הגיע הזמן להסדיר את ‘המערב הפרוע’ בפרסומות מובייל [דעה]

אפליקציות המובייל מציגות לילדים פרסומות בעלות קונוטציות מיניות ומעודדות אותם לנדנד להורים לרכוש שלבים, מעשים שמנוגדים לחוק הישראלי. אז למה אף אחד לא עושה עם זה משהו?

רציתם לצפות בשירי הילדים של 'ענן על מקל', רגע, תראו את הפרסומת של קפה עלית. מקור: צילום מסך

רציתם לצפות בשירי הילדים של ‘ענן על מקל’, רגע, תראו את הפרסומת של קפה עלית. מקור: גיקטיים

בואו נתחיל מהעובדות: ילדים משתמשים בטאבלטים וילדים משתמשים בסמארטפונים. נרצה או לא, זה המצב. חלק יטענו שהשימוש במסכים עלול לפגוע בכישורים החברתיים וביצירתיות שלהם. אולי. אחרים יטענו שניתן גם להשתמש במסכים כדי לעודד לימוד בצורה אינטראקטיבית ומתקדמת. יכול להיות. אבל ברשותכם, אני לא אכנס לשדה המוקשים הזה.

סקס מרומז בפרסומת שמוצגת לילדים

נסו להביט רגע בילדים בגילאי גן או בית-ספר שמשחקים במשחק או משתמשים באפליקציה על גבי הטאבלט. הם רוצים לצפות בוידאו ביוטיוב? אל תופתעו כשתגלו שהם צופים בפרסומת לתחבושות אינטימיות או צופים בצעירים במצבים אינטימיים למדי. הילד רוצה לשחק במשחק? פרסומות ינדנדו לו לנדנד להורים שירכשו עבורו שלבים נוספים. הילדה נהנית מאפליקציית ציור לילדים? רק תראו אותה נאבקת באיקסים הקטנים, כדי לסגור ולהעלים את פרסומות הפופ-אפ שקופצות עליה מכל עבר.

מחקר שנערך באוניברסיטת PennState בארצות הברית העלה מספר ממצאים מדאיגים. ראשית, רק חלק קטן מרשתות הפרסום, שבהן נעזרים מפתחי המובייל, מתאימות את התוכן לאפליקציות, ושנית, חלק ניכר מהפרסומת שבתוך האפליקציות כוונו לקהל בוגר יותר מהקהל אליו מיועדת האפליקציה.

במערב הפרוע הזה של הפרסומות אנחנו חייבים שריף, שיעשה קצת סדר. הפתרון הקל היה לבוא בטענות למפתחי המובייל. אבל מה לעשות שלא כולם Candy Crush Saga או Temple Run, ולרוב הם זקוקים לרשתות הפרסום כמו אוויר לנשימה. במקרה הזה, הפתרון צריך להגיע ממהלך יזום של אפל וגוגל, בעלות הפלטפורמה וחנויות האפליקציות, שקובעות כל פסיק וכל נקודה ועל-פיהן יישק דבר. ענקיות הטכנולוגיה היו צריכות כבר מזמן להורות לרשתות הפרסום ולמפתחי המובייל להתאים את הפרסומות למערכת סיווגי האפליקציות שלהן, אולם זה לא קרה ולא יקרה בזמן הקרוב. לכן, חובה על הרגולטור לפעול.

החוק כבר קיים. עכשיו רק צריך שיאכפו אותו

זה אולי יפתיע לא מעט, אבל התקנות בנושא כבר בתוקף, וכל יום שעובר והרגולטור לא אוכף אותן, הוא חוטא לאמון הציבור. בתקנות להגנת הצרכן (פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לקטינים) כתוב במפורש בסעיף 2 (1): “פרסומת ודרכי שיווק יהיו מותאמים לרמת הידע, ההבנה והבגרות של קהל היעד שלהם”; בסעיף 3 מודגש כי אסור “שימוש בעירום או ברמזים מיניים”, בסעיף 4 ו-5 אוסר המחוקק לשדל את הקטינים להפציר בהוריהם לרכוש מוצרים, או במקרה שלנו: שלבים, כלי נשק או אפליקציות אחרות: “משום עידוד קטינים לשכנע את הוריהם או להפציר בהם או בכל אדם אחר לרכוש עבורם את המצרך או השירות”.

בפרסומות אותן אתם רואים בטלוויזיה ואותן נוהגים להשמיץ לא מעט, הרגולטור עושה עבודה נפלאה, כשכל הפרסומות, במיוחד אלו המיועדות לילדים, עוברות אישור עוד בשלב התסריט, לפני שהן בכלל עולות לאוויר. הגיע הזמן שגם במערב הפרוע של האפליקציות ייקח הרגולטור את תפקיד המבוגר האחראי ויכריח את אפל, גוגל, רשתות הפרסום והמפתחים לנהוג לפי החוק. לא יותר ולא פחות. אחרי הכל, כשמשרד התקשורת רוצה, הוא גם יודע לבצע. קחו למשל את העבודה המצוינת שנעשתה במשרד עם הרפורמות והרגולציה, לצורך עידוד התחרות בשוק התקשורת ושיפור השירות לצרכנים.

אבל רגע, האם לא מדובר כאן בבולשביזם? התערבות של המדינה במשק החופשי? עודף רגולציה? חד משמעית לא.

בעבר כאשר רצינו להוריד אפליקציה באפסטור של אפל כמעט על כולן נכתב Free. נציב הסחר האירופאי התערב והבהיר הן לאפל והן לגוגל, שהאפליקציות הללו לא באמת בחינם ודורשות רכישות In-App. כתוצאה מכך אפל עברה מכיתוב FREE לכיתוב GET (הורידו). השמיים לא קרסו ומדינות כמו גרמניה לא הפכו לפחות קפיטליסטיות. למעשה, נציבות הסחר האירופאית מפקחת מקרוב על כל פעולה של גוגל, אפל ומיקרוסופט בעזרת רשות ההגבלים העסקיים שלה. גם בארץ, אגב, חנויות האפליקציה של גוגל ואפל מחוייבות להציג מחירים בשקלים, כי כך מורה החוק.

אין כאן קריאה למהפכה במדיניות או חקיקה חדשה. יש כאן רק קריאה לרגולטור לקיים את לשון החוק ו”לרחם על ילדי הגן”.

 

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

7 תגובות על "הגיע הזמן להסדיר את ‘המערב הפרוע’ בפרסומות מובייל [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
בוב
Guest

סתם, הצעה משוגעת, אולי במקום להתבכיין לחוק כל פעם שמשהוא לא מתאים לך, תקח אחריות כהורה על הילדים שלך?
לא צריך לחסום הכל בכוח. אם אתה לא רוצה שהילדים שלך ייחשפו – זו אחריות שלך. די כבר לסגוד לאל ה”ממשלה” שהוא האבא האמא והאלוהים שלך וצריך לדאוג לכל צרכיך כמו תינוק מגודל.

יובל
Guest

צודק. וגם לפדופילים צריך לתת להסתובב בחופשיות בגנים ציבוריים ובפארקים. זה אחריות של ההורים לשמור על הילדים שלהם, לא?

ג'רמני
Guest

מדרון חלקלק מאצ’?

בוב
Guest

צודק.
אז בוא נצנזר את האינטרנט.
יותר טוב, בוא נכלא אנשים בכלובי זהב. ככה הכי נשמור עליהם.
רואה? גם אני יכול להיות קיצוני. זה ישמע אדיוטי לפחות כמו הטענה שלך.

noam
Guest

יש

noam
Guest

סליחה, התכוונתי לכתוב כתבה מעולה. זה משהו שמאד מפריע לי בתור הורה שלא מחזיק טלויזיה, והבנות הצעירות שלו הרבה מול יוטיוב. מכירים דרך ללחוץ בנושא? למי לפנות?

תמיר
Guest

root–>AdAway–>done.

הפתרון הפשוט, עד שהטירוף יירגע.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: