עיריית תל אביב עושה סדר בקורקינטים השיתופיים

אחרי שהם הפכו ללהיט ענק ברחבי תל אביב, בעירייה מוציאים כללי הסדרה חדשים שיכנסו לתוקף כבר בחודשים הקרובים. בתפריט: חניה מוגבלת, אכיפה מוגברת, בלימת ההתרחבות של החברות ועוד

תמונה: Bird

קשה להתעלם מהתופעה ששוטפת את רחובות תל אביב. מה שהתחיל מטרנד קל של רוכבים פרטיים שרכשו אופניים וקורקינטים חשמליים, הפך את תל אביב לאיזור ניסוי פופולארי כמעט לכל חברות הקורקינטים השיתופיים הגדולות בעולם. עכשיו, אחרי ההשתלטות על הרחובות, עיריית תל אביב פרסמה כללים חדשים לחברות הקורקינטים השיתופיים, ועל מנת לקבל היתר זמני להפעלת השירות שלהן, הן יצטרכו לשנות לא מעט בפעילות שלהן.

הגעתם ליעד? כבר לא תוכלו פשוט לזרוק את הקורקינט בכל מקום

החוקים החדשים, אשר יכנסו לתוקף ב-1 באוגוסט (ותקפים גם לחברות קורקינטים שיתופיים וגם לחברות אופניים שיתופיים), מכסים לא מעט מתחומי הפעילות והטענות הנשמעות כנגד החברות השיתופיות: עד כה, חברות כלי רכיבה שיתופיים אפשרו לרוכבים לסיים את הנסיעה בכל מקום שרק ירצו, אך לאחר קבלת לא מעט תלונות על כלים שחוסמים את המדרכה וגישה למקומות נוספים, התקנות החדשות ישנו זאת.

בשלב הראשון, איזור רובע 3 בתל אביב (חוף הים ממערב, אבן גבירול ממזרח, נחל הירקון מצפון וקו הרחובות בוגרשוב, שד’ בן ציון ומרמורק מדרום) יוגדר כאיזור מוגבל חנייה, ומשתמשים אשר ירצו להתחיל נסיעה חדשה או לסיים נסיעה נוכחית, יאלצו לעשות זאת ב״תאי חנייה״ מסומנים. לטענת העירייה, התאים הללו ימוקמו על הכביש בקרנות רחוב, רצועות שירות במדרכות, במקומות ״מתים״ על מדרכות רחבות ואפילו בחניות ״כחול לבן״ ברחבי העיר. כמו כן, העירייה מנסה להרגיע וטוענת כי התאים ימוקמו במרחק של כ-100 מטר האחד מהשני כדי ליצור רצף זמינות של כלים ואפשרויות חניה. אם כלי של אחת החברות יימצא מחוץ לחניה המסומנת, הוא יוחרם, ולא מן הנמנע שהחברה תגלגל את הקנס על המשתמש שהשאיר אותו במקום אסור.

בעירייה טוענים כי בהמשך יסומנו עוד מאות תאי חנייה ברחבי העיר, וכאשר אלו יתעדכנו באתר העירייה ומול אפליקציות החברה, על החברות לא לאפשר נעילה של הכלים מחוץ לתאים. מעניין יהיה לראות האם עיריית תל אביב תבחר שלא להאריך את החוזה שלה עם ״תל-אופן״, ותהפוך את גם את איזורי מתקני הנעילה של האופניים לתאי חנייה יעודיים. כמו כן, אם לא חשבתם שעד כה פקחי העירייה מציפים גם הם את מדרכות תל אביב, וודאי תשמחו לדעת שהעירייה הודיעה כי היא תגביר את האכיפה על נסיעה אסורה על גבי מדרכות העיר.

החברות יחויבו לפרוש כלים גם באזורים הפחות חביבים עליהן

אם חלק מחברות הקורקינטים והאופניים ניסו עד כה להתחמק מלמקם את הכלים שלהן במקומות מרוחקים ומעט בעיתיים יותר מבחינתן, כעת העירייה תחייב את החברות לאפשר השכרה והחזרה של הכלים בכל רחבי העיר, לרבות איזור יפו, וכמו כן תחייב פריסה של הכלים באיזורים מועדפים כמו יפו ואיזורי עבודות הרכבת הקלה. באיזורים אלו קשה הרבה יותר למצוא כלים שיתופיים בימינו, וחלק מהחברות מעדיפות להתעלם מהאיזורים מסיבות כאלו ואחרות.

המפעילות יידרשו שלא לאפשר הפעלת אזעקה או צפצוף מהכלים בשעות הלילה (בין השעות 23:00 ל-07:00). אזעקות אלו אמורות לאפשר לרוכבים לאתר את הכלים בסביבות בעייתיות ולמנוע גניבות, אך בחודשים האחרונים הפכו למטרד עבור תושבי תל אביב שסובלים מרעשים לאורך כל הלילה. בנוסף, החברות יצטרכו להכין וליישם תוכניות ״להגברת השמירה על חוקי התעבורה״ ולהפעיל מוקדת שירות לקוחות שיתקשר גם עם המוקד העירוני.

יותר ממיליון נסיעות בחודש

הדרישה הבעייתית ביותר מטעם העירייה, לפחות על פי יניב ריבלין, מנכ״ל בירד ישראל (שהייתה הראשונה לנחות בישראל), היא הגבלת כמות הכלים המקסימלית ל-2,500 כלים: ״אנחנו מבססים את ההיצע אך ורק על פי הביקוש, כך שהטלת מכסות תגרום להורדת הביטחון בשרות לטווח הארוך. יש לציין כי כבר עכשיו הביקוש גובר על ההיצע״. על פי הערכות, אף אחת מהחברות הפעילות עוד לא פרסה מספר כזה של כלים, כך שהדבר עשוי לאפשר לחברות לנצל את המכסה הזאת ולפרוס את מספר הכלים המקסימלי בכל עת, ובכך להציף עוד יותר את העיר בכלים בחניות ברחבי העיר מצד אחד, אך למנוע את התרחבות השירותים בהתאם לביקוש מצד שני. לבסוף, העירייה דורשת מהחברות להעביר לה מידע ונתונים ״לצורכי מחקר וניתוח״, אך לא מפרטת באיזה מידע מדובר ומה היא מתכננת לעשות עימו.

מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב-יפו חושפת נתון מעניין במיוחד, וטוענת כי בעיר מתקיימות מעל למיליון נסיעות בחודש: “השתלבות הכלים השיתופיים בעיר מבורכת – זו תחבורה אלטרנטיבית וירוקה שחוסכת גודש וזיהום אוויר ומביאה לצמצום התלות ברכב. הכלים השיתופיים מאפשרים התניידות שוויונית יותר, מצמצמים פערי מרחק ומסייעים להורדת יוקר המחייה”. מנגד, מוסיפה להבי, כי האכיפה המשותפת של עיריית תל אביב ומשטרת ישראל המכוונת כלפי רוכבי האופניים והקורקינטים מובילה כבר עכשיו ל״שינוי משמעותי בשטח בעיקר באזור מרכז העיר״, ומודיעה כי האכיפה המוגברת תימשך.

בכל מסמך הדרישה הפומבי הזה, אגב, נעדרת כל התייחסות של העירייה לטיפול, הרחבה או שיפור של תשתיות שבילי האופניים בתל אביב.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

11 תגובות על "עיריית תל אביב עושה סדר בקורקינטים השיתופיים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
moti
Guest

כנראה שמשהו פה קשור לכסף.

דעה
Guest

בכל זאת תל אביב…

משה
Guest
את העירייה לא מעניין כלום חוץ מכסף. מצד אחד היא זורקת כסף למקורבים (תל אוטו למשל) ומצד שני היא פועלת נגד חברות מסחריות כדי להגביל את כושר הניידות של התושבים. במקביל היא מוודאת שלא יהיו שבילי נסיעה מסודרים לאופניים וקורקינטים כדי להבטיח שלא תימצא חלופה ראויה למונופול של העירייה לרווחים. העירייה חיה מדוחות. זה הכסף שלה. היא נלחמת על כל גרוש ומה שמעניין אותה שיווצר מתח בטוח ונצחי בין התושב לעירייה שכתוצאה מממנו האזרחים המסכנים יעברו עבירות (בלית בררה) והעירייה תרוויח מאות מליונים ואפילו מליארדים. לכן העירייה בונה אסטרטגיה נוראית שמבטיחה שחיי התושבים יהיו גיהנום. תעשו ככה ותעשו ככה ואל… Read more »
ארכיטקט
Guest

תחליף את המילה עייריה בממשלה ותקבל את אותו דבר.

המגיב
Guest

הדג מסריח מהראש

ASD
Guest

יש לך את זה ביותר קונספירטיבי?

אבי
Guest

לשפוך מליונים על אוטותל שהוא פרויקט כושל אפשר אבל לפרוייקטים מצליחים צריך להגביל כמות כלים.
אין בעיה עם הגבלות על חניה, נשמע הגיוני, אבל הגבלה על מספר כלים זה קומוניזם 101.

ASD
Guest

מאיפה אתה יודע שאוטותל הוא פרויקט כושל?

אנונימי
Guest

כי הוא פשוט ככה, כושל. אף אחד לא משתמש בו. או שיש לך רכב פרטי, או שאתה נוסע בקורקינט שיתופי. אף אחד, כמעט אף אחד, לא יסע ברכב שיתופי. זה ממ מת וכושל שיש להשמידו סופית.

זה גם כולל את תל אופן. אותו סיפור. אותו כישלון. אותו חרא.

אבי
Guest

מוזמן לקרוא את התחקיר של גוף התקשורת שקוף, המספרים בטבלאות לא משקרים. הפרויקט הזה חי בקושי על חמצן ממשלם המיסים התל אביבי.
https://shkifut.info/2019/06/autotel/

דרור
Guest

בוא נדייק, הכתבה היא לא של כותב שקוף אלא של עומר אורלב שהוא מראשי המתנגדים לאוטו-תל.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: