שיעור תשיעי: כיצד להציג את הסטארטאפ שלכם למשקיעים? [יזמות בעולם האמיתי]

אמה בוטין, יזמת ויועצת לסטארט-אפים, משתפת פעולה עם ניוזגיק בסדרת שיעורים ליזם המתחיל. תמצית השיעור התשיעי: ישנה חשיבות רבה לדרך בה תציגו את הסטארטאפ שלכם מול משקיעים לקראת יציאה לעולם האמיתי

startupstadium

<<< לשיעור הקודם: אסטרטגיית השקעה וגיוס כספים

בכל סטארטאפ מגיע הזמן שבו אתם מוכנים לחשוף את המיזם שלכם לעולם האמיתי. אך על-מנת שתוכלו להציג את הרעיון/מיזם שלכם בצורה עניינית ולהגיע ליעד הנוכחי שלכם (שהוא סביר להניח לגייס כסף עבור המיזם) כמה שיותר מהר, עליכם לפתח אסטרטגיה מתאימה בכל הקשור לתהליך הפרנזטציה וה-Pitch שלכם. אם אתם באמת רציניים בקשר לגיוס כספים, אסטרטגיה שכזו דורשת בניית תשתית בדיוק כמו פיתוח המיזם.

אם נצא מתוך נקודת הנחה שעשיתם את שיעורי הבית הנדרשים וחיפשתם אינפורמציה אודות המשקיעים שאתם מעוניינים, או עומדים לפגוש, הצעד הבא הוא להביא לפועל את מימושה של העסקה.

השקעה היא באנשים, לא במצגת

חשוב להבין כי בחלק גדול מהמקרים, במיוחד אם אתם יזמים צעירים במיזם הראשון שלכם והפרויקט שלכם עדיין נמצא בשלבים המוקדמים (Early Stage). קיים פער גדול מאוד לגישור ביניכם לבין המשקיעים הפוטנציאליים. הסיבה לקיומו של הפער הזה היא פשוטה למדי – בסופו של יום, המשקיע  חייב להרגיש בנוח ולדעת שאתם מסוגלים לספק את הסחורה; להוציא את הרעיון שלכם מן הכורח אל הפועל. בעוד רעיון יכול להיות מעולה או לא, הוא עשוי לעבוד. יכולת העברת המסר שלכם בצורה המושלמת היא לא פחות ממעשה קסמים.

בעוד שעל פני השטח נראה כי מצגת טובה בזמן הפגישה תעשה את העבודה, קחו בחשבון שבעת פגישה אנג’לים רציניים וקרנות הון סיכון מסתכלים לעיתים קרובות במיוחד על קו המחשבה שלכם, ההצדקה, היצירתיות, יכולת ההבעה בעל פה, והדינמיקה האישית שלכם בתוך קבוצה, יותר מהפרזנטציה עצמה. גם אם אינם אומרים לכם הכל, כל פעולה שאתם עושים או לא עושים, נספרת ומחושבת. לכן, חיוני שתתייחסו לכל ישיבה כאילו הייתה זו מצגת חיה לאירוע חשוב ומסעיר במיוחד לדוגמא – כאילו אתם מציגים ב – Techrunch Distrupt.

יש גם לקחת בחשבון שכשאתם מעבירים פרזנטציה – זה השם שלכם שאתם מקדמים. אתם בונים כעת את המוניטין שלכם כיזמים, אז וודאו שאתם מפיקים את מירב התועלת מהשלבים בתהליך שאתם עוברים ומצליחים ליצור בהליך זה רושם חיובי לעתיד, גם אם בסוף ההשקעה שלכם לא תגיע. לעיתים, משקיעים שבאמת יאהבו אתכם יבקשו מכם בכנות לחזור בנקודה מסויימת, מה שאומר שהדלתות נשארות פתוחות ושתוכלו להשתמש בהן בעתיד.

במטרה להתכונן בצורה נכונה לפגישה ולהצליח להרשים את המשקיעים, ישנן כמה דרכי פעולה שתוכלו לנקוט בהן על מנת לשפר את הסיכוי שלכם:

הראשון: פיתוח מצגת ראויה

פרזנטציה טובה צריכה להראות קו מחשבה נכון למיזם; אתם צריכים להראות את השלבים בקונספט ואת דרך ההוצאה שלהם לפועל. בתור דוגמא, להלן הקווים הכלליים של מצגת טיפוסית:

שקופית 1: שקופית רקע: שם החברה + המייסדים.

שקופית 2: צוות ורקע קצר.

שקופית 3: בעיה שקיימת היום ושאתם מתכוונים להתמודד איתה – אם יש.

שקופית 4: הפתרון שלכם (אם אפשרי, דמו).

שקופית 5:  גודל השוק.

שקופית 6: אסטרטגיית חדירה לשוק.

שקופית 7: מעבר על ניתוחים מתחרים.

שקופית 8: הזווית שלכם.

שקופית 9: גידול העסק.

שקופית 10: מודל עסקי.

שקופית 11: סיכום של כמה כסף אתם מחפשים בהתאמה לציוני הדרך הנכונים.

שקופית 12: מבט חטוף על טבלת האקסל של התוכנית העסקית שלכם.

כמובן שלא מדובר בפורמט אוניברסילי, פיתוח מצגת בשיטה זו משקפת את תהליך החשיבה שלכם ושחשבתם לעומק על הקונספט שלכם.

שמרו את המצגת קצרה ככל האפשר. פעם היה כלל אצבע שמצגת טובה צריכה לכלול 22 שקופיות ותועבר ב-22 דקות. אבל, הזמנים השתנו. משקיעים, במיוחד אלו הרואים פרזנטציות רבות, הם בעלי יכולות קשב קצרות בהרבה. בצעו את המצגת בצורה תכליתית ומתומצתת. תזמנו את המצגת שלכם ל-15 דקות או פחות. אם משקיעים ימצאו את הפיטץ’ מושך, הם יקטעו אתכם עם שאלות.

בזמן שהשיעור הראשון עדיין מהדהד בראשכם, נחזור לכמה דברים מעניינים שנאמרו על ידי חברי היקר, איש הפרסום גיל אביים: “שמרו על המצגת פשוטה. היצמדו לקונספט של שורה אחת. יזמים נוטים להציף ולהרוג את המצגת עם אינפורמציה. זה נותן בסיס לכל קהל להתקיל את הרעיון שלכם עם שאלות קשות. אם תשמרו על זה פשוט ובנתיב אחד, יהיה פחות בסיס להדחה ולבלבול”.

השני: שיפור הפיטץ’ שלך

פגשו כמה שיותר אנשי מקצוע בתעשייה והתאמנו על הפיטץ’ שלכם. אל תפחדו לחלוק את הרעיון שלכם. בכל פעם שאתם חוזר על הפיטץ’, יש סיכוי גבוה שתלמדו משהו חדש בנוסף לליטוש הניואנסים. קהלים שונים גם יספקו לכם כיוונים שונים ושאלות שונות שכדאי שתדעו את התשובות עליהן או שיכולות לקדם ולמקד אתכם.

מטרתו של התרגול הינה כפולה: ראשית, כדאי לכם להיות חשופים לכמה שיותר שאלות במטרה להבין את העסק שלכם לעומק ושנית תוכלו לאפשר את המיומנות בהעברת המסר ותזמונו. בחלק מהפגישות שלכם יהיה רעיון טוב גם להקליט את הפגישה, במידה ולא יהיה לכם זמן לכתוב את כל השאלות.

אימון מספיק עשוי גם לחדד את הזווית היצרתית שלכם בפרזנטציה. תוכלו להתמקד בליטוש הקצוות והפן היצירתי שלכם והפיכתם למרכז ההופעה. ייתכן וזה יהיה דמו מהפנט של הטכנולוגיה שפיתחתם, בסיס משתמשים מדהים או אפילו וידאו מלוטש היטב של המוצר. מציאת הנקודה החזקה שלכם והפיכתה לנקודה המרכזית שתדברו עליה הינה הליבה למצגת טובה.

השלישי: סידור הפגישות בסדר הנכון

שמרו את המיטב לסוף. זאת אומרת, שאם ישנו אנג’ל ידוע שאתם מגלים בו עניין רב או קרן הון סיכון שאתם להוטים אחריה בגלל המוניטין שלה ושל אנשיה, וודאו שאתם מגיעים אליהם מוכנים.

אל תצאו למסע לא ידוע מבלי להתכונן בהתאם, הנמיכו את ציפיותיכם והבינו שהפגישות הראשונות שלכם הן למען לימוד אסטרטגיה, למרות שאתם צריכים להתכונן אליהן כאילו אתם אמורים לקבל את ההמחאה בסיומה של הפגישה. קחו בחשבון שכל פגישה היא תהליך למידה ותקדם אתכם הלאה.

משפט אחרון אך לא פחות חשוב, גם אם האירוע הראשון שהצגתם בו היה להצלחה גדולה, הרגל טוב הוא להיות צנועים ולהתמיד בתכונה זו גם בהמשך הדרך.

אמה בוטין

אמה בוטין, יזמית, מנטורית ומרצה ליזמות בבינתחומי, הרצליה. בעברה ייסדה את חברת Kryon Systems ומלווה בשנים האחרונות יזמים רבים בדרכם להקמת, ניהול ומכירת המיזמים שהקימו. בוטין היא גם מחברת רב המכר "על אהבה וכלכלה", המציג מנסיונה ומתייחס לעשרה שיעורים שלמדה כסטארטאפיסטית. למידע נוסף כנסו אל: http://www.emmabutin.com/ אתם מוזמנים גם לעקוב אחרי הפייסבוק של אמה בלינק המצורף

הגב

5 תגובות על "שיעור תשיעי: כיצד להציג את הסטארטאפ שלכם למשקיעים? [יזמות בעולם האמיתי]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Picaro
Guest

פוסט טוב!
הדרך בה תציגו את המוצר שלכם, הרושם הראשוני חשוב ביותר.
מחזקים את המשפט:
“יכולת העברת המסר שלכם בצורה המושלמת היא לא פחות ממעשה קסמים”

אבישי
Guest

מערך שיעורים מדהים, ממש כיף לקרוא ולקבל טיפים
חיפשתי מידע ומצאתי זהב.
תודה אמה

Emma
Guest

תודה רבה!

חיים
Guest

חשוב להאמין במוצר שלך ולדעת להראות את זה החוצה למשקיע ולגרם לו להאמין דרכך.

TechJob
Guest

מעולה :)
ממש מסכים עם הגישה של “ההשקעה היא באנשים”

wpDiscuz

תגיות לכתבה: