כיצד כלי הרכב החשמליים יתגברו על המהמורות שבדרך?

כל יצרניות הרכב מייצרות לפחות דגם אחד של רכב חשמלי וברור שהמהפכה התחבורתית היא רק עניין של זמן, אך לרובנו עדיין חסר הביטחון שרכב חשמלי יכול באמת להביא אותנו ממקום למקום. אילו טכנולוגיות יסייעו להגברת הביטחון הזה, איך תיראה רשת הטעינה ואיך תיראה חוויית המשתמש שלנו בעתיד?

תמונה: GM

מאת ד״ר ברק הרשקוביץ, Director, Future Mobility Engineering ב-General Motors

בקרוב מרבית הרכבים יהיו חשמליים; רק תתבוננו סביב ותגלו כי למרבית יצרניות הרכב בעולם יש לפחות רכב חשמלי אחד. בנוסף, בארה”ב מכירות הרכב החשמלי בפלח שוק היוקרה עקפו את כל רכבי הבנזין יחד. המגמה הזו מצביעה על כך שאין זה עניין של האם תתבצע מהפכה חשמלית בשוק הרכב, אלא מתי וכיצד מהפכה זו תתבצע. וכדי שהיא תגיע מהר יש שלושה מהלכים שצריך לעשות:

  1. שימושיות (Usability) – החופש לנסוע לכל מקום ללא מגבלה וללא חרדת טווח (Range Anxiety).
  2. קיימות – היכולת להחדיר הרבה רכבים חשמליים, ללא צורך להגדיל את תפוקת החשמל הארצית
  3. כדאיות כלכלית – רכב חשמלי במחיר שווה לכל נפש

כל אחד מהמהלכים הללו יכול למלא כמה כתבות, ועל כן נתמקד הפעם בשימושיות ברכב החשמלי. כדי שכל נהג ונהגת יוכלו להתחיל נסיעה ברכב מבלי לחשוש שמא הם לא יגיעו ליעדם, יש לפרוס רשת טעינה בכיסוי ארצי, שתנוהל ותנוטר על ידי שליטה מרחוק, כך שיתקבל מידע בזמן אמת על תקינות עמדות הטעינה. הביטחון של הנהגים יושג על ידי תכנון של מסלול נסיעה כך שיכלול התראות כאשר הרכב אינו יכול להגיע ליעדו.

למעשה מדובר בתכנון הנדסי, אך כזה שצריך לשרת את צורכי הלקוח (design thinking), ועל כן עלינו לשאול שתי שאלות עקרוניות: מהי חוויית הלקוח הפשוטה והטובה ביותר? ומה הטכנולוגיה הנדרשת למימושה?

תמונה: GM

הרכב יתכנן את המסלול הקצר ביותר

כמובן שיש כמה מודלים, אך המוצלחת ביותר בעיני היא הצטרפות כמנוי לתוכנית טעינה ארצית המאפשרת טעינה מכל שקע ברשת הארצית. בפועל, נאמר לרכב מה המסלול שלנו, לדוגמה ממטולה ועד אילת. הרכב יתכנן את מסלול הנסיעה ויבחר את נקודת הטעינה האופטימלית, כלומר זו שתביא אותנו ליעד בזמן הקצר ביותר ובנוחות המרבית, ואנחנו רק נצטרך להכניס את תקע עמדת הטעינה לשקע ברכב, והטעינה תחל באופן אוטומטי.

כמו כן, מנויי הרכב החשמלי יוכלו לקבל אינדיקציה לגבי זמן הטעינה המינימלי להשלמת המסלול, לנטר את מצב הטעינה מהטלפון הנייד ולקבל עדכונים שוטפים על הזמן שבו אפשר להמשיך במסלול הנסיעה. כך ניתן יהיה לא רק להגיע ליעד במהירות ובנוחות, אלא גם תיווצר אצל המנויים תחושת ביטחון נוכח פשטות השימוש במכונית החשמלית. חוויה זו היא שתאפשר את אימוץ המכוניות החשמליות על ידי הציבור הרחב.

אילו טכנולוגיות נדרשות למימוש חוויית הלקוח?

הטכנולוגיה שתסייע לממש את חזון הרכב החשמלי ולהפוך אותו למציאות כבר כאן, אך יש כמה אספקטים שצריכים לחשוב עליהם כדי לעודד אימוץ מסיבי של הרכב החשמלי.

החלק הכי מפחיד הוא להיתקע באמצע הדרך, ללא עמדת טעינה קרובה. על כן יש ליצור רשת טעינה ארצית ווירטואלית, שתספק לכל מפעילי הרשת מידע סטטי על מיקום תחנות הטעינה, קצב הטעינה וסוג התקעים; מידע דינמי על תקינות עמדות הטעינה, השימוש שלהן והביקוש הצפוי. מידע זה יאפשר לבנות תוכנית נסיעה אופטימלית, שתתחשב בכל עמדות הטעינה הקיימות בארץ.

אותה רשת חייבת להיות נגישה גם לציבור הלקוחות, כדי שכל אחד יוכל להצטרף בקלות לרשתות הטעינה לפי צרכיו, ולא פחות חשוב – לאפשר ללקוח ניידות, בדומה לחברות הסלולר, כך שכל אחד יוכל לטעון בכל עמדת טעינה ברשת.

טעינה אוטומטית

אך גם חוויית הטעינה עצמה צריכה להיות נעימה ופשוטה. ISO 15118 Plug N Charge תאפשר טעינה אוטומטית מהרכב על ידי ניהול Trusted certificate בעמדת הטעינה, הרכב והנייד. וכמובן שהרכב החשמלי חייב להיות מחובר לרשת האינטרנט, על מנת לקבל מידע עדכני על עמדות הטעינה ומצב הטעינה כאשר הרכב נטען.

הביטחון שנהגים צריכים לצבור ביכולות הרכב החשמלי להביא אותם ממקום למקום יתבטא טכנולוגית ביצירת אלגוריתם חכם לחיזוי אנרגיה. הוא יתחשב בנתונים הפיזיקליים של הרכב, בתנאי הדרך, בגודש בכבישים, במזג אוויר ובהתנהגות הנהג, יחזה במדויק כמה אנרגיה נדרשת להשלמת הנסיעה ויזהה את עמדת הטעינה האופטימלית ללקוח. האלגוריתם הוא שילוב של מודל פיזיקלי ו-ML, וכדי להשתפר הוא יבדוק כל הזמן תכנון מול ביצוע.

הנסיעות והטעינות מספקים מידע רב (Big Data), ואת המאגר הזה יש לנהל על פי סטנדרטים בינלאומיים לשמירה על פרטיות. עיבוד המידע הזה יכול לשפר את חוויית הלקוח ואת האלגוריתמים לאורך זמן על ידי שימוש בטכנולוגיות כמו kafka, Spark, Redis, Cassandra ו-Hadoop המאפשרות איסוף וניתוח מידע ממיליוני מכוניות בקצב ובנפח גבוה.

אך לבסוף אימוץ של טכנולוגיה חדשה תלויה בנוחות השימוש שלה על ידי הלקוחות, ולשם כך יש ליצור ממשק ידידותי ללקוח במספר ערוצים: המסך ברכב, הטלפון הנייד והדיבור. טכנולוגיות המאפשרות פיתוח מרובה ערוצים כמו Typescript יכולות להריץ ממשקים במגוון ערוצים כמו רכב, טלפון נייד ומחשבים, וניתן גם להשתמש בטכנולוגיות כמו Carplay ו-Android Auto שמאפשרות מעבר חלק מערוץ אחד למשנהו.

שילוב של כל הטכנולוגיות האלה ייצרו חוויית שימוש נעימה ובטוחה עבור הנהגים והנהגות, ויישומן באופן מוצלח בשטח יבטיח לכולנו אוויר נקי ונסיעה שקטה.

הכתבה בחסות ג'נרל מוטורס

ג'נרל מוטורס הינה יצרנית הרכב הראשונה שהקימה בישראל (הרצליה) מרכז העוסק בפיתוח טכנולוגיות לרכבי העתידי. המרכז הוא הגדול ביותר בישראל בתחום התחבורה החכמה והוא עוסק בפיתוח של מגוון יכולות לרכבים עתידיים, חשמליים ואוטונומים.
החברה מציעה עבודה בסביבה עתירת טכנולוגיה וחדשנית על מוצרים שישפיעו על העתיד של כולנו בהבטים משפחתיים, כלכלים וחברתיים. התרבות הארגונית של החברה מעודדת שיתוף פעולה ושמירה על איזון חיי בית עבודה המתאים לכל עובד. לפרטים נוספים, לחצו כאן.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

4 תגובות על "כיצד כלי הרכב החשמליים יתגברו על המהמורות שבדרך?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אסף
Guest

כמה מגוחך היה לצפות בכנס של ג’נרל מוטורס, גם לקרוא את הכתבה הזו זה סוג של בדיחה,
מספרים לנו את מה שטסלה סיפרו לפני שנים.
טסלה אילצו אתכם להכנס אל התחום ולפי המצגת שלכם, אתם מתכננים באמצע העשור הבא להיות היכן שטסלה היום.
ג’נרל מוטורס חברה מיושנת והמכונית החשמלית הנוכלית שלכם מיושנת גם כן.
מספיק לדחוף לנו תוכן תדמיתי, פשוט תעבדו בשביל להפסיק את הזיהום ואת הדילרים שלכם, קשה אני יודע.

יוחאי
Guest

ו – Make My Day עושים את זה כבר כמה זמן. ראיתי אותם לפני שנתיים ביחד עם מרצדס בכנס בשטוטגרט.

משה
Guest

מחר רעייתי ואני סוגרים חודש בגרמניה וכבר שמתי לב שיש כאן המון נק׳ הטענה. אחד הדברים שסימנתי לעצמי לבדוק – זה את העלוּת.
אני אבדוק ואדווח.

ליהוא
Guest

ממש שטויות. אף אחד לא יסכים לחכות 58 דקות לטעינה באמצע הנסיעה. כרגע אין פתרונות טובים מספיק לטעינה מהירהץ לכן לפחות בשלב הזה הפתרון המתבקש הוא כמו הפתרון של אגסי. החלפה רובוטית אוטומטית של הסוללה הריקה בסוללה טעונה שלא אמור לקחת יותר מדקה או שתיים הבעיה האמיתית כאן היא שהחברות השונות לעולם לא תסכמנה ליצור דגם אוניברסלי של סוללה אחידה שתתאים לכל הרכבים.
פתרון הגיוני אחר הוא פיתוח סוללות עם צפיפות אנרגיה יותר גבוהה שתגדלנה את טווח הנסיעה לכזה שהטעינה תוכל להתבצע בשעות הלילה בעמדה ביתית.
בקיצור, עדיין אין פתרון אופטימלי ( יקח לפחות 10-15 שנה לעניות דעתי).

wpDiscuz

תגיות לכתבה: