מרעיון לסטארטאפ: ששת השלבים שכל יזם צריך לעבור

ישראל היא אומת ההייטק, ולכל אחד יש רעיון לסטרטאפ. אבל מה עושים עם הרעיונות האלה? ריכזנו עבורכם את ששת השלבים שכל רעיון צריך לעבור בדרך להפוך לסטארטאפ

צילום/ תמונה: Startup Stock Photos / Pexels

מאת אנטון רובינשטיין, מייסד ומנכ”ל טרגו

יש לכם רעיון לסטארטאפ. מצוין. ככל הנראה אתם כבר מדמיינים איך הרעיון הולך לשנות את העולם ואיך תרוויחו בזכותו הרבה כסף, אך לפני שתקפצו למים, כדאי שתיקחו הרבה אוויר. הדרך שיזם עובר מרגע גיבוש הרעיון ועד ליציאה לשוק ארוכה ומאתגרת, וכוללת מספר שלבים שחייבים לצלוח.

שלב ראשון: מחקר

השלב הראשון הוא שלב המחקר. מטרתו לענות על שאלות קריטיות, ובראשן – האם קיים בשוק מוצר זהה או דומה? במידה והתשובה לשאלה הזו היא כן, יש להמשיך ולשאול, האם הרעיון שלי מביא ערך מוסף מהותי מספיק, כדי שהלקוח הפוטנציאלי, פרטי או עסקי, יעדיף אותו על פני הפתרון הקיים? במידה ולא קיים מוצר דומה בשוק, נשאל מהן הסיבות האפשרויות לכך.

שאלה נוספת שכדאי לענות עליה בשלב המחקר היא מהו פוטנציאל השוק עבור המוצר? שאלה זו חשובה ליזם, ויותר מכך היא חשובה למשקיע, המעוניין להשקיע את הונו במיזמים בעלי פוטנציאל רווח גבוה. קרנות הון סיכון מעדיפות להשקיע במיזמים ששוק היעד שלהם (TAM) אינו קטן ממיליארד דולר.

שלב שני: בניית תוכנית עסקית

במידה ויש לכם את היכולות הטכניות להתחיל בפיתוח המוצר, רצוי לעשות זאת, על מנת להגדיל את סיכויי הגיוס. במידה והיכולות הטכניות לא קיימות, צריך לגייס הון מינימלי ממשקיעים פרטיים (חברים, משפחה, מעגל שני) על מנת להתחיל בפיתוח. כדי לגייס את הכספים, יש להציג תוכנית עסקית מפורטת.

התוכנית העסקית מספקת ליזם ולמשקיע הפוטנציאלי את כל המידע הנדרש: מהו המוצר, מה הם יתרונותיו, ומהו הצורך עליו הוא עונה, מהו גודל ופוטנציאל השוק, ומהו המודל העסקי, זאת אומרת, כיצד עושים מהרעיון כסף. בין אם מדובר במוצר פיזי או באפליקציה, צריך להבין בשלב מוקדם ככל הניתן האם העסק הוא רווחי.

לדוגמה, יזם פיתח מוצר חדשני שעלות הייצור שלו היא כ-100 דולר. כדי להיות רווחי, עליו למכור את המוצר ב-300 דולר לפחות. במחקר התגלה כי מוצרים דומים עולים 100 דולר, ופלח השוק המוכן לשלם על המוצר 200 דולר יותר נמוך מאד. לכן, ההתכנות הכלכלית של המיזם מוטלת בספק. באפליקציות ומוצרי אינטרנט למיניהם ישנם אינספור מודלים עסקיים אפשריים. חשוב לבחור מודל שלא יבריח את הקונה מצד אחד, וייצר רווח לחברה מצד שני.

בתוכנית העסקית מפורט גם פוטנציאל ההכנסות של המיזם, כמה כסף מצופה מהמיזם להכניס בשנים הראשונות, מהן ההנחות עליהן מבוססת תחזית ההכנסות והאם הן ראליות? התוכנית צריכה לכלול גם את התקציב – כמה כסף צריך כדי להגיע עם המוצר לשוק. התקציב צריך לכלול עלויות פיתוח, שכר עובדים, עלויות שיווק וכן הלאה. בנוסף תיכלל תוכנית השיווק. כיצד צרכן היעד ישמע על המוצר? באילו ערוצי שיווק ייעשה שימוש, ולמה דווקא בהם?

שלב שלישי: בניית צוות

לאחר בניית התוכנית העסקית, עוברים לשלב הבא – גיבוש צוות. הסטטיסטיקה מראה שהסיכוי של סטארטאפ עם 2 מייסדים או יותר לגייס הון ולהצליח, גבוה יותר משל מיזמים עם מייסד בודד. סטארטאפ כולל מספר תחומי אחריות, כאשר החלוקה הבסיסית היא לתחום העסקי ולתחום הטכנולוגי. השותף העסקי, ה-CEO, אחראי על פיתוח עסקי, גיוס אנשי מפתח בחברה, גיוס כספים וניהול שוטף של המיזם. השותף הטכנולוגי אחראי על פיתוח המוצר.


ליזמים בעלי רקע וניסיון עסקי, מומלץ לחבור לשותף או שותפים בעלי רקע טכנולוגי רלוונטי, ולהפך. כמובן שצוות מייסדים יכול לכלול גם 3 או 4 שותפים, אך לא רצוי לחרוג מעבר ל-5 שותפים. במצב של ריבוי שותפים, לכל מייסד יש אחוז אחזקות נמוך יחסית ולאחר כמה סבבי גיוס ודילול, המייסדים נשארים עם נתח קטן יחסית, דבר שעלול לפגוע במוטיבציה של הצוות המוביל.

איך מגייסים שותפים למיזם? המקום הטבעי להתחיל בו הוא החברים שלכם. בהיעדר חברים רלוונטיים, תהליך גיוס הצוות דורש זמן ומשאבים בדומה לתהליך גיוס ההשקעה. ישנם שלושה שלבים עיקריים בתהליך: מיפוי, זיהוי ערוצים ומתודולוגיה.

שלב המיפוי מיועד לזיהוי הכישורים הנדרשים מהשותף הפוטנציאלי: UX, back-end, front-end, ולעיתים גם ברזולוציה של כלים ספציפיים כגון NLP או ML. שלב זיהוי הערוצים נועד להגדיר את הערוצים בהם כדאי להשתמש כדי למצוא שותפים פוטנציאליים, ובסופו של דבר לגייס אותם, LinkedIn, Meetup ופלטפורמות ייעודיות. בשלב המתודולוגיה מגדירים את דרכי הפעולה לצורך יצירת הקשר ואופן הצגת המיזם למועמדים, כולל מצגות, one-pager ודפי נחיתה.

שלב רביעי: פיתוח

במידה ואינכם מתכוונים לפתח בעצמכם, תוכלו להשתמש בשירותי חברת פיתוח. מומלץ לפנות לכמה חברות ולהשוות הצעות מחיר ולוחות זמנים מפורטים, כך שאפשר יהיה להעריך את העלויות וההשלכות של כל בחירה. כדאי להגיע לשלב קבלת הצעות המחיר עם שותף בעל רקע טכנולוגי שיוכל ללוות את הפיתוח יחד עם קבלן המשנה. יזמים שעוברים את תהליך הפיתוח בלי ליווי מצדם, עלולים להגיע למוצר סופי שאינו אופטימלי ואינו משקף את החזון שלהם.

במידה ואתם מפתחים את המוצר in-house, התחילו בזיהוי חלקי המוצר המהווים את הליבה ולאחר מכן אפיינו את הכלים הטכנולוגיים הנדרשים לפיתוח אותם חלקים. כשותפים, גייסו אנשים בעלי יכולת לעבוד עם אותם כלים. את פיתוח יתר חלקי המוצר ניתן להשלים על ידי עבודה עם קבלי משנה בארץ ומחוצה לה.

שלב חמישי: קניין רוחני

בין אם אתם מכוונים לאקזיט או בונים חברה שתפעל לטווח ארוך, רצוי להתייעץ עם עורך פטנטים כדי להבין האם ניתן לרשום פטנט על המוצר. רצוי להגיע לשלב זה כאשר אתם יודעים ומבינים את היישום הטכנולוגי של המוצר שלכם, ולהימנע מכתיבת פטנט כללי ללא התמקדות בפרטים טכניים. בתעשיות רבות כמו מכשור רפואי או מוצרי צריכה, הפטנט הכרחי לגיוס הון ולביסוס עסק בר קיימא. עם זאת, מדובר בהוצאה גבוהה שלא תמיד נחוצה. בתחומים כמו פתרונות SaaS או אפליקציות מובייל, קשה עד בלתי אפשרי לרשום פטנט על המצאה. לכן היתרון בתחומים אלה מתבסס בעיקר על אלגוריתמיקה ונתח שוק.

שלב שישי: גיוס השקעות

אחת הטעויות של יזמים מתחילים היא לחכות למימון על מנת להתחיל בפיתוח המוצר. תהליך גיוס ההשקעות הוא תהליך ארוך אשר לוקח כ-6 חודשים בממוצע. בינתיים הצוות יכול להתחיל בפיתוח גם במשרה חלקית.

עבור המשקיעים, השקעה בצוות עובד אטרקטיבית הרבה יותר מהשקעה ברעיון. גם אם אתם מקדישים כמה שעות בשבוע ונמצאים בשלבים ראשוניים של פיתוח המוצר, מבחינת המשקיע מדובר באנשים שכבר למדו לעבוד יחד ויש סיכוי יותר גבוה שיצלחו להתגבר על האתגרים בהמשך הדרך.

איך מגיעים למשקיעים? דרך אחת היא על ידי חיפוש המילים ״קרנות״ ו-״חממות פיתוח״ בגוגל. מקור טוב נוסף הוא הרשימה של אדן שוחט. אפשר להיעזר בשירותים של פיינדרים, או לנסות את מזלכם בפלטפורמות חברתיות מתאימות כמו קבוצות יזמים בפייסבוק, LinkedIn ו-AngelList.

נסכם ונאמר, שהדרך משלב הרעיון ועד שהמוצר מגיע לשוק אמנם ארוכה, אבל כמו שהסטארטאפים הישראלים מראים פעם אחר פעם – היא בהחלט אפשרית. אם תעקבו אחרי השלבים האלה, תמקסמו את סכויי ההצלחה של הרעיון שלכם. בהצלחה!

הכתבה בחסות Targo

חברת טרגו מסייעת ליזמים וחברות בשלבי Preseed, Seed וRound A בתהליכי מחקר, בניית תוכנית עסקית, מצגת למשקיעים, בניית צוותים, הגדרות MVP ומימון. ניסיון שלנו במגוון תעשיות ותחומים מאפשר ללקוחות שלנו לקבל את ההחלטות הנכונות ולקדם את התהליכים החשובים ביותר לסטארט אפ שלהם.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

4 תגובות על "מרעיון לסטארטאפ: ששת השלבים שכל יזם צריך לעבור"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אורח
Guest

דרך אלטרנטיבית שגם קצת יותר מחוברת לקרקע.
לכו להיפגש עם לקוחות ולמכור את המוצר לפני שבניתם אותו, תבינו כמה הם מוכנים לשלם ומה הם אומרים. תגדירו את המוצר שלכם פעם שנייה ופתחו משהו מינימלי. חזרו ללקוחות ונסו למכור.
אם הצלחתם יש לכם משהו ביד שאולי יעניין משקיעים ואם לא חבל על הזמן.
קודם כל אתם קונים את הרעיון שלכם, אחכ השותפים/ עובדים, אחכ הלקוחות ובסוף המשקיעים. משום מה כולם חושבים שהסדר הפוך.
אם התשובה שלכם אבל אני צריך כסף כדי להוכיח אז היא לא נכונה, כי כסף כזה תביאו רק מהבית, משפחה וחברים.

יובי
Guest

התגובה שלך כל כך נכונה ובמקום. וכתבות כאלו לא רק שאינן מועילות אלה ממש מרחיקות יזמים בתחילת דרכם לממש את הרעיון שלהם וגורמות להם לעלות על מסלול שגוי ומתסכל שיוביל אותם לשום מקום ויבזבז להם כמות אדירה של זמן ומשאבים…

דעה
Guest

רעיון ->
בדיקה מול לקוח עם סבלנות ->
צוות ->
… עם איש טכני שבצוות ->
לבנות יחד אבטיפוס. מישהו מאפיין את המוצר ומישהו כותב קוד ->
להציג בפני לקוחות ולהבין כמה זה רחוק ממה שצריך באמת ->
להציג ללקוחות מצגת עם הפתרון הנכון ולהבין כמה ישלמו ->
המלצות מלקוחות ->
סיפור טוב עם אופק למוצר הרבה יותר גדול ->
מכירה למשקיע (תלוי מאד בסוג המשקיע)
(תוכנית עסקית עכשיו אם בכלל)

עודד
Guest

תגובה יותר טובה מהכתבה. מסכים עם כל מילה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: