן לכם שבזבזתם עליה יותר מדי זמן, ואפילו גם הציגה מצב Wind-Down שיהפוך את כל התצוגה שלכם לשחור-לבן כדי לסמן לכם שהגיע הזמן לשים את הטלפון בצד וללכת לישון. אלה רק חלק מהכלים שגוגל הציגה שמטרתם ברורה: להבין את הרגלי השימוש שלכם במכשיר, ואז לצמצם אותו.

אפילו פייסבוק מכה על חטא

Facebook CEO Mark Zuckerberg Testifies At Joint Senate Commerce/Judiciary Hearing

תמונה: Alex Won, Gettyimages Israel

גוגל היא לא היחידה שפתאום “ראתה את האור”. כבר בתוצאות הרבעוניות האחרונות של שנת 2017 ניתן לראות שפייסבוק מקיימת משנה דומה יחסית, כאשר בהכרזה על הדו”חות הכספיים, מנכ”ל פייסבוק, מארק צוקרברג אמר כי “ברבעון האחרון, ביצענו שינויים כדי להראות פחות סרטון ויראליים כדי לוודא שהזמן של אנשים (ברשת החברתית) מנוצל כיאות. לסיכומו של דבר, ביצענו שינויים שהורידו את משך זמן השימוש בפייסבוק בכ-50 מיליון שעות מדי יום”. בהמשך ציין צוקרברג כי מדובר בירידה של 5% במשך זמן השימוש היומי בפייסבוק. זאת בעיקר לאור שינוי החשיפה של תוכן של דפים חיצוניים, ומתן דגש לתוכן של חברי הפייסבוק שלכם.

מיקרוסופט הצטרפה אף היא לחגיגת המוסריות לאחרונה כאשר בכנס המפתחים שלה, Build 2018, סאטיה נדאלה, מנכ”ל מיקרוסופט, טען שלחברה ישנו צוות “אתיקת בינה מלאכותית” שמוודא שטכנולוגיות מתקדמות כמו Deep-Learning לא יעמיקו שסעים בחברה כדי ש”ההחלטות שאנחנו מקבלים יהיו החלטות טובות גם לעתיד”.

תמונה: Bloomberg, Gettyimages Israel

בזאת, החברות הגדולות ביותר בעולם הטכנולוגיה מנסות לצמצם את הנזקים שנגרמים כתוצאה מהטכנולוגיות שהן מפתחות, גם אם בשלב הזה בעיקר על ידי צמצום הזמן של המשתמשים בהן. וודאי שמתם לב ששם אחד בולט בהיעדרו מהרשימה. אנחנו מדברים כמובן על אפל, שאנחנו שומעים ממנה הרבה על שמירה על הסביבה, ומגוון אתני בחברה, אבל קצת פחות על הגנה על המשתמשים מפני ההשלכות השליליות של המכשירים שלה. רק לפני חודש בכיר לשעבר באפל טען שאפל אחראית להתמכרות ושימוש יתר במכשירים. בין השאר, הוא טען כי אפל צריכה לספק למשתמשיה כלים כדי “להבין יותר איך הם משתמשים במכשיריהם. כדי לעשות זאת, עליה לתת לאנשים לעקוב אחר פעילותם הדיגיטלית בפירוט ודרך כל המכשירים”. שמועות רבות גורסות כי אפל תשיק ב-iOS 12 כלים דומים מאוד לאלו של פונקציות ה-Wellbeing של גוגל, שיאפשרו למשתמש שליטה ובקרה על השימוש שלו במכשיר.

הטבעונות של עולם הטכנולוגיה

נראה שמילת הקסם בשנת 2018 עומדת להיות “אתיקה”. הצרכנים התחילו להתעורר ולהיות מודעים לנזקים שיכולים להגרם משימוש בטכנולוגיה, וחלק מהחברות רוצות להקדים תרופה למכה. לפני המחאות, לפני התחקירים ולפני השערוריות הבאות. כעת נותר לראות אילו חברות יהיו בחוד החנית של האתיקה הטכנולוגית ויובילו את הקווים המנחים שלנו לעשור הקרוב, ואילו עלולות למצוא את עצמן מתעוררות מאוחר מדי.

ממש כמו שהמודעות לצריכת מוצרים מהחי בפרט, ותזונה ככלל, הפכו מדבר נישתי לכוח של ממש שמשפיע על תעשיות שלמות, נראה שגם המודעות לנזקי הטכנולוגיה מתחילה לצבור תאוצה, ואם ענקיות כמו גוגל ופייסבוק מנסות למצוא דרכים בהן נשתמש פחות בטכנולוגיה – יתכן ואנחנו עומדים בפני עידן חדש בהקשר הזה.

עם זאת, בואו לא נשכח את האפשרות האחרונה: חברות הטכנולוגיה לא בהכרח גידלו מצפון: גוגל יכולה להעזר בכל הפונקציות החדשות כדי להבין את הרגלי השינה והשימוש של המשתמשים שלה בצורה טובה יותר כדי להנגיש פרסומות בצורה מדויקת יותר (היא חברת מידע, אחרי הכל). בעוד שפייסבוק רוצה לגרום למפיצים השונים לשלם יותר על שירותי הפרסום שלה כדי להנות מהחשיפה שאליה התרגלו לפני השינויים שהיא ביצעה בפיד. אז אולי מדובר בשינוי חשוב, אבל כדאי לקחת גם אותו בערבון מוגבל.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

2 תגובות על "אחרי שגרמו לנו להתמכר, ענקיות הטכנולוגיה מנסות לעזור לנו עכשיו להגמל – למה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
איציק
Guest

סאטיה נאדללה מדבר על אתיקה, אבל ממשיך לכפות עדכונים על משתמשי חלונות 10, לאסוף עליהם מידע רב, ובעצם לעשות במערכות של המשתמשים כבשלו.

GTA
Guest

נראה לי שפוספסה פה איזו נקודה…
כל החברות שהוזכרו כאן השקיעו המון כסף וזמן בפיתוח של אלגוריתמים שהמטרה שלהם היא לגרום למשתמשים להישאר כמה שיותר זמן בפלטפורמה שלהם, זה חלק די משמעותי מהמודל הכלכלי שלהם. הצעדים שהם עושים ע”מ “לגמול” אותנו מהמוצרים שלהם הם בעיקר לצרכי תדמית, שנחשוב שאכפת להם. זה קצת כמו שמפעל הפיס מצד אחד משווק הימורים באופן אגרסיבי ומצד שני מציג אזהרות נגד התמכרות ואפילו מממן תכנית גמילה למכורים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: