סטארטאפ 101: כיצד לשווק את הסטארטאפ שלכם בלי לשלם גרוש

אז אתם בעיצומו של בניית סטארטאפ, תאריך היעד להשקה כבר נראה באופק ואתם מתחילים לחשוב על השיווק; איך להגיע לקהלי היעד, איך להגיע לבלוגספירה והעיתונות? אחד משלושת מייסדי האפליקצייה Leap כותב לנו על איך הם עשו את זה, ועם תקציב מצומצם משהו של $0.

סדרת הפוסטים “סטארטאפ 101” מאגדת סיפורים ותובנות שונות שלנו כמו גם של יזמים, משקיעים ומובילי דעה בקהילת הסטארטאפים והיזמים בישראל. כל מה שיפורסם במסגרת סדרת הפוסטים “סטארטאפ 101” נכתב בצורה סובייקטיבית, מנקודת מבט אישית של הכותב ומהניסיון שהוא ו\או אנחנו צברנו. אתם יכולים להסכים עם הדברים ואתם בהחלט יכולים שלא (ואפילו נשמח לשמוע אתכם בתגובות).

הפוסט נכתב על ידי ג’יימס דיקרסון, המנכ”ל והמייסד של חברת הסטארטאפ Leap, המפתחת אפליקצייה המאפשרת למשתמשים להתחרות במגוון אתגרים נגד חבריהם.

התגובות לפוסט האחרון שלי, מה למדנו ממציאת 20,000 המשתמשים הראשונים שלנו היו מעולות. הרבה אנשים ביקשו מאיתנו להמשיך לכתוב על החוויות שלנו מאז כיוון שהם מצאו אותו כה מועיל. אז הנה אנחנו שוב. לאחרונה כל השאלות שאנשים שואלים אותנו קשורות לבניית הבאז סביב הפרוייקט או האתר שלהם. השאלות שנשאלו הן אלו:

איך תזכה בתשומת ליבה של העיתונות לסטארט-אפ שלך? 

באילו טכניקות השתמשתם בהשקה? 

על פי אילו טקטיקטות של רכישת משתמשים אתם פועלים כעת ומתכננים לפעול בעתיד? 

היום אתמקד בקטגוריית המאמרים שיכתבו על המוצר שלכם בעיתונות. הקפידו לזכור שאנחנו לומדים דברים חדשים בכל יום והמצב שלכם, סביר להניח, שונה לחלוטין מהמצב שלנו. יש כל כך הרבה דרכים שונות לפנות אל העניין הזה, אז תחשבו המאמר הבא בתור סל רעיונות שתוכלו לנסות וליישם בלי להוציא אגורה מכיסכם.

גלה את מידותיך

כבר לפני כמה חודשים, זיהינו כמה קהילות מפתח שידענו שיגלו עניין ב-Leap. הן כללו קבוצות עניין כמו בריאות וכושר, פרודוקטיביות, חדשות טכנולוגיה/סטארט-אפ, ומה שאנחנו קראנו לו “אתרים שמכסים דברים מגניבים”, כמו Coolhunting או BoingBoing.

לקחנו לוח כתיבה נקי וחלק והכנו רשימה של כל אותן קבוצות לפי סדר ההשפעה שלהם. בתחתית הרשימה נמצאו האתרים שהיה ניתן ליצור עימם קשר בקלות והיו בעלי רמת השפעה מועטה יחסית, ובראש הרשימה היו הדגים השמנים כמו Techcrunch או Mashable שיביאו מספר גבוה של כניסות או הורדות. האסטרטגיה שלנו הייתה פשוטה: להתחיל בתחתית ולטפס אט-אט כלפי למעלה. ההנחה שלנו הייתה כי בדרך זו נוכל לקבל אמינות ועם הזמן האתרים הגדולים יאתרו את המאמרים שיכתבו עלינו בבלוגים הקטנים יותר.

האסטרטגיה הזאת נכשלה מבחינת השגת כתבות באתרי העיתונות הטכנולוגים הגדולים. טק-קראנץ’ לא גילו אותנו באופן קסום דרך ה-RSS שלהם. אבל זה כן עבד בצורה אחרת. כיוון שהתחלנו לגשת לבלוגים הקטנים והבינוניים זמן רב לפני ההשקה, הם היו מוכנים לכתוב בשלב זה, כלומר, לפני שהמוצר מוכן, אך ורק על הקונספט. זה עזר לנו לקבל בערך אלף אנשים שנרשמו לשירות באתר טרום-ההשקה ולקבל התרגשות מסויימת בבסיס הקהילות שרצינו להתמקד בהן. מכיוון שהבאנו להם תוכן מושך ומזמין זמן מה קודם לכן, נבנתה לנו מערכת יחסים טובה עימם, רבים מהם גם היו מוכנים לתת לנו לכתוב פוסט-אורח או נכונות לכתוב עלינו מאמר ברגע שיהיה לנו משהו חדש לספר.

הפיטץ’, משפט המכירה הראשון שלכם

אתם מכירים את הקישור של “המייל החם” או “המייל האדום” בבלוגים ואתרי חדשות? במידה ועדיין לא ידעתם, זה אף פעם לא עובד. אל תבזבזו את זמנכם בשליחת טיפים או מיילים עיוורים. יש אלפי מיילים שנשלחים לכתובות אלו מדי יום, אלא אם כן השם שלכם הוא מארק צוקרברג, סביר להניח שההודעה שלכם לא תזכה אפילו לחצי מבט.

מה שאתם כן צריכים לעשות הוא למצוא את הכותבים באותו אתר שאתם מכוונים אליהם במקומות כמו טוויטר ורשתות חברתיות אחרות שאותם כותבים נמצאים. המייסד של Buffer מסביר את זה מצויין. עשו את המיטב על מנת להיות מעורבים עימם, וזאת, על ידי שאילת שאלות רלוונטיות, ביצוע ‘Retweet’ לפוסטים שלהם וכיו”ב. אל תכוונו רק לשרה לייסי (עיתונאית טכנולוגיה מובילה) שרואה את המספר הגבוה ביותר של פיטצ’ים לסטארטאפים חדשים. חפשו את הכוכבים העולים בתחום העיתונות הטכנולוגית שמחפשים כל העת סיפורים חדשים. הם לא רואים את אותה כמות פיטצ’ים (ועדיין הם רואים הרבה) ופעמים רבות הם מצייצים כשהם מחפשים על מה לכתוב. אם תעקבו אחרי חלק מהטיפים האלה, יש סיכוי שתצליחו לחדור מבעד להמולת היח”צ הנוחתת בתיבת הדוא”ל שלהם.

תזמון

בראד מקארת’י, עורך The Next Web, מקבל קרוב לוודאי כמויות עצומות של פיטצ’ים, אך יום אחד ראיתי אותו מצייץ על כך שהוא מחפש סיפורים טובים על סטארטאפים. מיד הגבתי דרך כמה ציוצים וכן על ידי גלילה וחיפוש בחשבון הטוויטר שלו בכדי למצוא את כתובת המייל שלו, וזה מה ששלחתי לו מגובה 30 אלף רגל בעודי על טיסה לסן-פרנסיסקו:

היי בראד,

ראיתי את שצייצת שאתה מחפש סיפור טוב. תבדוק את הפוסט שהרגע כתבתי.
ביצענו השקה לפני כחודש ואנחנו פשוט מפוצצים בפניות. לא רע בשביל שלושה בחורים שמשיקים אפליקצייה מהמטבחון שלהם בסינסנטי וכמעט ללא חשיפה בעיתונות.
‘ליפ’ כבר גדלה ליותר מ-20 אלף משתמשים תוך פחות מחודש. אנחנו מוצגים תחת המדורים ‘חדש’ ו’שווה לציון’ באפסטור. נשמח לשוחח יותר ולספר לך על זה!

ג’יימס דיקרסון

מייסד, ‘ליפ’.

למידע נוסף וערכת מידע לעיתונות.

בערך כשעה לאחר מכן, הופתעתי בצורה נעימה ביותר לגלות שהוצגנו ב-The Next Web, אחד מאתרי הטכנולוגיה הפופלרים ברשת תחת הכותרת: “‘ליפ’ מאפשרית לכם להתחרות עם חברים בתחרויות תמונות”

אני לא מקצוען בפיטץ’ לעיתונאים, אבל הנה מה שלמדתי עד כה:

תפסו זווית ייחודית: מה הנושא שלכם? עשו משהו שונה אבל רלוונטי ותנו לאישיות שלכם לזרוח דרך אותה זווית שבחרתם.

למה אתם ראוים שיכתבו עליך: למה מגיע לכם שיכתבו עליכם בעיתונות? מה עשיתם שמעניין את הקוראים שלהם? האם פגעתם בנקודות העניין הבסיסיות שלהם? האם אתם מתקדמים לקראת מהפכה בתעשייה מסויימת? אל תהיו ביישנים – ספרו כמה אתם נפלאים.

הבינו את העיתונאי\בלוגר: בתקווה שאתם קורא את המאמרים שאותו כותב מפרסם ואתם יודעים מספיק עליו כדי שתוכלו לשלוח לו פיטץ’ עם טעם אישי. עוד על כך כאן: איך להשיג סיקור תקשורתי עבור הסטארטאפ שלך.

היה ענייני: קיבלתי פידבק מכותב ב-Fast Company בכנס SXSW (אחד מכנסי המדיה והסטארטאפים המצליחים בעולם, י.פ) שאמר שהמייל שלי אליו היה מזעזע כיוון שהוא היה ארוך בצורה יוצאת דופן ואם הוא היה קצר יותר היה לי סיכוי טוב יותר. נרשם!

עשה את זה קל: הוסף לינק לצד כל המידע שהכותב חייב לדעת לצורך כתבה על המוצר שלך, כלול אמצעים חזותיים כמו לוגו ברזולוציה גבוהה, צילומי מסך, תצלום קבוצתי של הצוות ועוד.

אל תוותר (וקיצור דרך אחד)

עכשיו כשהבנו קצת את העיתונות ולמדנו את הדרכים אליה אני רוצה לשים לרגע את כל אלה בצד לשימוש למען הסיפור הגדול הבא שלכם. רוב הבלוגרים הפופולרים רוצים בלעדיות, ולמזלנו כיוון שהיינו כה מתמידים, ושלחנו מיילים לכל כך הרבה כותבים, הצלחנו בסופו של דבר ליצור מערכות יחסים מבינות ואוהדות בחלק מהאתרים הגדולים יותר. חשוב להבין שללמוד כיצד לגייס את העיתונות לטובת הסטארטאפ שלכם דורש אימון בדיוק כמו דבר אחר.

אחרי שזה נאמר אני אשאיר אתכם עם הציטוט הבא מאת אם.ג’י סיגלר (השאלה שנשאלה הייתה איך לגרום לטק-קראנץ’ לסקר את הסטארטאפ שלך): “אני בהחלט אכיר בעובדה שזה עלול להיות קשה רק בגלל העובדה שאנחנו מקבלים כל כך הרבה פיטצ’ים ביום. וכך גם כל הכותבים שלנו, מהמון מקורות שונים. התמדה היא בדרך כלל שיטה טובה – גם כשאנחנו לא מגיבים. בסופו של דבר אנחנו עלולים להגיב – זה  לרוב תלוי בעומס העבודה”.

התשובה המהירה יותר היא זאת: “עשו משהו מדהים, ואנחנו נמצא אתכם.”

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

8 תגובות על "סטארטאפ 101: כיצד לשווק את הסטארטאפ שלכם בלי לשלם גרוש"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Einat Meyron
Guest

מצד2, אין צ'אנס שני לרושם ראשוני וסטארטאפים מוגבלים במשאבים שלהם וצריכים להשקיע כל דקה פנויה בפיתוח וטיוב השירות או המוצר שלהם ולא לבזבז את הזמן על תהליכי למידת מקצוע נוסף שמחייב מיומנות וניסיון שמאפשרים להנות מהרושם הראשוני כבר מהדקה הראשונה..

Refael Jerbi
Guest

לדעתכם אני יכול לפרסם את השירות הבא: http://www.10000.co.il ? זה אולי לא משהו מהפכני אבל כן משהו שיהפוך את חייהם של הרבה אנשים לקצת טובים יותר… איך הייתם מפרסמים?

Lior Harsat
Guest

אהבתי את הרעיון. אתה גם מעביר את זה בצורה מאוד ברורה עם ה-"E כמו…".
אני לא יודע איך טכנולוגית אתה עושה את זה אבל אם יש לך גישה למייל עצמו (מה שאני משער שיש לך) אז תוסיף חתימה לאימייל כמו שהוטמייל עושים. הויראליות (כמעט) מובטחת :-)

Refael Jerbi
Guest

Lior Harsat תאורטית ישנה אפשרות כזו, אבל אתית וכפי שאנו מצהירים אין כל כוונה לעשות זאת ולשמור או להתערב בתוכן הודעות הדואר. אנו מעבירים אותם כמו שהם. עוד רעיונות? לאיזה ערוצי פרסום / שיווק כדאי ללכת בהתחלה? אני מחפש את המסה הראשונית שתניע את הגלגל.

Lior Harsat
Guest
אתה צריך לחפש למי זה הכי כואב. לדוגמא תחשוב על זה מהזווית של call center. אם אתה יכול לחסוך 10 שניות של נציג שירות (שמנסה להבין מה האימייל שמכתיבים לו) אז אתה יכול לחסוך הרבה מאוד כסף לארגון. הבעיה היא שהצד השני (הלקוח) הוא זה שצריך לצרוך את השרות שלך. אני הייתי הולך על כיוון שיווקי אחר לגמרי. לרוב האנשים שמשתמשים הרבה באימייל יש כתובת אימייל שניה שהם נותנים לכל מי שהם חוששים שיתחיל להפציץ אותם בספאם. לדוגמא כשאתה צריך להרשם לאיזה אתר. אתה צריך לשווק את המוצר שלך בתור "הכתובת השניה" שמגיעה לתא מיוחד בתיבת האמייל שלך. כל מה… Read more »
Refael Jerbi
Guest

Lior Harsat כמובן שבדקתי את החוק ואנו עובדים בכפוף אליו.

אלי
Guest

הלינק לערכת עיתונות לא תקין

יהודה רוימי
Guest

מערכת גיוס עובדים לעסקים Jobibon עושה לכם את העבודה במחלקת משאבי אנוש. http://www.jobibon.com

wpDiscuz

תגיות לכתבה: