מריחות דם: מה גורם לכל החברות להפסיק לפחד ולתקוף את אפל?

עד לא מזמן, רק מטורפים היו מעלים על דעתם להיכנס למאבק ראש בראש מול חברה בעלת שווי של 2 טריליון דולר, עם מאות מיליוני משתמשים נאמנים, ששולטת בסדר היום התקשורתי. אבל בחודשים האחרונים משהו השתנה, ומהחברות הגדולות ביותר ועד המפתח הבודד – מה גורם לכולם לתקוף את אפל?

קמפוס אפל בקופרטינו | מקור: Unsplash

חברות טכנולוגיה גדולות נמצאות לא פעם באור הזרקורים ונתונות ללא מעט ביקורת – גם כזו המופנה מחברות מסחריות, וגם כזו המגיעה מגורמים ממשלתיים. אבל מה שאפל עוברת בחודשים האחרונים מצד חברות אחרות הוא חסר תקדים בתולדות החברה.

המצב הזה בולט במיוחד לאור העובדה שרק לפני מספר שבועות הפכה אפל להיות החברה בעלת שווי השוק הגדול ביותר בעולם – וחצתה את רף 2 הטריליון דולר. למרות זאת, ולמרות צבא של מאות מיליוני משתמשים נאמנים, אקוסיסטם עצום שהיא מחזיקה קצר, ואלפי מפתחים ברחבי העולם – עומדת בחודשים האחרונים הענקית מקופרטינו תחת מתקפות מכל הכיוונים – משתמשים, מפתחים, חברות טכנולוגיה אחרות ורגולטורים.

העמלה ששברה את גב חברות הטכנולוגיה

מה שנמצא בלב המחלוקת הוא העמלה שגובה אפל מחברות על רכישות בתוך האפליקציות (in-app purchases). העמלה שגובה אפל מהחברות הגדולות (ומכל מפתחי אפליקציות אחרים לצורך העניין) עומדת על לא פחות מ-30% מכל רכישה שמבצעים המשתמשים באפליקציות שב-App Store.

העמלה, שזכתה לשם “עמלת אפל”, מתוארת בעמוד החוקים של אפל בנוגע לחנות האפליקציות שלה כמצב שבו המפתחים “מרוויחים” 70% מההכנסות שמניבות אפליקציות ה-iOS שלהם, כשאפל גובה עמלה של 30%.

העמלה היא בבחינת רע הכרחי עבור מפתחים מתחילים שחבים את כל הצלחתם או כל ההורדות למשתמשי אפל, אבל חברות גדולות יותר, שנהנות ממשתמשים גם מחוץ לאקוסיסטם של אפל, החליטו שהן לא מוכנות לאבד יותר עשרות מיליוני דולרים עבור אפל.

עיצוב: גיקטיים

מי שהייתה ראשונה לפעול נגד אפל עוד ב-2018 אבל הייתה אז בודדה במערכה הייתה נטפליקס – שפשוט ביטלה את האפשרות לקשר בין חשבון הנטפליקס לאייטיונס, ובכך מנעה את היכולת לרכישת מינוי או שינויו דרך ה-App Store ומנעה מאפל לגבות את העמלה שלה.

אבל מי שהחלה את גל הביקורת הנוכחי שאנחנו עדים לו כרגע נגד אפל היא ספוטיפיי. ענקית הסטרימינג השוודית הגישה עוד במרץ של השנה שעברה תלונה נגד אפל באיחוד האירופי, בטענה שהיא פוגעת בתחרות, בין היתר בעקבות העמלה הגבוהה שהיא גובה על רכישות בתוך האפליקציה. העמלה של אפל תקפה, כמו במקרה של נטפליקס, לרכישת המינוי החודשי לשירות הפרימיום של ספוטיפיי – שנכון לרבעון האחרון כולל כ-138 מיליון משתמשים בכל הפלטפורמות, על פי Statista.

ב-17 ביוני השנה הודיע האיחוד האירופי כי יפתח בחקירה נגד אפל בעקבות העמלה שהיא גובה ממפתחות האפליקציות ויחקור גם את שירות התשלומים שלה – Apple Pay. בספוטיפיי היו מאוד מרוצים מהמהלך והעובדה שטענותיהם התקבלו וטענו כי “מדובר ביום טוב לצרכנים”. אבל גם הדבר יגרור סנקציות כלשהן נגד אפל אחרי שנים של חקירה, מדובר יהיה בתהליך ארוך וממושך, שיגרור ערעורים של טובי עורכי הדין בעולם. אגב, חודש בלבד אחרי ההודעה על פתיחת החקירה נגדה, אפל הצליחה לחמוק מתשלום של 15 מיליארד דולר לאיחוד במקרה אחר.

לפני מספר ימים, חידשה ספוטיפיי את המתקפה נגד אפל. היה זה רגע אחרי אירוע ההכרזה שלה – שבו הודיעה על השקת חבילות משולבות לשירותים שלה בשם Apple One. בהודעה שפרסמה, ולא התייחסה בשם לשירות הבנאדל של אפל, נכתב: “שוב, אפל משתמשת בעמדת הכח שלה ובשיטות לא הוגנות, כדי לפגוע ביריבות ובצרכנים – על ידי מתן העדפה לשירותים שלה”. באפל מנגד טענו כי כל השירותים קיימים לצד הבאנדל החדש, כך שבפועל אין פגם במהלך שלה.

גם לו יש מה לומר – מנכ”ל טלגרם פאבל דורוב | מקור: עמוד הטוויטר של דורוב

ספוטיפיי פתחה את הסכר

יום אחרי ההודעה של האיחוד האירופי פתחה חברה נוספת נגד אפל חזית, אבל הפעם לא היתה זו ענקית ציבורית עם מחזור של מיליארדים.

הכל החל כשאפליקציית המייל Hey של חברת Basecamp עלתה בגרסתה הראשונה לחנות של אפל בניסיון לאתגר את אפליקציות המייל הקיימות. אבל המפתחים הופתעו לגלות שעדכוני הגרסה של האפליקציה נדחו על ידי אפל. הסיבה? מפתחי Hey הסירו את הרכישות בתוך האפליקציה, ואפל הודיעה להם כי הם עוברים תקנה 3.1.1 בחוקי חנות האפליקציות שלה המחייבת שכל הרכישות יבוצעו דרך המערכת של אפל (כי, ובכן, כסף).

היזם הסדרתי שמאחורי האפליקציה, דיוויד היינמאייר הנסון, יצא בשורת ציוצים נגד הענקית שחסמה אותו וכתב, בין השאר, על אפל: “אין שום סיכוי שאנחנו הולכים לשלם את הכופר של אפל. אני אשרוף את הבית הזה בעצמי לפני שאאפשר לגנגסטרים כאלה ליהנות מהשלל”. לא מילים שהייתם מצפים לשמוע ממפתח קטן נגד חברה עם שליטה אבסולוטית באקוסיסטם שלה. לשם השוואה, אתם יכולים תיאורטית לצאת נגד גוגל ולתקוף אותה, ולהסתדר גם בלי חנות האפליקציות שלה על ידי טעינה ממקורות חיצוניים. באפל, עבור רוב רובם של המכשירים הדבר לא ניתן.

אבל הפעם, היינמאייר הנסון לא נשאר לבד, והצטרף אליו גם נשיא מיקרוסופט בראד סמית’ שתקף את אפל על נושא העמלה הגבוהה שהיא דורשת ממפתחים. סמית’ אמר כי “הגיע הזמן לשיחה הרבה יותר ממוקדת על אופיין של חנויות אפליקציות, על הכללים שנעשים בהם שימוש, על המחירים ועל העמלות שנגבות”. בריאיון איתו הוא אמנם לא ציין את שמה של אפל באופן מפורש, אך כן ציין גם בחלק מהמקרים אותן חנויות גובות מהמפתחים מחיר גבוה ועמלה שיכולה להגיע ל-30% מההכנסות – נשמע לכם מוכר? מאוחר יותר אישר דובר של החברה כי סמית’ אכן התייחס לאפל. לא רבים יודעים אבל בשנים האחרונות השיקה מיקרוסופט יותר מ-100 אפליקציות iOS שונות.

אל התוקפים הצטרף עוד יזם – הפעם אחד עם פה גדול, שלא חשש בעבר להתכתש עם גופים חזקים דוגמת הממשל הרוסי. מייסד מנכ”ל טלגרם פאבל דורוב הצטרף לחזית המתרחבת נגד אפל ותקף אותה על מדיניות העמלות בחנות האפליקציות. לפי דורוב, העובדה שאפל גובה עמלה גבוהה כ”כ הופכת את כל האפליקציות ליקרות יותר – מכיוון שהעמלה נוספת למחיר שהמפתחים רוצים לגבות מהמשתמשים מלכתחילה. במילים אחרות, טוען דורוב, שהמפתחים מגלגלים את ההוצאה אל המשתמשים, שצריכים לממן את העמלות הגבוהות לאפל.

אפל דרשה 30% עמלה מוורדפרס, אבל אז נזכרה שאי אפשר לגבות 30% מחינם

מקרה אחר שהעלה לכותרות את עמלת ה-30% של אפל התרחש כשהחברה ניסתה לחייב את וורדפרס, המתפעלת אפליקציה שלא כוללת שום רכישה בתוך האפליקציה, להוסיף את האפשרות כדי להרוויח ממנה את עמלת ה-30%. מייסד וורדפרס צייץ (בתום לב, לדבריו) שהוא וחברתו יתקפלו בפני אפל ויוסיפו את אפשרות הרכישות כדי שזו לא תמנע מהם לעדכן את האפליקציה – אך הזעם ברשת הוביל את אפל להתנצל ולחזור בה מהדרישה.

פרסונה נון גרטה ב-App Store – פורטנייט | תמונה: Epic Games

אבל לא רק גופים פרטיים או רגולטורים באירופה. גם בארצות הברית, עלתה אפל על הגריל יחד עם ענקיות טכנולוגיה נוספות. אולם בניגוד לאחרות, נגד אפל נפתחה חקירה של ממש על ידי ועדה בבית הנבחרים, שהחלה לבדוק את מדיניות העמלות של אפל. על פי הועדה, אפל כן העניקה הנחות בעמלה למי שהיא חפצה ביקרה, למשל אמזון. בנוסף, הועלו טענות על פי הן, אפל אף שקלה לנצל את מעמדה ולהעלות את העמלות ל-40 אחוזים. במיילים פנימיים שהגיעו לועדה טען אדי קיו, סגן נשיא באפל, שאם החברה לא תעלה את העמלות שלה ל-40 אחוזים היא “תשאיר כסף על השולחן”. בתגובה טען טים קוק, מנכ”ל החברה, כי 84 אחוזים מהמפתחים לא משלמים דבר לאפל, ו-16 אחוז הנותרים, הם אלו שמשלמים ומממנים בין היתר את הפעילות של החנות.

חזית הגיימינג

אבל לא רק חברות תוכנה. אין ספק שמובילת המאבק הנוכחי היא מפתחת פורטנייט Epic Games, שפתחה בקרב נגד אפל בסגנון קרמבו מ”מבצע סבתא”, כלומר, הכי חזק ולאט לאט מגבירים. באפיק החליטו לעקוף את חנות האפליקציות של אפל כדי לא לשלם את עמלת ה-30% על כמות הרכישות המסיבית בתוך המשחק שלה – מהלך שהגיע עם מהלך דומה באנדרואיד של גוגל.

המהלך הוביל כמובן לחסימה מהירה מאוד של פורטנייט מחנות האפליקציות של אפל, אבל כאן התברר שהצעד הבודד הוא חלק ממהלך שח-מט מתוכנן להפליא. דקות לאחר החסימה, החל מסע פרסומי שמפתחת פורטנייט הכינה מראש – כולל סרטון פארודיה על פרסומת ה-1984, אולי הפרסומת המוכרת והאייקונית ביותר של אפל. בנוסף, מיהרה אפיק להגיש תביעה נגד אפל בבית המשפט.

הקרב בין השתיים נמצא בעיצומו ברמה המשפטית, כשאפל בינתיים משעה גם את חשבון המפתח של אפיק. נכון להיום בית המשפט אישר לאפל לחסום את פורטנייט מחנות האפליקציות שלה, עם זאת, אפיק רשמה ניצחון קטן, כשבית המשפט הורה לאפל להחזיר את מנוע המשחקים של אפיק – Unreal Engine. על פי Epic, החסימה היתה גורמת למפתחים “לברוח” מהאקוסיסטם שלה עצמה, כדי שהמשחקים שלהם לא ייחסמו בחנות של אפל.

בעוד Epic מאגפת את אפל מצד אחד, פתחה גם מיקרוסופט חזית נוספת נגד אפל. כזכור, מיקרוסופט השיקה את xCloud, שירות משחקים בענן, שמאפשר למשתמשים להזרים משחקים במקום לרכוש אותם וכן חומרה ייעודית יקרה. השירות של מיקרוסופט נחסם, איך לא, כי עבר על חוקי חנות האפליקציות של אפל וגרר ממיקרוסופט את התגובה הבאה: “אפל היא היחידה ששוללת מצרכנים שירותים כמו גיימינג בענן ומינויים למשחקים כמו Xbox Game Pass (שבאמצעותו מקבלים גישה לכ-100 משחקים בחינם דרך xCloud)”.

עם זאת, אפל התקפלה לכאורה השבוע בפני מיקרוסופט והודיעה כי תאפשר את הפעלת השירות. אבל ההודאה הזו “באשמה” לא הגיעה בלי לסרבל את העניינים. אפל הודיעה במהלך מפתיע כי היא אמנם משנה את חוקי חנות האפליקציות שלה, ומעכשיו יוכלו פלטפורמות הגיימינג בענן להצטרף רשמית לחנות האפליקציות שלה. אבל, וזה אבל גדול, כל משחק בספרייה של אותן פלטפורמות גיימינג בענן יצטרך להיות רשום בנפרד בחנות של אפל, המשתמשים יצטרכו להוריד אותו דרך החנות, והוא יהיה צריך להיות זמין ב-App Store. בפועל, מהלך כזה יכול ליצור רשומות כפולות של משחקים גם בפלטפורמת הגיימינג בענן, לצד החנות של אפל.

בנוסף, אפל שינתה את חוקי חנות האפליקציות שלה כך ששירותי הגיימינג בענן כמו של מיקרוסופט (וגוגל, דרך שירות Stadia שלה) יוכלו לייצר קטלוג משחקים משלהן בתוך האפליקציות, אבל בסופו של דבר, כדי שהמשתמשים שלהן יוכלו לשחק במשחקים שבחרו הם יצטרכו לעבור חזרה לחנות של אפל כדי “להוריד אותו”.

המהלך של אפל כמובן מסרבל את כל החוויה שמיקרוסופט ניסתה לייצר, ושוב, מיקרוסופט עלתה למתקפה וכינתה את המהלך של אפל כ“חוויה רעה ללקוחות”. בנוסף, ברדמונד המשיכו לבקר את המהלך ומסרו כי “גיימרים רוצים לקפוץ היישר לתוך משחק מהקטלוג שמותאם להם אישית באפליקציה אחת, בדיוק כמו שהם רוצים לעשות זאת עם סרטים או מוזיקה – ולא רוצים שיכריחו אותם להוריד 100 אפליקציות כדי לשחק משחק אחד בענן”. במיקרוסופט טוענים ליחס מפלה מצד אפל, שלא דורשת למשל ממשתמשי ספוטיפיי או נטפליקס להוריד כל סרט או שיר בנפרד, אבל כן דורשת זאת עבור משחקים – כשעל הדרך היא כמובן גורפת את העמלה שלה.

אפל תמחוק חצי מהכנסות הפרסום של פייסבוק? | מקור: Pexels

וזו לא רק העמלה

אבל כאן לא נגמרת המתקפה. אחת החזיתות המעניינות שנפתחו עכשיו נגד אפל מגיעה מצד אחת החברות הגדולות בעולם הטכנולוגיה – פייסבוק – שטוענת שפיצ’ר חדש ב-iOS 14, שהושקה השבוע, יחתוך את הכנסות החברה מפרסומות בחצי.

בלב המחלוקת עומדת הפגיעה של אפל ביכולות של חברות פרסום, כמו פייסבוק, לייצר פרסומות המותאמת אישית למשתמשים ב-iOS 14 ללא אישורם. במסגרת השינויים ב-iOS 14, פייסבוק וחברות פרסום אחרות לא יוכלו להשתמש במידע שאספו מ”מזהה הפרסום” או IDFA של המשתמשים (פרופיל ייחודי למשתמשי iOS המשמש לפרסום מטורגט, א.א.) מבלי לקבל את אישורם המפורש לכך. אמנם כבר כיום יכולים משתמשים לחסום את האפשרות, אבל היא קבורה בתוך תפריטים ותתי-תפריטים, כך שבפועל, רק 30 אחוז מהמשתמשים טורח לעשות זאת.

כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

בפוסט בבלוג של פייסבוק על השינוי נכתב כי המהלך יכול לחתוך את רווחיה מפרסום בכ-50% כשהם כמאות מיליוני דולרים בשנה. “בסופו של דבר, למרות מיטב מאמצינו, העדכון למערכת ההפעלה של אפל יכול לפגוע ב-Audience Networks ברמה שבה לא יהיה הגיוני להציע ללקוחות את השימוש בו ב-iOS 14”,  נכתב בבלוג של פייסבוק. מהציטוט ניתן להניח כי כל משתמשי אפל שיעדכנו את מערכת ההפעלה שלהם יוכלו, על הנייר, לחמוק מפרסום מטורגט תחת זרועות הפרסום של פייסבוק.

אבל לא רק פייסבוק תיפגע מהמהלך. גם החצי השני בדואופול הפרסום העולמי, עלול לספוג פגיעה אנושה בפעילות שלו, והמהלך של אפל צפוי לפגוע גם בעסקי הפרסום של גוגל. ספציפית מדובר בפגיעה בחטיבת AdMob שלה לפרסום מטורגט באפליקציות בניידים – ובחברות נוספות המשתמשות במזהי הפרסום של המשתמשים כדי למכור פרסומות במובייל. עם זאת, הלחץ הלא-מתון לפני ומאחורי הקלעים עשה את שלו, ואפל הודיעה כי תדחה לשנה הבאה את יישום הרפורמה.

מריחות את הדם

כך או כך, נראה שמה שהיה פעם בלתי נתפס, הופך היום למחזה שכיח יותר ויותר; ועוד ועוד גופים, קטנים וגדולים, פרטיים וממשלתיים, בארה”ב ובוודאי באירופה – לא יהססו לתקוף את אפל על המדיניות שלה בתחומים השונים. קשה להאמין שאפל תתקפל ותיסוג מהמדיניות שהביאה אותה להצלחות הכלכליות המרשימות, ולזינוק המרשים במניה שלה. היא בוודאי לא תעשה זאת בלי קרב. אבל, תחת לחץ כבד מכל הכיוונים, גם החזקים ביותר עלולים להישבר.

כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

 

 

אושרי אלקסלסי

Your Friendly Neighborhood Geek. יש לכם סיפור טכנולוגי? דברו איתי: Oshry@geektime.co.il

הגב

9 תגובות על "מריחות דם: מה גורם לכל החברות להפסיק לפחד ולתקוף את אפל?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מורן
Guest

אפל לוקחת את אותה עמלה שהיא לקחה תמיד, אם לחברה אחרת יש בעיות עם אפל, שלא יחתמו על חוזה או שישבו למשא ומתן חדש על התנאים.
לדעתי, חבל שיש רק 2 מערכות הפעלה לניידים, חסר תחרות בתחום הזה, והייתי מאד רוצה לראות עוד מערכת הפעלה שתתן אלטרנטיבה טובה לאנדרואיד ו ios

השם שלי קצר מידי
Guest
השם שלי קצר מידי

אפל היא מונופול בתחום. אין אפשרות למשא ומתן מול מונופול

אבי
Guest

באיזה תחום היא מונופול?

איש ערכים
Guest
תאר לעצמך שמיקרוסופט היתה מתנהגת כמו אפל וגוגל בקטע הזה – כלומר כל תוכנה שהיית רוצה להתקין על מחשב שיש לו וינדווס אז היית צריך לקנות אותה רק בחנות של מיקרוסופט ויצרני התוכנה היו חייבים לשלם למיקרוסופט עמלה של 30 אחוז – כלומר אתה היית מממן את העמלה, נשמע לך הגיוני??? אין זכות לאפל ולגוגל להכריח משתמשים להתקין אפליקציות רק מהחנות שלהם, לכל הפחות הן צריכות לאפשר תחרות חופשית בחנויות – כלומר לאפשר לחברות אחרות ליצור חנויות מתחרות שיותקנו על מערכת ההפעלה שלהם והחברות האחרות יקבעו ויקבלו את העמלה שהן רוצות. לאפל וגוגל יש זכות לבקש תשלום על מערכות ההפעלה… Read more »
מיקון
Guest

כתבה מעניינת אבל לא עונה כלל על השאלה בכותרת: “מה גורם לכל החברות להפסיק לפחד מאפל?”

זיו ברזילי
Guest

בהחלט עונה והתשובה היאמברורה

זזז
Guest

אני לא רואה שום סיבה לא להתנהג כמו שהם מתנהגים.
יש להם את קהל הלקוחות הכי מטומטם שיש, הם יכולים לעשות מה שהם רוצים.

יהושפט
Guest

הגיע הזמן שהם יסבלו קצת החברה פח הזאת

ברקו הקוסם
Guest

תזכירו לי האם אפשר להתקין משחק ב-xbox של Microsoft מבלי לקבל את אישורם (ואחרי תשלום גבוה על כלי הפיתוח ועוד עמלה מהמכירה של כל משחק) ?
כמו כן מה העמלה ש-steam לוקחים רק על הפצת משחק, כן 30% מבלי לתחזק אקוסיסטם ולספק כלי פיתוח בחינם כמו שאפל נותנים למפתחים.
ולגבי פייסבוק זה בכלל הקוזאק הנגזל. שנים שהם שותים את המידע שלנו ועכשיו מתלוננים שאפל שומרים על המידע האישי של המשתמש ונותנת לו אפשרות להגן כל פרטיותו.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: