AOL רוצה להשקיע ביזמיות ישראליות – ראיון בלעדי עם נשיאת הקרן: סוזן ליין

סוזן ליין, לשעבר מנכ׳׳לית מותגי התוכן ב-AOL, משיקה קרן להשקעות סיד בנשים בלבד. בראיון בלעדי עם אחת הנשים החזקות בעולם המדיה האמריקאית, מסבירה ליין מדוע הפכה למשקיעה ומעניקה כמה טיפים חשובים ליזמים

suzan

סוזן ליין (Susan Lyne), מי שהיתה עד לא מזמן מנכ״לית המותגים של ענקית המדיה AOL והיתה אחראית על אתרים כמו Techcrunch, (אבל לא על ההאפינגטון פוסט שנשאר בשליטתה הבלעדית של אריאנה האפינגטון), הגיעה לישראל בשבוע שעבר לאחר שעזבה את התפקיד הניהולי והשיקה קרן סיד חדשה שמיועדת לנשים.

מטרת הקרן החדשה, ששמה ״BBG – built by girls״ אשר המשקיעה הבלעדית בה היא AOL בשלב הזה, היא לתת הזדמנות לנשים להכנס לסצינת היזמות ולאפשר להן לשבור את תקרת הזכוכית. סוזן מסבירה את הסיבות להקמת הקרן שנוסדה בספטמבר 2014, בראיון בלעדי שערכתי איתה:

מארוחות בוקר לקרן ייעודית

״יצא לי לפגוש נשים יזמות צעירות רבות שהתחילו לעשות סטארטאפים מעניינים, ולכן התחלתי לארגן מפגשי ארוחות בוקר בניו יורק לטובת יצירת מעגל נשי. בהתחלה, הגיעו רק 6-8 נשים למפגשים, אך עם הזמן גדלנו לקבוצה של 35 נשים והתחלתי לראות פעילות רבה יותר ושהגיע הזמן לעשות משהו מעניין יותר מהמפגשים עצמם״. כך מסבירה ליין את ההחלטה שלה לעבור מניהול בכיר ב-AOL להקמת קרן שכולה מוקדשת לנשים.

״עברתי קצת על המספרים של תעשיית הון הסיכון האמריקאית וכשהבחנתי בעובדה שנשים מקבלות 7% מההשקעות של קרנות בארה״ב ורק 4% מהמשקיעים הם למעשה משקיעות בארה״ב הבנתי שצריך לעשות משהו״. היא מוסיפה שקיים כשל שוק מובנה בתעשיית ההון סיכון וההשקעות בארה״ב ומסבירה ש״אני חושבת שאם 93% מהמימון מגיע היום ל-50% מהאוכלוסיה, יש פה כשל שוק והזדמנות שאותה כדאי ונכון לנצל״.

מה את חושבת שהסיבה העיקרית לכך שגיוס מקרנות בארה״ב נשלט על ידי גברים?

״אני חושבת שמדובר בטבע האנושי ואני אסביר, הצורה שבה מגיעים להציג בפני קרנות בארה״ב היא בדרך כלל דרך הכרות של מישהו אחר בסצינה, אולי יזם אחר או משקיע או קרן אחרת, ולכן המעגל ממשיך להיות גברי. היות ולנשים אין את הקשרים הללו, יותר קשה להן ״להכנס בדלת״ ולגייס מקרנות.

שם המשחק: לתפוס את ההזדמנות

״אני אמנם הייתי עיתונאית לזמן מסויים ואז עברתי להיות עורכת אבל למעשה ההזדמנות הגיעה כשהייתי עוזרת לעורך ראשי במגזין, וזו היתה ההזדמנות הגדולה להבין ולראות מה עושים ואיך הדברים קורים. היינו צוות קטן, ולכן יכולתי להגדיל ראש ולעשות יותר. כך יצא שנשארתי שם 15 שנים. ניצלתי את ההזדמנות שנקרתה בדרכי כי ראיתי שהעולם משתנה ושכדאי לנצל את זה. בשלב מאוחר יותר, כשהבנתי את השינויים שקורים בעולם המדיה, הקמתי את מגזין Premier, שעסק בתעשיית הוידאו. משם נקרתה הזדמנות נוספת בדרכי ונשכרתי על ידי חברת דיסני״.

״אני אוהבת לעבוד על כמה דברים במקביל, כמו כל אישה אחרת״, מחייכת ליין, ״המעבר למדיה היה ברור ולמרות שהמעבר הזה היה לקטגוריה חדשה, Commerce, בגלל שהחוויה היתה מאוד טכנולוגית, מאוד התחברתי אליה״.

האם המהלך המוצלח הבא עולם המדיה יהיה טכנולוגי או יגיע דווקא מעולם התוכן?

אני חושבת שהמהלך הבא של המדיה יכלול שילוב בין טכנולוגיה ומדיה. הטכנולוגיה לא רק יוצרת מודלים עסקיים חדשים ואפשרויות הפצה חדשות אלא יוצרת את האפשרות לספר סיפורים בצורה שונה ומצליחה גם למצוא לקוחות חדשים״. הדוגמא שליין נותנת היא ההבדל בין ABC שהימרה על סוג מסויים של תוכן, שאם הייתם מפספסים פרק, היתה נוצרת בעיה. HBO הצליחו לעקוף את הבעיה בכך שהקרינו שוב ושוב את הפרקים.

ליין מספרת ש ״לפי מחקר שעשו ברשת, אנשים שהם צופים קבועים בתכנית, למרבה ההפתעה רואים כל פרק 1.4 בחודש כי דברים אחרים קורים, החיים קורים. בשלב הזה הגיע הוידאו לפי דרישה (on demand)״. היא מוסיפה ומסבירה ש ״ככל שאנחנו מדברים על on demand, יש מספיק אנשים שאוהבים לראות תכניות בזמן שאחרים רואים אותה, כדי שיוכלו לדבר עליה ביום אחרי, וכך גם לא נוצרת בעיה של ספויילרים. בסופו של דבר, אנשים אוהבים את ה״לייב״ וגם את ה-on demand ולכן מדובר בשני פורמטים שיש להם מקום ולא יהרגו אחד את השני, אלא ישתלבו״. ליין לא מספידה את השידורים החיים עדיין.

״נשים עוזבות את עולם הסטארטאפים כי מדובר עדיין במקום עוין עבורן״

מה דעתך על מה שקורה היום בעולם הסטרטאפים בארה״ב, מדוע אנחנו לא רואים הרבה נשים עדיין שם?

״אני חושבת שלשמחתי, מתחילים לדבר הרבה על כך שיש בעיית תרבות בעולם הסטארטאפים וזה לא המקום הכי ידידותי לנשים. ישנם נתונים המצביעים על כך ש-50% מהנשים שהגיעו לעבוד בחברות טכנולגיה, עזבו כי הרגישו שמדובר במקום עוין בשבילן או לא מצאו דרך להתקדם שם. הנושאים הללו צריכים להיות בקדמת הבמה ולקבל חשיפה גדולה יותר כדי להפתר״ היא מוסיפה ״בניגוד לבנקים או חברות שיש בהן קוד התנהגותי, לחברות מדיה או סטאטראפים אין קוד התנהגות מסודר. התעשיה הזו חדשה עדיין, הרי מדובר בקבוצות אנשים שבוחרים לעבוד ביחד על מוצר חדש, זה מה שהוביל למצב הקיים״.

היא נשארת אופטימית ומסבירה ש ״נראה שחוסר בנשים בתעשיה הזו ובמשרות ניהוליות, זה עוד גורם שבעייתי בתעשיית הסטארטאפים ולכן הצעד הראשון הוא העובדה שאנחנו מדברות על זה״.

בואי נדבר על מה שאת מתכננת לעשות כדי לשנות את מצב הנשים בתעשיה. מה הסכומים שתשקיעו מהקרן ובאילו תחומים היא ממוקדת?

״מדובר בהשקעות סיד, ואנחנו משקיעים בין 100K-250K במיזמי מדיה ו-Consumer internet. החלטנו להתמקד שם בגלל שזה התחום בו גילינו שרוב הנשים מפתחות את הסטארטאפים שלהן ולאו דווקא בתחומי ה-Enterprise או SaaS. אנחנו קרן קטנה ולכן היה חשוב להיות ממוקדים. כמו כן באופן טבעי אני מגיעה מהתחום הזה. בנוסף הבנו שגם הלקוחות הפוטנציאליות של Consumer internet הן נשים לרוב״.

קרן קטנה, בעיה גדולה?

בשלב הנוכחי, ליין מספרת שהקרן שגוייסה קטנה, סה״כ 10 מליון דולר שיושקעו ב-עד 12 חברות בשנה. עד היום השקיעה הקרן כבר ב-10 חברות, כולן אמריקאיות, יש לציין, אך ליין מקווה שהחיבור עם נאוטילוס – זרוע ה scouting של AOL בישראל והמנוהל על ידי מרב רותם נעמן, יצליח לעזור גם ליזמיות ישראליות להגיע אל הקרן.

לשאלתי האם לא יווצר מצב בו הקרן תעמיד את היזמיות מול הקושי המתהווה לגייס את סיבוב ה-A שלהן, השיבה ליין כי הקרן תתמוך גם בהשקעות הבאות אם יחשבו שהדבר נכון, בחלק מהחברות (מה שעלול להוות בעיה אחרת, Signaling – מצב בו החברה שלא תקבל השקעת המשך לא תצליח לגייס ממשקיעים חדשים כי יבינו שאין לה המשך תמיכה מהקרן – מ.ב).

לשאלתי על השקעות בסטארטאפים מאירופה או מקומות אחרים בעולם שאינם ישראל, ליין מציינת כי הגיעו לקרן רק עשר חברות אשר הגישו מועמדות, ו״אף אחת מהן לא קיבלה השקעה בשלב הזה כי הצבנו רף גבוה יותר בשל הקושי להשקיע בחברות שרחוקות גיאוגרפית, שיש שם מחסומי שפה וקהל היעד הוא לא בהכרח ארה״ב. בסופו של דבר קשה יהיה לעזור להן״.

אשמח שנסיים ב-3 טיפים ליזמות נשית מוצלחת יותר, מנסיונך:

״הטיפ הראשון הוא ללכת רגע אחורה ולראות את התמונה הגדולה, משמע, תסתכלי איך החזון לסטארטאפ שלך יהפוך אותו לחברה ששווה 100 מליון דולר לפחות ואל תפחדי לדבר על כך, אל תתביישי לחלום בגדול ולמכור את החלום שלך״. הבעיה היא, לפי ליין, שגברים, יודעים לספר בצורה בטוחה מדוע החברה שלהם תהיה שווה מיליארד דולר, בניגוד לנשים, שלא טורחות להסביר את הדברים ומצטנעות לגבי החלום שלהן וכמובן נזהרות בהערכות.

״הטיפ השני הוא תמיד נסי לגייס יותר ממה שאת חושבת שצריך, כי לגייס את הסיבוב הבא יהיה קשה יותר ממה שאת חושבת, תמיד ההוצאות יהיו יותר גדולות ממה שחשבת. חבל שתשקיעי את המאמצים כל הזמן בלגייס כסף במקום לבנות חברה״.

״הטיפ השלישי הוא להתמקד בלקוחות שלך, גם כשאת מגייסת או עסוקה בניהול היומיומי, בגיוס העובדים כי הדבר הכי חשוב הוא הלקוח בסופו של דבר ואיך תספקי לו את המוצר הכי טוב בצורה פשוטה״.

הראיון נערך במסגרת כנס INTV הבינלאומי, העוסק בחדשנות בטלוויזיה. הכנס התקיים במשך יומיים (15-16 במרץ) במתחם ימק”א ירושלים ואירח בכירים מצמרת תעשיית הטלוויזיה והניו-מדיה בעולם שהגיעו לחלוק את חזונם בנוגע לשינויים הדרמטיים שחלו בשנים האחרונות. במסגרת הכנס התקיים גם אירוע ה-Techdate שהציג על הבמה את 10 הסטארטאפים הישראלים שעתידים להדליק אתכם ואת הטלוויזיה שלכם מחדש, החל מ-Second Screen דרך פלטפורמה ליצירת תוכן אינטרקטיבי ועד לממיר הבא. ה-TechDate הוא מיזם משותף של משרד הפרסום מקאן תל אביב יחד חברת גיקמדיה (המפעילה את אתר Geektime) שנועד לחבר בין סטארטאפים ומותגים במטרה לייצר קמפיינים חדשניים ופריצות דרך שיווקיות.

מורן בר

מייסדת ומנהלת החברה, יזמית בעלת נסיון רב שנים בתעשיית ההיי-טק עם רקע נרחב בתחום האחסון והתקשורת ובעולם המדיה החברתית. היתה שותפה למיזמי אינטרנט גדולים וביניהם אתר 2eat הישראלי. בוגרת ממר"מ ועו"ד העוסקת בתחום דיני הפרטיות וטכנולוגיה.

הגב

1 תגובה על "AOL רוצה להשקיע ביזמיות ישראליות – ראיון בלעדי עם נשיאת הקרן: סוזן ליין"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
קני
Guest

גזענות! ברור שלא מעצבן אותכם לראות לנשים בלבד (אחרת היתם מגיבים). אך אם מישהו הייה כותב על קרן שמשקיעה בגברים בלבד. הקרן היתה חשופה לתביעות. לא אבסורד?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: