הנפט הגולמי של עולם האוטומוטיב: איך מתמודדים עם כמויות אדירות של דאטה?

הדאטה הרב שאוספים חיישני הרכב לא שווה הרבה בלי היכולת להפוך אותו למידע שימושי ויעיל, ובעשור הקרוב האתגר הזה ימשיך לגדול. אז איך מפיקים ממנו ערך שיחסוך בכסף ואף יציל חיים?

תארו לעצמכם כמה ערך אפשר להפיק מהמידע שאוספים הרכבים (צילום: Pexels)

מאת מתן טסלר

עולם האוטומוטיב עובר מהפכה בשנים האחרונות, ואת ניצני התגשמותה אנחנו כבר יכולים לראות. הצמיחה הגדולה עוד בדרך – החלום על כבישים חכמים ומכוניות שמדברות אחת עם השנייה עוד לא התממש, אבל אנחנו מתקרבים אליו בצעדי ענק.

אחד האתגרים הגדולים של התעשייה הזאת הוא כמויות הדאטה האדירות שנאספות על ידי חיישנים ורכבים והפיכתן למידע שימושי ומועיל. המידע ברכבים נאסף מחיישנים טריוויאליים כמו GPS, מד המהירות, זווית הנסיעה ועוד. בנוסף, ישנם חיישנים שלוקחים דאטה מהאודומטר, לחץ האוויר בצמיגים (חיישני TPMS), אירועים מכוננים שקורים לרכב כמו השבתה, מידע על הברקסים ואפילו קוד תקלת מנוע.

עכשיו רק תארו לעצמכם כמה ערך אפשר להפיק מסוג כזה של מידע, וכך לחסוך בכסף, לנהל תנועה בצורה חכמה ואף להציל חיים.

איך מנתחים כל כך הרבה מידע?

הדאטה שנאסף מרכבים מגיע ליצרניות הרכב או ליצרניות החלקים ברכב. הן שומרות אצלן את הדאטה בצורות שונות, אך הן לא אלה שמעבדות אותו ומייצרות ערך לספקיות פתרונות טכנולוגיים בתחום המוביליטי. ספקיות אלה מתמודדות עם הצורך ביצירת אינטגרציה וניתוח המידע הרב, וכאן יש ארבעה אתגרים מרכזיים שדורשים פתרון.

1. מערכת האוטומוטיב היא סוג של Walled garden שקשה לחדור אותה

רכב חדש שיוצא מהמפעל יכלול לרוב עשרות חיישנים והוא יכול לייצר עד 25 ג’יגה בייט בשעת פעילות אחת; במושגים של עולמות ה-IoT זה המון. הנגשת הדאטה הזה לחברות שמפתחות שירותים על בסיסו היא אתגר מורכב מאוד – הדבר דורש אינטגרציות להרבה חברות רכב ולחברות נוספות בתחום הרכב, שאינן חברות דאטה ואין להן API שאפשר פשוט להתחבר אליו. לכן נדרשים אינטגרציות ופרוטוקולים שונים כדי לגשת לדאטה הרלוונטי בכל יצרנית רכב.

2. נרמול, טיוב ומינימום Latency

כמויות הדאטה מהוות אתגר בפני עצמו. אנחנו רוצים לנרמל את הדאטה שאין לו תקן אחד, לזהות בעיות בו ולפתור אותן, לנקות את הדאטה מטעויות ולתרגם אותו לשפה מנורמלת – וכל זאת תוך כדי מינימום השפעה של Latency עליו.

3. הנגשת דאטה ללקוחות רלוונטיים

הדאטה רלוונטי עבור המון שירותים בתעשיות שונות, כמו ניהול תנועה, ניהול ציי רכב, ניווט, שירותי חניה ועוד. אך יש פה אתגר מוצרי – לחשוף רק את הדאטה הנכון דרך הממשק המתאים לכל מקרה ושימוש.

4. פרטיות

מעל כל האתגרים שצוינו ניצב הצורך והרצון לעמוד בתקנות הפרטיות הרלוונטיות לכל מקרה, שמשתנות ממדינה למדינה.

תמיכה במהפכות שמתרחשות בעולם הרכב

ארבעת האתגרים האלה הם גם אתגרים אובייקטיביים – גם מוצריים וגם של האקו סיסטם. הארכיטקטורה שמאפשרת התמודדות איתם מתבססת על Pipeline גנרי עם הרבה יכולות התממשקות, פילטור וטרנספורמציה המאפשרת גמישות בחיבוריות עם כל ספק מידע.

מעל ה-Pipeline הזה נדרשות יכולות אחסון ועיבוד של ביג דאטה התומכות במיקבול, ביזוריות ואלסטיות של תשתיות הענן השונות. את הדאטה המורכב מנגישים דרך ממשקים גמישים שתומכים בעיבודי Real-time וביכולות הנגשה של דאטה היסטורי רב, שעונה על תנאים לוגיים רבים וחישובים מורכבים מבוססי למידת מכונה. במקביל, יש צורך לייצר שכבת ניהול והנגשת המוצר דרך פלטפורמת SaaS מבוססת מיקרו שירותים, serverless וויזואליזציה של דאטה מבוסס מיקום.

בעשור הקרוב האתגרים האלו יהפכו לגדולים יותר בכמה אופנים, ובראשם סקייל. יותר ויותר רכבים על הכביש יהיו מחוברים, וכל רכב כזה ייצר עוד דאטה. בנוסף, בעלי רכב או משתמשים של שירותי תחבורה שונים יצפו לקבל שירותים איכותיים יותר ובזמינות גבוהה יותר. שילוב שני המרכיבים האלו יחד יחייב פיתוח של תשתית המסוגלת לתמוך בכמויות דאטה אדירות בזמן אמת.

אתגר נוסף יהיה תמיכה במהפכות שמתרחשות בעולם הרכב – רכבים חשמליים ורכבים אוטונומיים. שתי המהפכות האלו יוסיפו ממדים רבים של מורכבות לדאטה וייצרו המון דפוסי שימוש חדשים. עוד אתגר עתידי הוא הצורך להציף את הדאטה הרלוונטי או התובנה הנגזרת ממנו לכל שירות ולכל לקוח. לאור כמויות הדאטה האדירות, מנגנונים חכמים ורלוונטיים יהוו מכפילי כוח משמעותיים ויאפשרו לבנות ולספק שירותים שקשה אפילו לדמיין היום.

הכתבה בחסות OTONOMO

חברת הסטארטאפ אוטונומו בנתה זירת מסחר ופלטפורמת איסוף מידע מרכבים מקושרים שמשרתת יצרניות רכב, ציי רכב ויותר מ-100 נותני שירותים בתעשיית התחבורה. הפלטפורמה של אוטונומו מעבדת באופן מאובטח יותר מ-4 מיליארד פריטי מידע מדי יום, שנאספים מיותר מ-40 מיליון רכבים מקושרים מסביב לעולם. בימים אלה מגייסת החברה עובדים למרכז הפיתוח בהרצליה.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה על "הנפט הגולמי של עולם האוטומוטיב: איך מתמודדים עם כמויות אדירות של דאטה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דויד
Guest

מכיוון שאת השאלות לא צויינו בכתבה (לפחות מבחינתי)
אני אוסיף כאן.
1.איך מעלים כמות מטורפת של נתונים מהאוטו לענן?
כל זאת ללא עומס השרתים, מערכת שתהיה זולה,ומהירה.
2.איך מאחסנים את המידע העצום באוטו ולכמה זמן.
3.איך משתפים מידע בזמן אמת.

וכנראה יש עוד שאלות מעניינות שלא חשבתי עליהם

wpDiscuz

תגיות לכתבה: