על קצה הלשון: מקורות שמות המותגים המובילים

בחירת שם המותג אינה עניין של מה בכך ולא פעם מדובר בתהליך מורכב ומסובך. אך לא פעם קורה שהשם נבחר באקראיות מוחלטת או מורכב ממושגים שונים. מיכאל ויצמן מביא את הסיפורים שמאחורי שמות המותגים המוכרים לכולנו

מה יכול להיות פשוט יותר מלהמציא שם לחברה או מוצר חדשים בשוק? לפעמים בחירת שם מותג משפיעה על הארגון יותר מתקציב התחלתי ומילוי מסמכים. מאמצים רבים מושקעים בבחירת השם המתאים, אך לעיתים קורה שצירוף מקרים הוא המוביל ליצירת שם המותג שיהיה מוכר לכל צרכן בשוק היעד.

מקור שמות מרבית המותגים יוביל אותנו במקרים רבים לשמות הבעלים או מיקומים גאוגרפיים או אפילו אסטרונומיים. חלק מהשמות הם תוצאה של מחשבה רבה שהושקעה ובעלי משמעות עמוקה וחלקם הם בחירה אקראית, משחק דמיון או קיצורים של שמות ארוכים. אספנו עבורכם מבחר מהסיפורים שמאחורי שמות מותגים שכולנו מכירים, ואתם כמובן מוזמנים להוסיף עוד בתגובות.

מסע בין כוכבים

משמעות השם סמסונג הוא שלושה כוכבים ומקורו היסטורי. בשנת 1931 שטח קוריאה הדרומית היה עדיין כבוש בידי יפנים ושלושת השטחים הכבושים בידי היפנים – מנצ’וריה, קוריאה וסין – נקראו שלושת הכוכבים. סמל הכוכבים של סוברו הוא צביר כוכבים של מזל שור, שבעה כוכבים מאוד מוערכים במזרח. לעומתם, קים וו צ’ונג, הוגה השם של דייהו (Daewoo) קרא לחברתו בשם “צנוע” יותר – היקום הגדול – משמעות השם דייהו מקוריאנית.

לא בכטולסחיים

משמעות של שמה של חברת סאן (SUN) אינו קשור לשמש. מדובר בראשי התיבות של Stanford University Network כי ברשת זו לראשונה הורצה מערכת היונקס על ידי מייסד החברה (שאולי מזל שלא קרא לחברה על שמו) אנדי בכטולסחיים (ANDY BACHTOLSHEIM).

שמות בארץ השמש העולה

חברת מיצובישי עוד בשנת 1934 התפרקה לשלוש חטיבות, אלקטרוניקה, בניית ספינות ותעשיה כבדה. מיצו – משמעותו שלוש ביפנית, והישי משמעותו יהלום. (גם הסמל של משפחת ייתרו איבסקי, מייסד החברה, היו שלושה יהלומים). הקיצור בישי במקום הישי נוסד עקב טעות האירופאים לבטא את שם החברה.

חשבתם שהשם טושיבה זו מילה יפנית? טעות בידכם. מדובר בשם מותג שנוצרעקב מיזוג שתי חברות – Tokyo Electric ו- Shibaura Manufacturing ששמן יחד נשמע כמו טושיבה. מעניין לציין גם שהחברה שיבאורה היא אחת החברות הרשומות העתיקות בעולם, והיא נרשמה עוד ב-1875. טושיו איו החליט לתת שם רומנטי לחברה שלו וקרא לה האוקיאנוס המערבי – סאניו. אדון איו, אגב, הוא גם בן דודו של מר מצושיטה, מייסד חברת פנסוניק.

גם חברות המשחקים בחרו את שמותיהם בתבונה. משמעות הצירופים נין-טן-דו ביפנית היא “השמיים מקדשים את העבודה”, מעין גירסה יפאנית לביטוי “העבודה משחררת”.

השם סוני, מגיע ממקור שאינו יפני כלל והוא נוצר מהמילה sonus בלטינית שמשמעותה קול, והמילה sonny שמשמעותה בני, מילה שהתשרשה ביפנים מהאגלית דווקא עם המשמעות “ילד פלא”. תחילה אקיו מוריטה רצה לקרוא לחברה שלו Sonny, אבל המילה דמתה מדי ל-soh-nee, שביפנית משמעותו “העסקים הולכים לאט”.

יצרנית המצלמות קודאק גם היא חברה עתיקת יומין שקיימת כבר מ-1890. בניגוד לדעה הרווחת, שמה לא הושפע מצליל הקליק של מצלמה, אלא שבעלי החברה, מר איסטמן (האמריקאי) חשב את האות K לאות חזקה שמביאה לו הרבה מזל.

מגיאוגרפיה ועד גיאומטריה

רומא בלהבות - Nero Burning Rom

יש כמובן את שמות המותג שמקורם ידוע לכל, כמו למשל החברה של לארי פייג’ וסרגיי ברין נקראה על שם מספר בעל מאה אפסים, ששמו Googol שופץ קלות וכיום הוא אחד המותגים החזקים באינטרנט. ההשפעה והרעיון לשם יכולים לבוא מתחומים כמו היסטוריה, אומנות או בלשנות. בין השמות המושפעים מהיסטוריה יש את NERO, תוכנת הצריבה המוכרת לרבים. מקור השם הוא היסטורי ומקורו משמו של מלך רומא המטורף, ששרף (Burn) את העיר. מקורות גיאוגרפיים אפשר למצוא בשמות כמו סיסקו הנקראת פשוט על שם העיר בה נוסדה – סאן פרנסיסקו. משתמשים בעלי עין חדה במיוחד לפרטים, ישימו לב שעל לוגו החברה מתנוסס גשר הזהב של סאן פרנסיסקו.

הגשר של סיסקו

המקור לשם אדובי, שמה של מפתחת יישומים מוכרים כמו פוטושופ ואקרובט, מקורו מן הטבע. זוג המתכנתים מחברת זירוקס ג’ון וורנוק וצ’רלס גשקה התפטרו וייסדו חברת תוכנה לה קראו אדובי על שם נחל שנמצא מאחורי ביתו של וורנוק. אגב זירוקס: מקור השם מהמילה היוונית xer שמשמעותה יבש, בניגוד לשיטת העתקה “רטובה” שהיתה מופעלת עד שנת 40 לערך לצורך שכפול עמודי דפוס, שנת יסוד החברה.

א.א.א. מחשבים

בעבר, פורטלים מקוונים ואינדקסים רשמו את שמות החברות לפי סדר הא’-ב’ האנגלי. על אף שכיום כבר לא נהוג לעשות זאת, שמות מותג רבים עדיין מתחילים באחת האותיות הראשונות ב-ABC. למשל, אנשי החברה הקנדית RIM (קיצור של research in motion) כמעט קראו למכשיר סלולר החדש שלהם Strawberry אבל לאוזני מפתחים המילה Straw נשמעה איטית מדי, וגם נמצאת רחוק מדי מההתחלה של ה-ABC. לבסוף נבחר גרגר אחר לשמש כשם המותג המוכר לכולנו Blackberry. גם חברת Asus תחילה קראה לחברה בשם הסוס המעופף פגסוס, אבל אז נזכרו בשיקולי סדר האותיות והשאירו את שם החברה – אסוס.

קיצורים וקיצורי שמות לפעמים מובילים ליצירת שמות מותגים מוכרים, לדוגמה המקור למותג איץ’-פי HP. בילי היולט ודייויד פאקרד הטילו מטבע, של מי תהיה האות הראשונה בחברה. תוכלו לנחש לבד מי זכה. קורל Corel הוא קיצור שם מעבדתו של המייסד דוקטור מייקל קוופלנד (COwpland REsearch Laboratory). לעיתים השם נובע ממיזוג בין שתי חברות –  מיזוג חברת לאקי קמיקל למפעל רדיו גולדסטאר אינדאסטריז יצר מותג של חברת LG שאנחנו מכירים היום.

המקור לשם אינטל הוא כלל לא חוכמה (Inteligence) כפי שנוטים לחשוב. מייסדי החברה בוב נויס וגורדון מור רצו לקרוא לחברה שלהם Moore Noyce, רק שכבר היתה רשת מלונות עם שם זהה, אז הם התפשרו על INTegrated ELectronics או בקיצור: אינטל.

חברת מיקרוסופט נרשמה תחילה כ-מיקרו-סופט, רק לאחר שנתיים המקף הוסר משם המותג. מעבר לכך, אין באמת סיפור מעניין מאחורי השם, אך קיימות מספר בדיחות שגורסות שמקור השם הוא איברו של המייסד, ביל גייטס. גם כאן תוכלו לנחש לבד את המשמעות ההומוריסטית.

הפשטות שבגאונות

בין המוכרים פחות מסיפורי שמות המותגים הוא מקור שם המותג יאהו! (Yahoo!) בינואר 1994 סטאג’רים של אוניברסיטת סטאנפורד דיויד פילו וג’רי יאנג פתחו אתר אינטרנט שנקרא “המדריך של ג’רי לרשת העולמית” (“Jerry’s Guide to the World Wide Web”) אך כבר באפריל השם שונה ליאהו!. מקימי החברה טוענים שהמקור לשם היוו היצורים המבעיטים בסיפורי הוליבר של ג’ונטן סוויפט. באנגלית עתיקה משמעות המושג יאהו היא כינוי לבהמה, פרא אדם וחסר תרבות. הבעיה של המייסדים היתה בכך, שבשנת 1994 המותג יאהו כבר היה רשום על שם חברה הבונה אופנועי ים. כך נוצר לו המותג, יאהו! (עם סימן קריאה). השם טוויטר פשוט נשלף מן הכובע – באופן הכי מילולי של המושג. מייסדי החברה פשוט צמצמו לחמישה את מספר השמות מוצעים לשירות החדש והשם טוויטר נבחר מתוך.

לפעמים שמות המותגים קשורים לתחביבי ילדות של ממציאיהם. למשל, אנדי רובין, מייסד חברת אנדרואיד, שלימים נקנתה על ידי גוגל, פיתח מילדות חיבה גדולה לרובוטים דמויי אדם ובביתו אף נמצא אוסף גדול של כאלה, אז החברה נקראה אנדרואיד.

ההיסטוריה של הלוגו של אפל

הסיפור מאחורי שם המותג אפל לא ידוע, אבל ברשת מופצות מספר סברות אפשריות כמו חיבתו של ג’ובס לתפוחים, שעבד באורגון וקליפוניה (מדינות הידועות שיצואניות תפוחים בארצות הברית), חיבתו של ג’ובס לביטלס שהקליטו באולפנים שנקראו Apple Records. אולי מקור השם נובע מהרצון של החברה לבדל את עצמה מהמותגים העסקיים והקרירים של מחשוב שהיו רווחים בתקופה. לחילופין, יש הטוענים שבגירסה הראשונה של הלוגו לחברה הופיע ניוטון עם עץ התפוח וג’ובס ביקש לפשט את העיצוב. עם זאת, הסברה החביבה עלינו היא זו שג’ובס נתן לחבר המנהלים של החברה אולטימטום של חמש שעות לבחור שם לחברה, ואם לא ייבחר אחד, הוא ייקרא לה בשם אקראי כמו תפוח.

כאשר מייסד מוזילה מארק אנדרסן הוציא דפדפן חדש שהיה אמור להחליף את Mosaic, הדפדפן הקודם, הוא שילב את המושגים רוצח המוזאיק (Mosaic-Killer) וגודזילה לשם שעד היום עומד מאחורי אחד הדפדפנים הפופולאריים בעולם.

כל אות בלבב

חברת בבילון (אחת ההצלחות השקטות, אך החשובות של היזמות בישראל) כמובן שנקראה על שם מגדל בבל מרובה השפות, אך אחד השיקולים לקרוא כך לחברה היתה אות B בשם, מה שאיפשר דירוג גבוה יותר ברשימות של חברות, תוכנות וכאמור אינדקסים מקוונים.

השם מטריקס לפי סמנכ”ל משאבי אנוש של החברה נבחר באופן הבא: “…עם ההקמה כבר חשבו על מיתוג החברה ומתן שם הולם. הוקם צוות חשיבה מקרב העובדים וקבעו כי תיערך הגרלה בקרב כל מי ששלחו הצעות. כמובן שלממליצים על השם הזוכה הובטח פרס מיוחד. הגיעו מאות הצעות ונבחר השם שביט שמתאר מהירות ויש בו גם IT. אבל מנכ”ל מטריקס, מוטי גוטמן לא היה רגוע. הוא אמר שזה נשמע לו כמו חברת תנורים ,בעבר פעלה בישראל חברת תנורים ותיקה בשם שביט. גם משמעות המילה באנגלית, כשמפרקים אותה לשתי מילים, לא הייתה מלבבת. מוטי, המנכ”ל, שראה באותה עת את הסרט מטריקס, כינס את העובדים ואמר שהחליט על מטריקס. לאחר מכן הסתבר ששני עובדים הציעו עוד קודם את השם, שאז לא התקבל. ברור שהם קיבלו את הפרס – נסיעה לחו”ל.”

Avatar

מיכאל ויצמן

מורה לאנגלית בהשכלתו, שוטר מג"ב בשירותו הצבאי (כן שוטר בגן ילדים). פריק של טכנולוגיה, סלולר וכל דבר דיגיטלי. בזמנו הפנוי מכתיבת שורות אלו משחק איירסופט.

הגב

15 תגובות על "על קצה הלשון: מקורות שמות המותגים המובילים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אורי
Guest

פוסט מעולה – תודה!

דן
Guest

מה שזה מוכיח – אל תסתכל בשם אלא בדוחות הכספיים של החברה

עמית
Guest

הסיפור על מיצובישי חמוד, אבל לא לגמרי נכון.

mitsu זה אכן שלוש, אבל hishi הם אינם יהלומים, אלא ערמוני מים שצורתם מעוינת. כאשר מחברים את המילים mitsu ו-hishi ביחד (כמו שאמורים לעשות ביפנית), ישנה תופעה לשונית שנקראת Rendaku, שבה עיצורים משתנים לעיצורים הקרובים אליהם וכך נוצר mitsubishi – 三菱

מייק
Guest

US-Robotics, שקצת נעלמה מהנוף – אך היתה מובילה בתחום המודמים – נקראת כך על שם החברה שמזכיר אסימוב, US Robots, בספריו.

דוד
Guest

אחת הכתבות הטובות שספורסמו באתר הישר כוח!!!

דור
Guest

אחלה פוסט… ישר כוח.

אורח
Guest

כתבה מאלפת. תודה על התחקיר והזמן שהקדשת.

רן בר-זיק
Guest

פוסט נהדר ומעניין לקריאה. תודה!

אורון
Guest

חשוב להזכיר שמקור השם של חברת גוגל היה בכך שמקימי החברה אייתו לא נכון את המילה Googol וכתבו google.

מגי
Guest

פוסט מעולה!!

זוריק
Guest

שכחת את JVC שהוא קיצור של Japan Victor Company, פשוט כי הם היו חברה בת יפנית של Victor האמריקאים, יצרני הפונוגרף (פטיפון) הראשונים, שאחר כך הפכו ל-RCA שהוא קיצור של Radio Corporation of America.

אמיר דגן - פתרונות תוכנה מבוססי WEB
Guest

אחלה כתבה
תודה רבה !!

itsik
Guest

“היצורים המבעיתים” ולא “היצורים המבעיטים” (:

Dan
Guest

כתבה מועילה ומסקנת מאוד, תודה רבה על הזמן שהוקדש??

wpDiscuz

תגיות לכתבה: