בני נוער ללא חיבור אינטרנט מרגישים “נחותים”

שימוש אינטנסיבי בטכנולוגיה והכנסתה לשימוש יומיומיבקרב בני נוער הוא נושא שאנחנו לוקחים כמעט כמובן מאליו, אבל מה קורה כשלוקחים להם אותה?

cc-by Eseelee

שימוש אינטנסיבי בטכנולוגיה והכנסתה אל תוך “זרם החיים” היומיומי בקרב בני נוער הוא נושא שאנחנו לוקחים כמעט כמובן מאליו. האמונה הרווחת היא שבני נוער נוטים להיות מאמצים מוקדמים של טכנולוגיות ושירותים חדשים (אם כי הדבר לא מדויק) וברגע שידם משגת שירות טכנולוגי חדש, אם ברמת החומרה ואם ברמת התוכנה, הם ינסו לשלב אותו אל תוך שגרת החיים שלהם.

בפוסט הזה אציג שני מחקרים שקראתי השבוע ומשלימים אחד את השני באופן מעניין – הראשון מדבר על עלייה בקריאה של ספרים דיגיטליים בקרב בני נוער על פני ספרים מודפסים, והשני מדבר על בני נוער שתופסים את עצמם כנחותים כאשר הם לא מחוברים לאינטרנט.

פחות נייר, יותר דיו אלקטרוני

שוק הספרים בארצות הברית עובר בשלוש השנים האחרונות בהדרגה מעולם הדפוס לעולם קוראי הספרים האלקטרוניים. על פי מכון המחקר PEW internet, אחוז האמריקאים בני 16 ומעלה שקראו ספר בצורה דיגיטלית השנה עומד על 23% (עלייה של 7% מ-2011) ובמקביל, אחוז קוראי הספרים המודפסים בקרב אותה אוכלוסיית מחקר ירד מ-72% ל-67% כך שאם המגמה תישאר יציבה ובמקביל להתפתחות הטכנולוגיה לא רחוק היום בו שני המדדים יצטלבו ויושלם המהמפך, אך עוד חזון למועד.

מעניין במיוחד הנתון שבודק את קריאת הספרים הדיגיטליים בקרב בני נוער מבוגרים (17-16): מבין כל אוכלוסיית המחקר שקראה לפחות ספר אחד בשנה, כ-90%. בן הנוער האמריקאי קורא בממוצע 13 ספרים בשנה, אבל לפני שתתחילו להתפעל, החציון  (ותסלחו לי על הסטטיסטיקה) עומד על 5. אם לדבר במונחים פשוטים, בן נוער שאוהב לקרוא, סביר להניח שיקרא קרוב ל-13 ספרים, בעוד בן הנוער האמריקאי שקורא לפחות ספר אחד בשנה, יקרא פחות או יותר חמישה.

אחוז קוראי הספרים האלקטרוניים בקרב בני הנוער בארה”ב (סקר PEW Internet)

רגשות נחיתות כשאין אינטרנט

קחו את החלק הראשון של הפוסט, שימו בצד. מחקר של ד”ר רבקה איינון (Rebecca Eynon) מאוניברסיטת אוקספורד בדק עמדות של בני נוער והוריהם במעל 1,000 בתי אב בבריטניה) וראיונות עומק עם 200 בני נוער בריטים בין השנים 2008 ל-2011 בנוגע לשימושי אינטרנט שונים ותפקיד האינטרנט בחינוך. מעבר לחרדה של ההורים למעשי הילדים ברשתות החברתיות ושאר המסקנות מממלכת המובן מאליו, המחקר חושף תסכול ורגשי נחיתות של בני נוער כשהם צריכים חיבור אינטנרט והוא לא זמין להם. למעשה, ראיונות העומק עם בני הנוער שהשתתפו במחקר חושפים מצב בו בן נוער שאין לו חיבור אינטרנט בבית מרגיש פחות טוב מבחינת חינוך, מאשר בן נוער שיש לו .אם נתחבר לרגע בחזרה למחקר של PEW על העלייה בקריאת ספרים דיגיטליים בקרב בני נוער, “חוסר השוויון” הטכנולוגי עתיד לצאת מגבולות ה”יש אינטרנט – אין אינטרנט” אל תוך מנעד רחב יותר של בעלות על טכנולוגיה שאמורה לסייע לבן הנוער בלימודים ובחיי היומיום בכלל.

דיברתי בעבר לא מעט על החשיבות של הטכנולוגיה עבור בני נוער. הטכנולוגיה (גם חומרה – טלפונים חכמים, גם תוכנה – רשתות חברתיות, לדוגמא) משחררת את בני הנוער ממגבלות שמאפיינות את המצב שלהחם בחיים ואת השלב הפסיכולוגי ההתפתחותי בו הם נמצאים. הטכנולוגיה הופכת את בני הנוער לניידים יותר, הופכת אותם לתחנות שידור שמקבלות פידבק בזמן אמת והופכת את חווית ה”חיבור לעולם” והפידבק למשהו שיוצא מגבולות החדר בבית וממשיך איתם הלאה גם מחוץ לבית.

היום אלו רגשות תסכול של בני נוער שאין להם חיבור אינטרנט כדי להכין שיעורים, מחר רגשות התסכול תהיינה כלפי חוסר היכולת לצלם את הסיטואציה המגניבה שאני נמצא בה *עכשיו* ולקבל פידבק מחברים שלי או מהעולם *עכשיו*. אם לפסקת הפתיחה של תחילת הפוסט, אנחנו לוקחים כמובן מאליו את הנטייה של בני הנוער להיות “מחוברים תמיד” וכשיש פער בין הפעולות שבני הנוער מורגלים בהן לבין המציאות הטכנולוגית נוצרים רגשות תסכול.

הפוסט פורסם במקור בבלוג תנועת נוער

Avatar

עומר קפלן

עומר הוא בעל ניסיון של שנים בעבודה מול בני נוער באינטרנט בעולמות השיווק והפרסום תחת גופי המדיה הגדולים בישראל.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: