סטארטאפ 101 : מדוע הרבה חברות מגייסות סכומי עתק?

בתקופה האחרונה אנחנו עדים לכך שחברות כמו פייסבוק, טוויטר וגרופון מגייסות סכומי עתק לפי שווי שוק מטורף. אמיר ויסנשטרן מסביר אחרי מה הן רודפות וממה הן מפחדות.

סדרת הפוסטים “סטארטאפ 101” מאגדת סיפורים ותובנות שונות שלנו כמו גם של יזמים, משקיעים ומובילי דעה בקהילת הסטארטאפים והיזמים בישראל. כל מה שיפורסם במסגרת סדרת הפוסטים “סטארטאפ 101” נכתב בצורה סובייקטיבית, מנקודת מבט אישית של הכותב ומהניסיון שהוא ו\או אנחנו צברנו. אתם יכולים להסכים עם הדברים ואתם בהחלט יכולים שלא (ואפילו נשמח לשמוע אתכם בתגובות)

הפוסט הנוכחי נכתב על-ידי אמיר ויסנשטרן, יזם סדרתי שמנהל כעת את החברה השלישית שלו, batalugu.com המאפשרת לכל אחד ובפרט להורים וילדים ליצור ספרי ילדים מקסימים.

בעת האחרונה אנו עדים לתופעה של חברות רבות שמגייסות סכומי עתק לפי שווי שוק מטורף. דוגמאות בולטות הן כמובן פייסבוק, טוויטר וגרופון. מכיוון שרבות כבר נכתב על שווי השוק של חברות אלו, והאם שווי זה ריאלי או לא-שפוי. אין כוונתי לעסוק בנושא הזה, ההיסטוריה תהיה השופטת הטובה ביותר.

אני כן רוצה לדון בשאלה אחרת – למה החברות מגייסות כאלו סכומים בזמן כל כך קצר? אנו עדים לגיוס כסף הרודף גיוס נוסף, שרודף עוד גיוס.
כן, אני מכיר את הסיסמא שאומרת “גייס כסף כשאתה יכול ולא כשאתה צריך” ואני אף מאמין בה. אבל אני גם מאמין שיש גבול הגיוני לכמות הכסף שחברה צריכה ודי ברור שהחברות מגייסות סכומים הרבה יותר גבוהים מהנחוץ אפילו בעת צמיחה מואצת.

תאוות בצע או חלון הזדמנויות שסופו להסגר?

התשובה הברורה לכאורה היא תאוות הבצע של החברות. כיום יש לחברות יכולת גיוס של הרבה מאוד כסף תמורת מעט מאוד מניות. עם זאת, מאחר והחברות האלו עדיין טוענות ששווי השוק שלהן עולה, אז אם החברות יחכו עוד קצת אפשר יהיה לגייס יותר כסף על אפילו פחות מניות. הוסיפו לזה את העובדה שרב הכסף אינו זורם ישירות לכיסם של בעלי המניות ותקבלו שתאוות הבצע כנראה אינה המניע.

שימו לב לשתי תופעות מעניינות :

• כולנו כבר הכרנו בעובדה שפייסבוק שינתה את רשת האינטרנט, את העולם עצמו ואת ההשפעה על חיי היום-יום. אף על פי כן, אני שם לב שלא מעט ממכרי כבר משתמשים פחות ופחות בפייסבוק, הם לא מגיבים כמו בעבר, יש פחות לייקים, פחות תגובות, וסף הרגישות לביצוע share של משהו עולה ועולה. המשתמשים הכבדים הם עסקים שמנסים לקדם את עצמם ודוחפים אלינו זבל.

בנוסף, נראה שפייסבוק מתמקדת פחות בשאלה איך עושים את חיי המשתמש טובים יותר ומתמקדת יותר בשאלה איך מתרגמים את פייסבוק לכסף. מה כל כך בוער להם לתרגם את האפליקציה לכסף?

• גרופון משנה את הדרך בה אנשים קונים ועוד יותר את הדרך בה עסקים מקומיים מפרסמים את עצמם. זה נחמד מאוד אבל האם יש לנו הוכחות שהמודל אכן מביא ערך אמיתי לעסקים מעבר לזה שהם מכרו בזול קופונים? האם זה מביא יותר לקוחות המביאים יותר הכנסות המיתרגמות לרווחים? קשה לומר, המודל עדיין מאוד צעיר ואין למיטב ידיעתי מחקרים מבוססים המוכיחים או מפריכים את המודל.

תופעות אלו מביאות אותי למסקנה אחרת. אני חושב שקיים כרגע חלון הזדמנות מאוד ייחודי שייסגר בקרוב. החברות הללו מראות פוטנציאל “מטורף” בכל מיני מובנים כגון: מהפכה תרבותית, כמות משתמשים ענקית, מהפכה פרסומית וכולי. עם זאת, מאחר וכולנו היינו עדים לבועת האינטרנט הקודמת המבוססת על eyeballs, חברות חייבות להוכיח שיש להם מודל עסקי מוצק ולכן יש אמת בטענה שיש להם ערך אמיתי ב “כלכלה החדשה”.

לייצר כסף בכל דרך אפשרית

לכן הן מייצרות כסף בכל דרך אפשרית. לפחות בטווח הקצר זה מאפשר להן להראות הכנסות ורווחים וכתוצאה מכך ליצור שווי שוק ענק ועל פיו לגייס סכומי עתק. תחושת הדחיפות שלהם נובעת מכיוון שחלון ההזדמנות יכול להיסגר בכל רגע

פייסבוק עדיין לא ייצרה מנגנון נעילת משתמשים אמיתי מבוסס ערך. משתמשים יכולים לנטוש בכל עת וזה בדיוק מה שהם יעשו אם תצוץ רשת חברתית חדשה שיש בה חברים “על אמת”, עם תכנים נקיים וממשק משתמש נקי וידידותי. סקייפ כבר הוכיחה לנו שאפשר מהר מאוד לעבור עם כל החברים שלנו לאפליקציה אחרת

גרופון בלחץ כי בעתיד הקרוב יהיו מספיק נתונים ויפורסמו מחקרים המראים אם אכן יש לשיטתה השפעה מרחיקת לכת על דרך הצריכה הפרטית ועל השיווק והפרסום של עסקים. קיים סיכוי גבוה ששיטתה לא תהיה בהתאם לפוטנציאל שהיא משדרת במקרה כזה שווי השוק שלה יתמוטט במהירות. זה עדיין לא אומר שאין לה בסיס קיומי של חברה מאוד מוצלחת אבל לבטח זה אומר שיש סיכוי שהיא לא החברה שתשנה את העולם.

כסף השרדות

חברות אלו חכמות מאוד לנצל את המצב הנוכחי וליצור רזרבות כסף לימים גשומים העתידים לבוא. הכסף שהן מגייסות אינו רק לצמיחה מואצת, להתרחבות ולמילת הקסם “שיווק”, אלא בעיקר למצב שבו תחזיות די ריאליות יתגשמו והן לא יוכלו לקיים את הבטחת הפוטנציאל הנוכחית שלהן. בתקופה שכזו יהיה להן מספיק אויר בבלון לשנות כיוונים ולהתחרות היטב.

ואנו, אנו הפראיירים שמשלמים סכומי כסף מגוחכים תמורת שברירי אחוזים בתקווה שנטפס על העגלה בזמן ושווי השוק ימשיך לעלות ולעלות ולעלות.

Avatar

אמיר ויסנשטרן

אחד היזמים והמנכ"ל של חברת batalugu.com המאפשרת לכל אחד ובפרט להורים וילדים ליצור ספרי ילדים מקסימים. יזם סדרתי שייסד בעבר שתי חברות נוספות הפועלות עד עצם היום הזה. אמיר רץ למרחקים ארוכים (תרתי משמע)

הגב

6 תגובות על "סטארטאפ 101 : מדוע הרבה חברות מגייסות סכומי עתק?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
נאוה שלו
Guest

היי אמיר נפלא ששתפת. אז כמובן השתובה הפשוטה למה מגייסים כל כך הרבה כסף היא שמשהו מוכן לתת לך הרבה כסף. אנו יודעים שהרבה כסף אינו ערובה להצלחה של סטארטאפים אלא רק מודל עסקי שעובד ומתעדכן וגם כזה שלא ניתן לחיקוי. גרופאון למשל נמציאת עכשיו בבעיה של צמיחה גדולה מידי ( כן חברות יכולות להיכנס לבעיה של צמיחה מהירה מידי ) בעיה נוספת היא הקלות הבלתי נסבלת שניתן לחקות את המודל העסקי.

אז אתה קורא לבחינה … של הדברים לבדיקה /ל התוצאות הנתונים והמגמות אכן !

תודה,
נאוה שלו

שי חיחינשוילי
Guest

שלום אמיר, אחלה פוסט, ואני מסכים עם כל מילה, ועל מסקנותיך לגבי הישרדותן של החברות הללו, ועם זאת, יש לי הארה קטנה לגבי פייסבוק-
רשמת ‘פייסבוק עדיין לא ייצרה מנגנון נעילת משתמשים אמיתי מבוסס ערך. משתמשים יכולים לנטוש בכל עת וזה בדיוק מה שהם יעשו אם תצוץ רשת חברתית חדשה שיש בה חברים “על אמת”‘,
ואמנם לא נדרשת הבנה פסיכו-חברתית של מניעי משתמש בעל מאות ואולי אלפי “חברים” שלא להדיר רגליו ולנטוש לרשת חברתית אחרת, “נטישה” היא לא דינמיקת המעבר. חברים “על אמת” זו הגדרה די סובייקטיבית למרות שמפרספקטיבה אובייקטיבית, ברור שלפלוני יש אינטראקציה אינטנסיבית יותר עם כאלו ופחות עם כאלו.

משה קפלן
Guest

משפט כנראה נכון לכל זמן “מגייסים כשאפשר ולא כשצריך”
ולגבי עולם הקופונים: הזנב הארוך של התחום הזה רק התחיל, כך שלא הייתי מספיד את גרופון כל כך מהר.

ממשיכים לפתח,
משה קפלן

אמיר
Guest

הבהרה קטנה על גרופון

אין בכוונתי לשפוט האם גרופון תצליח או תיכשל בגדול ואני בפירוש חושב שגרופון עלתה על רעיון מצוין בדרך השימוש בקופונים, כח קניה קבוצתי ומיקום גאוגרפי קרוב למשתמש

מה שאני מנסה לומר הוא שמאחר ואין מספרים שתומכים במודל אז יש סיכוי טוב שהפוטנציאל שמשודר אלינו היום הרבה יותר גבוה מהמספרים הריאלים שיהיו בעוד מספר שנים

אילן
Guest

ההשקעות בפייסבוק גדלות כי המשקיעים הקודמים מוכרים למשקיעים הנוכחיים את המניות שלהם ברווח עצום. מאין כמו פירמידה. כל משקיע חושב שפייסבוק תצמח לנצח.
דבר נוסף החברות צריכות כסף כדי לצאת להנפקה.

אין ספק שהבועה חזרה ופנסיות של אלפי אנשים תלויות בהצלחת החברות האלה.

freelanceventure
Guest
הערה לגבי גרופון: -המקרים שעליהם דיברת אינם מזיזים כהו זה לגרופון,שכן גרופון יודעת את מיקומה,היא יודעת שהיא לא המציאה את הגלגל עם המודל שלה וכך גם לקוחותיה,אין מדובר בתעלומה עמומה אלא מודל פרסומי פשוט בו משקיעים כספים שהיו יכולים להיות מושקעים בקמפיין פרסומי במדיה-בלקוחות עצמם ומפרסמים את זה באתר HTML פשוט,ועוד שוני במודל פרסומי זה הוא שהוא לא מצריך אשראי כמו קמפיינים במדיה מסורתית,אלה להפך הוא מעניק אשראי בכך שמתבצעת רכישה מראש.וזאת גם הסיבה שערוץ 2 החליו להיכנס לשוק בארץת עם BUY2 ערוץ 2 יודע שגם שוק הרשתות החברתיות מבוססות מיקום חם אך הוא לא נכנס כי הוא לא נוגע… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: