פורסם הסרטון שמתעד רכב אוטונומי של אובר פוגע בהולכת רגל
משטרת אריזונה פרסמה את סרטון הוידאו שמתעד את רגע הפגיעה של הרכב האוטונומי של אובר בהולכת רגל. התאונה, שהסתיימה במותה של הולכת הרגל, העלתה חששות לגבי הבטיחות של מכוניות אוטונומיות. עומר כילף, שעומד מאחורי אחת מהחברות המתקדמות בעולם בתחום רדאר הלייזר לרכב אוטונומי: ”השוק נמצא בשלב בו הטכנולוגיה אינה בשלה”
בתחילת השבוע נרשם תקדים עצוב, כשבפעם הראשונה נהרגה הולכת רגל מפגיעה של מכונית אוטונומית. המכונית האוטונומית, מדגם וולוו XC90, שייטה ברחובות העיר טמפי שבאריזונה במסגרת הניסויים והבדיקות שעורכת אובר ברכבים האוטונומיים שלה. מאחורי ההגה של המכונית – כפי שמחייב זאת החוק – ישבה בכל הזמן הזה נהגת ניסוי של החברה, שאמורה לקחת פיקוד על הרכב במקרה של תקלה.
עתה משחררת המשטרה את הסרטון שצילמה המכונית ומציג הן את הכביש, כפי שמשתקף ממצלמת הדרך של המכונית, והן את המפעילה שיושבת מאחורי ההגה. שימו לב: הסרטון נערך על ידי המשטרה, אולם לטעמנו הוא עדיין לא קל לצפייה.
“נראה שהסנסורים הצליחו לקלוט את הולכת הרגל”
ראינו את הסרטון ביחד עם עומר כילף, מנכ”ל ומייסד חברת Innoviz, שמפתחת מערכת LiDAR לרכב אוטונומי. על פי כילף, קשה מאוד לנתח מרחוק מה בדיוק אירע, ואילו כשלים, אם בכלל, גרמו לתוצאה המצערת הזו, אולם לדעתו, חשוב להבין שהרכבים האוטונומיים כיום אינם המוצר הסופי והם גם אינם מצויידים במערכות נהיגה אוטונומית מושלמות. “ייתכן ויהיה מקום להגדיר באופן מהודק יותר כיצד ניסויים אלה מתבצעים על הכבישים” אומר כילף.
אנחנו רואים את המכונית האוטונומית משייטת במהירות של 65 קמ”ש, כשלפתע, מתוך החשיכה צצה הולכת הרגל מולה. האם מערכות הרכב או המפעילה שישבה מאחורי ההגה לא היו יכולות למנוע את התאונה?
“מהוידאו עולה האפשרות שהנהגת שאמורה לבקר את המערכת ולהגיב בעת הצורך, לא היתה קשובה ועירנית למתרחש על הכביש. זה שוב מדגיש את הצורך בהקפדה טובה יותר על כללי הניסויים.
יש להבין שבהקשר של רכב אוטונומי יש את מערכות החומרה, דוגמת מכלול הסנסורים, ולצידן מערכות תוכנה מתקדמות. ככל שמערכות הסנסורים מתקדמות יותר ומסוגלות למפות את הסביבה בדיוק גבוה יותר, כך הן בעצם יכולות לסייע למערכות התוכנה לתפקד באופן יעיל יותר – לזהות אובייקטים במרחב ולקטלג אותם לאנשים, בעלי חיים, אופניים וכדומה. לפיכך שוב, קשה לנתח מרחוק ולהבין מה בדיוק אירע ומה היו הכשלים והאם בכלל ניתן היה למנוע תאונה שכזו.
אך חשוב להבין שבסופו של דבר על מנת לספק לרכב האוטונומי את ראיית העל שהוא יידרש אליה, ישנם רבדים שונים של טכנולוגיה שיעבדו אלה לצד אלה: מערכות סנסורים, ועל גביהם מערכות תוכנה וראייה ממוחשבת, עד לרובד הגבוה ביותר של Artificial Intelligence”.
העין האנושית – וככל הנראה גם המצלמות שהמכונית היתה מצויידת בהן – לא יכלו באמת לקלוט את הולכת הרגל שהתפרצה לכביש בשעות החשיכה. האם קיים לכך פתרון טכנולוגי?
“מתוך הסתכלות על הוידאו נראה דווקא שהסנסורים שפעלו הצליחו לזהות את הולכת הרגל ולא היו מושפעים מתנאי החשיכה או התאורה. לכן יש להמתין לתוצאות הבדיקה ולניתוח של הרשויות כדי להבין איפה אירע הכשל. גלאי ה-LiDAR למשל שאינוויז מפתחת יודע להתמודד עם תנאי תאורה משתנים, בין אם שמש ובין אם חשיכה, וכן עם מצבי נהיגה משתנים שמושפעים מתנאי מזג האוויר”.
ברכב של אובר מותקנת מערכת LiDAR. היא לא היתה אמורה לזהות את הולכת הרגל?
“בשוק קיימים היום פערים טכנולוגיים, דוגמת גלאי הלידאר שיש בשימוש היום וגם שנראה שהיו בשימוש ברכב האובר המעורב. אלה אינם מספקים את רמת הביצועים או הבטיחות הנדרשים כדי להיכנס לייצור סדרתי ברכבים אוטונומיים. בנוסף מדובר בגלאים גדולים ומסורבלים שיש למקם אותם על גג הרכב, מה שעלול ליצור גם בעיה של ‘קטעים מתים’, בין היתר גם בשל העובדה שהם מותקנים בגובה רב”.
הגב
18 תגובות על "פורסם הסרטון שמתעד רכב אוטונומי של אובר פוגע בהולכת רגל"
* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.
אשה מטומטמת. כמו 99% מנפגעי הולכי הרגל
מצטער להודיע לך שתרבות הנהיגה בארץ היא מתחת לכל ביקורת.
אני אומר את זה גם כנהג וגם כהולך רגל.
רק אתמול בדרך ארוחת הצהריים עברתי במעבר חציה ברמזור ירוק ורכב שנעמד קצת אחרי אמצע המעבר חציה החליט לקחת רוורס וכמעט פגע בי…
אף אדם לא היה מספיק לבלום בזמן.
אין מה לחבר לבא בטענות לרכב האוטונומי.
אתם קוראים את הכתבה?
מבחינת סנסורים זה כמו שבנאגם יעשה תאונה עם מכונית חונה.
יש מה ועוד איך לבוא בטענות.
“בן אדם לא עוצר כדורים … אז אין מה לבוא בטענות שלכפץ … FAIL”
קשה לראות בצילום כי מצלמה לא רואה טוב כמו עין, בעיקר באור חלש.
הרכב היה צריך לעבור לאור גבוה.
יש רדארים שמותקנים שצריכים לראות חסימה של נתיב שלם בכביש, גם בחושך.
הרכב היה צריך לבצע חמיקה שמאלה. היה מספיק זמן להתחיל. עם כח החישוב שיש שם זה נצח להתחיל פעולת חמיקה.
כמו הרבה מוצרים, הפיתוח עוטף את האלגוריתם בצמר גפן והלקוח חושב שזה עובד טוב כי רוב הזמן אין הפתעות בכביש והמכירות מספרים סיפורים.
שיפרסמו סטטיסטיקה של חמיקה מחביות שנזרקות מול הרכב.
ילד שקופץ לכביש בין מכוניות לא מאפשר יותר זמן תגובה.
אם הרכב לא רואה יותר משניה קדימה שיסע יותר לאט.
הבחורה התפרצה לכביש, לא במעבר חצייה, אף נהג אנושי לא היה מצליח למנוע את התאונה.
לדעתי הרכב לא אשם.
אח”כ אתם מתפלאים למה אנחנו עם חוסם פרסומות.
על קליקבייט כזה לא מגיע לכם להרוויח
איזה טמבל
לא אמיתי שעכשיו יעצרו את ההתקדמות של רכבים אוטונומים בגלל הולכת רגל שחצתה “איפה שבא לה”.
אין שום נהג אנושי שהיה יכול לבלום או להסיט את הרכב בזמן!!
רכבים שקטים.
אני מאמין שחלק גדול אם לא כל האוטנומיים הם חשמליים – משמע: בלתי נשמעים.
יצא לי להתקל בחשמלי לפני כמה ימים.
הוא יצא מהחניה – והיה לי דיסוננס לא נורמלי בין זה שאני רואה את הרכב מתקרב אלי לבין הידיעה / חוסר הידיעה שהרכב עובד.
קיצור – עד שנתרגל (נניח 20 שנה), הם צריכים להרעיש (עם רמקולים).
(עשו את זה עם מצלמות דיגיטליות, את הרעש)
מסכים לגמרי לגבי נושא הרעש. לא יודע איך עדיין לא מתלוננים על הנושא..
כבר פעמיים קרה שהלכתי בחניון ועבר לידי רכב חשמלי מבלי בכלל ששמתי לב אליו, ממש ברגעים האחרונים הספקתי להגיב.
מה שאתה אומר נכון, אבל לא רלוונטי למקרה הספציפי הזה, כי:
א. הרכב של אובר היה מדגם היברידי, לא חשמלי לגמרי. הוא מרעיש.
ב. גם אם נניח שהרכב היה חשמלי ושקט, את האורות שלו הולכת הרגל יכולה לראות ממרחק רב, למעשה הרבה לפני שהיא שומעת אותו. (זה לא סותר את מה שכתבת כמובן, אבל זו עוד אינדיקציה משמעותית)
״קיצור – עד שנתרגל (נניח 20 שנה), הם צריכים להרעיש (עם רמקולים).״
לוגיקה זה לא הצד החזק שלך אני מבין.
איך נתרגל למצב החדש אם אתה רוצה לשמר את המצב הישן?! חחח
רואים שהיא יצאה מאזור של “צל מוכל” אף אחד לא היה יכול לראות דבר כזה ולהגיב בזמן ..צריך מצלמה תרמית.
בדיוק כמו שמצפים ממיצב במטוס לעבוד טוב יותר מבן אדם גם כאן מצופה מרכב שכזה להיות יותר אמין מבן אדם (לפחות 10x), לייזר היה מזהה אותה בקלות, המירוץ הפתטי לרכב אוטונומי גורם להם להיות רשלנים בסוף הם ידפקו לכל התעשיה את תמיכת הציבור..
האישה לא “התפרצה” לכביש היא כבר היתה באמצע הדרך. האשמה היא של הנהג והמכונית.
מטומטמת. זו אשמתה בלבד
זה ערוך באפטראפקטס. זה לא אמיתי. סתם כתבה מצוצה מהאצבע כדי לעשות רעש.