עולם הטכנולוגיה נגד גוגל: אף אחד לא מוכן להשתמש בתחליף שלה לקוקיז

חברות מעקמות את האף ודפדפנים – שהם לא כרום – לא מסכימים להטמיע את FLoC, האלטרנטיבה של גוגל ל-Cookies

מקור: גיקטיים

בחודש שעבר השיקה גוגל באופן רשמי את FLoC, התחליף החדש שלה לקובצי העוגיות צד-שלישי השנויות במחלוקת. גוגל טענה כי מדובר באלטרנטיבה ראויה שמצד אחד תשמור על פרטיות המשתמשים, ומצד שני תאפשר למפרסמים להמשיך ולטרגט אתכם בצורה יעילה יחסית. גוגל אולי ציפתה למחיאות כפיים מכל התעשייה, אבל כעת נראה שאף אחד לא מוכן להצטרף למסיבה שלה, כולל דפדפנים אחרים שעושים שימוש כמו כרום במנוע הכרומיום.


מה זה FLoC?

קובצי קוקיז משמשים ללא מעט פעולות שכוללות איסוף מידע על הגולשים. בין אם זה לצורך שמירה על ההתחברות שלכם לאתר מסוים, להציג לכם את המוצרים האחרונים שהסתכלתם עליהם או אילו כתבות כבר קראתם. הבעיה מתחילה בקובצי קוקיז צד-שלישי, שמאפשרים למפרסמים ואתרים לעקוב אחרי כל משתמש ומשתמשת באופן אידיבידואלי, וזאת על מנת להציג להם את הפרסומות הרלוונטיות ביותר.

מה שכולנו לקחנו כמובן מאליו בעשור הקודם, הפך להיות קצת מקריפ ומטריד בשנים האחרונות שבהן יותר ויותר משתמשים דורשים מידה נוספת של פרטיות ברשת – וענקיות הטכנולוגיה נענות. על כן גוגל הודיעה שלא תתמוך יותר בקובצי עוגיות צד-שלישי בדפדפן כרום והציגה את FLoC. זהו קיצור של Federated Learning of Cohorts או לימוד קבוצות מאוחד.

במקום שמפרסמים יוכלו לעקוב אחרי כל משתמש, FLoC לומד באופן מקומי את הרגלי הגלישה שלכם ומשייך אתכם לקבוצה שיש לה הרגלי גלישה דומים ובה חברים עוד אלפי משתמשים אחרים. בגוגל טוענים שכך לא מתייחסים אליכם כאל אינדיבידואל, אלא שאתם נטמעים בתוך ההמון. לטענת גוגל, היסטוריית הגלישה שלכם לא נחשפת בשום שלב לאף מפרסם, וגם מוצרי הפירסום של גוגל עצמה יקבלו את אותו מידע מ-FLoC. בנוסף, FLoC אמור להיות קצת יותר רגיש, ולא ליצור קבוצות שמבוססות על נושאים בעיתיים כמו פוליטיקה, דת או אפילו בריאות.

אם אתם רוצים לדעת האם FLoC הופעל בדפדפן כרום שלכם, אתם יכולים פשוט להכנס לאתר הזה. אם אתם רוצים לוודא מראש ש-FLoC חסום בכרום שלכם, תצטרכו לבטל לחלוטין את הגישה לעוגיות צד-שלישי, מה שעשוי להשפיע על פיצ’רים אחרים שאתם משתמשים בהם, כמו Login מהיר לאתרים.


אף אחד לא רוצה לשחק עם גוגל

למרות שגוגל שולטת ביד רמה בעולם הדפדפנים עם כ-70% מהשוק, היא עדיין תלויה בשאר השחקנים בשוק. בכל זאת, היא לא תוותר בקלות על 30% מקהל היעד שלה. אבל לפחות נכון למועד כתיבת שורות אלו, נראה שקבלת הפנים של FLoC היא קצת פלופ.

חברת Mozilla, שמפתחת את דפדפן Firefox טענה ש”אין לנו כל תוכניות להטמיע FLoC בשלב זה” והוסיפה בחריפות כי “אנחנו לא קונים את ההנחה שהתעשייה זקוקה למיליארדי נקודות מידע על אנשים שנאספים ומשותפים ללא הבנתם…. אנחנו מצפים לקחת חלק במציאת הפתרון שיבנה רשת טובה יותר”. ב-Opera טענו בצורה דומה שאין להם כל תוכניות להטמיע את FLoC כרגע.

פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

באופן לא מפתיע, המפתחת של דפדפן Brave כבר השתמשה במילים קצת פחות דיפלומטיות: “החלק הגרוע ביותר של FLoC הוא שהוא מתחזה להיות ידידותי לפרטיות המשתמש, אבל פוגע בפרטיות שלו”. אם אתם משתמשים ב-Vivaldi, כדאי שתדעו שהם מסרו שהם מתכננים לחסום בצורה אקטיבית את FLoC והוסיפו: “זה לא מגן על הפרטיות של המשתמשים”. גם האחראי על פיצ’רי הפרטיות בדפדפן Safari של אפל טען כי החברה לא מתכננת בשלב הזה להיעתר ליוזמה של גוגל.

גם מיקרוסופט לא מיהרה להצהיר שהיא תאמץ את היוזמה החדשה, מה שהופך את הסיפור למעט אירוני, כיוון שהיא פחות או יותר חייבת לגוגל את הקאמבק המטורף של Edge שכעת הוא מבוסס כרומיום. DuckDuckGo כבר עבדה בשיטה אקטיבית, ועדכנה את את תוסף הפרטיות שלה לכרום כך שיאפשר חסימה של FLoC.

למען האמת, ההתנגדות הזאת של כמעט כל החברות הייתה צפויה למדי, בעיקר לאור העובדה שהן כולן מתחרות ישירות של גוגל, וכמעט כולן עובדות באופן כזה או אחר על פתרונות אחרים לדפדפנים שלהן תוך כדי שהן חוסמות קובצי קוקיז צד-שלישי. מי שכן צריכה להדאיג את גוגל היא דווקא WordPress, שאחראית על כמעט 40% מהאתרים ברשת.

האם אפשר להתייחס ל-FLoC בתור בעיית אבטחה?

בהצעה שעלתה בפורום של וורדפרס, נכתב כי יש להתייחס ל-FLoC בתור “בעיית אבטחה”, ועל כן יש לכלול בצורה אוטומטית בכל אתר של וורדפרס את שורת הקוד שבעצם מבטלת את פעולת המנגנון. בכך, וורדפרס עשויה להפוך את הקונספט של FLoC: במקום שהמשתמשים או האתרים יצטרכו להצהיר שהם לא מעוניינים להשתמש ב-FLoC, האתרים יצטרכו להצהיר שהם כן רוצים להשתמש ב-FLoC.

יכול להיות שגם אתם מגרדים את הראש ומנסים להבין למה להגדיר את FLoC בתור בעיית אבטחה, אך התשובה היא פשוטה: אם הקהילה תחליט על השבתה של FLoC כברירת מחדל בגירסה הבאה של וורדפרס, הדבר יקרה רק בחודש יולי הקרוב, בו תושק גירסה 5.8 על פי מועדי השחרור של וורדפרס. ברגע שהיא מגדירה את FLoC בתור בעיית אבטחה למשתמשים, היא יכולה לדחוף את התיקון הזה בתור פאץ’ אבטחה, ולעשות זאת באופן מיידי יחסית, בטרם גוגל תשיק את FLoC לכל המשתמשים.

החודשים הקרובים יהיו קריטיים במיוחד עבור גוגל, שהיוזמה שלה נחסמת מכל כיוון אפשרי. כאשר גוגל השיקה את FLoC בסוג-של-בטא, היא טענה שהיא תבצע שינויים בהתאם לפידבקים שתקבל מהקהילה, ולא נופתע אם בשבועות הקרובים נשמע על שינויים אפשריים לתוכנית שלה שינסו להתאים אותה לשאר השחקניות ברשת.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

19 תגובות על "עולם הטכנולוגיה נגד גוגל: אף אחד לא מוכן להשתמש בתחליף שלה לקוקיז"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
סמוחיק
Guest

התפלק להם

החתול במגפיים
Guest
הזמן יגיד אם גוגל יצליחו במהלך שלהם. עכשיו מבחינת האסטרטגיה הם יצליחו לשכנע בכל זאת את בעלי האתרים שהדיל כדאי עבורם. הערכה שלי – הם יצליחו, ברגע שיראו שבעלי אתרי תוכן יקבלו יותר פדיון יותר גבוה עבור הקליקים מהפרסומות שהם יריצו. בשלב ביניים יתכן שבעלי האתרים ירצו לפעול בשני המצבים (FLoC ועוגיות) כדי להרויח בכל זאת מפרסומות שיוצגו לגולשי שאר הדפדפנים (בכל זאת 30% מהשוק). זה יהיה שלב קריטי, כי אם הכסף ידבר לטובת בעלי האתרים, יתכן מאוד שגוגל תרצה לתמרץ אותם לזנוח את מנגנון העוגיות ואז תגדיל את נתח השוק שלה. אולי אני נביא זעם פה, אבל אני מריח… Read more »
MusiCode7
Guest

אבל תיכף כולם חוסמים קוקיז צד שלישי!

מה, כל הדפדפנים ישאירו את המפרסמים ללא פיתרון?

מישהו
Guest

אני לא יודע מה יקרה בעתיד אבל ככל שעובר הזמן משתמשים יותר ויותר חוסמים ומוחקים קבצי קוקיז ואין פיתרון הולם למפרסמים כל החברות כלל אפל צריכות לקחת את זה בחשבון ולתת פתרון שיהיה הולם גם למפרסמים וגם למשתמשים

תום
Guest

הממממ. נשמע שאין לך אינטרס בכלל.
באמת ממש מבעאס שהשיטות של ענקי הטכנולוגיה בעשור האחרון לא מתקבלות על הציבור שקצת התפקח לאחרונה והבין עד כמה גדול הנזק ועד כמה חדירה לפרטיות וכמה זה גניבת מידע לצורך סחר במשתמשים תמימים.
מה יעשו עכשיו המפרסמים???????? אוי גוואעלד!

יוני
Guest

אדג’, מה זה אדג’. אני בקושי מכיר אנשים שיש להם מחשב בבית. למי אכפת מאדג. רק במרכז הגריאטרי משתמשים באקספלורר

ASD
Guest

אדג׳ זה לא אקספלורר.
אדג׳ זה מוצר אחר לחלוטין שחי בעולם של כרומיום על כל מה שזה אומר. תנסה ולא תצטער.

ר\'\'
Guest

כרומיום =שווה ערך= אנדאוריד
עדיף בלעדיהם
לפחות עד שתהיה תחרות לא מונופולית/דואופולית

תום
Guest

כן. עדיף גם בלי פלאפונים ומחשבים. מסכים במאה אחוז. בוא נחזור לימי הביניים. גאוני.
בכלל מי צריך אנדרויד? בואו כולם נעבור לIOS של אפל ואז לא יהיה מונופול.
באמת אנשים גאונים יש כאן.

תום
Guest

שטויות במיץ. אותו טימטום של אקספלורר רק על מנוע כרומיום. תהנה בשממת דפדפני המייקרוסופט

שמואל
Guest

הFLOC יהפוך לFLOP

nope
Guest

בהמשך לדיון מכתבה קודמת על הפרסומות של WIX, עכשיו מסקרן לשמוע מה יש לWIX לומר על FLoC

...
Guest

אהבתי את התמונה של פאבלו שיושב לבד חחח

ראובן
Guest

כתבה קצת לא מאוזנת. נכון שכל השחקנים בשוק שהם לא גוגל – אפשר להחשיב אותם כאל מתחרים, אבל האמת היא שגוגל רוצה את השליטה בסיווג המידע הפרטי/קבוצתי בידיה, כיאה למונופול מפלצתי.
כולנו בעד גוגל, א’ כי הם הוכיחו שהם לא מונופול חזירי ביחס לשאר המפלצות שקמו בעולם וב’ כי הם בכל מקום כבר כמה עשורים וכבר אי אפשר בלעדם.
כל וואנה בי מומחה לפרטיות אמור להבין שהפתרון הזה זה אבקת קסמים מזוקקת בעיניים שמטרתה לשלוט בשוק שלאט לאט משתנה ויותר אנשים מודעים לבעיות שבהגדרת קוקיז פעילים (ולא רק לצד שלישי) כברירת מחדל.
אשליות או לא להיות

יוני
Guest

“כי הם הוכיחו שהם לא מונופול חזירי” ???
האם אתה מפתח אפליקציה? האם אתה שמח שאתה חייב להשתמש ב-google pay שלוקח 30%???
שלח לי את המשקפיים הוורודות שלך

ראובן
Guest
אתה מוכיח את הטענה… הביקורת שלי היא על גוגל (ועל הכתבה הכמעט אוהדת לרעיון החדש שלה) למרות שאנחנו צריכים לפחד ממנה (או לוותר מראש על הרבה מהביקורת) כי היא כבר too big to deal with מזמן. ובנוגע לזה שהיא לא חזירה ואפילו חכמה – דובר על עניין הפרטיות. פייסבוק היא הדוגמה ההפוכה לאיך מדבררים את הפגיעה (המכוונת והמוגזמת והמזמן כבר לא למטרת טיוב הפרסום) בפרטיות – פייסבוק צועקת את זה בכל מקום ולא מתחשבנת לאף אחד עד שמאוחר לה מדי, בעוד שגוגל יודעת לעשות את זה בשקט ומאחורי הקלעים כבר שנים. (ויודעת להגן על המשתמשים שלה מצדדים שלישיים בדרך כלל).… Read more »
תום
Guest

הדעות שאני רואה פה לגמרי לא עדכניות. תתעוררו. אולי אהבתם את גוגל הישן. גוגל החדש הפך לחזיר מונופולי שאחרון מעייניו היא פרטיות המשתמשים. כרגע משתמשים הם פשוט מכרות דולרים ולא מעבר.

תתאפסו, תקראו, תבינו מי גוגל הפכה להיות

תום
Guest

חברים
מאז 2016 שהוחלף המנכל האגדי שכולם אהבו את החברה שהוא יצר, במנכ”ל הודי רשע, לאט לאט מתחלפים בעלי התפקידים הגבוהים במטרה להפוך את גוגל להרבה יותר רעה ופולשנית. מי שלא משתף איתם פעולה רק מקדם את העולם קדימה למקום טוב יותר. צריך פשוט לתפוס את המנכל ההודי ולהטיס אותו לירח עם מארז פיקניק. ביחד עם חצי מהפאנל משקיעים שכפה את ההחלטה הזו. חבורה של רשעים מהגדולים בעולם כרגע

תום
Guest

זה נשמע טוב שמתנגדים לחדירה פושעת לפרטיות. מצד שני זהו רק קצה קצהו של הקרחון. יש עוד דרך ארוכה עד שנצליח להוציא את יד ימין של גוגל ויד שמאל של פייסבוק מהתחתונים שלנו

wpDiscuz

תגיות לכתבה: