רוצים שהחברה שלכם תכבוש את הגלקסיה? תלמדו מ”מלחמת הכוכבים”

כוחות האימפריה והמורדים מתמודדים עם טעויות בצורה אחרת לגמרי, וזה מה שקובע אם הם ייכשלו או יצליחו. הנה כמה לקחים שתוכלו לקחת לארגון שלכם – בלי ספויילרים

צילום מסך. מקור: Lucasfilm (The Walt Disney Company)

מאת רותם יפעת

“A great civilisation is not conquered from without until it has destroyed itself from within”`

Ariel Durant

ב”מלחמת הכוכבים” (1977) אנחנו נחשפים אל האימפריה הגלקטית השולטת כבר 20 שנה בגלקסיה רחוקה מאד ונמצאת בשיא כוחה. אבל בסופו של “שובו של הג’דיי” (1983) – החלק האחרון בטרילוגיה (הראשון מבין שלושה) – שמתרחש 4 שנים אחרי הסרט הראשון, היא מחוסלת הודות למאבק של כוחות המורדים. התבוסה מגיעה למרות יתרון מספרי ברור וכלי נשק מתקדמים יותר שיש לאימפריה. על פניו הסיבה למפלה פשוטה: הקיסר ששולט באימפריה כשל בניסיון למנות מחליף ומצא את מותו כחלק מהתהליך ובמקביל כוחות המורדים הרסו את כוכב המוות – נשק יום הדין של האימפריה. אלא שאם בוחנים לעומק את המבנה של האימפריה הגלקטית ובעיקר את התרבות הארגונית הרעילה שיש בה אפשר לזהות את הניצנים למפלה של האימפריה הרבה לפני המאבק הסופי. הדבר בולט עוד יותר אם משווים זאת למתרחש בתנועת המורדים. ההבדל הבולט בין השניים מצוי בעיקר באופן בו הם מתייחסים לטעויות של חברים בארגון: אצל האימפריה זה בדרך כלל נגמר במוות או אקט אלים אחר. אצל המורדים מעודדים למידה והתפתחות דרך טעויות. על בסיס הבדל זה ניתן לנחש כיצד ייגמר הקרב האחרון בין שני הצדדים בסרט האחרון שחותם את הסאגה שעתיד לצאת לקראת סוף 2019.

אל תתנו לטעויות לחנוק אתכם

בסרט הראשון ניתן לזהות באימפריה שתי זרועות עם הרבה מתח ביניהן: דארת’ ויידר (דיבוב של ג’יימס ארל ג’ונס) ו-גראנד מוף טארקין (פיטר קושינג). טארקין הוא על תקן ה-COO (סמנכ”ל התפעול) האחראי על הפעילות היומיות של האימפריה וכן לוודא שהיא עומדת ביעדים שלה, שלמזלו הם די פשוטים – שליטה גלקטית תוך חיסול ההתנגדות. בין היתר הוא מוביל את פרויקט הדגל – “כוכב המוות”: כלי נשק עוצמתי בעל היכולת להשמיד כוכבים שלמים במכה אחת. הדבר כולל את ה-POC (“הוכחת היתכנות”) אליו אנחנו נחשפים בסרט מ-2016 שדווקא מתאר את ההתרחשות לפני הסרט הראשון (פריקוול): “רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים”. בסרט זה הוא ביצע חיסול ממוקד של שתי ערים שונות ואת הפיילוט המלא ב”מלחמת הכוכבים” בו חוסל כליל את הכוכב אלדראן.

לעומת זאת מקומו של ויידר בהיררכיה לא כל כך ברור: הוא על תקן הבריון, מסתובב ועושה מה שבא לו כולל אלימות נגד חיילי האימפריה. מין מפתח גאון שאף אחד לא רוצה להתעסק איתו – כי הוא מספק תוצאות. אם כי הוא לא מצליח לאיים על טארקין. ניתן להקביל אותו ל-CTO שיושב לו במשרד שלו עם כמה עובדים שעוזרים לו להוציא את המשימות, אבל בגדול הוא סוליסט. יותר מזה הוא מפריע לישיבות ולא נותן לאחרים להביע את דעתם.

ההגדרה המילונית לתרבות ארגונית רעילה. או לפחות חונקת

בסרט השני בסדרה “האימפריה מכה שנית” (1980) אנחנו נחשפים לדמות חדשה, הקיסר פלאפטין. מיקומו של הקיסר על הסקאלה הזו הוא די ברור: הוא יו”ר. יושב לו במקום מרוחק משאר העובדים, מגיע מדי פעם לישיבות, ואם צריך מכניס קצת מורל או ברק באנשיו. אבל היררכיה של נבלים שונה מהיררכיה ארגונית ולמרות תפקידו הבכיר והנראות שלו, טארקין נחשב כנבל הראשי של הסרט הראשון. אלא שמבחינה קולנועית והזיכרון התרבותי שלנו, אין ספק בכלל מי הנבל הראשי. עבורנו הצופים טארקין הוא לא יותר מפקיד או איש צבא בכיר לא דמות שזוכרים. הקיסר מופיע מעט מדי. לעומת זאת ויידר הוא אחד מהנבלים האייקוניים ביותר בתולדות הקולנוע: אפל, מסתורי, חזק וחסר רחמים. חלק מזה נובע משילוב לא ברור בין אדם למכונה, ההתנהלות הכבדה והאיטית שבו בזמן מקרינה עוצמתיות. לא רק שיריביו – המורדים – פחדו ממנו, גם חיילי האימפריה חששו לדבר לידו פן הוא יפגע בהם.

אי אפשר לכבוש את הגלקסיה בלי middle management

הקיסר, טארקין ו-ווידר הם חברי הנהלה הבכירה, ה-C level. איך בנויה שאר השרשרת הניהולית? בטרילוגיה המקורית, אנשי האימפריה הם ביטים (ניצב משודרג) שבמקרה הטוב זוכים להופיע בשתי סצנות. האם זה כתוצאה מחסכון בתקציב? ייתכן מאד. הסרטים המקוריים, ובטח הראשון מ-1977 לא היו עתירי תקציב (לראייה, האפקטים). אבל ב-“רוג אחת”‘ – הנבל המשמעותי הוא דמות חדשה: המנהל (דיירקטור) אורסון קרניק (בן מנדלסון) שאחראי על פיתוח פרוייקט כוכב המוות. אלא שהלחץ להישגים והמבנה הארגוני מקשה עליו לבצע את העבודה היטב. למעשה כל ההתנהלות שלו בסרט מדגימה כמה המבנה הניהולי של האמפריה הוא מתכון לכישלון: יותר משחשוב לו שהמשימה תבוצע חשוב לו שהקיסר יהיה מודע למעשיו. זה נכון גם מהצד השני כשהאיום היחיד שיש לטארקין נגדו זה ההבטחה שהתגובה של הקיסר לכישלון תהיה אכזרית. הוא אפילו מנסה לסובב את זה שאין לו זמן עם הקיסר כמשהו חיובי כי זה ימנע את ההשפלה שלו. לטארקין אין רעיונות איך לפתור את הבעיות בהם נתקל קרניק או הדרכה איך לבצע את העבודה באופן מוצלח יותר. הוא רק נותן את המקל: ההבטחה שכישלון יוביל לסוף מר. יותר מכך, אחרי ההצלחה הוא מבשר לו סוף סוף את מה שהוא רצה לשמוע: שהקיסר יידע שכוכב המוות היה הצלחה. אבל במקביל הוא גם ייקח אחריות פיקודית על הכלי.

לא מערכת יחסים הכי תקינה בעולם

הסרט מסתיים בשימוש של טארקין בכוכב המוות כדי לעצור נסיון גניבת מידע של המורדים. פחות מטרידה אותו העובדה שקרניק נמצא באותו מקום וכתוצאה מכך הוא מחסל יריב פוליטי – שכן הצלחת הכוכב הייתה מעלה את קרנו בפני ויידר והקיסר. כשזה מצב העיניינים בחברה: וויידר מרעיל את כולם וטארקין מחסל מפקדים מצליחים, קשה לטפח הנהגה שתוביל את האימפריה. בטח כשיש לה שאיפות להתפשטות. מי יודע, אולי אם קרניק היה נותר בחיים ולא “מוקרב” על ידי טארקין הם היו מצליחים להגן על כוכב המוות בסרט הראשון או לפחות לתכנן טוב יותר את התחליף שלו שהושמד בסרט השלישי? בחברה בה מוות הוא עונש מקובל ומצד שני אין חיזוקים חיוביים על הצלחות, ברור שאנשים לא ירצו להתבלט ולמשוך את הארגון קדימה. תרבות שלא מעודדת התדקמות היא כזו שתכחד במהרה.

עוד השפעה של התרבות הרעילה הזו ניתן למצוא ב”שובו של הג’דיי”: לידי המורדים נופל מידע מודיעני אודות בסיס סודי של האימפריה. אלא שלמעשה הדבר היה חלק מתוכנית של הקיסר שתכנן שם מארב. הקיסר ביהירותו היה בטוח שיש לו תוכנית מצוינת. אלא שיכולות החיזוי שלו לא ראתה את העזרה שהמורדים קיבלו ממקור לא צפוי: היצורים הילידים של אותו כוכב – האיווקס – שלמעשה אפשרו לכוחות המורדים לנצח. ייתכן שאם היו לו מנהלים טובים בשטח הדבר אולי היה נמנע. אבל באווירת הפחד ששוררת בשורות האימפריה ספק אם חיילים היו מרגישים בטוחים לדווח על יצורים פרוותיים חמודים כסכנה לצבא חמוש – כי במידה וזה היה מתגלה כטעות, הסוף היה מר.

בארגון תקין, בו הכוח לא מרוכז אצל מעטים ויש פונקציות של משאבי אנוש והדרכה אולי המצב היה אחרת. למרות הסלידה שרבים חשים מישיבות, כשהן מנוהלות נכון הן יכולות להיות אפקטיביות. אבל מקום בו זכות הדיבור לא קיימת לכולם באופן שווה אלא רק לאלו ששולטים בכוחות קסם – קשה ליצור אמון ומהלכים משותפים. זה כנראה לא מפתיע שבצד השני, אצל המורדים יש אמפתיה והבנה של החיילים, גם הסוררים שלא תמיד הולכים בתלם. שם יש הבנה שכל ארגון טוב בנוי על האנשים שלו ולא על הכוח שהוא מציג.

לטעות זה אנושי; ללמוד מהטעויות זה ג’דיי

אם האימפריה מתנהלת כמו תאגיד עצום עם שליט אחד בראשו המצב אצל המורדים שונה. ניתן אף לזהות אצלם מאפיינים של חברת סטארטאפ ולו רק בגלל הגודל שלהם והמטרה שלהם לשנות סדרי עולם. כך למשל בסרט הראשון, לוק סקיווקר מצטרף לאחד הקרבות הכי חשובים של המורדים, למרות ששבוע לפני כן הוא עדיין היה חקלאי בלי ניסיון קרבי. בסרט אנחנו לא רואים שום התנגדות או שאלות מצד אף אחד מהמפקדים או הטייסים האחרים – הם שמחים לכל עזרה ובונים על המוטיבציה שלו (לא שונה בהרבה מאיך שאני הגעתי להייטק). אבל ההבדל המהותי בין שני הארגונים הוא היחס שלהם לטעויות של העובדים. מחקרים מצאו שלאחר שאנו מודעים לכך שעשינו טעות אנחנו מבצעים תהליכי חשיבה שאף מובילים לשינוי פיזיולוגי במוח שבסופו של דבר הופכים אותנו לחכמים יותר. אם נאפשר לעובדים לעשות טעויות הם ישתפרו ואנחנו נוכל להרוויח מכך בעתיד.

דוגמה לאופן בו האופי הפתוח והסלחני של המורדים מקדם את המטרה שלהם ניתן למצוא ב”מלחמת הכוכבים: אחרוני הג’דיי”. הסרט מתרחש עשרות שנים אחרי הסרטים המקוריים בתקופה בה האימפריה חזרה לשלוט הפעם תחת השם “המסדר הראשון”. בתחילת הסרט, פו דמרון (אוסקר אייזק) טייס נלהב מכוחות המורדים יוצר הסחה מול כוחות המסדר כדי שאחרוני החיילים יברחו מהבסיס שעמד להיות מופצץ. דמרון תכנן מהלך נועז, מופרך ומגוחך שגם הצליח. אלא שלאחר שכל האנשים ברחו בשלום הוא רצה לקחת את התוכנית צעד אחד נוסף קדימה: להשמיד מפציץ עוצמתי שיש למסדר – שכן בעיניו זו הייתה הזדמנות חד פעמית לפגוע בהם. מפקדת המורדים, גנרל ליאה אורגנה (קרי פישר) מתנגדת למהלך זה. כתגובה הוא סוגר את הקשר רגע לפני פקודת הביטול שלה. אנשיו מצליחים ברגע האחרון להפציץ אבל במחיר כבד של אובדן חיי אדם. פו שמח על ההצלחה אך ליאה כועסת על כך שהחלטתו הובילה למותם של רבים ולכן מורידה אותו בדרגה (ואף קיבל סטירה -בכל זאת היא הבת של ויידר). אלא שההורדה בדרגה מגיעה עם לקח אופרטיבי: לא הכל אפשר לפתור על ידי כניסה לחללית ופיצוצים.

בהמשך הסרט המורדים בורחים מאנשי המסדר וחיים על זמן שאול: הדלק יספיק להם למספר שעות מצומצם ולאחריו המסדר יתפוס אותם. פו, שלא מעודכן על פרטי התוכנית של המפקדת שלו אדמירל הולדו (לורה דרן) ובטוח שהיא מובילה אותם לתבוסה מחליט לשלוח באופן חשאי צוות קטן לשבש את יכולת המעקב של המסדר. אלא שהתוכנית שלו חושפת את הכוחות של המורדים והם נמצאים תחת מתקפה. כשלבסוף הוא נחשף לתמונה הגדולה ולפזיזות שלו שסיכנה את חייהם של אנשיו נראה שהוא הבין משהו לגבי הנהגה ושרשרת הפיקוד. ליאה מסבירה לו שהולדו לא שיתפה אותו בתוכניות שלה כי לה “חשוב יותר להגן על האור מאשר להראות כגיבורה”


לקריאה נוספת:

אנחנו יכולים ללמוד לא מעט על ניהול מוצר מאיירון מן


בסוף הסרט, המורדים מסתגרים בבסיס על כוכב נטוש מחכים למתקפה של המסדר. כעת בקרב על החיים, פו מצליח ליישם את מה שהוא למד. ראשית, הוא דוחף את אנשיו להיאבק ולא לברוח. בגלל שקיבלו את הטעויות שלו כחלק מתהליך למידה פו ממשיך לעשות את מה שעשה כל הסרט: לחשוב על רעיונות מקוריים ולהעז. אלא שהפעם הוא מוסיף מימד אחד פעוט – שקיפות. הוא מוצא פתרון לבריחה אבל הפעם מחכה לאישור של ליאה. והיא לא רק שמאשרת אלא אומרת בתמימות לשאר הלוחמים: “מה אתם מסתכלים עליי?”. מצד אחד הוא למד את הלקח: להציע הצעות, להתייעץ עם הממונים עליו אבל מצד שני לא שותק והמשיך לחשוב ולשמר את האופי שלו. התהליך שהוא עבר לא היה מתאפשר באימפריה, שם הוא היה מוצע להורג לאחר הטעות הראשונה.

זה מאד הגיוני שארגון ששמו המורדים יקבל אנשים שחושבים מחוץ לקופסה, מעזים ומוכנים להתעמת עם הממונים עליהם. האתגר של ההנהלה היא לדעת איך לשלב את זה כחלק מהתרבות הארגונית שלהם. מעניין שבהנהגת המורדים עומדות נשים ובכך הן מציגות גישה אחרת לניהול והדרכת עובדים. חשוב להגיד, שלא הכל זוהר בתרבות הארגונית של המורדים, ואם היו משתפים את פו בתוכנית המקורית, הוא כנראה היה מסכים ולא מנסה למרוד ובכך חיים היו ניצלים. פו רוצה לדעת שיש תוכנית רוצה להיות מעורב. ניתן לפטור זאת כמהלך תסריטאי שנועד להכין את הדמות שלו כמנהיג לסרט הבא. רצה הגורל וקארי פישר מתה באופן פתאומי חצי שנה לאחר סיום צילומי הסרט. ולמרות שהסרט האחרון ישתמש בצילומים שלא נכנסו לסרטים אחרים, בוודאי הדבר ישאיר מקום רב לדמותו של פו להוביל – אף יותר ממה שתוכנן. מזל שהדמות של פישר הנחילה תרבות של למידה מטעויות כי כעת דמרון פו מוכן להוביל את המרד.

 פורסם במקור ב-High Tech: The Movie Version

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 תגובות על "רוצים שהחברה שלכם תכבוש את הגלקסיה? תלמדו מ”מלחמת הכוכבים”"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יואב
Guest

עכשווי אך מעט קלוש ופופוליסטי

עצוב
Guest

אתם מתדרדרים עם כתבות כאלו.
ההמשך הוא כותרות בסגנון ״לא תאמינו מה גילינו על החברה הזו״?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: