טסלה שיחררה גירסה חדשה לנהיגה האוטונומית שלה. מאסק לנהגים: ”בבקשה, תהיו פרנואידים”

אילון מאסק הבטיח ניסים ונפלאות, ועכשיו גירסה 9.0 של פיצ’ר הנהיגה האוטונומית של טסלה שוחרר. הנה כל מה שחדש

צילום: גיקטיים

אחרי לא מעט המתנה ודחיות, טסלה שיחררה במהלך סוף השבוע האחרון את הגירסה המרכזית החדשה למערכת הנהיגה האוטונומית שלה, ואלפי נהגים – בינתיים בארצות הברית – המתינו שהשעון יראה חצות כדי שהם יוכלו לעדכן את רכב הטסלה שלהם ולצאת לדרך בלי ידיים על ההגה. האם יש סיבות לדאגה מכך שרכבים פרטיים עולים על הכביש עם גירסאות בטא? לפי אילון מאסק ואפילו טסלה עצמה, התשובה היא כן.

הטסטרים חיכו לחצות כדי לצאת לנסיעת מבחן

מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה, FSD (קיצור של Full Self Driving) נמצאת בשלבי בטא מתקדמים אצל חלק ממשתמשי טסלה שרכשו את חבילת הנהיגה האוטונומית שכוללת בין היתר גם את פיצ’ר החניה האוטומטית ו-Summon שמביא את הרכב מהחניה הישר אל הנהג. המערכת מקבלת עדכונים אחת לכמה זמן, אבל אילון מאסק, מנכ”ל טסלה, הבטיח עוד מ-2018 כי המערכת תתעדכן לגירסה 9 עם פיצרים חדשים, ואחרי עיכובים רבים, בלילה שבין שישי לשבת שוחררה גירסה 2021.4.18.12 שהיא בעצם FSD 9.0.

כשאתם מתקינים על הסמארטפון או הלפטופ שלכם גירסת בטא, אתם אולי מסתכנים בחווית משתמש גרועה במקרה הטוב ואיבוד מידע במקרה הרע, אבל כשאתם משתמשים בגירסת בטא של רכב אוטונומי, זה כבר סיפור אחר לגמרי שמעורר חשש גם בקרב המעריצים הגדולים ביותר של טסלה. סביב מערכת הנהיגה האוטונומית התפתחה תופעה צפויה מראש של נהגים שמתעדים את הנסיעות שלהם ובוחנים את המערכת בסיטואציות בעייתיות, ובין היתר לוכדים בעדשת המצלמה גם רגעים מאוד מלחיצים.

“היא (המערכת) עשויה לעשות את הדבר הלא נכון בזמן הכי גרוע, אז עליכם להשאיר את הידיים על ההגה בכל עת ולהקדיש אף יותר תשומת לב לדרך” – את המילים המעודדות הללו לא כתב בלוגרים או פרשנים ממורמרים, אלא ב-Release Notes של טסלה עצמה. “היה מוכן לפעול בכל עת, במיוחד בפינות מוגבלות, צמתים ובסיטואציות נהיגה צפופות”. אילון מאסק עצמו הוסיף כי “בטא 9 מטפלת ברוב הבעיות הידועות, אבל יהיו עוד בעיות לא ידועות, אז בבקשה תהיו פרנואידים”.

ממשק חדש, התנהגות יותר אנושית ומערכת שתוודא שהעיניים שלכם על הכביש

מתוך חשבון הטוויטר @tesla_raj

אז מה בעצם חדש? גירסה 9 משיקה את “Tesla Vision” שהיא מערכת ראייה ממוחשבת מבית טסלה שמפסיקה להשתמש בחיישן הרדאר ועוברת לאסוף מיד אך ורק ממצלמות הרכב. מה שחשוב כמעט יותר מכל הוא העבודה ש-Tesla Vision גם נעזרת ברשתות נוירונים ולמידת מכונה כי לשפר את מערכת הנהיגה, כך שהנהגים עשויים לראות מגמת שיפור מאוד ברורה במהלך התקופה הקרובה.

המידע שנאסף על ידי מערכות הרכב לא רק משמש לקבלת החלטות, אלא גם מוקרן על גבי מסך הרכב, שם מחכה לנהגים ממשק משתמש חדש לגמרי. על פי המשתמשים הראשונים, נתיבי הנסיעה ברורים יותר מאי פעם והעצמים שמזוהים על ידי המצלמות נותרים די יציבים במקומם וקצת פחות קופצים ממקום למקום, מה שעשוי להעיד על טיב המערכת החדשה.

לא רק מצלמות הרכב החיצוניות אמורות לסייע למערכת לוודא שאתם תגיעו ליעד בבטחה, אלא גם מצלמת הרכב הפנימית, שכעת הופעלה ואמורה לוודא שהנהג מסתכל על הדרך ולא שוקע לשנ”צ עמוק. בטסלה טוענים כי המידע מהמצלמה הזאת לא עוזב את הרכב ולא יכול להישמר אלא אם המשתמש מאשר זאת בהגדרות הרכב.

כצפוי, המשתמשים שהצליחו להכנס לתוכנית הבטא לא בזבזו זמן ויצאו לכבישי ארצות הברית כדי לבדוק את הגירסה החדשה בעצמם. עד כה, נראה שהתגובות לא רעות בכלל, כשאחד המשתמשים טען כי המערכת עכשיו “יותר אנושית, בקטע טוב” ומשתלבת בצורה הרבה יותר חכמה ובטוחה בנתיבי פניה. משתמש אחר שנסע במשך 45 דקות בגירסה 9 טען שהמערכת מבצעת יותר תיקונים בזמן אמת, כך שיש פחות מקרים של ניתוק של המערכת (Disengagement).

עם זאת, כל הסרטונים הללו הם ראשוניים מאוד ורובם התבצעו בלילה הראשון ליציאת המערכת. אם להסתמך על ניסיון העבר, תוך ימים ספורים משתמשים יתחילו להעלות שוב סרטונים מלחיצים למדי בהם הם בוחנים את המערכת במצבים בעיתיים או נתקלים באנומליות בשטח.

הסיבה שמערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה מעוררת כל כך הרבה עניין טמונה בעובדה שהיא בעלת הפוטנציאל הגדול ביותר לרכב הפרטי עד כה. לא מעט חברות בוחנות שימוש ברכבים אוטונומיים בימים אלו, כמו יאנדקס שאפילו פועלת בכבישי ישראל וגוגל שמפעילה את Waymo. אך המשותף לכמעט כולן הוא שהן לא פועלות בתחום הרכב הפרטי, אלא בתחומי מחקר ומוניות אוטונומיות ובשווקים מאוד ספציפיים.

טסלה לעומת זאת, מפזרת את המכוניות שלה ברחבי העולם, ואם יגיע היום שבו היא תקבל את כל האישורים הנחוצים לכך, היא עשויה להרים את המתג וברחבי העולם (בכפוף לרגולציה, כמובן) יוכלו יותר ממיליון רכבים להתחיל לנוע במצב אוטונומי. עם זאת, נזכיר שגם FSD הוא לא מצב אוטונומי לחלוטין בו הנהג לא צריך לעשות מאומה כדי שהרכב יגיע מנקודה א’ לנקודה ב’, אלא נחשבת לרמה 2 של אוטונומיה בה הנהג צריך להיות עירני ומוכן לתגובה בכל עת.

אגב, סרטון הבדיקה של Dirty Tesla מסתיים (החל מ-17:55) בהתוודות של הנהג שמספר שקיבל דו”ח מהמשטרה בעת צילום הסרטון אחרי שעבר ברמזור אדום מהבהב. הוא מספר כי השוטרת שעצרה אותו שאלה אותו אם הרכב נהג בעצמו, והוא אמר “כן, אבל אני לחצתי על דוושת ההאצה” (בצמתים מורכבים, הרכב בולם ומחכה לאישור מהנהג להתחיל לבצע את הפניה על ידי לחיצה על הדוושה). “אז הרכב יודע יותר טוב ממך”, השיבה לו השוטרת לדבריו.

פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

7 תגובות על "טסלה שיחררה גירסה חדשה לנהיגה האוטונומית שלה. מאסק לנהגים: ”בבקשה, תהיו פרנואידים”"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
קובי
Guest

FSD נחשב לרמת אוטונומיה 3, לא 2

שוקי
Guest

כתבה טובה בסה”כ, אין צורך בפאראנויה אבל. אני מחכה שהגרסה בטסלה שלי תתעדכן ואני אוכל להנות משיפורים באוטופיילוט (כרוז קונטרול) הרגיל שבטוח גם יהיו מבוססים על טסלה ויזן באיזהשהו שלב. כרגע האוטופיילוט זה כיף חיים בפקקים, אפס התערבות וכולי, אבל בכביש פנוי הוא יכול להיות מלחיץ, במיוחד עד שלומדים את האלגוריטם שלו. אבל ברגע שמבינים מה הוא יודע לעשות ומה לא, זה הופך את הנהיגה להרבה יותר בטוחה ופחות מעייפת

Tomer
Guest

למדת את האלגוריתם? הצצת בקוד?
Edge case קטן ואתה נכנס בחומת הפרדה
מפחיד.

חנן
Guest

מתי יגיע לארץ? עד שלא יגיע טסלה זה סתם רכב חשמלי עם מסך מגע. את כל המערכות החכמות שיש לו יש ברכבים אחרים.
אשקול לקנות כשיאושר בארץ, מקווה שיהיו יותר תחנות טעינה עד אז.

דביל
Guest

כבר יש טסלה בארץ יש עמדות טעינה יש הכול כבר פיספסת

דביל_2
Guest

הוא התכוון שהנהיגה האוטונומית תגיע לארץ , לפני שאתה תוקף תוודא שקראת נכון

פלורה פלפורה
Guest

שיכתוב נכון אז יבינו אותו.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: