מערך טלרפואה בזמן שיא ורובוט במחלקת קורונה: ההייטק הישראלי עוזר לבתי החולים

המרכז הרפואי ”שערי צדק” הצליח להעמיד מערכת טלרפואה בתוך שבוע בלבד במקום חודשים, וב”סורוקה” מסתובב רובוט ישראלי בין חולי הקורונה ומפחית את הסיכון להידבקות של הצוות הרפואי. 2 סיפורים מתוך רבים, שמראים כיצד מתגייס ההייטק הישראלי לעזרת בתי החולים

מקור: Unsplash

התקופה והמשבר מולידים שיתופי פעולה חדשים ומעניינים בלי הרף, זהו צו השעה. חברות טכנולוגיה וסטרטאפים רוצים לרתום את הטכנולוגיה והידע על מנת לסייע ככל יכולתם ובקבועי זמן קצרים עד כמה שניתן.

במקום חודשים על גבי חודשים – שבוע

אחת הבעיות המרכזיות בזמן הקורונה היא כמובן סכנת ההידבקות, שמחמירה בין כותלי בתי החולים. לכן, כדי להמנע ככל האפשר מביקור של חולה קורונה לא מאומת עדיין או חולים אחרים, שיגיעו ללא צורך לבית החולים ויחשפו את עצמם להידבקות – הוחלט במרכז הרפואי “שערי צדק” שבירושלים להקים מערך טלרפואה, כלומר, מתן שירותי רפואה מרחוק.

בזמני שגרה מדובר היה במשימה שאורכת חודשים על גבי חודשים, הן בגלל המורכבות שלה, הן בגלל הדרישות הטכניות והן בגלל הקשיים הבירוקרטיים. אבל לא הפעם. המרכז החדש הוקם תוך שבוע בלבד והוא מאפשר למטופלים מהאיזור לקבל ייעוץ רפואי, בדיקות, טיפול תרופתי ומעקב טיפולי רציף ישירות מהבית באמצעות הטלפון הנייד. בין היתר מאפשרת המערכת שיחת וידיאו עם הרופא בצורה פשוטה וידידותית למטופל ללא צורך בהורדת אפליקציות או הכנה מוקדמת, מה שמנגיש את הטיפול הרפואי למטופלים בתקופה זו, בה ריחוק פיזי ובידוד הינם כורח המציאות.

הפרויקט התאפשר הודות לשיתוף הפעולה בין המרכז הרפואי, חברת גוגל והמרכז הישראלי של חברת Vonage האמריקאית, שסיפקה גם את הטכנולוגיה הדרושה ואת התמיכה – ללא עלות. בניגוד גם למוצרי מדף אחרים, השירות והשימוש נעשו ללא הגבלות כלשהן על אורך השיחה, מספר המשתתפים וכו.

המפתחים עבדו על זה 24/7

בשיחה עם גיקטיים מספרת עדי בורדוביץ, מנהלת מוצר ב-Vonage, כי כדי לענות על צורכי בית החולים, היה צורך להסב את פלטפורמת שיחות הוידאו של החברה לעברית ולאפשר שהיא תעבוד על גבי מובייל web, ללא צורך במחשב או בהתקנה של אפליקציות. בכדי להבטיח את פרטיותם של המטופלים, פיתחו בחברה תוך מספר ימים אפשרות ייעודית לנעילה של השיחה למצטרפים נוספים. בנוסף, נעשה שימוש ב-Messaging API של החברה המאפשר לרופא לשלוח לינק לחולה ולבצע איתו שיחה בקלות.

״בעתות שגרה, פרויקט בסדר גודל כזה היה לוקח מספר חודשים״ אומרת בורדוביץ, מנהלת מוצר ב-Vonage, ״אבל המפתחים שלנו עבדו 24/7, כולל בסוף השבוע, כדי לגרום לזה לקרות״.

היי-טק, סטארטאפים וטכנולוגיה - רוצים להקדים את כולם? היי-טק, סטארטאפים וטכנולוגיה - רוצים להקדים את כולם? להורדת אפליקציית גיקטיים לאייפון ולאנדרואיד לחצו כאן

כדי לעמוד ביעד השאפתני הוקם בחברה צוות קטן של 3 מפתחים, שהצליחו לשמור על סינכרון מבחינת הלו”ז, המשימות והשינויים שהיו צריכים להיעשות תוך כדי תנועה. ״מיפינו את המשימות וצימצמנו את הרשימה למשימות חובה בלבד. כל משימה נבחנה לעומק על מנת להבין איך לבצע אותה בצורה הטובה והמהירה ביותר מבלי לפגוע במוצר ובמשתמשים קיימים. הוספנו לוגיקות ספציפיות בצורה מנותקת מהפרויקט הגדול כך שנוכל למחוק אותן בקלות יחסית במידת הצורך, והקמנו דומיין חדש עבור הרופאים על מנת שנוכל לעשות שינויים באופן שלא יפגע בלקוחות קיימים ויאפשר לפרוש שינויים בקצר מהיר יותר״, אומרת בורדוביץ. ״ברגע שסיימנו לפתח כל חלק, כל הקבוצה הייתה מתאגדת יחד לעשות Bug Squash כל אחד על המכשירים שהיו לו באותו רגע בבית ויחד מצאנו ותיקנו את הבאגים כדי להגיע למצב שאפשר לשחרר את הפיצ׳ר בהקדם״.

שגיא דודאי, מנכ”ל Vonage ישראל, הוסיף כי כאשר מדובר בפרויקט למען “מטרה טובה”, אין צורך באישור מהמטה האמריקאי, והמרכז הישראלי חופשי להתקדם עם פרויקט מסוג זה. לדברי דודאי, כאשר המנכ”ל העולמי של החברה וההנהלה העולמית שמעו על היוזמה הם התלהבו ממנה ותמכו בה.

המערכת נכנסה לשימוש כבר לפני כשבועיים ומשרתת מאז בהצלחה את מטופלי המרכז הרפואי שערי צדק.

רובוט-אח חדש במחלקת קורונה בסורוקה

מקור: RoboTiCan

גם חברת רובוטיכאן הישראלית נחלצה לעזרת בתי החולים עם רובוט ה-NurseeBot שלה. הרובוט, שפותח במיוחד עבור מחלקת הקורונה בסורוקה, מאפשר תקשורת ישירה בין רופא לחולה קורונה – ללא מגע פיזי, שעלול להביא להדבקה.

הרובוט שנשלט על ידי שלט רחוק, כולל 4 גלגלים והוא מסוגל לנווט בשטח בנוי ובשטח פתוח, כשבחלקו העליון טאבלט עם מצלמה לוידיאו-צ’ט. הרובוט גם מצויד בתא ייעודי לנשיאת ציוד רפואי ויכול לספק למטופלים גם את התרופות שלהם – כך שהצוות הרפואי יוכל להתפנות להיות במקומות נחוצים יותר בכל רגע נתון. ד”ר אלי רוזנברג, רופא בכיר ביחידה לטיפול באירועים מיוחדים לחולי קורונה בסורוקה, מספר כי בעזרת הרובוט-אח, הצוות הרפואי מקבל תמונת מצב מלאה על המיקום שלו במרחב ומצב המטופלים: “כך המטופלים יוכלו לשמוע ולראות אותנו ואנו נוכל לראות ולשמוע אותם. זה יהיה מכפיל כוח מאוד מאוד מרכזי מבחינתנו”.

מיכל קובזמן

עורכת וכותבת תוכן (ואם נשאר זמן, כותבת גם ספרים)

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: