מהסטרימר של שיאומי ועד לטלוויזיה של סמסונג: מה אוספות עלינו החברות?

גם המוצרים שיודעים איזה בינג’ עשינו אוספים עלינו מידע, וחלקם אפילו יחלקו אותו עם גורמים אחרים. מי המוצלחים יותר ומי פחות בכל הקשור לאיסוף המידע והעברתו?

ה-Mi Box S. מקור: Xiaomi

נטפליקס, אמזון פריים וידאו וחלק מספקיות התוכן הישראליות מצריכים מאיתנו שימוש בטלוויזיות חכמות או סטרימרים כדי להריץ אותן. אבל האם לרצון שלנו לצרוך תוכן באמצעות מוצרי “חכמים” יש גם השלכות על הפרטיות שלנו? התשובה היא: ככל הנראה שכן.

מחקר גילה: סטרימרים עוקבים אחרינו – בגדול

מחקר חדש של חוקרים באוניברסיטת פרינסטון שבארצות הברית עסק בדליית המידע בסטרימרים של שתי חברות: רוקו (Roku) ואמזון (עם ה-Amazon Fire TV). הן אולי לא פופולאריות במיוחד בישראל, אך בשוק האמריקאי למשל, מדובר בשחקניות ענק. במחקר גילו החוקרים כי שני הסטרימרים מבצעים מעקב נרחב אחרי המשתמשים – כשהמידע נאסף בזמן מעבר בין ערוצים שהחברות מציעות לצפייה ועל ידי העברת מזהים ייחודיים של הצופים לחברות.

בין המידע שמועבר מהסטרימרים ונאסף על המשתמשים מצאו החוקרים: כתובות MAC של הרשתות האלחוטיות בביתם של המשתמשים, זיהוי שמות הרשת שאליהם התחברו הסטרימרים והתוכן שבו צפו המשתמשים. החוקרים גילו גם כי המידע מועבר לעיתים לחברות באמצעות חיבורים לא מאובטחים.

ומה עם מכשירים שיותר מעניינים אותנו הישראלים?

אמנם נושא המכשירים שבהם אנו עושים שימוש טרם נחקר, בהתחשב בעובדה ששני הסטרימרים בעלי תפוצה רחבה בארה”ב – ולא בישראל. עם זאת, זה לא אומר שאנחנו לא יכולים לבחון את הסכמי המשתמשים והפרטיות של החברות ולהציג אותם בפניכם – אל תגידו “לא ידעתי, לא קראתי”.

אחד הסטרימרים הפופולריים ביותר בישראל הוא ה-Mi Box של שיאומי. היצרנית הסינית קנתה את לב הישראלים עם סטרימר זול יחסית שמספק שימושיות רבה למשתמש הישראלי, והופץ בין היתר גם על ידי סלקום במסגרת שירותי סלקום TV. עם זאת, לא בטוח שתג המחיר הזול יכול להשתוות למה שעולה מהסכם המשתמש של שיאומי.

“ברגע שהעליתם תוכן או עשיתם פעולות שהן באתר של שיאומי או בשירותיה, אתם מעניקים באופן אוטומטי לשיאומי רישיון גלובלי שלא ניתן לבטל, שאינו אקסקלוסיבי ושניתן להעבירו… אנו עלולים להעתיק, לפרסם, להציג, ליצור תוכן או להשתמש בחשבון המשתמש שלכם בדרכים אחרות”, נכתב בהסכם המשתמש של היצרנית הסינית. בנוסף, נכתב כי עם השימוש במוצרי שיאומי – אנו המשתמשים מוותרים על כל בעלות אפשרית על תוכן שייצרנו באמצעותם. דרקוני? מלחיץ? כן וכן, לשיקולכם.

מקור: Shutterstock

הכרומקאסט של גוגל מגיע מובנה במכשיר של שיאומי, אך יש לא מעט שקנו אותו בגלל המחיר הזול יחסית – למרות השימושיות הבסיסית מאוד. מניתוח הסכם הפרטיות של הכרומקאסט ע”י מוזילה עולה כי המכשיר לא משתמש בהצפנה כברירת מחדל, אלא מסתמך רק על ה-Wifi שלכם שיצפין את התוכן. בנוסף, מבדיקת הסכם הפרטיות עולה כי המידע שנאסף מהכרומקאסט יועבר לחברות צד ג’ שיוכלו להשתמש באותו המידע כדי להציג פרסומות למשתמשים שמהם נלקח המידע. אבל, אתם יודעים, זו גוגל.

גם ה-Shield של NVIDIA הוא סטרימר די מבוקש בארצנו הקטנה אז בדקנו גם את הסכם הפרטיות של החברה. “כדי להריץ ולעדכן את Shield, אנחנו צריכים לדעת את מספר גרסת התוכנה שלכם, האזור הגאוגרפי והמספר הסידורי. לא נאחסן את המידע שלכם אחרי השימוש”, נכתב במדיניות הפרטיות של NVIDIA, שמבהירה שתספק לכם המלצות אך ורק אם תבחרו בכך – אבל לא אומרת על פי איזה מידע יבוססו ההמלצות. מה שבטוח, לפי מה שטוענים ב-NVIDIA, גם המידע הזה לא יישמר אצלם.

מלבד הסטרימרים, גם טלוויזיות חכמות יכולות לאסוף את המידע שלנו על פי השימוש באפליקציות או בצפייה בערוצים מסוימים. לכן, בדקנו גם את הסכמי הפרטיות של חלק מהיצרניות הפופולריות ביותר.

לפי מדיניות הפרטיות של סמסונג, החברה “אוספת, משתמשת, משתפת ומאחסנת את המידע שנאסף בטלוויזיה החכמה שלכם”. בנוסף נכתב במדיניות הפרטיות כי סמסונג יכולה לחלוק את המידע לטובת הצגת פרסומות מטעם סמסונג או חברות שאיתן היא עובדת. במדיניות כתוב עוד כי המידע האישי שלכם יכול להגיע מסמסונג לצד ג’, חברות-בת שלה או שירותים שאיתם היא עובדת, אך אותם גורמים לא יוכלו לשתף את המידע הזה. מזל גדול.

צללנו גם להסכם הפרטיות של LG, אחת מיצרניות הטלוויזיות החכמות הפופולריות ביותר, כדי לבדוק מה היא עושה עם המידע של משתמשיה: ב-LG מבהירים כי המידע שלכם שנאסף על ידי מוצריה, בהם גם הטלוויזיות החכמות, לא ישותף עם גורמים זרים – אלא אם כן זה לטובת שירות שבו תרצו להשתמש ומצריך שימוש במידע שלכם. ב-LG אומרים כי המידע שלכם יכול לשמש מפרסמים, אך רק אם תרצו בכך ותבחרו לאשר זאת בהגדרות המכשיר שלכם.

אז מה עושים?

נראה שמבחינת השימוש בחלק מהמכשירים, אין כל כך מה לעשות – מתמודדים עם העובדה שאנו חיים בעידן שבו הפרטיות שלנו לעיתים נדרסת לטובת נוחות. דרך אחרת היא לנסות למנוע כמה שיותר מהחברות לאסוף את המידע (ובחלק מהמקרים להשתמש בו ולחלוק אותו) דרך הגדרות המכשיר. חלקם מגיעים עם הגדרות שיתוף תכנים מסוימים כברירת מחדל. מומלץ לבדוק את הגדרות הסטרימר או הטלוויזיה שלכם ולמצוא את הגדרות הפרטיות, ולהתאים אותן לרצונות שלכם.

אושרי אלקסלסי

עדיין מבואס מהפסקת שידורי TechTV בישראל. נהנה מסרטי סטאר וורז החדשים - Don't @ Me.

הגב

8 תגובות על "מהסטרימר של שיאומי ועד לטלוויזיה של סמסונג: מה אוספות עלינו החברות?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שמול
Guest

בדרך כלל כמו האפליקציות
שלא מאשרים האפליקציה לא תותקן
ולא משאירים אופציה ללא אישור גם בשאר כמו גם במכשירים חכמים את אישורבשקראת מאה גליונות ותאשר … אף אחד כמעט לא קורא ולא מעניין
מאשרים וזהו…….

אלי
Guest

מכשירי AppleTV אינם רושפים מידע בלי רשות!

אגיטעעט
Guest

מאשר ומחזק
ולמה בידיוק דה מרקר צריכים את המייל שלנו בישביל לשלוח תגובה ואיך הל מרוויחים כסף ממשתמשים חינמיים מפרסומות! ואיזה סוג של פרסומות סתם פרסומות רנדומליות אז זהו שלא אלה פרסומות שמיועדות לך המשתמש על פי הרבה קרטריונים שחברות ״גונבות באופן חוקי״ ממך צריך לעשות חוק בממשלה על כמות הביג דאטא שמותר לחברות לקחת על אזרחי ישראל ולאכוף את זה באופן נוקשה

שם כלשהו
Guest

כנראה לא קראת את ההסכם, קיים סעיף לגבי איסוף מידע לצורך מחקר,
כולם אוספים את המידע על המשתמש, וכולם משתמשים באותה שיטה “לא רוצה לאשר את ההסכם, אל תשתמש”, ואפל ממש לא שונים בנושא הזה.

מרץ
Guest

אבל יש להם רשות
אתה מסכים על פרטיות

The One
Guest

בטלויזיות החכמות פשוט *לא* מאשרים את תנאי השימוש (הם שואלים) ואסור להם לאסוף מידע ככה אם לא מאשרים להם..
יש לי טלויזיה חכמה של LG
כשלא מאשרים את תנאי השימוש פשוט הזיהוי הקולי חסום, לא ביג דיל..

שם כלשהו
Guest

ברוב המכשירים אין אפשרות שלא לאשר את תנאי השימוש

שם כלשהו
Guest

המושג של פרטיות מזמן הפך לבדיחה, מיילה הסרימרים, תעברו על הסכם הפרטית של הטלפון שלכם ותראו שכל המידע שלכם נאסף כבר מזמן ובמקרים רבים יכול להיות מועבר לגורמים אחרים

wpDiscuz

תגיות לכתבה: