הרדיו האינטרנטי קבר סופית את תעשיית הדיסקים [דעה]

המעבר אל תחנות רדיו אינטרנטיות הוא בלתי נמנע ו-2014 צפויה להיות השנה שבה המהפך הזה יושלם.

מקור: Shutterstock

מקור: Shutterstock

הפוסט נכתב על ידי לוי שפירו, שותף בקרן ג’מיני ו-TMT Strategic Advisors, פרופסור לתקשורת במעבדה לחדשנות במדיה של המרכז הבינתחומי הרצליה.

מוזיקה היא הדוגמה האהובה על כולם בכל הנוגע לכיצד דיסרפשן (Disruption) דיגיטלי נעשה בצורה לא נכונה. לאחר שתעשיית המוזיקה הגיעה לשיא של 38 מיליארד דולרים ברווחים לפני למעלה מעשור, במהלך שנה שעברה התייצבה התעשייה על סכום של 16.5 מיליארד דולרים.

כעת הדגש הוא על גדילה של מוזיקה דיגיטלית. בחצי הראשון של 2013, 43 אחוזים מהאלבומים שנמכרו היו דיגיטליים, כאשר למעשה מדובר על עלייה של 38 אחוזים לעומת שנה שעברה (על פי מחקר של נילסן). סטרימינג גדל ב-25 אחוזים במהלך השנה האחרונה, כאשר צמיחה זו כללה למעלה מ-100 מיליארד הזרמות של קבצי אודיו ו-ווידאו. למעשה, תחום הדיגיטל עתיד לעזור ל-10 מתוך 20 שווקי המוזיקה הגדולים בעולם לצמוח, כבר במהלך התקופה הקרובה.

האלמנט המבטיח בתעשייה הזו הוא רדיו מבוסס אינטרנט, כאשר כיום רוב האמריקאים כבר מנויים ומאזינים לשירותים שונים המציעים זאת, על פי מחקר של Edison Research. שנת 2014 עתידה להיות השנה שבה רדיו האינטרנט יוביל את הצמיחה של תעשיית המוזיקה כולה.

מאזינים לדור הבא

ויקי נאומן, נשיאת החטיבה בצפון אמריקה של חברת 7Digital והדוברת הראשית בכנס MATI, מאמינה שרישוי המוזיקה והתמלוגים צריכים להסתגל לעידן הדיגיטלי. “רישוי המוזיקה נשאר תהליך דביק ומסובך יתר על המידה. מודלים עסקיים המספקים ערך קיים לבעלי המניות בשרשרת עדיין לא הושגו, גישת צינור הכיבוי המציף את המאזין עם מיליוני שירים היא חווית משתמש שנכשלה.”

“אנו פועלים בעסק בעל מורכבות גבוהה ובעל שולי רווח נמוכים. שרשרת האספקה שלנו היא בעייתית והשוק משתנה בקצב מהיר כמו אש משתוללת. קנה מידה גדול (Scale) יכול באופן תיאורטי להיות תרופת הנגד לעסקים מסוג זה, עם זאת ללא גדילה בכלכלה ובשוק במקביל – תהליך זה יבטיח פגמים גם עבור שירותי המוזיקה הגדולים בעולם.”

החריג היחידי שראוי לציון בתחום זה הוא יפן. שם, חבילת מוזיקה אסטרטגית עוזרת להגדיל את מכירות הדיסקים, שרק במהלך שנה שעברו גדלו ב-3 אחוזים ל-4.3 מיליארד דולרים. נתון זה למעשה הופך את המדינה לשוק המוזיקה הגדולה בעולם.

להקות פופולאריות במדינה כגון AKB48 ו-Nogizaka46 מאגדות את מכירות הדיסקים הפיזיים ביחד עם מוצרים ייחודיים, הכוללים כרטיסים לאירועים, מחזיקי מפתחות, פוסטרים, תיקים וכדומה. בשנה שעברה, 80 אחוזים מהמכירות בשוק המוזיקה ביפן הגיעו מהמדיה הפיזית, לעומת רק 37 אחוזים בארצות הברית, על פי מחקר של IFPI.

הלהקות הללו, שלמעשה מתבססות על שלוש קבוצת של 20 בנות המתחלפות מידי פעם, מותאים לעידן הדיגיטלי בכך שמערבים את המעריצים בכל השלבים של הפיכת חברי (או חברות) הלהקה לכוכבים. מודל זה למעשה יוצא גם למדינות אחרות, כגון שנגחאי (SNH48) וג’קרטה (JKT48)

בעוד שבהחלט הייתה התקדמות, כתעשייה גלובלית מצב העניינים נותר בשלב מתהווה של בניית שוק משגשג ובעל ערך עבור המוזיקה הדיגיטלית. למעשה, השוק הדיגיטלי מהווה את רוב הרווחים בשווקי מוזיקה גדולים כגון ארצות הברית, הודו, נורבגיה ושוודיה.

שוק חדש נולד

השוק של רדיו האינטרנט מספק תמלוגים לאלפי אמנים עצמאיים. טים וסטרגרן, ממייסדי פנדורה ומנהל האסטרטגיה הראשי של החברה, שהינה למעשה אחד משירותי הרדיו האינטרנטיים הנפוצים ביותר מסביר כי “תחנות רדיו באינטרנט הצליחו להשתלט על השוק, לאור העובדה שהמכשירים המחוברים פתחו עידן חדש של האזנה מותאמת אישית. ההשפעה על הצרכנים מצד אחד והאמנים העצמאיים מהצד השני, החווים חשיפה בקנה מידה גדול בפעם הראשונה אי פעם, היא מרגשת בצורה פנטנסטית.”

כמובן שהחשיפה והפופולאריות מגיעה עם מחיר עבור פנדורה, המשלמת למעלה מ-50% מהכנסותיה עבור תמלוגים, ועדיין לא הצליחה להגיע לרווחים של ממש. עם זאת, רדיו האינטרנט היה הכוח המניע שאפשר ל-SoundExchange, ארגון ללא מטרות רווח האחראי על איסוף התמלוגים בשם בעלי זכויות יוצרים וחברות תקליטים, להפיץ 462 מיליון דולרים עבור אמני הדיגיטל. למעשה, הביצועים בדיגיטל עלו במהלך 2012 ב-58 אחוזים לעומת 2011.

“ב-2014 אנו יכולים לצפות למתחרים טריים בשירותי הסטרימינג, המיועדים לחובבי המוזיקה המזדמנים. עוד נוכל לראות מכשירים ושירותים חדשים המציעים מוזיקה באיכות גבוהה יותר מהאודיו הסטנדרטי של קבצי MP3 דחוסים.” הדבר האחד שלא נוכל לראות, הוא שאננות, טוען נאומן.

מקור תמונה: Shutterstock / Design composed of player controls

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

להגיב

2 תגובות

  1. יחיאל הגיב:

    מתי לוי שפירו קיבל את הדוקטורט שלו על מנת שיוכל להיקרא פרופסור באקדמיה?

  2. רועי הגיב:

    עד מתי יגידו לנו שהשינויים הטכנולוגיים מהירים? הורדת mp3 התחילה באמצע שנות ה90, קרוב ל20 שנה היה להם להפנים שאנשים יפסיקו לקנות דיסקים ועדיין הם לא מוכנים להרפות מהמודלים המיושנים שלהם.

תגיות לכתבה: